Moderator: Redaktörer
petersteindl skrev:rajapruk skrev:petersteindl skrev:
Slutsteget behöver 27 volt P-P. Jag ser på saken ur en B2B och jag letar klass D slutsteg för att bygga in i högtalare. Vilka vanliga DSP eller DACar eller OP lämnar 27 volt P-P med ultralåg dist? Jag ser faktiskt inget stort behov av produkten på B2B marknaden. Jag är smått förvånad över att den har lanserats med dessa egenskaper.
Med vänlig hälsning
Peter
Jag är rätt säker på att du skulle kunna beställa dessa med valfri gain som B2B, den du vill ha. Men kan tänka mig att dessa Eigentakt kommer vara rejält dyra.
Kanske, men jag tror det i så fall skulle stå angivet. För drygt ett år sedan samtalade jag med Peter Lyngdorf angående D/A-omvandlaren till slutstegets ingång som de ville ha konstruerat. Då handlade det om att ha max tidsfördröjning i kretsen under 1 microsekund eftersom det var tänkt att loopas feedback till DACen. Skulle kunna tänka mig att en sådan lösning kan ha både fördelar och nackdelar. Fördel i betydligt lägre brus och dist under halva samplingsfrekvensen. Nackdel skulle kunna synas ovanför halva samplingsfrekvensen i form av högre brus samt att även vara en lägre spänningsförstärkning i systemet. I så fall går det inte att öka spänningsförstärkningen. Skulle det gå, så skulle det redan vara gjort. Det är vad jag tror.
Mvh
Peter
Nattlorden skrev:Amir är både kompetent och trevlig. En av de få utomlands som känner till LTS F/E-test - och förstår den - dessutom.
rajapruk skrev:Nattlorden skrev:Amir är både kompetent och trevlig. En av de få utomlands som känner till LTS F/E-test - och förstår den - dessutom.
Ja han verkar känna IÖ också, om jag fattat det hela rätt.
Not likely. Stereophile's policy is to review (and test) components which are available in the US and with at least 5 retail outlets. There are other rules for Internet commerce. He/we do not just test stuff.
If he is interested in a full review, he should send information to one of the reviewers and/or Jim Austin, the new editor-in-chief. (FWIW, I can find no information on the web about Sybarite Audio except for Facebook and I don't do social media.)
rajapruk skrev:Sybarite Audio slutsteg är inte aktuellt för Stereophile att testa.
Kal Rubinson svarar mig såhär:Not likely. Stereophile's policy is to review (and test) components which are available in the US and with at least 5 retail outlets. There are other rules for Internet commerce. He/we do not just test stuff.
If he is interested in a full review, he should send information to one of the reviewers and/or Jim Austin, the new editor-in-chief. (FWIW, I can find no information on the web about Sybarite Audio except for Facebook and I don't do social media.)
Tangband skrev:Mellan raderna kan man läsa att stereophile är mer intresserad av reklamintäkter efter en god recension än testande och att det är viktigare än att testa intressanta produkter.
Detta mail sänker mitt förtroende för stereophile, tyvärr.
Tangband skrev:rajapruk skrev:Sybarite Audio slutsteg är inte aktuellt för Stereophile att testa.
Kal Rubinson svarar mig såhär:Not likely. Stereophile's policy is to review (and test) components which are available in the US and with at least 5 retail outlets. There are other rules for Internet commerce. He/we do not just test stuff.
Tråkigt men talande.![]()
Mellan raderna kan man läsa att stereophile är mer intresserad av reklamintäkter efter en god recension än testande och att det är viktigare än att testa intressanta produkter.
Detta mail sänker mitt förtroende för stereophile, tyvärr.
petersteindl skrev:Slutsteget behöver 27 volt P-P.
Michael skrev:petersteindl skrev:Slutsteget behöver 27 volt P-P.
Oj, de ä mycket! ...men stämmer det. De har ju +-12 volt till op'na på kortet (vet i och för sig inte va opna används till). De anger 9.6Vrms för att nå 1% dist. Gain 12.8dB ger 41.9 volt på utgången. I fyra ohm är det 439 watt. Så mycket mer än så går väl inte kräma ur dessa moduler. 9,6 är 13,6 Vpeak, vilket blir 6,8 volt per op-utgång (balancerat). ...eller, ser nu din siffra är dubbla min. Något har blivit felräknat.
//Michael
rajapruk skrev:Vad gäller bandbredden på mätning av klass-d, så har jag uppfattat det som att Audio Precision-mätaren behöver ett sådant filter för att kunna mäta klass-d. Men det kan vara helt fel. Jag ska fråga honom.
rajapruk skrev:rajapruk skrev:Vad gäller bandbredden på mätning av klass-d, så har jag uppfattat det som att Audio Precision-mätaren behöver ett sådant filter för att kunna mäta klass-d. Men det kan vara helt fel. Jag ska fråga honom.
Frågan ställd:
https://www.audiosciencereview.com/foru ... ost-177535
Morello skrev:rajapruk skrev:rajapruk skrev:Vad gäller bandbredden på mätning av klass-d, så har jag uppfattat det som att Audio Precision-mätaren behöver ett sådant filter för att kunna mäta klass-d. Men det kan vara helt fel. Jag ska fråga honom.
Frågan ställd:
https://www.audiosciencereview.com/foru ... ost-177535
Jag ber dig vänligen men bestämt att inte referera till mig på andra forum och framställa dina tolkningar av vad jag skrivit utan att tydligt ange att det är just dina tolkningar.
Att filtret används vid mätning på klass-D-apparater (som sprutar ut HF) är inte konstigt per se, men att redovisa THD upp till 20k är vilseledande.
Morello skrev:Diskanter brukar användas tillsammans med högpassfilter, men vad i hela friden har detta med ämnet att göra?
Cortado skrev:Morello skrev:Diskanter brukar användas tillsammans med högpassfilter, men vad i hela friden har detta med ämnet att göra?
Gissar att han menar att det som är över 20k inte ska in i diskanten och då är det väl lämpligt med ett LP-filter?
Cortado skrev:Morello skrev:Diskanter brukar användas tillsammans med högpassfilter, men vad i hela friden har detta med ämnet att göra?
Gissar att han menar att det som är över 20k inte ska in i diskanten och då är det väl lämpligt med ett LP-filter?
philipbtz skrev:Men orka klaga på att någon orkat ta tiden att fixa seriös utrustning och faktiskt mäter på saker gemeneman har råd med. Finns väl knappt någon annan som gör det? Tycker det framstår som seriösa mätningar. Om man inte vet vad någon skala är hit eller dit, gör det ens speciellt stor skillnad på själva resultatet? Stereophile mäter bara på sådant som knappt någon har råd med samt att de endast verkar mäta på saker som de får betalt för att testa. De är duktiga såklart men deras mätningar ger mig personligen inget eftersom allt de mäter på är på tok för dyrt och därmed totalt ointressant.
Morello skrev:philipbtz skrev:Men orka klaga på att någon orkat ta tiden att fixa seriös utrustning och faktiskt mäter på saker gemeneman har råd med. Finns väl knappt någon annan som gör det? Tycker det framstår som seriösa mätningar. Om man inte vet vad någon skala är hit eller dit, gör det ens speciellt stor skillnad på själva resultatet? Stereophile mäter bara på sådant som knappt någon har råd med samt att de endast verkar mäta på saker som de får betalt för att testa. De är duktiga såklart men deras mätningar ger mig personligen inget eftersom allt de mäter på är på tok för dyrt och därmed totalt ointressant.
Problemet är att det vilar ett hyggligt ansvar på den som mäter och redovisar data, då an gör anspråk på att vara objektiv. Därtill är det svårt att tolka mätningar, vilket du själv visar prov på genom att skriva "Om man inte vet vad någon skala är hit eller dit, gör det ens speciellt stor skillnad på själva resultatet? ". Åter igen - en logaritmerad storhet utan refernesnivå säger absolut ingenting. Jag menar verkligen absolut ingenting. Jfr "båten är 45 enheter lång".
philipbtz skrev:Morello skrev:philipbtz skrev:Men orka klaga på att någon orkat ta tiden att fixa seriös utrustning och faktiskt mäter på saker gemeneman har råd med. Finns väl knappt någon annan som gör det? Tycker det framstår som seriösa mätningar. Om man inte vet vad någon skala är hit eller dit, gör det ens speciellt stor skillnad på själva resultatet? Stereophile mäter bara på sådant som knappt någon har råd med samt att de endast verkar mäta på saker som de får betalt för att testa. De är duktiga såklart men deras mätningar ger mig personligen inget eftersom allt de mäter på är på tok för dyrt och därmed totalt ointressant.
Problemet är att det vilar ett hyggligt ansvar på den som mäter och redovisar data, då an gör anspråk på att vara objektiv. Därtill är det svårt att tolka mätningar, vilket du själv visar prov på genom att skriva "Om man inte vet vad någon skala är hit eller dit, gör det ens speciellt stor skillnad på själva resultatet? ". Åter igen - en logaritmerad storhet utan refernesnivå säger absolut ingenting. Jag menar verkligen absolut ingenting. Jfr "båten är 45 enheter lång".
Eftersom du vet hur det borde redovisas hade du inte kunnat bidra till communityn genom att skapa en anonym användare på audiosciencereview.com och beskriva problemet så att han tar hänsyn till det du beskriver inför nästa förstärkare han mäter på? Även om jag är positiv till klass d så har jag inte provlyssnat ncore och jag tror alla eventuella spekulanter på ett sådant steg hade velat se ifall det faktiskt mäter dåligt. Vad jag vet finns det inga som gjort mätningar som lyckats påvisa att problemen högt upp i frekvens påverkar det hörbara spektrumet.
philipbtz skrev: Vad jag vet finns det inga som gjort mätningar som lyckats påvisa att problemen högt upp i frekvens påverkar det hörbara spektrumet.
Tangband skrev:philipbtz skrev: Vad jag vet finns det inga som gjort mätningar som lyckats påvisa att problemen högt upp i frekvens påverkar det hörbara spektrumet.
Jo, tror LTS gjort det många gånger.
Tangband skrev:Jag tror du får bättre svar av JohanLindroos.
Ingen skulle bli gladare än jag om klass D hade varit bättre. Som det nu ser ut verkar det vara junk över 1 kHz.
Användare som besöker denna kategori: Mats och 21 gäster