Vad är en streamer?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
lennartj

Re: Vad är en streamer?

Inläggav lennartj » 2019-06-24 12:44

Volymkontroller har jag egentligen onödigt många av, men två kan man helt koppla bort, dels DACens digitala, som väl sitter i ESS-chipet, och dels den analoga i DACen, som är ofrånkomlig om jag använder DACen som primärt försteg och ansluter mitt analoga försteg till DACens analogingång. DACens analoga volymkontroll ger uppenbart sämre upplevd dynamik och transparens än den digitala och även den är underlägsen volymkontrollen i mitt helanaloga rörbestyckade C2300 McIntoshförsteg.
Det känns tryggt att konstatera att mitt C2300 väl förtjänar sin plats som central punkt i anläggningen.
Att reglera volymen är ju huvuduppgiften för ett försteg medan det bara är en medskickad extrafunktion i DACen, som bara kostar en sjättedel av försteget.
Här tycker jag alltså att man får vad man betalar för.
Jag spelar alltså med båda volymkontrollerna disablade i Mytek-DACen och med balanserade kablar till Macen och.
har inte lagt någon tid på att utröna om voymkontrollen i t.ex. foobar2000 låter bättre.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-06-24 13:03

hifikg skrev:
Tangband skrev:Apples digitala volymkontroller är säkert bra.

Jag hör ingen skillnad. På den tiden jag hade ett Krell-försteg som påstods ha en extremt bra volymkontroll hade jag tyvärr inte börjat med musik via datorn o jämförde aldrig. Med tanke på att Mac är en musikdator så skulle det inte förvåna mig om det mesta är bättre än allt annat. Kanske skulle jag klara mig på den inbyggda DAC-en också, men den hanterar inte 24/192 (tror jag). När jag hade inbrott stals bara datorn, DAC, slutsteg och högtalare fick vara kvar så jag gissar att tjuvarna är riktiga music-lovers med extremt fin kringutrustning (eller svaga armar) :)

Efter min naimstreamer gick sönder så körde jag ett halvår med en Apple express som streamer med appen macconnect.
Ytterligt stabilt och volymen kunde jag reglera med ipaden eller iphonen. Där hörde inte heller jag nån skillnad i ljudkvalitén om volymen stod på max eller 30 dB svagare.
Kenrockwell har visat med mätningar att expressen är mycket bra- analogt ut.
Senast redigerad av Tangband 2019-06-24 13:14, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-06-24 13:10

lennartj skrev:Det känns tryggt att konstatera att mitt C2300 väl förtjänar sin plats som central punkt i anläggningen.
Att reglera volymen är ju huvuduppgiften för ett försteg medan det bara är en medskickad extrafunktion i DACen, som bara kostar en sjättedel av försteget.

Om det skulle visa sig att den digitala volymkontrollen i foobar 2000 skulle låta bättre än ditt mccintosh försteg, skulle du byta volymreglering då ?

Du skriver att " man får det man betalar för" . Det håller jag med om vad det gäller apparatlåda och känslan i reglage, men ljudkvaliteten i modern digital teknik följer väl knappast några sådana regler år 2019?

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2019-06-24 13:37

Tangband skrev:Det ser ju trevligt ut detdär :) .
Om du är nöjd så fortsätt som du gör nu. Funktionellt kan du ju spela allt som en separat streamer kan. En streamer är bara en ersättare av en dator där man köper en pryl som ser snygg ut på stereobänken, slipper ha en dator igång ( därav användandet av NAS som vaknar direkt då man startar streamern ) och kan styra allt med tex en smartphone. Du behöver inget tangentbord. Köper du en iPad eller annan läsplatta så har du tangentbordet på den, i platt form :)
Läsplattor ersätter böcker - och du kan även se skivomslagen direkt på läsplattan där du bara pekar med fingret på den skiva du vill spela. Du behöver inte ens lyfta blicken till nån dataskärm.
Streamern kan även spela direkt lagrade filer från en dator- som i det fallet kan stå i ett annat rum.
Kan vara bra om datorn surrar mycket.

Jämför med tex en Apple-tv. Den fungerar precis likadant som en streamer, fast för film. Istället för en iPad eller smartphone har du istället hela tv:n som kontrollskärm.
Egentligen klarar en dator med hdmi-kabel allt den kan göra, men inte lika smidigt.

