Moderator: Redaktörer
mikke_musik skrev:De seriekopplade elementen får ju dela på spänningen som förstärkaren levererar så helt idealiskt är det väl inte (dvs har du två seriekopplade element har du bara hälften av förstärkarens spänningssving per element).
Klarar inte stärkaren 4 parallellkopplade basar?
Nattlorden skrev:mikke_musik skrev:De seriekopplade elementen får ju dela på spänningen som förstärkaren levererar så helt idealiskt är det väl inte (dvs har du två seriekopplade element har du bara hälften av förstärkarens spänningssving per element).
Klarar inte stärkaren 4 parallellkopplade basar?
Vill inte försöka låta den driva typ 1 ohm, nej.
mikke_musik skrev:4 Ohms element alltså? Usch då! Nej då är det nog bäst att inte parallellkoppla ens två element! Verkar som enda lösningen är att seriekoppla två par parallellkopplade element, eller möjligtvis parallellkoppla två par seriekopplade element...
Men det kanske inte gör så mycket att du bara får halva förstärkarspänningen per element, 8 element ger väl antagligen hyfsad känslighet!
Nattlorden skrev:Jo... fast på sitt sätt så har jag inte fått frågan besvarad. (Eller?)
Är det BARA att man halverar spänningen över basarna och därmed inte kan spela lika högt som händer vid seriekoppling? Inga andra problem (som att de påverkar varandra negativt eller liknande)?
Kaffekoppen skrev:Trodde jag besvarat frågan....
Martin skrev:Du vill inte ens prova med ett slutsteg om det räcker?
Martin skrev:Sant piotr. Fast man ska nog inte överdriva den effekten. Det jämnar ut sig ganska bra ändå om parametrarna/lådan inte skiljer så mycket mellan elementen.
Piotr skrev:Martin skrev:Sant piotr. Fast man ska nog inte överdriva den effekten. Det jämnar ut sig ganska bra ändå om parametrarna/lådan inte skiljer så mycket mellan elementen.
Sant,
men jag tror JohnK(madisound) gjorde en simulering där det visade sig påverka ganska menligt. Beror nog på.
/Peter
Kaffekoppen skrev:Köp NAD:en du... kan ju alltid sälja den sen till mig när murbruket börjar vittra hemma
/Magnus
som inte är ett dug avundsjuk!
Kaffekoppen skrev:Nu skall han bara ringa kommunen och fråga om det går någon vattenledning under hans vardagsrum..
Nattlorden skrev:Lite undran nu när jag "snart" kommer att ha 8 baslådor att koppla...
Är det fel att seriekoppla baslådor? I så fall, hur mycket fel och på vilket sätt blir det konstigt?
I nuläget har jag en förstärkare som skall driva dem... Dvs. 2 stereokanaler alt. 1 mono.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 16 gäster