Harryup skrev:lennartj skrev:Om jag satsar på Roon, vad är då uppgiften för en end-point?
1.Är det att ta emot en tilldelad dataström från core?
2.Vad kan en endpoint vara, en eller ett par Teenage Engineering OD11-högtalare?
3.Jag läste någonstans att Roon stöder AirPlay, då borde det väl vara okomplicerat att spela upp t.ex. flac-filer med 24/96?
4.Går det lika bra med en DSD256?
5.Görs formatomvandlingen i core då?
6.Jag börjar ana att att en roon endpint kan vara olika saker t.ex. en DAC
7.Om jag har en Raspberry Pie, vad är minimifunktionaliteten för att den ska vara en endpoint ?
edit mina siffror.
1. Endpointen är den som man skickar musiken till för att spelas upp. På gammalt språk skulle man kalla den för klient.
2. Om de kan spela upp t.ex. via AirPlay ja.
3. Roon kan spela flacfiler med högre upplösning än så men har ingen med AirPlay att göra. Roon använder något som heter RAAT istället mellan en klient och server om klienten stödjer det.
4. Vet inte men det finns en gratis provperiod så testa. Men det beror på vad dacen klarar också.
5. Ja, vilket gör att man inte per automatik kan förutsätta att en klen NAS kan göra det utan problem.
Men beroende på klient så kan man skicka DSD till klienten eller inte.
6. EN endpoint kan inte vara en DAC men väl en DAC med ethernetuttag så att den kan kommunicera på något sätt.
7. Ingen aning.
Kan ju vara så att något av svaren idag kan hanteras på flera sätt än vad jag känner till då Roon utvecklas hela tiden. Men när det gäller format så klarar serverdelen det mesta men endpointen måste också klara samma format annars så får man konvertera innan endpointen.
/Harryup
1. Kan man säga att en Roon endpoint motsvarar Renderaren i en UPnP/DLNA miljö?
5. Min NAS har Intel® Celeron® N3150 quad-core 1.6 GHz processor (burst up to 2.08 GHz) med 8 GB RAM.
Det kanske är i klenaste laget för att konvertera DSD till PCM i realtid?
6. Kan en Raspberry Pie tillsammans med en DAC utgöra en endpoint där "pajen" i princip är en interfacekonverterare från Ethernet till DAC'ens USB-ingång? Det verkar vara betydligt billigare än att hitta en kvalitets-DAC med egen Ethernetanslutning. En Mytek Brooklyn + utan Ethernetanslutning kostar ca. 22.000 SEK, medan Mytek Brooklyn Bridge med Etheretanslutning kostar ca. 30.000 SEK.
Någon frågade mig om jag spelar CD från datorn, svaret är nej, de spelar jag i min (ännu fullt fungerande) Oppo BDP-95.
Jag har nog rippat ett 50-tal CD med EAC, men det är så jobbigt att skriva in allt metadata själv, för som sagt, jag gillar obskyr musik och de finns oftast inte inte i några databaser på nätet, eller så är det felaktigheter eller felskrivningar av personer som inte kan språket.
Ja har nog fler motfrågor och svar att följa upp ovan, men nu måste jag packa ihop för att spela in en körkonsert.