Jag har HDMI-kabel från NASen till TVn och ett trådlöst tangentbord och får upp ett Windowsliknande interface på min QNAP.
Mit problem är egentligen att ingenting hänger ihop på något bekvämt sätt.
Virtuella tangentbord på smartphones och pekplattor är pest. Jag har numera för dålig precision i fingerrörelserna, jag måste skriva om och skriva om och skriva om innan den fattar vad jag menar.
Blir tangentbordet alltid dubbelt så stort på en åttatums iPad som på en fyratums iPhone?
Eller tycker åttatummaren att nu har jag så gott om plats att jag kan visa de numeriska tangenterna också,
och så blir de ändå bara en aning större?
Någon rekommenderade mig en iPhone 6 för att via Airplay få bättre möjlighet att använda mina aktiva Carlsson OD11 men det är väl en av Apples pyttemodeller som inte passar mina fingrar?
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-06-24 13:55

Det låter som att du tror det. Fram med fakta. Annars är ditt inlägg inte värt något.

Jag tror att Apples Airplay har 16 bitars upplösning. Jag vet inte eftersom jag inte använder något från Apple. Vem som helst är välkommen att rätta mig. Förklara då i så fall hur en 16 bitars digital volymkontroll "är säkert bra".
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-06-24 13:58

lennartj skrev:
Tangband skrev:Det ser ju trevligt ut detdär :) .
Om du är nöjd så fortsätt som du gör nu. Funktionellt kan du ju spela allt som en separat streamer kan. En streamer är bara en ersättare av en dator där man köper en pryl som ser snygg ut på stereobänken, slipper ha en dator igång ( därav användandet av NAS som vaknar direkt då man startar streamern ) och kan styra allt med tex en smartphone. Du behöver inget tangentbord. Köper du en iPad eller annan läsplatta så har du tangentbordet på den, i platt form :)
Läsplattor ersätter böcker - och du kan även se skivomslagen direkt på läsplattan där du bara pekar med fingret på den skiva du vill spela. Du behöver inte ens lyfta blicken till nån dataskärm.
Streamern kan även spela direkt lagrade filer från en dator- som i det fallet kan stå i ett annat rum.
Kan vara bra om datorn surrar mycket.

Jämför med tex en Apple-tv. Den fungerar precis likadant som en streamer, fast för film. Istället för en iPad eller smartphone har du istället hela tv:n som kontrollskärm.
Egentligen klarar en dator med hdmi-kabel allt den kan göra, men inte lika smidigt.

Jag har HDMI-kabel från NASen till TVn och ett trådlöst tangentbord och får upp ett Windowsliknande interface på min QNAP.
Mit problem är egentligen att ingenting hänger ihop på något bekvämt sätt.
Virtuella tangentbord på smartphones och pekplattor är pest. Jag har numera för dålig precision i fingerrörelserna, jag måste skriva om och skriva om och skriva om innan den fattar vad jag menar.
Blir tangentbordet alltid dubbelt så stort på en åttatums iPad som på en fyratums iPhone?
Eller tycker åttatummaren att nu har jag så gott om plats att jag kan visa de numeriska tangenterna också,
och så blir de ändå bara en aning större?
Någon rekommenderade mig en iPhone 6 för att via Airplay få bättre möjlighet att använda mina aktiva Carlsson OD11 men det är väl en av Apples pyttemodeller som inte passar mina fingrar?

Jag kan tyvärr bara svara för hur stor en iPhone6 är, och den är i mitt tycke en pytteplutt. De har andra som är större. Men de kostar mer.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-06-24 14:06

Johan_Lindroos skrev:

Det låter som att du tror det. Fram med fakta. Annars är ditt inlägg inte värt något.

Jag tror att Apples Airplay har 16 bitars upplösning. Jag vet inte eftersom jag inte använder något från Apple. Vem som helst är välkommen att rätta mig. Förklara då i så fall hur en 16 bitars digital volymkontroll "är säkert bra".

https://kenrockwell.com/apple/airport-e ... y-2014.htm

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2019-06-24 14:33

Om man vill ta reda på vad en streamer är så råder jag att börja från början.

Rita en fyrkant. Fyrkanten representerar en black box. Denna black box har en viss överföringsfunktion.
På vänster sida om fyrkanten ritar man en horisontell pil in mot fyrkanten pekandes från vänster till höger.
På höger sida om fyrkanten ritar man en horisontell pil ut från fyrkanten pekandes från vänster mot höger.
Man kan se det som en kabel med en kloss på mitten där signal går från vänster till höger.

Fyrkanten är objektet.
Objektet i detta fall är en streamer.
Pilen från vänster in i objektet är Input till Objektet.
Pilen ut från Objektet är Output från Objektet.

Så, nu kan man skrida till verket.
1. Man definierar Insignal.
2. Man definierar utsignal.
3. Nu kan man lätt ta reda på vilken överföringsfunktion Objektet skall ha.
4. Objektets överföringsfunktion är skillnaden mellan Output och Input.
5. Man kan definiera kontaktstandard på Ingång respektive på Utgång.
6. Man kan definiera lämpligt GUI för styrning av Objektet om så behövs.
7. Klart! :)

D e ba te å åk.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-06-24 14:55

Tangband skrev:
Johan_Lindroos skrev:

Jo, Airport Express har 16 bitar men när du använder volymkontrollen i paddan/mobilen antar jag att det blir mindre om den inte står på max.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-06-24 15:09

Tangband skrev:
Johan_Lindroos skrev:

Och vad är då din förklaring? ...

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-06-24 15:17

Johan_Lindroos skrev:
Tangband skrev:
Johan_Lindroos skrev:

Och vad är då din förklaring? ...

Jag vet nog inte... mer än att deltasigma konvertrar troligen arbetar med mer än 16 bitar med noiceshapingen, i ESS dacarna har de tex byggt in volymregleringen i dacen och den säger de arbetar med 32 bitar. Vet inte hur Apple gjort.
Jag kan alldeles för lite för att ge någon objektiv förklaring till att jag upplever att volymregleringen fungerar bra på expressen med mcconnect. Möjligen, även om volymregleringen i AirPort express bara skulle jobba med 16 bitar, så är det kanske hörbart tillräckligt bra ?

Edit: appen mcconnect kan spela från NAS i högupplöst 24 bitars upplösning. Men via AirPlay till expressen fås endast 16 bit.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-06-24 15:21

RogerGustavsson skrev:
Tangband skrev:
Johan_Lindroos skrev:

Jo, Airport Express har 16 bitar men när du använder volymkontrollen i paddan/mobilen antar jag att det blir mindre om den inte står på max.

Det beror på hur de gjort internt med signalbehandlingen. Men det kan ju vara så.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2019-06-24 18:32

Tangband skrev:
lennartj skrev:Det känns tryggt att konstatera att mitt C2300 väl förtjänar sin plats som central punkt i anläggningen.

Om det skulle visa sig att den digitala volymkontrollen i foobar 2000 skulle låta bättre än ditt mccintosh försteg, skulle du byta volymreglering då ?

Du skriver att " man får det man betalar för" . Det håller jag med om vad det gäller apparatlåda och känslan i reglage, men ljudkvaliteten i modern digital teknik följer väl knappast några sådana regler år 2019?

Troligen skulle jag inte byta, för McIntoshförsteget har inte en simpel dämpsats på utgången utan dubbla volymkontroller ungefär som Nagra PLP, https://www.nagraaudio.com/site/pl-p/ en på ingångssidan och en på utgången fast här styrs båda med samma ratt/pulsgivare. Eftersom båda har 1 dB steg märker man inte att den omväxlande reglerar på in- eller utgångssidan för att optimera dynamikområde och ingångskänslighet. Balansjustering och anpassning av ingångskänslighet är en offset mot samma motståndsstegar som lagras för varje ingång.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2019-06-24 18:54

petersteindl skrev:Om man vill ta reda på vad en streamer är så råder jag att börja från början.

Rita en fyrkant. Fyrkanten representerar en black box. Denna black box har en viss överföringsfunktion.
På vänster sida om fyrkanten ritar man en horisontell pil in mot fyrkanten pekandes från vänster till höger.
På höger sida om fyrkanten ritar man en horisontell pil ut från fyrkanten pekandes från vänster mot höger.
Man kan se det som en kabel med en kloss på mitten där signal går från vänster till höger.

Fyrkanten är objektet.

D e ba te å åk.

Skenbart enkelt, men ack så svårt, vi har ju tidigare i diskussionen kommit fram till att en streamer kan vara allt från en NAS med fler funktioner som levererar t.ex en lagrad DSD-fil som ska serveras i lagom takt paketerad som DoP (DSD over PCM) paketerad i TCP och IP
över någon form av nätverk. Ska själva filen vara input eller dataströmmen över nätverket?
Alternativt om streamern inkluderar nätverksanslutningen och DAC blir väl nätverksdataströmmen input och output två eller flerkanaliga analoga signaler på gängse linjenivå?

Tell

Inläggav Tell » 2019-06-24 19:31

Men det hörs ju på namnet vad en streamer är. Det är nåt som streamar, alltså strömmar det den ska spela från nåt annat ställe än sin egen hårddisk. Goat76 gav ju ett bra på det där rätt långt bak i tråden nu.

goat76 skrev:Det rätta svaret på frågan är väl egentligen att en streamer är en nätverksspelare, antingen kapabel för både ljud och bild eller bara ljud. Den tar emot bild/ljud eller bara ljud från extern källa där den källan antingen kan befinna sig lokalt eller på distans över internet. Om det är över internet så kräver det en internet-anslutning och ett abonnemang från en internet-leverantör. :D

Sen vad exakt den streamar, hur den sköter själva streamandet, vilka eventuella in o utgångar den har etc etc är bara extra som egentligen inte har till sakfrågan att göra.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-06-24 19:44

dewpo skrev:Raspberry Pie fungerar bra att köra Roon Bridge på
https://www.ropieee.org/

Men Roon Core måste köras på en annan maskin.

Men den kostar ju inte lika mycket som en dedikerad strömmare. :wink:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2019-06-24 20:29

lennartj skrev:
petersteindl skrev:Om man vill ta reda på vad en streamer är så råder jag att börja från början.

Fyrkanten är objektet.

D e ba te å åk.

Skenbart enkelt, men ack så svårt, vi har ju tidigare i diskussionen kommit fram till att en streamer kan vara allt från en NAS med fler funktioner som levererar t.ex en lagrad DSD-fil som ska serveras i lagom takt paketerad som DoP (DSD over PCM) paketerad i TCP och IP
över någon form av nätverk. Ska själva filen vara input eller dataströmmen över nätverket?
Alternativt om streamern inkluderar nätverksanslutningen och DAC blir väl nätverksdataströmmen input och output två eller flerkanaliga analoga signaler på gängse linjenivå?

Njae, jag kan inte se att en NAS i sig skulle vara en streamer. NAS är ett lagringsmedium i form av hårddiskar. CD-skiva är lagringsmedium och även LP. Kassettband likaså. Jag tippar att en fil på nätverket är eller kan vara Input till en streamer. Sedan kollar man hur denna Input ser ut. Det beror på dess format. Hursomhelst skall en streamer leverera mjukvara d v s musik. Kan även vara rörlig bild, d v s video eller film, om man väljer att separera dessa 2 uttryck.

Benar man upp problematiken i grunden och sätter sig in i vad som händer och skriver ned de olika alternativa Input och olika alternativ på Output så blir svaret givet och först då förstår man vad det är. Innan dess är det enkom en massa rundsnack som jag tycker känns meningslöst om man inte har det elementära klart för sig.

Vet man vad Objektet skall göra så vet man dess funktion. Är dess funktion flera och sammansatt så kommer det klart framgå i den uppställning jag gjort.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2019-06-24 20:40

Tell skrev:Men det hörs ju på namnet vad en streamer är. Det är nåt som streamar, alltså strömmar det den ska spela från nåt annat ställe än sin egen hårddisk. Goat76 gav ju ett bra på det där rätt långt bak i tråden nu.

goat76 skrev:Det rätta svaret på frågan är väl egentligen att en streamer är en nätverksspelare, antingen kapabel för både ljud och bild eller bara ljud. Den tar emot bild/ljud eller bara ljud från extern källa där den källan antingen kan befinna sig lokalt eller på distans över internet. Om det är över internet så kräver det en internet-anslutning och ett abonnemang från en internet-leverantör. :D

Sen vad exakt den streamar, hur den sköter själva streamandet, vilka eventuella in o utgångar den har etc etc är bara extra som egentligen inte har till sakfrågan att göra.

Jag säger snarast tvärtom. Sakfrågan är: Vad är en streamer? Men en nätverkspelare är knappast en definition på en streamer, eller? En DVD-spelare som levererar signal till nätverk kallar inte jag för en streamer. Jag kallar det för en DVD-spelare. Dock kan en DVD-spelare kanske ge Input till en streamer?

Signal In på visst sätt :arrow: Black box :arrow: Signal Out på visst sätt.

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2019-06-24 22:26

Morello skrev:
dewpo skrev:Raspberry Pie fungerar bra att köra Roon Bridge på
https://www.ropieee.org/

Men Roon Core måste köras på en annan maskin.

Men den kostar ju inte lika mycket som en dedikerad strömmare. :wink:

Det har jag också kommit fram till, Men sen så måste vi ha processat informationen annorlunda :?

Det finns dock ganska fina Pi/DAC/Förstegs kombos som inte hamnar i den absoluta lågprisdjungeln :!:

Marknaden svämmar ju över av Pi derivat med brett mjukvarustöd,
Som är lämpliga att vara sambandscentral i en streamer.

