Bill50x skrev:Morello skrev:En förstärkare besitter dock inte någon musikalitet.
Absolut - inte.
Men den kan förmedla den musikalitet som finns på fonogrammet.
Och det är något alla bokstavstroende ingenjörer kanske behöver ta till sig. När man skriver att en apparat/högtalare är "musikalisk" så menar man att denna kan förmedla musikalitet. Det är verkligen inte alla anläggningar som kan just detta. Jag har hört enkla ghetto-blasters som låtit roligare än svindyra sk high-end anläggningar i miljonklassen. Och bespara mig snacket om att den dyra anläggningen är så bra att den avslöjar hur dålig inspelning/musik det var som avlyssnades. Det är bara en ursäkt för dem som lagt multum på sin anläggning som bara klarar av lågmäld mäss-jazz.
/ B
Jag tycker inte att prisaspekten framgår nånstans än. Dock håller jag med om att en pryl är inte bra eller musikalisk för att den har ett högt pris. En pryl är bra för att den är bra.
Det jag tycker vore intressant är att se om den där musikaliteten eller vilken subjektiv beskrivning som helst går att länka ihop med något tekniskt och objektivt. Går det som lyssnare att peka ut olika förstärkare som musikaliska och andra omusikaliska konsekvent så bör man också kunna hitta någon objektiv förklaring till det. Lyckas man ta reda på vad det är som gör skillnaden så kan man ju sluta tillverka förstärkare för musiklyssning som är omusikaliska.