Moderator: Redaktörer
tvett skrev:16mm2 per ledare?
Morello skrev:Jag ser ett stort problem med 16 mm^2; nämliegn att hitta en banankontakt som sväjer en såpass grov kabel. Lägg därtill risken att tyngden och styvheten bryter terminalerna på slutsteg resp. högtalare. Nä, jag tar hellre lampsladd.
IngOehman skrev:Njae, det är en definitionsfråga. Skineffekten är ju inte en "enhet", så vad "ökande skineffekt" betyder kan man diskutera.
stereotypen skrev:Högtalarna är Wilson Watt Puppy 3.1.
De är 4 Ohms högtalare men går ned till runt 2 Ohm vid någon frekvens i basen. Kablarna är 2 meter långa.
Jag testade detta mest för skojs skull eftersom den fanns tillgänglig.
Jag skall testa med EKK också.
Vilken EKK är lämpligast?
Finns väl EKK upp till 10 kvadrat tror jag, skall man satsa på denna eller en något tunnare?
4-ledare eller 2-ledare?
Är EKK bättre än EKKJ?
stereotypen skrev:Skall nu testa Ekk 4x2.5 mm2 istället då 16mm2 inte verkar ha några fördelar varken i teorin eller vid den lyssning jag har gjort.
S-ljuden låter väldigt sch-iga med denna kabeln så den åker ut innan den bryter bort delar av anläggningen
paa skrev:stereotypen skrev:Skall nu testa Ekk 4x2.5 mm2 istället då 16mm2 inte verkar ha några fördelar varken i teorin eller vid den lyssning jag har gjort.
S-ljuden låter väldigt sch-iga med denna kabeln så den åker ut innan den bryter bort delar av anläggningen
Kör du den där demo-musiken med Katie Melua?
Bubben skrev:Nej, det finns normalt bara EKK upp till 5x2,5mm2. Sedan får man använda sig av Enkardelig KopparKabel för Jordförläggning, altså EKKJ.
Du verkar ha pejl på det där... vad står R i RKK för då? *undrar*
stereotypen skrev:paa skrev:stereotypen skrev:Skall nu testa Ekk 4x2.5 mm2 istället då 16mm2 inte verkar ha några fördelar varken i teorin eller vid den lyssning jag har gjort.
Kör du den där demo-musiken med Katie Melua?
Ja faktiskt har jag spelat lite Katie Melua. Har inte uppfattat denna inspelning så sch-ig förut med min gamla Mit mh 750 shotgun. Visst har det varit mycket energi i diskanten även tidigare men inte på det här viset.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 33 gäster