Vad är en streamer?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
lennartj

Re: Vad är en streamer?

Inläggav lennartj » 2019-05-19 13:49

Harryup skrev:
lennartj skrev:Om jag satsar på Roon, vad är då uppgiften för en end-point?
1.Är det att ta emot en tilldelad dataström från core?
2.Vad kan en endpoint vara, en eller ett par Teenage Engineering OD11-högtalare?
3.Jag läste någonstans att Roon stöder AirPlay, då borde det väl vara okomplicerat att spela upp t.ex. flac-filer med 24/96?
4.Går det lika bra med en DSD256?
5.Görs formatomvandlingen i core då?
6.Jag börjar ana att att en roon endpint kan vara olika saker t.ex. en DAC

7.Om jag har en Raspberry Pie, vad är minimifunktionaliteten för att den ska vara en endpoint ?

edit mina siffror.

1. Endpointen är den som man skickar musiken till för att spelas upp. På gammalt språk skulle man kalla den för klient.
2. Om de kan spela upp t.ex. via AirPlay ja.
3. Roon kan spela flacfiler med högre upplösning än så men har ingen med AirPlay att göra. Roon använder något som heter RAAT istället mellan en klient och server om klienten stödjer det.
4. Vet inte men det finns en gratis provperiod så testa. Men det beror på vad dacen klarar också.
5. Ja, vilket gör att man inte per automatik kan förutsätta att en klen NAS kan göra det utan problem.
Men beroende på klient så kan man skicka DSD till klienten eller inte.
6. EN endpoint kan inte vara en DAC men väl en DAC med ethernetuttag så att den kan kommunicera på något sätt.
7. Ingen aning.
Kan ju vara så att något av svaren idag kan hanteras på flera sätt än vad jag känner till då Roon utvecklas hela tiden. Men när det gäller format så klarar serverdelen det mesta men endpointen måste också klara samma format annars så får man konvertera innan endpointen.

/Harryup

1. Kan man säga att en Roon endpoint motsvarar Renderaren i en UPnP/DLNA miljö?
5. Min NAS har Intel® Celeron® N3150 quad-core 1.6 GHz processor (burst up to 2.08 GHz) med 8 GB RAM.
Det kanske är i klenaste laget för att konvertera DSD till PCM i realtid?
6. Kan en Raspberry Pie tillsammans med en DAC utgöra en endpoint där "pajen" i princip är en interfacekonverterare från Ethernet till DAC'ens USB-ingång? Det verkar vara betydligt billigare än att hitta en kvalitets-DAC med egen Ethernetanslutning. En Mytek Brooklyn + utan Ethernetanslutning kostar ca. 22.000 SEK, medan Mytek Brooklyn Bridge med Etheretanslutning kostar ca. 30.000 SEK.

Någon frågade mig om jag spelar CD från datorn, svaret är nej, de spelar jag i min (ännu fullt fungerande) Oppo BDP-95.
Jag har nog rippat ett 50-tal CD med EAC, men det är så jobbigt att skriva in allt metadata själv, för som sagt, jag gillar obskyr musik och de finns oftast inte inte i några databaser på nätet, eller så är det felaktigheter eller felskrivningar av personer som inte kan språket.

Ja har nog fler motfrågor och svar att följa upp ovan, men nu måste jag packa ihop för att spela in en körkonsert.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-05-19 14:14

Belker skrev:
goat76 skrev:
Belker skrev:Med fullt integrerad streamer menar jag såklart i det här fallet stand alone streamers som inte kör Roon, annars blir ju hela mitt resonemang helt ologiskt.

Att biffa upp NASen till att köra core kan man ju roa sig med, men vips har man ju då en dator som man bara behöver en DAC eller enkel endpoint till. Inte en Linnbrandad dator för sinnessjuka pengar.

Precis, ditt resonemang blir helt ologiskt vilket jag i mitt förra inlägg försökte påpeka. :)

Du tar tar inte det som en indikation på att du missförstått vad jag skriver? Istället tar du det som ytterligare argument att jag har fel. Jag känner inte igen dig här, goat76. Du brukar vara en resonabel person.

Jag menar inte att du har fel i sak, jag undrar mer varför du ens tar upp ämnet "medioker mjukvara" inbyggda i streamers då vi diskuterar användande av extern mjukvara i form av Roon?

