Eigentakt - nästa generation klass-d

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
philipbtz

Re: Eigentakt - nästa generation klass-d

Inläggav philipbtz » 2019-05-17 15:10

Men orka klaga på att någon orkat ta tiden att fixa seriös utrustning och faktiskt mäter på saker gemeneman har råd med. Finns väl knappt någon annan som gör det? Tycker det framstår som seriösa mätningar. Om man inte vet vad någon skala är hit eller dit, gör det ens speciellt stor skillnad på själva resultatet? Stereophile mäter bara på sådant som knappt någon har råd med samt att de endast verkar mäta på saker som de får betalt för att testa. De är duktiga såklart men deras mätningar ger mig personligen inget eftersom allt de mäter på är på tok för dyrt och därmed totalt ointressant.
Senast redigerad av philipbtz 2019-05-17 15:34, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-05-17 15:16

Amir är både kompetent och trevlig. En av de få utomlands som känner till LTS F/E-test - och förstår den - dessutom.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2019-05-17 15:18

petersteindl skrev:
rajapruk skrev:
petersteindl skrev:
Slutsteget behöver 27 volt P-P. Jag ser på saken ur en B2B och jag letar klass D slutsteg för att bygga in i högtalare. Vilka vanliga DSP eller DACar eller OP lämnar 27 volt P-P med ultralåg dist? Jag ser faktiskt inget stort behov av produkten på B2B marknaden. Jag är smått förvånad över att den har lanserats med dessa egenskaper.

Med vänlig hälsning
Peter

Jag är rätt säker på att du skulle kunna beställa dessa med valfri gain som B2B, den du vill ha. Men kan tänka mig att dessa Eigentakt kommer vara rejält dyra.

Kanske, men jag tror det i så fall skulle stå angivet. För drygt ett år sedan samtalade jag med Peter Lyngdorf angående D/A-omvandlaren till slutstegets ingång som de ville ha konstruerat. Då handlade det om att ha max tidsfördröjning i kretsen under 1 microsekund eftersom det var tänkt att loopas feedback till DACen. Skulle kunna tänka mig att en sådan lösning kan ha både fördelar och nackdelar. Fördel i betydligt lägre brus och dist under halva samplingsfrekvensen. Nackdel skulle kunna synas ovanför halva samplingsfrekvensen i form av högre brus samt att även vara en lägre spänningsförstärkning i systemet. I så fall går det inte att öka spänningsförstärkningen. Skulle det gå, så skulle det redan vara gjort. Det är vad jag tror.

Mvh
Peter

Aha, intressant info.
Är det gamla B&O/Ice power-personer alla danskarna i detta företaget Purifi Audio tro? Står TI på de flestas CV:n.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2019-05-17 15:22

Nattlorden skrev:Amir är både kompetent och trevlig. En av de få utomlands som känner till LTS F/E-test - och förstår den - dessutom.

Ja han verkar känna IÖ också, om jag fattat det hela rätt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-05-17 15:24

rajapruk skrev:
Nattlorden skrev:Amir är både kompetent och trevlig. En av de få utomlands som känner till LTS F/E-test - och förstår den - dessutom.

Ja han verkar känna IÖ också, om jag fattat det hela rätt.

Ok, det visste jag inte, trots vi PM:at en del...

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2019-05-17 15:28

Kal Rubinson är relativt mycket aktiv på Audiosciencereview, och han arbetar för Stereophile tillsammans med John Atkinson.
Även Floyd Toole har varit aktiv på Audiosciencereview då och då.
Ingen av dessa digniteter har klagat på vad Amir håller på med, vad jag vet. Snarare tvärtom.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2019-05-18 16:55

Sybarite Audio slutsteg är inte aktuellt för Stereophile att testa.
Kal Rubinson svarar mig såhär:

Not likely. Stereophile's policy is to review (and test) components which are available in the US and with at least 5 retail outlets. There are other rules for Internet commerce. He/we do not just test stuff.

If he is interested in a full review, he should send information to one of the reviewers and/or Jim Austin, the new editor-in-chief. (FWIW, I can find no information on the web about Sybarite Audio except for Facebook and I don't do social media.)

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-05-18 17:07

rajapruk skrev:Sybarite Audio slutsteg är inte aktuellt för Stereophile att testa.

Not likely. Stereophile's policy is to review (and test) components which are available in the US and with at least 5 retail outlets. There are other rules for Internet commerce. He/we do not just test stuff.

If he is interested in a full review, he should send information to one of the reviewers and/or Jim Austin, the new editor-in-chief. (FWIW, I can find no information on the web about Sybarite Audio except for Facebook and I don't do social media.)

Tråkigt men talande. :?

Mellan raderna kan man läsa att stereophile är mer intresserad av reklamintäkter efter en god recension än testande och att det är viktigare än att testa intressanta produkter.
Detta mail sänker mitt förtroende för stereophile, tyvärr.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-05-18 17:46

Tangband skrev:Mellan raderna kan man läsa att stereophile är mer intresserad av reklamintäkter efter en god recension än testande och att det är viktigare än att testa intressanta produkter.

Håller inte med.... jag tolkar honom att mena att är man ett seriöst företag så har man seriös marknadsföring.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2019-05-18 17:50

Ja, varför skulle Sterophile testa något som deras läsare inte kan köpa?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2019-05-18 20:00

Tangband skrev:
rajapruk skrev:Sybarite Audio slutsteg är inte aktuellt för Stereophile att testa.

Tråkigt men talande. :?

Mellan raderna kan man läsa att stereophile är mer intresserad av reklamintäkter efter en god recension än testande och att det är viktigare än att testa intressanta produkter.

Så är det inte. Det viktiga är att Stereophile testar produkter som de amerikanska läsarna kan köpa i USA. Det är alltså efter kritik från läsare som Stereophile ändrade policy för en herrans massa år sedan. Men eftersom det finns företag som säljer det mesta av sin produktion via e-handel idag så kan läsare av Stereophile köpa sådana produkter även om det inte finns 5 butiker i USA som säljer dessa och därför har Stereophile fått rucka lite på sin policy.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-05-18 20:01

Aha :)

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2019-05-19 22:42

petersteindl skrev:Slutsteget behöver 27 volt P-P.

Oj, de ä mycket! ...men stämmer det. De har ju +-12 volt till op'na på kortet (vet i och för sig inte va opna används till). De anger 9.6Vrms för att nå 1% dist. Gain 12.8dB ger 41.9 volt på utgången. I fyra ohm är det 439 watt. Så mycket mer än så går väl inte kräma ur dessa moduler. 9,6 är 13,6 Vpeak, vilket blir 6,8 volt per op-utgång (balancerat). ...eller, ser nu din siffra är dubbla min. Något har blivit felräknat.

//Michael

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2019-05-19 22:54

Michael skrev:
petersteindl skrev:Slutsteget behöver 27 volt P-P.

Oj, de ä mycket! ...men stämmer det. De har ju +-12 volt till op'na på kortet (vet i och för sig inte va opna används till). De anger 9.6Vrms för att nå 1% dist. Gain 12.8dB ger 41.9 volt på utgången. I fyra ohm är det 439 watt. Så mycket mer än så går väl inte kräma ur dessa moduler. 9,6 är 13,6 Vpeak, vilket blir 6,8 volt per op-utgång (balancerat). ...eller, ser nu din siffra är dubbla min. Något har blivit felräknat.

//Michael

Din siffra är peak. Min siffra är peak to peak.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2019-05-20 17:11

rajapruk skrev:Vad gäller bandbredden på mätning av klass-d, så har jag uppfattat det som att Audio Precision-mätaren behöver ett sådant filter för att kunna mäta klass-d. Men det kan vara helt fel. Jag ska fråga honom.

Frågan ställd:
https://www.audiosciencereview.com/foru ... ost-177535

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2019-05-20 20:30

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-05-21 11:51

Väldigt intressant att se mätningar på Nords slutsteg då jag haft det i sikte länge.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-05-21 12:21

rajapruk skrev:
rajapruk skrev:Vad gäller bandbredden på mätning av klass-d, så har jag uppfattat det som att Audio Precision-mätaren behöver ett sådant filter för att kunna mäta klass-d. Men det kan vara helt fel. Jag ska fråga honom.

Frågan ställd:

Jag ber dig vänligen men bestämt att inte referera till mig på andra forum och framställa dina tolkningar av vad jag skrivit utan att tydligt ange att det är just dina tolkningar.
Att filtret används vid mätning på klass-D-apparater (som sprutar ut HF) är inte konstigt per se, men att redovisa THD upp till 20k är vilseledande.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-05-21 14:16

Morello skrev:
rajapruk skrev:

Frågan ställd:

Jag ber dig vänligen men bestämt att inte referera till mig på andra forum och framställa dina tolkningar av vad jag skrivit utan att tydligt ange att det är just dina tolkningar.
Att filtret används vid mätning på klass-D-apparater (som sprutar ut HF) är inte konstigt per se, men att redovisa THD upp till 20k är vilseledande.

Har inte diskanter LP filter på sig eller hur fungerar det?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-05-21 14:38

Diskanter brukar användas tillsammans med högpassfilter, men vad i hela friden har detta med ämnet att göra?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2019-05-21 15:08

Morello skrev:Diskanter brukar användas tillsammans med högpassfilter, men vad i hela friden har detta med ämnet att göra?

Gissar att han menar att det som är över 20k inte ska in i diskanten och då är det väl lämpligt med ett LP-filter?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2019-05-21 15:11

Cortado skrev:
Morello skrev:Diskanter brukar användas tillsammans med högpassfilter, men vad i hela friden har detta med ämnet att göra?

Gissar att han menar att det som är över 20k inte ska in i diskanten och då är det väl lämpligt med ett LP-filter?

Det sitter Lp-filter i klass D-förstärkare. Problemet är om man får IM ner i frekvens då frekvenser kring 20 kHz påföres. Det ser dock inte ut som det är ett problem i Eigentakt, men . . .

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-05-21 15:25

Cortado skrev:

För femtioelfte gången :):
Det är samma mekanism som renderar övertoner (THD) som intermodulation (IM). Det har skrivits spaltmeter om detta här på forumet.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-05-21 15:29

philipbtz skrev:Men orka klaga på att någon orkat ta tiden att fixa seriös utrustning och faktiskt mäter på saker gemeneman har råd med. Finns väl knappt någon annan som gör det? Tycker det framstår som seriösa mätningar. Om man inte vet vad någon skala är hit eller dit, gör det ens speciellt stor skillnad på själva resultatet? Stereophile mäter bara på sådant som knappt någon har råd med samt att de endast verkar mäta på saker som de får betalt för att testa. De är duktiga såklart men deras mätningar ger mig personligen inget eftersom allt de mäter på är på tok för dyrt och därmed totalt ointressant.

Problemet är att det vilar ett hyggligt ansvar på den som mäter och redovisar data, då an gör anspråk på att vara objektiv. Därtill är det svårt att tolka mätningar, vilket du själv visar prov på genom att skriva "Om man inte vet vad någon skala är hit eller dit, gör det ens speciellt stor skillnad på själva resultatet? ". Åter igen - en logaritmerad storhet utan refernesnivå säger absolut ingenting. Jag menar verkligen absolut ingenting. Jfr "båten är 45 enheter lång".
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-05-21 17:14

Morello skrev:
philipbtz skrev:Men orka klaga på att någon orkat ta tiden att fixa seriös utrustning och faktiskt mäter på saker gemeneman har råd med. Finns väl knappt någon annan som gör det? Tycker det framstår som seriösa mätningar. Om man inte vet vad någon skala är hit eller dit, gör det ens speciellt stor skillnad på själva resultatet? Stereophile mäter bara på sådant som knappt någon har råd med samt att de endast verkar mäta på saker som de får betalt för att testa. De är duktiga såklart men deras mätningar ger mig personligen inget eftersom allt de mäter på är på tok för dyrt och därmed totalt ointressant.

Problemet är att det vilar ett hyggligt ansvar på den som mäter och redovisar data, då an gör anspråk på att vara objektiv. Därtill är det svårt att tolka mätningar, vilket du själv visar prov på genom att skriva "Om man inte vet vad någon skala är hit eller dit, gör det ens speciellt stor skillnad på själva resultatet? ". Åter igen - en logaritmerad storhet utan refernesnivå säger absolut ingenting. Jag menar verkligen absolut ingenting. Jfr "båten är 45 enheter lång".

Eftersom du vet hur det borde redovisas hade du inte kunnat bidra till communityn genom att skapa en anonym användare på audiosciencereview.com och beskriva problemet så att han tar hänsyn till det du beskriver inför nästa förstärkare han mäter på? Även om jag är positiv till klass d så har jag inte provlyssnat ncore och jag tror alla eventuella spekulanter på ett sådant steg hade velat se ifall det faktiskt mäter dåligt. Vad jag vet finns det inga som gjort mätningar som lyckats påvisa att problemen högt upp i frekvens påverkar det hörbara spektrumet.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-05-21 17:20

philipbtz skrev:
Morello skrev:

Eftersom du vet hur det borde redovisas hade du inte kunnat bidra till communityn genom att skapa en anonym användare på audiosciencereview.com och beskriva problemet så att han tar hänsyn till det du beskriver inför nästa förstärkare han mäter på? Även om jag är positiv till klass d så har jag inte provlyssnat ncore och jag tror alla eventuella spekulanter på ett sådant steg hade velat se ifall det faktiskt mäter dåligt. Vad jag vet finns det inga som gjort mätningar som lyckats påvisa att problemen högt upp i frekvens påverkar det hörbara spektrumet.

Prova att mät med en analysator med olinjäriteter så ska du se på grejor. :wink:
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-05-21 21:37

philipbtz skrev: Vad jag vet finns det inga som gjort mätningar som lyckats påvisa att problemen högt upp i frekvens påverkar det hörbara spektrumet.

Jo, tror LTS gjort det många gånger.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-05-21 22:23

Tangband skrev:
philipbtz skrev: Vad jag vet finns det inga som gjort mätningar som lyckats påvisa att problemen högt upp i frekvens påverkar det hörbara spektrumet.

Jo, tror LTS gjort det många gånger.

Vad är det dom har mätt på? Det finns ganska få class D som är intressant, det är väl på sin höjd Ncore, Pascal och Abletec. Det har pratats om att LTS har gjort mätningar men jag har aldrig sett några. Dock många som tror att det finns :)

Edit: Enligt denna gamla tråd så verkade det som att LTS har gjort något typ av test men det framgick som att det inte finns mätningar då det dömdes ut snabbt. Vilka class D som undersöktes ville man inte gå ut med så det säger ju absolut ingenting eftersom det finns otroligt mycket skräp där ut. viewtopic.php?f=9&t=66660

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-05-22 07:17

Jag tror du får bättre svar av JohanLindroos.
Ingen skulle bli gladare än jag om klass D hade varit bättre. Som det nu ser ut verkar det vara junk över 1 kHz.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-05-22 07:26

Tangband skrev:Jag tror du får bättre svar av JohanLindroos.
Ingen skulle bli gladare än jag om klass D hade varit bättre. Som det nu ser ut verkar det vara junk över 1 kHz.

Om det hade varit 'junk' så har väldigt många väldigt kritisk smak på högtalare och rumsakustik, men hör inte junket.... Så antingen är det överdrivet, högst personligt eller något man blir allergisk emot efter att man lärt sig hur man skall lyssna efter det.

Har demat mitt lilla surroundsystem för en hel del ljudnördar vid detta laget och har inte fått en enda allergisk reaktion på ICEpower:n i min Pioneer där.... Brukar dock inte berätta om det, man måste inte introducera negativ placebo.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi