Parallellt vs. Serie

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Parallellt vs. Serie

Inläggav Nattlorden » 2006-03-01 13:23

Lite undran nu när jag "snart" kommer att ha 8 baslådor att koppla...

Är det fel att seriekoppla baslådor? I så fall, hur mycket fel och på vilket sätt blir det konstigt?

I nuläget har jag en förstärkare som skall driva dem... Dvs. 2 stereokanaler alt. 1 mono.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-01 14:04

Ibland måste man...
Felet är väl som jag kan se det att du får högre resistans. Men jag antar att du parallellkopplar två seriekopplade basmoduler per kanal, dvs bibehåller samma resistans som ett element hade haft. Om man skall vara petig så blir det ju ett litet spänningsfall till den seriekopplade basen och den får en något svagare signal, men det tror jag inte märks alls. Särskillt inte med 8 mastdontbasar som ser till att din kropp vibrerar sönder ;-)

/Magnus

Användarvisningsbild
mikke_musik

Inläggav mikke_musik » 2006-03-01 14:37

De seriekopplade elementen får ju dela på spänningen som förstärkaren levererar så helt idealiskt är det väl inte (dvs har du två seriekopplade element har du bara hälften av förstärkarens spänningssving per element).

Klarar inte stärkaren 4 parallellkopplade basar?
SB3 - 208 - piP

[s]2910 - 1905 - cr8s - 2x208 - pi60 - pX-4[/s] i lager

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-03-01 15:01

mikke_musik skrev:De seriekopplade elementen får ju dela på spänningen som förstärkaren levererar så helt idealiskt är det väl inte (dvs har du två seriekopplade element har du bara hälften av förstärkarens spänningssving per element).

Vill inte försöka låta den driva typ 1 ohm, nej.

Användarvisningsbild
mikke_musik

Inläggav mikke_musik » 2006-03-01 15:14

Nattlorden skrev:
mikke_musik skrev:De seriekopplade elementen får ju dela på spänningen som förstärkaren levererar så helt idealiskt är det väl inte (dvs har du två seriekopplade element har du bara hälften av förstärkarens spänningssving per element).

Vill inte försöka låta den driva typ 1 ohm, nej.

4 Ohms element alltså? Usch då! Nej då är det nog bäst att inte parallellkoppla ens två element! Verkar som enda lösningen är att seriekoppla två par parallellkopplade element, eller möjligtvis parallellkoppla två par seriekopplade element...

Men det kanske inte gör så mycket att du bara får halva förstärkarspänningen per element, 8 element ger väl antagligen hyfsad känslighet!
SB3 - 208 - piP

[s]2910 - 1905 - cr8s - 2x208 - pi60 - pX-4[/s] i lager

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-03-01 15:18

mikke_musik skrev:4 Ohms element alltså? Usch då! Nej då är det nog bäst att inte parallellkoppla ens två element! Verkar som enda lösningen är att seriekoppla två par parallellkopplade element, eller möjligtvis parallellkoppla två par seriekopplade element...

Men det kanske inte gör så mycket att du bara får halva förstärkarspänningen per element, 8 element ger väl antagligen hyfsad känslighet!

Nja... nominell impedans på NHT 1259 är väl 6 ohm, så strikt räknat blir det 1.5... fast jag avrundade nedåt för säkerhets skull.

2 ohm tycker jag att ett NAD 218 skall orka... (och blir det 3 så är det ju något lättare)

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-03-01 15:21

Skaffa ett till Nad 218 så får du 3ohm till varje kanal........annars får du nog serie-parrallelll koplla så du får 6ohm per kanal.
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-03-01 15:25

Jo... fast på sitt sätt så har jag inte fått frågan besvarad. (Eller?)

Är det BARA att man halverar spänningen över basarna och därmed inte kan spela lika högt som händer vid seriekoppling? Inga andra problem (som att de påverkar varandra negativt eller liknande)?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-03-01 15:30

Nattlorden skrev:Jo... fast på sitt sätt så har jag inte fått frågan besvarad. (Eller?)

Är det BARA att man halverar spänningen över basarna och därmed inte kan spela lika högt som händer vid seriekoppling? Inga andra problem (som att de påverkar varandra negativt eller liknande)?

Ja, bara det... så länge som att basarna är IDENTISKA. Har de olika impedanskurvor kommer de att påverka varandra lite lustigt runt resonansen, antagligen allra värst vid basreflexladdning, mindre illa vid sluten låda.

Har du 4 så kör serie-parallellt med en förbindelse i mitten mellan alla 4 element.

/Peter

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-03-01 15:50

Sant piotr. Fast man ska nog inte överdriva den effekten. Det jämnar ut sig ganska bra ändå om parametrarna/lådan inte skiljer så mycket mellan elementen.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-01 17:09

Trodde jag besvarat frågan....

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-03-02 11:10

Kaffekoppen skrev:Trodde jag besvarat frågan....

Inte så att jag förstod det, i alla fall. :?

----

Fast jag har hittat ett NAD 218 till, så jag investerar mig ur problemet... Dock betyder det att projektet förlängs, för då har jag inte råd med heltäckningsmattan på ett tag...

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-03-02 11:21

Du vill inte ens prova med ett slutsteg om det räcker?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-03-02 12:07

Martin skrev:Du vill inte ens prova med ett slutsteg om det räcker?

Det hade jag gärna gjort... men baslådorna är inte klara på en månad eller två.. och möjligheten om 218 kom nu, så jag vågade inte chansa på att jag kan hitta ett om det skulle behövas.

Misstänker att jag kan bli av med det igen om det skulle visa sig en överdrift. Eller så kan jag ha det till något annat...

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-03-02 19:06

Kaffekoppen skrev:Trodde jag besvarat frågan....

Nix!

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-03-02 19:08

Martin skrev:Sant piotr. Fast man ska nog inte överdriva den effekten. Det jämnar ut sig ganska bra ändå om parametrarna/lådan inte skiljer så mycket mellan elementen.

Sant,
men jag tror JohnK(madisound) gjorde en simulering där det visade sig påverka ganska menligt. Beror nog på.

/Peter

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-03-02 20:44

Jag såg också den studien, som jag såklart glömt bort kontentan av vid det här laget.

popedh

hmmm

Inläggav popedh » 2006-03-02 23:57

Jag undrar varför?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Re: hmmm

Inläggav Martin » 2006-03-03 09:05

popedh skrev:Jag undrar varför?
Vilket?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-03-03 10:03

Såså... Inget bråkande nu, kompisar.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-03 10:25

Jag skall försöka bli mer pedagogisk :-)

Köp NAD:en du... kan ju alltid sälja den sen till mig när murbruket börjar vittra hemma ;-)

/Magnus
som inte är ett dug avundsjuk!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-03 10:32

Piotr skrev:
Martin skrev:Sant piotr. Fast man ska nog inte överdriva den effekten. Det jämnar ut sig ganska bra ändå om parametrarna/lådan inte skiljer så mycket mellan elementen.

Sant,
men jag tror JohnK(madisound) gjorde en simulering där det visade sig påverka ganska menligt. Beror nog på.

/Peter

Tjenixen!

På vilket sätt påverkade de varandra lustigt vid resonansfrekvensen?
Nu var det längesedan jag kopplade något dylikt, men vad jag minns så fungerade det bra även om elementen, trots samma modell/tillverkningsbatch hade relativt skillda värden...

Jag kanske hade vilt tur?

/Magnus

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-03-03 10:43

Kaffekoppen skrev:Köp NAD:en du... kan ju alltid sälja den sen till mig när murbruket börjar vittra hemma ;-)

Närmsta tegelhus är minst 250 meter ifrån mitt.

/Magnus
som inte är ett dug avundsjuk!

:lol: :lol:

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2006-03-03 11:26

Lägg alla parallellt, så långt det går. Dvs så många som ett slutsteg kan driva. Det är ju baslådor du pratar om ( < 150 Hz), alltså så kan de flesta slutsteg komma ifråga bara kraftaggregatet är någorlunda väldimensionerat. Impedansen i området är väl sedan större än 6 ohm inom frekvensområdet per låda?

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2006-03-03 11:29

Gör som originalartikeln föreslår - två basar parallelt per kanal.

Dvs du får använda två slutsteg. Kompromisslös lösning.

/J.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-03 11:41

Äsch.. då kan han ju inte sälja steget till mig!

Helt klart är alla funderingar lösta redan. Steg två är på väg.
Nu skall han bara ringa kommunen och fråga om det går någon vattenledning under hans vardagsrum..

/Magnus
som fortfarande inte är avundsjuk!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-03-03 12:45

Kaffekoppen skrev:Nu skall han bara ringa kommunen och fråga om det går någon vattenledning under hans vardagsrum..

Det gör det inte, jag har vattenledningskartor över området.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-03-05 21:55

Ja, får jag ge min syn också, fast svaret nog redan har framkommit?

Fyra basar kopplas bäst i serie-parallell, såvida man inte har en extremt strömkapabel förstärkare, eller hög- eller lågohmiga element. Förstärkaren ser då samma impedans som om det hade varit ett ensamt element, och varje element får halva spänningen och halva strömmen, dvs 1/4 av effekten. Här kan vi även notera att verkningsgraden blir 4 ggr så hög som för ett ensamt element.

Farhågorna att dämpfaktorn skulle minska (man kopplar ju en impedans i serie med elementen) och därmed elementens tonkurva skulle ändras, kan man glömma. Eftersom elementen är identiska map impedans, kommer varje element att få exakt halva spänningen över sig, vilket alltså är ekvivalent med en generator med noll ohms utresistans och just halva spänningen. I fallet med resistiv serieimpedans kommer ju spänningen över elementet att variera med frekvensen, dvs det är något helt annat.

Om elementen är aningen olika då? Jo, då blir inte spänningen exakt halverad. Och gör det något då? Nej, inte alls, så länge avvikelserna är små. Ljudtrycket är ju summan av ljudtrycken från de individuella elementen. De individuella ljudtrycken är proportionella mot spänningarna över respektive element. Och summan av spänningarna över elementen är ju 2x utspänningen från förstärkaren. Tonkurvan kommer alltså inte att påverkas av en liten olikhet mellan elementen, men max utnivå kommer att göra det. En liten, liten gnutta.

Allt ovanstående gäller med basarna placerade nära varandra i förhållande till våglängden. Det mesta gäller även med basarna isärflyttade.

Slutligen: Inkopplingssättet och de eventuella skillnader en seriekoppling skulle ge är pyttesaker jämfört med placeringen av högtalarna, så länge inte en felaktig inkoppling gör att förstärkaren inte orkar driva dem (map ström eller spänning). Att ordna rätt impedans åt förstärkaren får därför anses vara prio 1.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2006-03-08 10:13

Hur tänker du göra nu'rå?
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Ragnwald

Re: Parallellt vs. Serie

Inläggav Ragnwald » 2006-03-08 10:27

Nattlorden skrev:Lite undran nu när jag "snart" kommer att ha 8 baslådor att koppla...

Är det fel att seriekoppla baslådor? I så fall, hur mycket fel och på vilket sätt blir det konstigt?

I nuläget har jag en förstärkare som skall driva dem... Dvs. 2 stereokanaler alt. 1 mono.

Baslådor ? Är de bestyckade med filter av något slag, är ju enbart parallellkoppling tänkbar. seriekoppla filter är inte rekommendabelt. Eller plocka ur dessa och bygg nytt gemensamt filter.
Framgick ju ifs inte hur det var med den saken, kan ju ändå vara bra att det framgår i tråden.

Nästa

Återgå till Teknikforum