Så från min synvinkel är det du som glömt bort hur diskussionen började och att du missförstår det jag säger.
Lennart ska ju använda extern mjukvara som heter Roon, så hur medioker en eventuell streamers egna mjukvara än må vara så är det väl i det här fallet helt ovidkommande?

Jag tror att jag fortfarande är den vanliga resonabla personen som jag brukar vara, undrar hur andra utifrån uppfattar våran diskussion. Kanske behöver vi en dommare? :D

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2019-05-19 14:41

lennartj skrev:
Harryup skrev:
lennartj skrev:Om jag satsar på Roon, vad är då uppgiften för en end-point?
1.Är det att ta emot en tilldelad dataström från core?
2.Vad kan en endpoint vara, en eller ett par Teenage Engineering OD11-högtalare?
3.Jag läste någonstans att Roon stöder AirPlay, då borde det väl vara okomplicerat att spela upp t.ex. flac-filer med 24/96?
4.Går det lika bra med en DSD256?
5.Görs formatomvandlingen i core då?
6.Jag börjar ana att att en roon endpint kan vara olika saker t.ex. en DAC

7.Om jag har en Raspberry Pie, vad är minimifunktionaliteten för att den ska vara en endpoint ?

edit mina siffror.

1. Endpointen är den som man skickar musiken till för att spelas upp. På gammalt språk skulle man kalla den för klient.
2. Om de kan spela upp t.ex. via AirPlay ja.
3. Roon kan spela flacfiler med högre upplösning än så men har ingen med AirPlay att göra. Roon använder något som heter RAAT istället mellan en klient och server om klienten stödjer det.
4. Vet inte men det finns en gratis provperiod så testa. Men det beror på vad dacen klarar också.
5. Ja, vilket gör att man inte per automatik kan förutsätta att en klen NAS kan göra det utan problem.
Men beroende på klient så kan man skicka DSD till klienten eller inte.
6. EN endpoint kan inte vara en DAC men väl en DAC med ethernetuttag så att den kan kommunicera på något sätt.
7. Ingen aning.
Kan ju vara så att något av svaren idag kan hanteras på flera sätt än vad jag känner till då Roon utvecklas hela tiden. Men när det gäller format så klarar serverdelen det mesta men endpointen måste också klara samma format annars så får man konvertera innan endpointen.

/Harryup

1. Kan man säga att en Roon endpoint motsvarar Renderaren i en UPnP/DLNA miljö?
5. Min NAS har Intel® Celeron® N3150 quad-core 1.6 GHz processor (burst up to 2.08 GHz) med 8 GB RAM.
Det kanske är i klenaste laget för att konvertera DSD till PCM i realtid?
6. Kan en Raspberry Pie tillsammans med en DAC utgöra en endpoint där "pajen" i princip är en interfacekonverterare från Ethernet till DAC'ens USB-ingång? Det verkar vara betydligt billigare än att hitta en kvalitets-DAC med egen Ethernetanslutning. En Mytek Brooklyn + utan Ethernetanslutning kostar ca. 22.000 SEK, medan Mytek Brooklyn Bridge med Etheretanslutning kostar ca. 30.000 SEK.

Någon frågade mig om jag spelar CD från datorn, svaret är nej, de spelar jag i min (ännu fullt fungerande) Oppo BDP-95.
Jag har nog rippat ett 50-tal CD med EAC, men det är så jobbigt att skriva in allt metadata själv, för som sagt, jag gillar obskyr musik och de finns oftast inte inte i några databaser på nätet, eller så är det felaktigheter eller felskrivningar av personer som inte kan språket.

Ja har nog fler motfrågor och svar att följa upp ovan, men nu måste jag packa ihop för att spela in en körkonsert.

1. Ja.
5. Jag har ungefär samma prestanda i min Roon Core dator, Och den klarar att konvertera DSD till PCM i realtid.
Fast jag skull säga att det är gränsfall om du vill kunna streama flera multikanals DSD-filer till olika slutpunkter samtidigt.
6. Ja det går bra.
Vill du ha Roon display till "pajen" så finns det stöd för det med.
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2019-05-19 16:03

@goat76, kanske är det så att jag uppfattade lennartjs fråga som mer allmän och öppen än du. Jag tolkade det inte alls som att det var bestämt att Roon skulle ingå i konceptet. Jag ville understryka att det bör det och att han är på rätt spår, särskilt om han också vill kontrollera OD11. Jag ville varna för stand alone hittepåmjukvara inbäddade i alltiettstreamers. Och, igen, kör man Roon har man redan en dator någonstans i systemet, så då kan den lika gärna användas som transport.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2019-05-19 16:05

5: På gränsen, men det är ju gratis att prova.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2019-05-20 00:24

Belker skrev:@goat76, kanske är det så att jag uppfattade lennartjs fråga som mer allmän och öppen än du. Jag tolkade det inte alls som att det var bestämt att Roon skulle ingå i konceptet. Jag ville understryka att det bör det och att han är på rätt spår, särskilt om han också vill kontrollera OD11. Jag ville varna för stand alone hittepåmjukvara inbäddade i alltiettstreamers. Och, igen, kör man Roon har man redan en dator någonstans i systemet, så då kan den lika gärna användas som transport.

Nu ska vi vara snälla och inte tjafsa. Eftersom det är min tråd tar jag på mig domarperuken och konstaterar att Belker har rätt.
Läs vad jag skriver, "Vad är en streamer"? det är en vidöppen fråga som jag fortfarande inte tycker att har fått ett entydigt svar.
Det kanske inte inns bara en förklaring utan det beror på vilken miljö vi rör oss i Roon, DLNA/UPnP eller någon annan?

Kul att så många olika skribenter har nappat.
Jag kan redan nu avslöja vilken fråga som kommer därnäst.
Vad behöver jag för utrustning för att kunna lyssna på SR Play på mina OD11 i sovrummet och enkelt kunna växla mellan P1, P2 och P4?
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2019-05-20 08:31

En Iphone. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-05-20 08:51

En WDTV.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2019-05-20 08:57

Jag använde ett tag iPhone som Roon endpoint med usb kamerakit till dac. Lät bra men var lite ostabilt pga wifi.
Senast redigerad av Belker 2019-05-20 10:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2019-05-20 08:59

En Ipad (om det ska slösurfas samtidigt som lyssning)

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-05-20 09:29

En Boxee Box.

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2019-05-20 11:33

En Squeezebox. :D

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-05-20 12:12

Det rätta svaret på frågan är väl egentligen att en streamer är en nätverksspelare, antingen kapabel för både ljud och bild eller bara ljud. Den tar emot bild/ljud eller bara ljud från extern källa där den källan antingen kan befinna sig lokalt eller på distans över internet. Om det är över internet så kräver det en internet-anslutning och ett abonnemang från en internet-leverantör. :D

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-05-20 12:21

lennartj skrev:
Belker skrev:@goat76, kanske är det så att jag uppfattade lennartjs fråga som mer allmän och öppen än du. Jag tolkade det inte alls som att det var bestämt att Roon skulle ingå i konceptet. Jag ville understryka att det bör det och att han är på rätt spår, särskilt om han också vill kontrollera OD11. Jag ville varna för stand alone hittepåmjukvara inbäddade i alltiettstreamers. Och, igen, kör man Roon har man redan en dator någonstans i systemet, så då kan den lika gärna användas som transport.

Nu ska vi vara snälla och inte tjafsa. Eftersom det är min tråd tar jag på mig domarperuken och konstaterar att Belker har rätt.
Läs vad jag skriver, "Vad är en streamer"? det är en vidöppen fråga som jag fortfarande inte tycker att har fått ett entydigt svar.
Det kanske inte inns bara en förklaring utan det beror på vilken miljö vi rör oss i Roon, DLNA/UPnP eller någon annan?

Kul att så många olika skribenter har nappat.
Jag kan redan nu avslöja vilken fråga som kommer därnäst.
Vad behöver jag för utrustning för att kunna lyssna på SR Play på mina OD11 i sovrummet och enkelt kunna växla mellan P1, P2 och P4?

En iPhone med SR radio appen, samt en AirPort express ( 500:- begagnad ) via AirPlay. Stabilt , enkelt och låter bra.
Tänker du köra bitkomprimerat som primär källa från radion så duger airporten med inbyggd dac mer än väl. Och, ja, den är bitkorrekt upp till cd-upplösning :D
Volymen styr du med iPhonen .

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2019-05-20 16:04

Är det OD11 teenage engineering så räcker det med Iphone. OD11 har ju Airplay inbyggt.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2019-05-20 17:36

Det är uppenbarligen dags att påminna alla respondenter om att jag använder Android-telefon, f.n. en Sony XZs med OS 8.0.0 och Lenovo Thinpads med W10. Spotify Connect är för närvarande det enda som fungerar ihop mellan Android och OD11.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-05-21 08:01

lennartj skrev:Det är uppenbarligen dags att påminna alla respondenter om att jag använder Android-telefon, f.n. en Sony XZs med OS 8.0.0 och Lenovo Thinpads med W10. Spotify Connect är för närvarande det enda som fungerar ihop mellan Android och OD11.

Ja, de där androidgrejorna är ju tyvärr inte riktade till hifientusiaster.
Jag råder dig att inte koppla SR play via tex bluetooth från din android till dina OD11. Det blir dubbla komprimeringsalgoritmer, kaka på kaka= jättedåligt.

Ska du köra från SR radio appen och få så bra kvalitet som möjlig- byt telefon. En begagnad iPhone 6 kostar 1000:-.
Det är troligen det bästa, billigaste och bekvämaste rådet om du behöver spela SR play via AirPlay specifikt till OD11.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2019-05-21 12:25

Tangband skrev:
lennartj skrev:Det är uppenbarligen dags att påminna alla respondenter om att jag använder Android-telefon, f.n. en Sony XZs med OS 8.0.0 och Lenovo Thinpads med W10. Spotify Connect är för närvarande det enda som fungerar ihop mellan Android och OD11.

Ja, de där androidgrejorna är ju tyvärr inte riktade till hifientusiaster.
Jag råder dig att inte koppla SR play via tex bluetooth från din android till dina OD11. Det blir dubbla komprimeringsalgoritmer, kaka på kaka= jättedåligt.

Ska du köra från SR radio appen och få så bra kvalitet som möjlig- byt telefon. En begagnad iPhone 6 kostar 1000:-.
Det är troligen det bästa, billigaste och bekvämaste rådet om du behöver spela SR play via AirPlay specifikt till OD11.

Byta från Android? 8O Aldrig i livet!
Möjligen skulle jag kunna skaffa en iPhone6 utan
SIM-kort och betrakta den som en fjärrkontroll till OD11 som alltid har sin plats i sovrummet.
Jag kan inget om iPhone
Kan men byta batteri själv i dem?
Vad kostar det?
Stöder den 5GHz WIFI?

Tell

Inläggav Tell » 2019-05-21 17:19

Tangband skrev:Ja, de där androidgrejorna är ju tyvärr inte riktade till hifientusiaster.

Och i en annan tråd påstår du att PC inte är riktade till hifientusiaster. Du drar väldigt mycket under en o samma kam vilket är väldigt dumt. Som jag skrev i den andra tråden så är det bara koppla in en valfri DAC i windows-datorn o du har finfint ljud ut, och i Android-världen så finns det väääldigt många olika maniker. Så visst att det diffar lite, men generellt sett så är dom inte dåliga. Och köper man t ex en LG V30 (går nog att hitta beggat för inte så mycket) och man har deras "32bit quad DAC" med finfint ljud.

Men själv skulle jag faktiskt rekommendera att köra ljudet genom blåtant. Sonyn som Lennart kör med har ju stöd för APTX vilket ändå räcker längre än vad man kan tro. Eventuell kaskadkodning vid sådär hög bitrate borde inte påverka så mycket. Dock vet jag inte vilken OD-11 du kör med Lennart, men har du en äldre som inte stöder ljud via blåtand så kan du köpa en finare blåtands-mottagare på kanske Classes eller hos Kjell och sen köra in den i RCA-igången på dina högtalare :)

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-05-21 21:47

Tell skrev:
Tangband skrev:Ja, de där androidgrejorna är ju tyvärr inte riktade till hifientusiaster.

Och i en annan tråd påstår du att PC inte är riktade till hifientusiaster. Du drar väldigt mycket under en o samma kam vilket är väldigt dumt. Som jag skrev i den andra tråden så är det bara koppla in en valfri DAC i windows-datorn o du har finfint ljud ut, och i Android-världen så finns det väääldigt många olika maniker. Så visst att det diffar lite, men generellt sett så är dom inte dåliga. Och köper man t ex en LG V30 (går nog att hitta beggat för inte så mycket) och man har deras "32bit quad DAC" med finfint ljud.

Men själv skulle jag faktiskt rekommendera att köra ljudet genom blåtant. Sonyn som Lennart kör med har ju stöd för APTX vilket ändå räcker längre än vad man kan tro. Eventuell kaskadkodning vid sådär hög bitrate borde inte påverka så mycket. Dock vet jag inte vilken OD-11 du kör med Lennart, men har du en äldre som inte stöder ljud via blåtand så kan du köpa en finare blåtands-mottagare på kanske Classes eller hos Kjell och sen köra in den i RCA-igången på dina högtalare :)

Tell, nu pratar du blåtand och därmed low-fi. Visst kan det duga som bakgrundsmusik men jag vill nog inte kalla det för hifi. I android-telefoner saknas möjlighet till AirPlay utan man måste köra med skräpkvalitet från blåtand. Det duger inte.
Däremot finns det säkert vissa Androidtelefoner som ger (nåja) nästan samma ljudkvalitet som apples telefoner via hörlursutgången men det hjälper ju inte lennartj.

Windows är jag allergisk mot eftersom det historiskt ibland medfört att bitkorrekta players helt plötsligt inte längre var det, att Windows plötsligt infört uppsampling på allt material ( som bla Svante visat här, hur dåligt det var implementerat ) och andra fel.

JAG skulle inte lita på en windowsmaskin att sköta ljudkvaliteten till en dac eftersom de gång på gång visat att de skiter fullständigt i ljud. Du måste köra tredjepartsprogram för att vara någorlunda säker om du använder en Windows-dator som transport.
Det enda sättet som jag ser det är att som streamer använda en spelare som har ett annat format, eller är helt fristående-om man ska vara helt säker på att det är bitkorrekt efter Windows update.

Har du inte läst tråden vad archimago kom fram till vid internets största blindtest genom tiderna ? Jag tror det är ingen slump att datorn med ett rätt påkostat ljudkort lät sämst.

Tell

Inläggav Tell » 2019-05-22 00:05

Tangband skrev:Tell, nu pratar du blåtand och därmed low-fi. Visst kan det duga som bakgrundsmusik men jag vill nog inte kalla det för hifi. I android-telefoner saknas möjlighet till AirPlay utan man måste köra med skräpkvalitet från blåtand. Det duger inte.
Däremot finns det säkert vissa Androidtelefoner som ger (nåja) nästan samma ljudkvalitet som apples telefoner via hörlursutgången men det hjälper ju inte lennartj.

Windows är jag allergisk mot eftersom det historiskt ibland medfört att bitkorrekta players helt plötsligt inte längre var det, att Windows plötsligt infört uppsampling på allt material ( som bla Svante visat här, hur dåligt det var implementerat ) och andra fel.

JAG skulle inte lita på en windowsmaskin att sköta ljudkvaliteten till en dac eftersom de gång på gång visat att de skiter fullständigt i ljud. Du måste köra tredjepartsprogram för att vara någorlunda säker om du använder en Windows-dator som transport.
Det enda sättet som jag ser det är att som streamer använda en spelare som har ett annat format, eller är helt fristående-om man ska vara helt säker på att det är bitkorrekt efter Windows update.

Har du inte läst tråden vad archimago kom fram till vid internets största blindtest genom tiderna ? Jag tror det är ingen slump att datorn med ett rätt påkostat ljudkort lät sämst.

Vad är din definition av low-fi? Kör man nyare blåtand så kan man lyssna med APTX-HD t ex. Där får du en 576kbps ADPCM-signal vilket för mig räcker för att kalla det hifi iaf.
För övrigt går det visst att köra Airplay på Android. Kanske inte naitive, men det går med tredjepartsappar. Sen stöder många Android-musikspelare DLNA eller vanlig casting går att köra lossless igenom. Så även en Chromecast Audio skulle ju Lennart kunna köpa o koppla in i sina RCA-ingångar på baksidan av sin OD-11, sen är det bah att casta på!

Ja Windows var historiskt kanske dåligt, men det betyder inte att det fortfarande är dåligt idag. ASIO har man annars kunnat köra med i rätt många år för att få bitkorrect ljud och utan resampling om det nu är så viktigt. Fast annars är det väl bara sätta windows till 16/44.1 och nöja sig med det, det mesta ligger väl där ändå så slipper man någon resampling.

Jag har läst tråden om Archimagos blindtesta ja, jag tillomed svara dig där. Datorn hade inget påkostat ljudkort, det var "bara" ett vanligt internt på moderkortet som enligt majoriteten i blindtestet inte gick att höra nån skillnad på från den jättedyra Oppon. Och som jag skrev i tråden, kör in en extren DAC och den kommer ge lika bra ljud som Oppon, speciellt om du kör ASIO.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2019-05-22 00:23

Kommunikationsgränssnittet heter Bluetooth på alla språk, även om Harald Blåtand var en berest viking.
Jag tror Tangband inte är fullt medveten om hur mycket ljudkvaliteten har förbättrats från mediokra Bluetooth 2.0
till 4.0 och högre. Min Sony Xperia XZx har Bluetooth 4.2 fast det hjälper ju inte om OD11 använder ett äldre chipset.
Jag vet inte vad som sitter i dem. Nu är jag för trött för att plöja nedanstående och relaterade dokument.
https://www.amarinfotech.com/differences-comparisons-bluetooth-5-vs-4-2.html

Tell

Inläggav Tell » 2019-05-22 00:45

lennartj skrev:Kommunikationsgränssnittet heter Bluetooth på alla språk, även om Harald Blåtand var en berest viking.
Jag tror Tangband inte är fullt medveten om hur mycket ljudkvaliteten har förbättrats från mediokra Bluetooth 2.0
till 4.0 och högre. Min Sony Xperia XZx har Bluetooth 4.2 fast det hjälper ju inte om OD11 använder ett äldre chipset.
Jag vet inte vad som sitter i dem. Nu är jag för trött för att plöja nedanstående och relaterade dokument.

Blir en gnutta roligare att säga blåtand tycker jag. Brukar säga blålaser om Bluray också bah för att :)
Så är det, blåtand blir bara bättre o bättre! Dock är det oklart om din OD-11 stödjer ljud över blåtand. Första versionen så fanns den bara till för att en fjärris skulle funka, inte för ljud. Sen uppdaterade dom OD-11an i höstas för att stöda ljud över blåtand, o jag tror inte dom lär köra lägre än 4.2 vilket lär räcka för dom flesta rent ljudkvalitetsmässigt.
Men som sagt, du kan ju köpa en extern blåtandsmottagare eller en Chromecast Audio och köra in i line-in bak på dina OD-11 så borde du kunna skicka ljud utan problem.

För övrigt så tycker jag att blåtand rent funktionellt är trevligare än några andra alternativ då ljudet är helt seamless så att säga. Det behövs inte laddas något nytt mellan låtarna, så typ gapless playback och crossfading (om man gillar sånt) funkar utan problem. Det lixom bara skickar ljudet direkt ifrån sin enhet utan nå konstigt fuffens.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-05-22 06:10

lennartj skrev:Kommunikationsgränssnittet heter Bluetooth på alla språk, även om Harald Blåtand var en berest viking.

Bluetooth är ändå sämre än AirPlay. Det är inte bitkorrekt för CD-material. Och som jag skrev tidigare- dubbla komprimeringsartefakter som det blir då man seriekopplar två bitreducerade system efter varandra är väldigt tråkigt. :?
Då låter det mer än dubbelt så illa.

Om det som Tell skrev stämmer däremot- att det kan köras AirPlay via tredjepartsprogram i Androiden så är nog det det bästa alternativet. :)

Tell

Inläggav Tell » 2019-05-22 10:35

Tangband skrev:

Bluetooth är ändå sämre än AirPlay. Det är inte bitkorrekt för CD-material. Och som jag skrev tidigare- dubbla komprimeringsartefakter som det blir då man seriekopplar två bitreducerade system efter varandra är väldigt tråkigt. :?
Då låter det mer än dubbelt så illa.

Om det som Tell skrev stämmer däremot- att det kan köras AirPlay via tredjepartsprogram i Androiden så är nog det det bästa alternativet. :)

Som sagt, Android har stöd för bl a APTX och APTX-HD vilket är "halvlossless" som jag förstår det med sin ADPCM-codec. Du lär inte höra nån skillnad från lossless iaf. Äldre Sonys och andra Androids som kör Oreo och senare har också stöd för LDAC vilket kan skicka 24/96-ljud vid 990kbps. Blåtand har också stöd för att skicka AAC och MP3 _helt utan transcoding_.
Men visst, Airplay kör helt lossless, men jag tycker personligen den där 2 sekunders-buffern som alltid finns där är fett störig.

Dock är ju inte Airplay ett riktigt alternativ för Lennart ändå då han inte vill köpa sig en iPhone, och sen är det oklart om hans OD-11 ens stöder ljud över blåtand. Mitt tips är då fortfarande att köpa en separat blåtandsmottagare då den av alla alternativ är garanterat mest seamless, även om det kanske inte har 100% perfekt ljud.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-05-22 11:43

Jag anser att bluetooth öht inte har med hifi att göra. Och seriekoppling blir riktigt dåligt av komprimerande system, något som Tell inte verkar kännas vid. Lämnar därför diskussionen här.

Om Lennarj vill ha optimal prestanda från sina OD11 så bör han inte använda bluetooth.

Tell

Inläggav Tell » 2019-05-22 12:43

Tangband skrev:Jag anser att bluetooth öht inte har med hifi att göra. Och seriekoppling blir riktigt dåligt av komprimerande system, något som Tell inte verkar kännas vid. Lämnar därför diskussionen här.

Om Lennarj vill ha optimal prestanda från sina OD11 så bör han inte använda bluetooth.

Så du väljer att inte läsa det jag skriver öht? Bra sätt att diskutera på du!

Btw så kom Bluetooth 5 ut för inte så länge sen, den har en bandbredd på 2Mb/s vilket är mer än tillräckligt för att skicka 16/44-ljud helt lossless. Har bluetooth fortfarande inte med hifi att göra då?

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2019-05-22 14:56

Tangband skrev:Om Lennarj vill ha optimal prestanda från sina OD11 så bör han inte använda bluetooth.

Det spelar ingen roll för jag söker inte optimal prestanda från mina OD11, det räcker att de låter betydligt bättre än min
Philips Fidelio AS351 Androiddocka som endast har stöd för Bluetooth 2.1 .
Bild
Det är inte likt mig att göra så förhastade köp som av OD11

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2019-05-22 19:46

lennartj skrev:
Tangband skrev:Om Lennarj vill ha optimal prestanda från sina OD11 så bör han inte använda bluetooth.

Det spelar ingen roll för jag söker inte optimal prestanda från mina OD11, det räcker att de låter betydligt bättre än min
Philips Fidelio AS351 Androiddocka som endast har stöd för Bluetooth 2.1 .
[ Bild ]
Det är inte likt mig att göra så förhastade köp som av OD11

Jag har också OD11. Absolut inte förhastat, skitbra. Streamar tidal via nätverket i Mollösund. Låter kanon i mono. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2019-05-25 21:00

Det har diskuterats tidigare i tråden hur snabb server som krävs för DSD256.
Jag har därför gjort en prestanda jämförelse mellan DSD256, MQA & CD kvalitets playback på mitt system.

CD 13,9X
1CF5F2B3-5949-4D16-83D3-A248929F5286.jpeg
Med CD kvalitets filer har jag 13,9 gånger den prestandan jag skulle ha behövt.
1CF5F2B3-5949-4D16-83D3-A248929F5286.jpeg (143.5 KiB) Visad 6108 gånger

MQA 5,7X
F9E22789-F7B0-4E5F-9F8A-59CBCDEC783D.jpeg
Med MQA så är prestandan ner till 5,7 gånger minimum prestandan.
F9E22789-F7B0-4E5F-9F8A-59CBCDEC783D.jpeg (184.13 KiB) Visad 6108 gånger

DSD256 2,1X
9A56EB29-A839-4693-800D-0C1ACED20B13.jpeg
DSD256 är tungt för min server den skulle knappt klara två strömmar.
9A56EB29-A839-4693-800D-0C1ACED20B13.jpeg (169.24 KiB) Visad 6108 gånger
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi