Moderator: Redaktörer
hifikg skrev:Tangband skrev:Apples digitala volymkontroller är säkert bra.
Jag hör ingen skillnad. På den tiden jag hade ett Krell-försteg som påstods ha en extremt bra volymkontroll hade jag tyvärr inte börjat med musik via datorn o jämförde aldrig. Med tanke på att Mac är en musikdator så skulle det inte förvåna mig om det mesta är bättre än allt annat. Kanske skulle jag klara mig på den inbyggda DAC-en också, men den hanterar inte 24/192 (tror jag). När jag hade inbrott stals bara datorn, DAC, slutsteg och högtalare fick vara kvar så jag gissar att tjuvarna är riktiga music-lovers med extremt fin kringutrustning (eller svaga armar)
lennartj skrev:Det känns tryggt att konstatera att mitt C2300 väl förtjänar sin plats som central punkt i anläggningen.
Att reglera volymen är ju huvuduppgiften för ett försteg medan det bara är en medskickad extrafunktion i DACen, som bara kostar en sjättedel av försteget.
Här tycker jag alltså att man får vad man betalar för.
Tangband skrev:Det ser ju trevligt ut detdär.
Om du är nöjd så fortsätt som du gör nu. Funktionellt kan du ju spela allt som en separat streamer kan. En streamer är bara en ersättare av en dator där man köper en pryl som ser snygg ut på stereobänken, slipper ha en dator igång ( därav användandet av NAS som vaknar direkt då man startar streamern ) och kan styra allt med tex en smartphone. Du behöver inget tangentbord. Köper du en iPad eller annan läsplatta så har du tangentbordet på den, i platt form![]()
Läsplattor ersätter böcker - och du kan även se skivomslagen direkt på läsplattan där du bara pekar med fingret på den skiva du vill spela. Du behöver inte ens lyfta blicken till nån dataskärm.
Streamern kan även spela direkt lagrade filer från en dator- som i det fallet kan stå i ett annat rum.
Kan vara bra om datorn surrar mycket.
Jämför med tex en Apple-tv. Den fungerar precis likadant som en streamer, fast för film. Istället för en iPad eller smartphone har du istället hela tv:n som kontrollskärm.
Egentligen klarar en dator med hdmi-kabel allt den kan göra, men inte lika smidigt.
Tangband skrev:Apples digitala volymkontroller är säkert bra.
lennartj skrev:Tangband skrev:Det ser ju trevligt ut detdär.
Om du är nöjd så fortsätt som du gör nu. Funktionellt kan du ju spela allt som en separat streamer kan. En streamer är bara en ersättare av en dator där man köper en pryl som ser snygg ut på stereobänken, slipper ha en dator igång ( därav användandet av NAS som vaknar direkt då man startar streamern ) och kan styra allt med tex en smartphone. Du behöver inget tangentbord. Köper du en iPad eller annan läsplatta så har du tangentbordet på den, i platt form![]()
Läsplattor ersätter böcker - och du kan även se skivomslagen direkt på läsplattan där du bara pekar med fingret på den skiva du vill spela. Du behöver inte ens lyfta blicken till nån dataskärm.
Streamern kan även spela direkt lagrade filer från en dator- som i det fallet kan stå i ett annat rum.
Kan vara bra om datorn surrar mycket.
Jämför med tex en Apple-tv. Den fungerar precis likadant som en streamer, fast för film. Istället för en iPad eller smartphone har du istället hela tv:n som kontrollskärm.
Egentligen klarar en dator med hdmi-kabel allt den kan göra, men inte lika smidigt.
Jag har HDMI-kabel från NASen till TVn och ett trådlöst tangentbord och får upp ett Windowsliknande interface på min QNAP.
Mit problem är egentligen att ingenting hänger ihop på något bekvämt sätt.
Virtuella tangentbord på smartphones och pekplattor är pest. Jag har numera för dålig precision i fingerrörelserna, jag måste skriva om och skriva om och skriva om innan den fattar vad jag menar.
Blir tangentbordet alltid dubbelt så stort på en åttatums iPad som på en fyratums iPhone?
Eller tycker åttatummaren att nu har jag så gott om plats att jag kan visa de numeriska tangenterna också,
och så blir de ändå bara en aning större?
Någon rekommenderade mig en iPhone 6 för att via Airplay få bättre möjlighet att använda mina aktiva Carlsson OD11 men det är väl en av Apples pyttemodeller som inte passar mina fingrar?
Johan_Lindroos skrev:Tangband skrev:Apples digitala volymkontroller är säkert bra.
Det låter som att du tror det. Fram med fakta. Annars är ditt inlägg inte värt något.
Jag tror att Apples Airplay har 16 bitars upplösning. Jag vet inte eftersom jag inte använder något från Apple. Vem som helst är välkommen att rätta mig. Förklara då i så fall hur en 16 bitars digital volymkontroll "är säkert bra".
Tangband skrev:Johan_Lindroos skrev:Tangband skrev:Apples digitala volymkontroller är säkert bra.
Det låter som att du tror det. Fram med fakta. Annars är ditt inlägg inte värt något.
Jag tror att Apples Airplay har 16 bitars upplösning. Jag vet inte eftersom jag inte använder något från Apple. Vem som helst är välkommen att rätta mig. Förklara då i så fall hur en 16 bitars digital volymkontroll "är säkert bra".
https://kenrockwell.com/apple/airport-e ... y-2014.htm
Tangband skrev:Johan_Lindroos skrev:Tangband skrev:Apples digitala volymkontroller är säkert bra.
Johan_Lindroos skrev:Tangband skrev:Johan_Lindroos skrev:
Och vad är då din förklaring? ...
RogerGustavsson skrev:Tangband skrev:Johan_Lindroos skrev:
Jo, Airport Express har 16 bitar men när du använder volymkontrollen i paddan/mobilen antar jag att det blir mindre om den inte står på max.
Tangband skrev:lennartj skrev:Det känns tryggt att konstatera att mitt C2300 väl förtjänar sin plats som central punkt i anläggningen.
Att reglera volymen är ju huvuduppgiften för ett försteg medan det bara är en medskickad extrafunktion i DACen, som bara kostar en sjättedel av försteget.
Här tycker jag alltså att man får vad man betalar för.
Om det skulle visa sig att den digitala volymkontrollen i foobar 2000 skulle låta bättre än ditt mccintosh försteg, skulle du byta volymreglering då ?
Du skriver att " man får det man betalar för" . Det håller jag med om vad det gäller apparatlåda och känslan i reglage, men ljudkvaliteten i modern digital teknik följer väl knappast några sådana regler år 2019?
petersteindl skrev:Om man vill ta reda på vad en streamer är så råder jag att börja från början.
Rita en fyrkant. Fyrkanten representerar en black box. Denna black box har en viss överföringsfunktion.
På vänster sida om fyrkanten ritar man en horisontell pil in mot fyrkanten pekandes från vänster till höger.
På höger sida om fyrkanten ritar man en horisontell pil ut från fyrkanten pekandes från vänster mot höger.
Man kan se det som en kabel med en kloss på mitten där signal går från vänster till höger.
Fyrkanten är objektet.
Objektet i detta fall är en streamer.
Pilen från vänster in i objektet är Input till Objektet.
Pilen ut från Objektet är Output från Objektet.
Så, nu kan man skrida till verket.
1. Man definierar Insignal.
2. Man definierar utsignal.
3. Nu kan man lätt ta reda på vilken överföringsfunktion Objektet skall ha.
4. Objektets överföringsfunktion är skillnaden mellan Output och Input.
5. Man kan definiera kontaktstandard på Ingång respektive på Utgång.
6. Man kan definiera lämpligt GUI för styrning av Objektet om så behövs.
7. Klart!![]()
D e ba te å åk.
goat76 skrev:Det rätta svaret på frågan är väl egentligen att en streamer är en nätverksspelare, antingen kapabel för både ljud och bild eller bara ljud. Den tar emot bild/ljud eller bara ljud från extern källa där den källan antingen kan befinna sig lokalt eller på distans över internet. Om det är över internet så kräver det en internet-anslutning och ett abonnemang från en internet-leverantör.
dewpo skrev:Raspberry Pie fungerar bra att köra Roon Bridge på
https://www.ropieee.org/
Men Roon Core måste köras på en annan maskin.
lennartj skrev:petersteindl skrev:Om man vill ta reda på vad en streamer är så råder jag att börja från början.
Rita en fyrkant. Fyrkanten representerar en black box. Denna black box har en viss överföringsfunktion.
På vänster sida om fyrkanten ritar man en horisontell pil in mot fyrkanten pekandes från vänster till höger.
På höger sida om fyrkanten ritar man en horisontell pil ut från fyrkanten pekandes från vänster mot höger.
Man kan se det som en kabel med en kloss på mitten där signal går från vänster till höger.
Fyrkanten är objektet.
Objektet i detta fall är en streamer.
Pilen från vänster in i objektet är Input till Objektet.
Pilen ut från Objektet är Output från Objektet.
Så, nu kan man skrida till verket.
1. Man definierar Insignal.
2. Man definierar utsignal.
3. Nu kan man lätt ta reda på vilken överföringsfunktion Objektet skall ha.
4. Objektets överföringsfunktion är skillnaden mellan Output och Input.
5. Man kan definiera kontaktstandard på Ingång respektive på Utgång.
6. Man kan definiera lämpligt GUI för styrning av Objektet om så behövs.
7. Klart!![]()
D e ba te å åk.
Skenbart enkelt, men ack så svårt, vi har ju tidigare i diskussionen kommit fram till att en streamer kan vara allt från en NAS med fler funktioner som levererar t.ex en lagrad DSD-fil som ska serveras i lagom takt paketerad som DoP (DSD over PCM) paketerad i TCP och IP
över någon form av nätverk. Ska själva filen vara input eller dataströmmen över nätverket?
Alternativt om streamern inkluderar nätverksanslutningen och DAC blir väl nätverksdataströmmen input och output två eller flerkanaliga analoga signaler på gängse linjenivå?
Tell skrev:Men det hörs ju på namnet vad en streamer är. Det är nåt som streamar, alltså strömmar det den ska spela från nåt annat ställe än sin egen hårddisk. Goat76 gav ju ett bra på det där rätt långt bak i tråden nu.goat76 skrev:Det rätta svaret på frågan är väl egentligen att en streamer är en nätverksspelare, antingen kapabel för både ljud och bild eller bara ljud. Den tar emot bild/ljud eller bara ljud från extern källa där den källan antingen kan befinna sig lokalt eller på distans över internet. Om det är över internet så kräver det en internet-anslutning och ett abonnemang från en internet-leverantör.
Sen vad exakt den streamar, hur den sköter själva streamandet, vilka eventuella in o utgångar den har etc etc är bara extra som egentligen inte har till sakfrågan att göra.
Morello skrev:dewpo skrev:Raspberry Pie fungerar bra att köra Roon Bridge på
https://www.ropieee.org/
Men Roon Core måste köras på en annan maskin.
Men den kostar ju inte lika mycket som en dedikerad strömmare.
Harryup skrev:Jordens befolkning i övrigt anser att en streamer är en produkt som spelar upp musik som är lagrad på en inkopplad hårddisk och/eller att den kan spela upp musik över nätverk som är lagrad på annat ställe. Annat ställe kan vara en NAS eller en annan disk som sitter på en dator eller Spotify t.ex.
Resten är bara avarter och skillnader mellan olika leverantörers produkter på precis samma sätt som att ett försteg kan innehålla;
en radiodel
en dac
digital rumskorrektion
elektroniska delningsfilter
klara mångkanaler
klara video
klara av att streama
eller vara en separerbar del av en hembioförstärkare
etc. etc.
Frågor på det?
/Harryup
hifikg skrev:Harryup skrev:Jordens befolkning i övrigt anser att en streamer är en produkt som spelar upp musik som är lagrad på en inkopplad hårddisk och/eller att den kan spela upp musik över nätverk som är lagrad på annat ställe. Annat ställe kan vara en NAS eller en annan disk som sitter på en dator eller Spotify t.ex.
Resten är bara avarter och skillnader mellan olika leverantörers produkter på precis samma sätt som att ett försteg kan innehålla;
en radiodel
en dac
digital rumskorrektion
klara mångkanaler
klara video
klara av att streama
etc. etc.
Frågor på det?
/Harryup
Menar du att en streamer spelar musik alltså? Jag anser att den transporterar musik (elektriska signaler, oftast i binär form) till en enhet som kan spela upp den.
petersteindl skrev:Tell skrev:Men det hörs ju på namnet vad en streamer är. Det är nåt som streamar, alltså strömmar det den ska spela från nåt annat ställe än sin egen hårddisk. Goat76 gav ju ett bra på det där rätt långt bak i tråden nu.goat76 skrev:Det rätta svaret på frågan är väl egentligen att en streamer är en nätverksspelare, antingen kapabel för både ljud och bild eller bara ljud. Den tar emot bild/ljud eller bara ljud från extern källa där den källan antingen kan befinna sig lokalt eller på distans över internet. Om det är över internet så kräver det en internet-anslutning och ett abonnemang från en internet-leverantör.
Sen vad exakt den streamar, hur den sköter själva streamandet, vilka eventuella in o utgångar den har etc etc är bara extra som egentligen inte har till sakfrågan att göra.
Jag säger snarast tvärtom. Sakfrågan är: Vad är en streamer? Men en nätverkspelare är knappast en definition på en streamer, eller? En DVD-spelare som levererar signal till nätverk kallar inte jag för en streamer. Jag kallar det för en DVD-spelare. Dock kan en DVD-spelare kanske ge Input till en streamer?
Signal In på visst sättBlack box
Signal Out på visst sätt.
Med vänlig hälsning
Peter
Harryup skrev:Jordens befolkning i övrigt anser att en streamer är en produkt som spelar upp musik som är lagrad på en inkopplad hårddisk och/eller att den kan spela upp musik över nätverk som är lagrad på annat ställe. Annat ställe kan vara en NAS eller en annan disk som sitter på en dator eller Spotify t.ex.
en radiodel
en dac
digital rumskorrektion
klara mångkanaler
klara video
klara av att streama
etc. etc.
Frågor på det?
/Harryup
Tell skrev:En streamer är en sak som streamar FRÅN nåt annat på nätverket/internet, inte TILL.
hifikg skrev:Tell skrev:En streamer är en sak som streamar FRÅN nåt annat på nätverket/internet, inte TILL.
Vad heter enheten som tar över sen då, för att föra "musiken" vidare till något? Nä, jag håller på att en streamer är en apparat som tar in ettor o nollor från vänster o ger ut dem till höger, helt utan påverkansmöjligheter, allt blir perfekt och streamern behövs bara för att hitta de olika källorna, håller man sig till en enda källa bör den gå att ansluta direkt till en DAC o så slipper man en streamer helt. Min Mac är min streamer, den hämtar data från en hårddisk eller från webben och skickar den vidare till min DAC. Kan inte bli fel före DAC, men sen kan mycket hända
Eller... hmm... när jag lirar webbradio kanske den är en mediaspelare... ha ha... och när jag lirar musik via iTunes kanske datorn är en mediaspelare utan analogomvandling... vad f-n är då en streamer och vem behöver en sån!?
Kribban skrev:Precis. Har man en inkopplad hårddisk så blir det ingen streamer. Streaming är för mig något som färdas över internet/nätverk.
MVH Christer
RogerGustavsson skrev:Kribban skrev:Precis. Har man en inkopplad hårddisk så blir det ingen streamer. Streaming är för mig något som färdas över internet/nätverk.
MVH Christer
Är det skillnad på hårddisk i NAS eller direkt ansluten till dator? Sker uppspelningen på ett annat vis eller vad?
en radiodel
en dac
digital rumskorrektion
klara mångkanaler
klara video
klara av att streama
etc. etc.
Frågor på det?
/Harryup
Wiki skrev:S/PDIF (Sony/Philips Digital Interface) is a type of digital audio interconnect used in consumer audio equipment to output audio over reasonably short distances. The signal is transmitted over either a coaxial cable with RCA connectors or a fibre optic cable with TOSLINK connectors.
Wiki skrev:Strömmande media (engelska: streaming) är uppspelande av ljud- och videofiler på mottagarens enhet samtidigt som de överförs över ett nätverk, till exempel Internet. Strömning används till exempel både för uppspelning av lagrade filer från webbplatser och för mottagning av direktsända evenemang på Internet.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], guwt och 17 gäster