Hoppsan OA-61

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Re: Hoppsan OA-61

Inläggav Rydberg » 2019-04-06 11:58

lennartj skrev:
Rydberg skrev:
hifikg skrev:
Somliga betalar glatt det tiodubbla för sämre ljud, så det går nog inte att säga generellt. Kanske borde de vara mycket dyrare för att sälja... inte till dig då, men till förmögna glidare, som för en gångs skull skulle få bra ljud också :)

Säger inte att du har fel men vilken högtalar för 400 kkr tycker du låter sämre? Tycker fortfarande att priset är alldeles för dyrt, skulle förmoda att fyra element (dvs för ett par) kostar högst 1000-1500 i inköpspris.

Ett i inköpspris på 1.000-1.500 SEK för 4 element kan du bara drömma om ifall det hade varit möjligt att åstadkomma alla de önskade egenskaperna i OA61 med standardelement.
Enligt tidigare inlägg planeras priset för 4 element från hifikit att bli 9.000 SEK.

Du verkar ha dålig koll vad element kostar i inköp för en producent. Att det sedan läggs på några hundra procent i marginal ut till kund är något annat.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2019-04-06 12:21

Maccis skrev:Kommer denna bas trivas i gammal (original) OA51-låda?

Det nya elementet har andra egenskaper, lådans kaviteter och akustiska laddning är omgjorda och basreflexport samt avstämning helt nykonstruerad för OA-61. Då kan jag gissa att elementet kanske inte passar som drop-in ersättning i gamla lådor. Det nämndes inget om det som jag uppfattade. Men man kan ju spekulera i att någon klurar på en anpassning även till äldre lådor, för att potentiellt få upp volymförsäljningen på det nya elementet.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2019-04-06 12:45

På slutet kanske 6 - 12 månader innan Stig dog så hade jag vid ett tillfälle ett ganska långt samtal med Stig gällande hans konstruktioner genom åren. Då sa han att om han skulle bygga om OA51 så skulle porten stämmas av lite annorlunda och basreflexröret göras längre. Jag har för mig att han nämnde 4 cm längre. Det går att åstadkomma i befintliga OA51. Man får tänka på att göra detta så att turbulens inte uppstår eller förvärras.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2019-04-06 14:24

Rydberg skrev:
lennartj skrev:
Rydberg skrev:Säger inte att du har fel men vilken högtalar för 400 kkr tycker du låter sämre? Tycker fortfarande att priset är alldeles för dyrt, skulle förmoda att fyra element (dvs för ett par) kostar högst 1000-1500 i inköpspris.

Ett i inköpspris på 1.000-1.500 SEK för 4 element kan du bara drömma om ifall det hade varit möjligt att åstadkomma alla de önskade egenskaperna i OA61 med standardelement.
Enligt tidigare inlägg planeras priset för 4 element från hifikit att bli 9.000 SEK.

Du verkar ha dålig koll vad element kostar i inköp för en producent. Att det sedan läggs på några hundra procent i marginal ut till kund är något annat.

Dålig koll? Jag citerade bara det inköpspris du hade uppskattat för elementen, och tror snarare att du tagit till för mycket och gissar att de kan kosta 700-1.000 SEK för två par från Kina i standardutförande och har man särskilda önskemål fixar Kineserna dem för en måttlig merkostnad på 10-50 % om man beställer tillräckligt många.

Det är nog lämpligt att skilja mellan Hifkits priser till konsument på högtalarelement som är framtagna av SSC
och de föreslagna standardelementen för OA51.N som kan köpas på ett flertal ställen som Madison och även hos Hifkit.
Jag tror det baselementet kostar ca. 1.500 SEK/styck och diskantelementet ca. 500 SEK/styck. Summa 4.000 SEK för två par.
Det vill säga att en vanlig konsument betalar ca. 300 % mer för sina styckevis inköpta element än en högalartillverkare som köper minst 1000 styck per gång.

Är du med i svängarna, Rydberg?

Vi carlssonnördar som vlll ha äkta vara med bl.a. rätt nivå och spridning i diskanten är hänvisade till Hifikit som jag antar att har avtal med SSC om utbetalning av royalties, men Hifikit behöver ju också få kostnadstäckning och vinst, dessutom tillkommer ju momsen.
Jag håller helt med dig om att det föreslagna priset på 9.000 SEK inte har någon koppling alls till inköpspriset för elementen.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-04-06 17:38

Det vore väldigt intressant med mer info från konstruktören själv :)
Alltså inte om prissättningen, utan om prestandan och vilka vägval som gjorts.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-04-06 21:09

Senast redigerad av Tangband 2019-04-06 21:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2019-04-06 21:10

lennartj skrev:
Rydberg skrev:
lennartj skrev:Ett i inköpspris på 1.000-1.500 SEK för 4 element kan du bara drömma om ifall det hade varit möjligt att åstadkomma alla de önskade egenskaperna i OA61 med standardelement.

Dålig koll? Jag citerade bara det inköpspris du hade uppskattat för elementen, och tror snarare att du tagit till för mycket och gissar att de kan kosta 700-1.000 SEK för två par från Kina i standardutförande och har man särskilda önskemål fixar Kineserna dem för en måttlig merkostnad på 10-50 % om man beställer tillräckligt många.

Det är nog lämpligt att skilja mellan Hifkits priser till konsument på högtalarelement som är framtagna av SSC
och de föreslagna standardelementen för OA51.N som kan köpas på ett flertal ställen som Madison och även hos Hifkit.
Jag tror det baselementet kostar ca. 1.500 SEK/styck och diskantelementet ca. 500 SEK/styck. Summa 4.000 SEK för två par.
Det vill säga att en vanlig konsument betalar ca. 300 % mer för sina styckevis inköpta element än en högalartillverkare som köper minst 1000 styck per gång.

Är du med i svängarna, Rydberg?

Vi carlssonnördar som vlll ha äkta vara med bl.a. rätt nivå och spridning i diskanten är hänvisade till Hifikit som jag antar att har avtal med SSC om utbetalning av royalties, men Hifikit behöver ju också få kostnadstäckning och vinst, dessutom tillkommer ju momsen.
Jag håller helt med dig om att det föreslagna priset på 9.000 SEK inte har någon koppling alls till inköpspriset för elementen.

Med i svängarna? :D Utan att gå in i detalj så kostar även specialelement i relativt små serier mindre än vad du verkar tro. Tycker vi kan sluta diskutera priset nu och du får nog finna dig i att jag tycker att 40kkr är på tok för mycket för dessa högtalare. Du och alla andra är välkomna att ha en avvikande åsikt :!:
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2019-04-06 21:39

Min åsikt är den att handlare kräver 50 % i marginal på högtalare. Annars går de inte runt. De befattar sig inte med lägre marginal. Utöver det skall de även ha marknadsföringsstöd om de överhuvudtaget skall befatta sig med högtalarna och varumärket.

Det innebär att 40 tkr inkl. moms till konsument innebär ett netto till handlaren på 16 tkr + moms. Distributören skall ha minst 45 % i marginal för att ens tänka sig att börja förhandla för att få distribution. Det innebär ett exportnetto på 8.8 tkr.

Tillverkaren behöver 50 - 75 % marginal för att ha logistik, försäljningsorganisation + marknadsföring. det betyder att TK landat på varulager skall vara 2,2 kkr - 4,4 kkr. Detta är per par. säg 3,3 kkr/par = 1.650 kr per styck. :)

Då kan man räkna ut att förhållandet mellan kundpris och TK är 32.000/3.300 = ungefär 10. Men oftast inom high end audio så får man gå ner till en faktor 8. 32.000/8 = 4.000 kr.

Kostar högtalarna 500.000 kr så betalar butiken inte en krona över 200.000 kr. Bruttomarginalen behövs för att inte butiken skall gå i konkurs. Det kostar att ha butik.

Lars Bengtssons gick i konkurs för några veckor sedan. Det är både deras B&O-butik på Östermalm och den stora butiken på S:t Eriksplan. Han hade får låga marginaler. Det funkar inte.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2019-04-06 22:08

petersteindl skrev:På slutet kanske 6 - 12 månader innan Stig dog så hade jag vid ett tillfälle ett ganska långt samtal med Stig gällande hans konstruktioner genom åren. Då sa han att om han skulle bygga om OA51 så skulle porten stämmas av lite annorlunda och basreflexröret göras längre. Jag har för mig att han nämnde 4 cm längre. Det går att åstadkomma i befintliga OA51. Man får tänka på att göra detta så att turbulens inte uppstår eller förvärras.

Med vänlig hälsning
Peter

Basreflexröret i OA51.N är 32 cm, 6 cm längre än orginal och det ger en avstämning som är ca 10Hz lägre än orginal.
Om man har "clon-lådor" är det rundade portar både invändigt och utvändigt.

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2019-04-06 22:15

avr7000 skrev:
petersteindl skrev:På slutet kanske 6 - 12 månader innan Stig dog så hade jag vid ett tillfälle ett ganska långt samtal med Stig gällande hans konstruktioner genom åren. Då sa han att om han skulle bygga om OA51 så skulle porten stämmas av lite annorlunda och basreflexröret göras längre. Jag har för mig att han nämnde 4 cm längre. Det går att åstadkomma i befintliga OA51. Man får tänka på att göra detta så att turbulens inte uppstår eller förvärras.

Med vänlig hälsning
Peter

Basreflexröret i OA51.N är 32 cm, 6 cm längre än orginal och det ger en avstämning som är ca 10Hz längre än orginal.
Om man har "clon-lådor" är det rundade portar både invändigt och utvändigt.

Stefan

Kanon! :D Det blir nog bra. Om jag har möjlighet så syns vi i Jönköping, men jag tror att det kan bli kärvt.

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-04-06 22:33

petersteindl skrev:...Lars Bengtssons gick i konkurs för några veckor sedan. Det är både deras B&O-butik på Östermalm och den stora butiken på S:t Eriksplan. Han hade får låga marginaler. Det funkar inte.

Ja, jäklar vad överraskad jag blev när jag åkte förbi idag o det stod Bröd & Salt eller nåt på skylten
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2019-04-06 22:47

Tycker som Rydberg att 40000 kr låter dyrt för ett par OA61 (OA51).

Jag är förmodligen OA51 största supporter ;) och skulle önska att så många som möjligt skulle få "se ljuset" som jag gjort :)

Jag hade hoppats att priset med typ Ingvars/Hifikits snickare, Ingvars/Hifikits målare, Hifikit som montör, royalty till SC och Ingvar, ändå skulle kunnat landa på 20-25 tusen kr i pris ut till kund.

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-04-06 22:53

Lyckades smita in på Hifi-kit idag och lyssnade både länge o väl på OA-61 och nog är det en kulturgärning den gode IÖ har gjort. Får erkänna att jag inte lyssnat särskilt intensivt på OA-51 tidigare, och de här lät verkligen trevligt, nästan som hemma ;)

Nåja, den musik jag var bekant med lät mycket som hemma, men mycket musik som inte var bekant gav mersmak o en uppfattning om högtalarens storhet. IÖ berättade om utvecklingen och det e inte precis något hugskott som lanseras, många år o mycket provande har föregått släppet av OA-61. Den som till äventyrs inte hört Carlsson tidigare måste ha slagits av häpnad, vi andra satt mest o nickade igenkännande o kanske lite överraskade ibland. Positivt. Nä, jag överväger inte att byta mina, men jag är glad att nya generationer kan upptäcka och njuta av Carlssonljudet. Hoppas att det finns tillräckligt många därute för att produktionen ska hållas igång. Och för att stimulera kommande utveckling.

Stort tack till Ingvar för allt nedlagt jobb och tack till Hifi-kit som bjöd in oss och bjöd på traditionell hifi-korv och öl (o cola).
Nu ska jag snoka upp Gretli & Heidi för att höra dem slamra med glas o skramla med gafflar :)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2019-04-06 23:02

+1 mä emfas, på dä mäste . . . typer. :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Pappsen

Inläggav Pappsen » 2019-04-06 23:20

Verkligen synd att dessa demos bara sker i storstan.
Hade varit väldigt trevligt att få stunds lyssning på dessa även i söder.
Men, vill man investera så är ju en par dagar en liten extra kostnad i logi inget i jämförelse med att man sitter här hemma med ett par högtalare som man ”måste” tycka om bara för att dom kostar en månadslön.
Ser dock fram emot i tryck från Sweet spot arrangemanget och Nagrefs varianter hur dom står sig mot OA61.
Guru Q10
Ino A2
Pioneer SX-650
Thorens TD-166 MkII
Sonab Popbox
Sonos Connect
JBL L100 Classic 75
JBL SA-750
Linn LP12
REL T5i
REL HT1003 MK2

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-04-07 00:09

Någon som var där och vet vad stycket med svamparna som spelades hette? Jag har några fonogram med dem, men orka leta... :D

makesrain

Inläggav makesrain » 2019-04-07 00:16

hifikg skrev:Någon som var där och vet vad stycket med svamparna som spelades hette? Jag har några fonogram med dem, men orka leta... :D

Jag tror det var Avratz, från Converting Vegetarians -skivan.
Edit: jag var där och jag är ganska säker på att det var Avratz :-)
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-04-07 00:26

makesrain skrev:
hifikg skrev:Någon som var där och vet vad stycket med svamparna som spelades hette? Jag har några fonogram med dem, men orka leta... :D

Jag tror det var Avratz, från Converting Vegetarians -skivan.
Edit: jag var där och jag är ganska säker på att det var Avratz :-)

Tackar, den skivan ska jag ha i en bunt som ännu inte är rippad, men det ska jag strax åtgärda. Dubbelalbum dessutom, men uret e ju bara barnet.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2019-04-07 01:44

Varför detta tjat om oanständigt dyra priser? Om någon lyckas ta ut ohemula marginaler i stereobranschen tänker jag att det i så fall också ska synas i dessa företags resultaträkningar. Priset på en vara måste täcka utvecklingen, tillverkningen, marknadsföring och försäljning samt distribution för att det ska kunna bli någon vinst överhuvud taget. Men jag känner inte till någon tillverkare, underleverantör eller återförsäljare av hifi som uppvisar vinstresultat ens i samma eon som Walmart, Toyota, Shell, Apple, Amazon eller IKEA. Tar dessa företag ut ockerpriser för sina produkter?

Så vart tar alla pengar vägen från hifi-produkterna vi tycker är alldeles för dyra?

Själv är jag evigt tacksam för att några orkar kämpa på och utveckla fantastiska produkter samt tjänster som finns tillgängliga för mig när jag tycker jag har råd att unna mig dem.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2019-04-07 02:58

Mats
+1 på det!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-04-07 08:15

Bump !

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-04-07 08:38

Tangband skrev:

Bump !

Knappast med tanke på den spridning Stig Carlsson ville ha. Audax HD 13D34H har ett för stort membran för det antar jag.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-04-07 08:49

RogerGustavsson skrev:
Tangband skrev:

Bump !

Knappast med tanke på den spridning Stig Carlsson ville ha. Audax HD 13D34H har ett för stort membran för det antar jag.

Hmm ... om du tittat på oa61 bilden så ser domen ut att vara relativt stor väl ?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-04-07 08:56

Du menar skyddet för domen? Själva domen ser jag inte. Ett membran på 34 mm som Audax HD 13D34H verkar ha tror jag inte ger stor spridning i den övre diskanten.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2019-04-07 09:09

Tangband skrev:

Bump !

Ingvar nämnde en Audax beteckning på ursprunget som jag inte riktigt kommer ihåg och han var tydligen inte heller helt säker själv. Jag tror det var en siffra tolv inblandad.
Det som tydligen var (och är) speciellt med det elementet var den paraboliska kalotten, som genom formen får väsentligt bättre egenskaper än en rund dito för en Carlsson högtalare (rak energikurva). Jag tyckte det såg ut som storleken på det nya elementet är runt en tum.

mvh, mats

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-04-07 09:43

Så här mäter den senaste versionen av Audax HD 13D34H, heter TW034XPD1. Den tror jag inte passar för Carlsson.

Bild

Användarvisningsbild
radelius

Inläggav radelius » 2019-04-07 10:15

Ingvar pratade om en tweeter som Stig C använt då det begav sig och måste ha varit dessa Audax HD 12x9D25A. De användes bla av Heybrook i HB1:an. Enl Ingvar så tyckte stig att dessa var bäst men de höll inte, för dåligt lack i talspolen, och då föll valet på Peerless KO...
Ingvar sa sig ha fått tag på de gamla verktygen till denna diskant och därifrån utvecklat den nya.
Är för övrigt imponerad av 61:an och skulle gärna vilja höra dem sida vid sida med 51N :)
H/S

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2019-04-07 10:42

radelius skrev:Ingvar pratade om en tweeter som Stig C använt då det begav sig och måste ha varit dessa Audax HD 12x9D25A. De användes bla av Heybrook i HB1:an. Enl Ingvar så tyckte stig att dessa var bäst men de höll inte, för dåligt lack i talspolen, och då föll valet på Peerless KO...
Ingvar sa sig ha fått tag på de gamla verktygen till denna diskant och därifrån utvecklat den nya.
Är för övrigt imponerad av 61:an och skulle gärna vilja höra dem sida vid sida med 51N :)
H/S

Ja, detta låter bekant.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-04-07 10:52

matssvensson skrev:
radelius skrev:Ingvar pratade om en tweeter som Stig C använt då det begav sig och måste ha varit dessa Audax HD 12x9D25A. De användes bla av Heybrook i HB1:an. Enl Ingvar så tyckte stig att dessa var bäst men de höll inte, för dåligt lack i talspolen, och då föll valet på Peerless KO...
H/S

Ja, detta låter bekant.

Aha, denna alltså, Audax HD 12x9D25A.
http://www.audax.com/archives/HD12X9D25 ... 201986.pdf

Denna satt väl även som original i den första Snell A modellen ?

http://www.classicspeakerpages.net/IP.B ... -tweeters/

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2019-04-07 11:24

Heybrook HB2 hade denna diskant, inte HB1,
HB1 hade en Vifa diskant.

Jag har några sådana hemma i hyllan och även 3 st HB2.

Bild

Bild

Stefan

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati