https://www.cnx-software.com/2019/05/11/volumio-motivo-gorgeous-audio-streamer-sopine-a64-som/

Moderator: Redaktörer

AndersP skrev:Det där är en DAC.
Belker skrev:Konstigt med display över huvud taget på en Volumiospelare. Särskilt riktad uppåt. Ska man sitta med den i knät med sladdar och allt, eller? Display har man på padda/telefon. Streamer har man i garderob.
Morello skrev:Har den en sådandäringa förbannad pekskärm?
Tell skrev:Belker skrev:Konstigt med display över huvud taget på en Volumiospelare. Särskilt riktad uppåt. Ska man sitta med den i knät med sladdar och allt, eller? Display har man på padda/telefon. Streamer har man i garderob.
Tanken är ju att man ska kunna använda den som typ en gammal CD-spelare, alltså utan att ta fram telefonen eller plattan. Jag gillar den idéen o har funderat på att bygga nå liknande själv nångång.
Morello skrev:Den "smartfån" jag har är så infernaliskt knasig i konstruktionen att den är dimensionerad för fingrar tillhörande 4-5-åringar. Min tumme upptar cirka fyra till sex "knappar". Hur kan någon misslyckas så till den milda grad med produktutveckling undrar man. Jobbtelefonen har något större skärm, men likaledes helt oanvändbar utan externt tangentbord.
Tell skrev:Belker skrev:Konstigt med display över huvud taget på en Volumiospelare. Särskilt riktad uppåt. Ska man sitta med den i knät med sladdar och allt, eller? Display har man på padda/telefon. Streamer har man i garderob.
Tanken är ju att man ska kunna använda den som typ en gammal CD-spelare, alltså utan att ta fram telefonen eller plattan. Jag gillar den idéen o har funderat på att bygga nå liknande själv nångång.
Morello skrev:Den "smartfån" jag har är så infernaliskt knasig i konstruktionen att den är dimensionerad för fingrar tillhörande 4-5-åringar. Min tumme upptar cirka fyra till sex "knappar". Hur kan någon misslyckas så till den milda grad med produktutveckling undrar man. Jobbtelefonen har något större skärm, men likaledes helt oanvändbar utan externt tangentbord.
sportbilsentusiasten skrev:Tell skrev:Belker skrev:Konstigt med display över huvud taget på en Volumiospelare. Särskilt riktad uppåt. Ska man sitta med den i knät med sladdar och allt, eller? Display har man på padda/telefon. Streamer har man i garderob.
Display uppåt är knasigt, då den inte syns från lyssningsplats.
Och kräver att apparaten placeras på översta hyllan (vilket man inte alltid har, tex i bokhylla eller TVbönk.)

Tell skrev:Morello skrev:Den "smartfån" jag har är så infernaliskt knasig i konstruktionen att den är dimensionerad för fingrar tillhörande 4-5-åringar. Min tumme upptar cirka fyra till sex "knappar". Hur kan någon misslyckas så till den milda grad med produktutveckling undrar man. Jobbtelefonen har något större skärm, men likaledes helt oanvändbar utan externt tangentbord.
Den registrerar iofs bara trycket som en liiten punkt mitt under fingret så det är ju inga problem. Jag är hyfsat säker på att jag har större händer o fingrar än dig o jag har nada problem med att trycka på små knappar på små skärmar. Jag har tillomed dragit ner storleken på allting på min mobil för det är så hiskligt fult med den stora GUIn som är på mobiler nuföritden. Det handlar la om vilken teknik man använder när man trycker på skärmen, inte att det skulle vara en dålig konstruktionsportbilsentusiasten skrev:Tell skrev:Tanken är ju att man ska kunna använda den som typ en gammal CD-spelare, alltså utan att ta fram telefonen eller plattan. Jag gillar den idéen o har funderat på att bygga nå liknande själv nångång.
Display uppåt är knasigt, då den inte syns från lyssningsplats.
Och kräver att apparaten placeras på översta hyllan (vilket man inte alltid har, tex i bokhylla eller TVbönk.)
Pja kan förstå den även om det personligen är exakt sådär jag skulle vilja ha en pekskärm om jag hade en. Har ju inget stort stereorack som många andra har.
Gillar iaf grejen att vara "offline", alltså att bara använda den där pekskärmen för att styra musiken o inte ta fram telefonen, iPaden eller datorn för att dra igång musiken (samtidigt som man också kan använda typ teleonen för att styra musiken om man vill det). Den där hade varit väldigt intressant för mig iaf om det inte vore så att den antagligen kommer vara för dyr för min smak. En pekskärm, en digital utgång o eventuellt en HDMI för film hade räckt fint för mig. Kanske istället bygger en med en RaspPI nångång i framtiden
Morello skrev:Tell skrev:
Skärmen registrerar inte tryck, den registrerar kapacitans.
Känns aningens absurt i att du sitter på nätet och spekulerar om folk storlek på fingrarna, eller känner vi varandra?
sportbilsentusiasten skrev:Tell skrev:Pja kan förstå den även om det personligen är exakt sådär jag skulle vilja ha en pekskärm om jag hade en. Har ju inget stort stereorack som många andra har.
Gillar iaf grejen att vara "offline", alltså att bara använda den där pekskärmen för att styra musiken o inte ta fram telefonen, iPaden eller datorn för att dra igång musiken (samtidigt som man också kan använda typ teleonen för att styra musiken om man vill det). Den där hade varit väldigt intressant för mig iaf om det inte vore så att den antagligen kommer vara för dyr för min smak. En pekskärm, en digital utgång o eventuellt en HDMI för film hade räckt fint för mig. Kanske istället bygger en med en RaspPI nångång i framtiden
Jag ifrågasätter inte skärmens vara eller ej, bara placeringen av den.
Tell skrev:Onödigt många utgångar tycker jag, speciellt med dom ballade. Lär beryda att den är också är ondöigt dyr
Dock gillar jag grejen med displayen, lär vara trevlig att hantera musikerandet med den. Innebär HDMIn att den har videomöjligheter också kanske?
Morello skrev:Har den en sådandäringa förbannad pekskärm?
Tell skrev:Morello skrev:Tell skrev:
Skärmen registrerar inte tryck, den registrerar kapacitans.
Känns aningens absurt i att du sitter på nätet och spekulerar om folk storlek på fingrarna, eller känner vi varandra?
Herregud vad du är petig med dina definitioner hela tiden. Man "trycker" på skärmen jo, eller säger du att man kapitansar på skärmen?
Och mitt antagande storleken på dina fingrar gör jag enbart för att jag vet att jag har större labbar än dom allra flesta, inte svårare än så. Men visst, du kanske har större, fast oavsett vad så är mobilerna inte dimensionerade för 4-5-åringar.sportbilsentusiasten skrev:Tell skrev:Pja kan förstå den även om det personligen är exakt sådär jag skulle vilja ha en pekskärm om jag hade en. Har ju inget stort stereorack som många andra har.
Jag ifrågasätter inte skärmens vara eller ej, bara placeringen av den.
Visst, det förstog jagSkrev bara för tråden i allmänhet.
Bill50x skrev:Morello skrev:Den "smartfån" jag har är så infernaliskt knasig i konstruktionen att den är dimensionerad för fingrar tillhörande 4-5-åringar. Min tumme upptar cirka fyra till sex "knappar". Hur kan någon misslyckas så till den milda grad med produktutveckling undrar man. Jobbtelefonen har något större skärm, men likaledes helt oanvändbar utan externt tangentbord.
Det finns tredjeparts tangentbord som man kan ställa in knapparnas storlek, SwiftKey tex. Och, siktar man rätt så gör det inget att fingret är större än knappen, det blir rätt ändå.
/ B
Morello skrev:Det är inte oväsentligt huruvida man faktiskt trycker, vidrör eller får respons även ovanför ytan.
Det finns pekskärmar som reagerar på tryck; resistiv pekskärmsteknik.(tex äldre GPS) Sedan har vi skärmar som reagerar utan beröring - optisk pekskärmsteknik (tex alla Neonodes lösningar).
Eftersom kapacitiv teknik inte registrerar tryck blir det också väldigt svårt att avgöra centrum på tummen, varför skrivfelen också blir kopiösa.