Ny streamer från Volumio

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kurben

Ny streamer från Volumio

Inläggav Kurben » 2019-05-12 09:43

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Ny streamer från Volumio

Inläggav Bill50x » 2019-05-12 16:40

Vad kostar en sådan?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2019-05-12 17:16

Det där är en DAC.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2019-05-12 17:53

AndersP skrev:Det där är en DAC.

Ja. Det är också en display. Och en knapp. Och en nätdel. Och en plastlåda.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-05-12 18:19

Nej, det är en streamer med DAC.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-05-12 19:41

Jag tyckte den var snygg :)

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2019-05-12 21:28

Man blir lite förbannad över de dåliga korten.
Massa speglingar så man ser inte displayen o dessa visningar.

Ser dock dyr ut, även jag vill veta priset.

Tell

Inläggav Tell » 2019-05-12 23:00

Onödigt många utgångar tycker jag, speciellt med dom ballade. Lär beryda att den är också är ondöigt dyr ;)

Dock gillar jag grejen med displayen, lär vara trevlig att hantera musikerandet med den. Innebär HDMIn att den har videomöjligheter också kanske?

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2019-05-12 23:20

Konstigt med display över huvud taget på en Volumiospelare. Särskilt riktad uppåt. Ska man sitta med den i knät med sladdar och allt, eller? Display har man på padda/telefon. Streamer har man i garderob.

Tell

Inläggav Tell » 2019-05-13 09:26

Belker skrev:Konstigt med display över huvud taget på en Volumiospelare. Särskilt riktad uppåt. Ska man sitta med den i knät med sladdar och allt, eller? Display har man på padda/telefon. Streamer har man i garderob.

Tanken är ju att man ska kunna använda den som typ en gammal CD-spelare, alltså utan att ta fram telefonen eller plattan. Jag gillar den idéen o har funderat på att bygga nå liknande själv nångång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-05-13 09:33

Har den en sådandäringa förbannad pekskärm?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-05-13 10:28

Morello skrev:Har den en sådandäringa förbannad pekskärm?

Är det så är det väl helt onödigt- styr gör man med smartphone eller ipad 8)

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2019-05-13 10:40

Tell skrev:
Belker skrev:Konstigt med display över huvud taget på en Volumiospelare. Särskilt riktad uppåt. Ska man sitta med den i knät med sladdar och allt, eller? Display har man på padda/telefon. Streamer har man i garderob.

Tanken är ju att man ska kunna använda den som typ en gammal CD-spelare, alltså utan att ta fram telefonen eller plattan. Jag gillar den idéen o har funderat på att bygga nå liknande själv nångång.

Reaktionärt! :wink:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-05-13 11:05

Den "smartfån" jag har är så infernaliskt knasig i konstruktionen att den är dimensionerad för fingrar tillhörande 4-5-åringar. Min tumme upptar cirka fyra till sex "knappar". Hur kan någon misslyckas så till den milda grad med produktutveckling undrar man. Jobbtelefonen har något större skärm, men likaledes helt oanvändbar utan externt tangentbord.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-05-13 11:10

Morello skrev:Den "smartfån" jag har är så infernaliskt knasig i konstruktionen att den är dimensionerad för fingrar tillhörande 4-5-åringar. Min tumme upptar cirka fyra till sex "knappar". Hur kan någon misslyckas så till den milda grad med produktutveckling undrar man. Jobbtelefonen har något större skärm, men likaledes helt oanvändbar utan externt tangentbord.

Hur många bokstäver hanterar du med tummen??
Fingerspitzengefühl mein Herr, Fingerspitzengefühl!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2019-05-13 11:42

Zooma ut veta, Morello

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2019-05-13 11:44

Tell skrev:

Display uppåt är knasigt, då den inte syns från lyssningsplats.
Och kräver att apparaten placeras på översta hyllan (vilket man inte alltid har, tex i bokhylla eller TVbönk.)

Tell

Inläggav Tell » 2019-05-13 14:41

Morello skrev:Den "smartfån" jag har är så infernaliskt knasig i konstruktionen att den är dimensionerad för fingrar tillhörande 4-5-åringar. Min tumme upptar cirka fyra till sex "knappar". Hur kan någon misslyckas så till den milda grad med produktutveckling undrar man. Jobbtelefonen har något större skärm, men likaledes helt oanvändbar utan externt tangentbord.

Den registrerar iofs bara trycket som en liiten punkt mitt under fingret så det är ju inga problem. Jag är hyfsat säker på att jag har större händer o fingrar än dig o jag har nada problem med att trycka på små knappar på små skärmar. Jag har tillomed dragit ner storleken på allting på min mobil för det är så hiskligt fult med den stora GUIn som är på mobiler nuföritden. Det handlar la om vilken teknik man använder när man trycker på skärmen, inte att det skulle vara en dålig konstruktion ;)

sportbilsentusiasten skrev:
Tell skrev:

Och kräver att apparaten placeras på översta hyllan (vilket man inte alltid har, tex i bokhylla eller TVbönk.)

Pja kan förstå den även om det personligen är exakt sådär jag skulle vilja ha en pekskärm om jag hade en. Har ju inget stort stereorack som många andra har.
Gillar iaf grejen att vara "offline", alltså att bara använda den där pekskärmen för att styra musiken o inte ta fram telefonen, iPaden eller datorn för att dra igång musiken (samtidigt som man också kan använda typ teleonen för att styra musiken om man vill det). Den där hade varit väldigt intressant för mig iaf om det inte vore så att den antagligen kommer vara för dyr för min smak. En pekskärm, en digital utgång o eventuellt en HDMI för film hade räckt fint för mig. Kanske istället bygger en med en RaspPI nångång i framtiden :)

Användarvisningsbild
Kurben

Inläggav Kurben » 2019-05-13 16:13

Bild

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-05-13 16:17

[quote="Tell"][/quote]

Skärmen registrerar inte tryck, den registrerar kapacitans.

Känns aningens absurt i att du sitter på nätet och spekulerar om folk storlek på fingrarna, eller känner vi varandra? :mrgreen:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2019-05-13 18:14

Tell skrev:

Den registrerar iofs bara trycket som en liiten punkt mitt under fingret så det är ju inga problem. Jag är hyfsat säker på att jag har större händer o fingrar än dig o jag har nada problem med att trycka på små knappar på små skärmar. Jag har tillomed dragit ner storleken på allting på min mobil för det är så hiskligt fult med den stora GUIn som är på mobiler nuföritden. Det handlar la om vilken teknik man använder när man trycker på skärmen, inte att det skulle vara en dålig konstruktion ;)

Tell skrev:Tanken är ju att man ska kunna använda den som typ en gammal CD-spelare, alltså utan att ta fram telefonen eller plattan. Jag gillar den idéen o har funderat på att bygga nå liknande själv nångång.

Pja kan förstå den även om det personligen är exakt sådär jag skulle vilja ha en pekskärm om jag hade en. Har ju inget stort stereorack som många andra har.
Gillar iaf grejen att vara "offline", alltså att bara använda den där pekskärmen för att styra musiken o inte ta fram telefonen, iPaden eller datorn för att dra igång musiken (samtidigt som man också kan använda typ teleonen för att styra musiken om man vill det). Den där hade varit väldigt intressant för mig iaf om det inte vore så att den antagligen kommer vara för dyr för min smak. En pekskärm, en digital utgång o eventuellt en HDMI för film hade räckt fint för mig. Kanske istället bygger en med en RaspPI nångång i framtiden :)

Jag ifrågasätter inte skärmens vara eller ej, bara placeringen av den.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2019-05-13 18:19

Det finns tredjeparts tangentbord som man kan ställa in knapparnas storlek, SwiftKey tex. Och, siktar man rätt så gör det inget att fingret är större än knappen, det blir rätt ändå.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Tell

Inläggav Tell » 2019-05-13 18:26

Morello skrev:
Tell skrev:

Känns aningens absurt i att du sitter på nätet och spekulerar om folk storlek på fingrarna, eller känner vi varandra? :mrgreen:

Herregud vad du är petig med dina definitioner hela tiden. Man "trycker" på skärmen jo, eller säger du att man kapitansar på skärmen?
Och mitt antagande storleken på dina fingrar gör jag enbart för att jag vet att jag har större labbar än dom allra flesta, inte svårare än så. Men visst, du kanske har större, fast oavsett vad så är mobilerna inte dimensionerade för 4-5-åringar.

Tell skrev:Pja kan förstå den även om det personligen är exakt sådär jag skulle vilja ha en pekskärm om jag hade en. Har ju inget stort stereorack som många andra har.

Visst, det förstog jag :) Skrev bara för tråden i allmänhet.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2019-05-13 21:35

Tell skrev:Onödigt många utgångar tycker jag, speciellt med dom ballade. Lär beryda att den är också är ondöigt dyr ;)

Dock gillar jag grejen med displayen, lär vara trevlig att hantera musikerandet med den. Innebär HDMIn att den har videomöjligheter också kanske?

Jag tycker den saknar USB ut.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Frisk

Inläggav Frisk » 2019-05-13 22:53

Morello skrev:Har den en sådandäringa förbannad pekskärm?

Tyckte jag läste att den röda grejen var rotationsencoder, sen kan jag även tänka den har pekskärm, men man kanske klarar sig utan om man vill!

Kör Volumio på en raspberry pi, styr via webläsaren, är mycket nöjd. Ser lovande ut den där.

Användarvisningsbild
Kurben

Inläggav Kurben » 2019-05-14 08:42

System-on-Module – SOPINE A64 with Allwinner A64 quad-core Cortex-A53 processor, up to 2GB LPDDR3 RAM, 128 Mbit SPI flash, microSD card slot
Display – 8″ touch screen display with 1280×800 resolution showing Volumio 2 user interface
Video Output – HDMI 1.4 video output
Audio I/O
RCA ports for stereo analog audio (left and right)
Balanced XLR ports for left and right channels
Optical and coaxial audio outputs
HDMI I2S audio port
Built-in audio DAC with low noise floor and jitter
Connectivity – Ethernet
USB – 2x USB 2.0 host ports
Misc – Red rotary encoder (TBC)
Power Supply – Via power barrel jack

Här står att det finns "Rotary encoder" och "touch screen".

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-05-14 08:56

Tell skrev:
Morello skrev:
Tell skrev:

Herregud vad du är petig med dina definitioner hela tiden. Man "trycker" på skärmen jo, eller säger du att man kapitansar på skärmen?
Och mitt antagande storleken på dina fingrar gör jag enbart för att jag vet att jag har större labbar än dom allra flesta, inte svårare än så. Men visst, du kanske har större, fast oavsett vad så är mobilerna inte dimensionerade för 4-5-åringar.

Tell skrev:Pja kan förstå den även om det personligen är exakt sådär jag skulle vilja ha en pekskärm om jag hade en. Har ju inget stort stereorack som många andra har.

Visst, det förstog jag :) Skrev bara för tråden i allmänhet.

Det är inte oväsentligt huruvida man faktiskt trycker, vidrör eller får respons även ovanför ytan.
Det finns pekskärmar som reagerar på tryck; resistiv pekskärmsteknik.(tex äldre GPS) Sedan har vi skärmar som reagerar utan beröring - optisk pekskärmsteknik (tex alla Neonodes lösningar).
Eftersom kapacitiv teknik inte registrerar tryck blir det också väldigt svårt att avgöra centrum på tummen, varför skrivfelen också blir kopiösa.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-05-14 08:58

Bill50x skrev:

Det finns tredjeparts tangentbord som man kan ställa in knapparnas storlek, SwiftKey tex. Och, siktar man rätt så gör det inget att fingret är större än knappen, det blir rätt ändå.

/ B

Blir "knapparna" större än vad skärmen är eller vad menar du? Problemet är att skärmarna är för små och att det saknas elektromekaniska tangentbord! Det är bara Blackberry som förstått hur infernaliskt kasst pekskärmar fungerar.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2019-05-14 11:16

"The platform shown at High-end Munich may look good, but those are still prototypes, so it may take a few more months before Volumio Motivo is launched to the general public."

Tratta ihop och adressera era synpunkter så kanske det blir en kanonprodukt! :)

Tell

Inläggav Tell » 2019-05-14 11:39

Morello skrev:Det är inte oväsentligt huruvida man faktiskt trycker, vidrör eller får respons även ovanför ytan.
Det finns pekskärmar som reagerar på tryck; resistiv pekskärmsteknik.(tex äldre GPS) Sedan har vi skärmar som reagerar utan beröring - optisk pekskärmsteknik (tex alla Neonodes lösningar).
Eftersom kapacitiv teknik inte registrerar tryck blir det också väldigt svårt att avgöra centrum på tummen, varför skrivfelen också blir kopiösa.

Du har rätt i att det finns olika tekniker för att läsa av "tryck" på en pekskärm ja, men att det är svårt att avgöra var centrum är har du helt fel med. På vilken android som helst kan man komma åt "Developers settings" och sätta igång "pointer location", då ser man med ett kryss över skärmen var exakt "trycket" är just nu, och jag kan säga att den är VÄLDIGT exakt. Oavsett hur stor del av min tjocka tumme jag har emot skärmen så är det där krysett mitt under tummen. Jag gjorde sn screenshot åt dig för att förtydliga.
Så nej, dom är inte dimensionerade för femåringar eller oexakta på nåt sätt, det är bara du som inte kan hantera grejerna. Det är dumt att skylla ifrån sina egna handhavandefell på tekniken, o speciellt när det är uppenbart att andra inte har samma problem som du ;)

Bild

Nästa

Återgå till Köpråd