Tex denna. https://www.friendlyarm.com/index.php?route=product/product&product_id=180
https://audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/review-of-nanopi-neo2-worlds-smallest-audio-streamer.7598/
Bild
http://wiki.friendlyarm.com/wiki/index.php/NanoPi_NEO2

Bara för någon ambitiös hifi-konstruktör att sen fokusera på det som verkligen påverkar ljudet nämligen DAC/Försteg!
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2019-06-24 23:31

I begynnelsen var en NAS bara en array med billiga hårddiskar som med tiden fick alltmera avancerade funktioner för redundans och återskapande av data från en havererad hårddisk.
Eftersom en NAS förväntas vara igång ständigt med en hel del ledig processorkapacitet utvecklades snart diverse appar bl.a. DLNA/UPnP server och senare även ROON Core. Den har jag fått för mig att på begäran från en endpoint letar upp den önskade programfilen och strömmar den i direktadresserade IP-paket till endpointen. Den förutsätts ha trådad eller trådlös ethernet-anslutning som förhoppningsvis med flödeskontrollen i TCP/IP kan förse DACen, som också är en del av endpointen, med en absolut jitterfri dataström via godtyckligt interface
(i2s ?) som slutligen levererar analoga signaler med linjenivå.
I detta exempel uppfattar jag NASen med tilläggsapp som streamer som antingen via extern tjänst (Tidal) initierar en dataström till endpointen alternativt strömmar en lokalt lagrad fil till endpointen. Ska då TCP/IP-dataströmmar betraktas som både input och output?

Ett specialfall som är anledningen till min fråga är Mytek Brooklyn Bridge som både har USB-anslutning för HDD/SSD med terabytes av musikfiler OCH ethernet-ansluten, men den kan inte exekvera Roon Core-koden. Vad/var är då streamern?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2019-06-25 12:32

Jordens befolkning i övrigt anser att en streamer är en produkt som spelar upp musik som är lagrad på en inkopplad hårddisk och/eller att den kan spela upp musik över nätverk som är lagrad på annat ställe. Annat ställe kan vara en NAS eller en annan disk som sitter på en dator eller Spotify t.ex.
Resten är bara avarter och skillnader mellan olika leverantörers produkter på precis samma sätt som att ett försteg kan innehålla;
en radiodel
en dac
digital rumskorrektion
elektroniska delningsfilter
klara mångkanaler
klara video
klara av att streama
eller vara en separerbar del av en hembioförstärkare
etc. etc.

Frågor på det?

/Harryup

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-06-25 12:53

Harryup skrev:Jordens befolkning i övrigt anser att en streamer är en produkt som spelar upp musik som är lagrad på en inkopplad hårddisk och/eller att den kan spela upp musik över nätverk som är lagrad på annat ställe. Annat ställe kan vara en NAS eller en annan disk som sitter på en dator eller Spotify t.ex.
Resten är bara avarter och skillnader mellan olika leverantörers produkter på precis samma sätt som att ett försteg kan innehålla;
en radiodel
en dac
digital rumskorrektion
klara mångkanaler
klara video
klara av att streama
etc. etc.

Frågor på det?

/Harryup

Menar du att en streamer spelar musik alltså? Jag anser att den transporterar musik (elektriska signaler, oftast i binär form) till en enhet som kan spela upp den.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2019-06-25 14:50

hifikg skrev:
Harryup skrev:Jordens befolkning i övrigt anser att en streamer är en produkt som spelar upp musik som är lagrad på en inkopplad hårddisk och/eller att den kan spela upp musik över nätverk som är lagrad på annat ställe. Annat ställe kan vara en NAS eller en annan disk som sitter på en dator eller Spotify t.ex.
en radiodel
en dac
digital rumskorrektion
klara mångkanaler
klara video
klara av att streama
etc. etc.

Frågor på det?

/Harryup

Menar du att en streamer spelar musik alltså? Jag anser att den transporterar musik (elektriska signaler, oftast i binär form) till en enhet som kan spela upp den.

Precis. Har man en inkopplad hårddisk så blir det ingen streamer. Streaming är för mig något som färdas över internet/nätverk.

MVH Christer
Miljö-alarmist

Tell

Inläggav Tell » 2019-06-25 15:26

petersteindl skrev:
Tell skrev:Men det hörs ju på namnet vad en streamer är. Det är nåt som streamar, alltså strömmar det den ska spela från nåt annat ställe än sin egen hårddisk. Goat76 gav ju ett bra på det där rätt långt bak i tråden nu.

Jag säger snarast tvärtom. Sakfrågan är: Vad är en streamer? Men en nätverkspelare är knappast en definition på en streamer, eller? En DVD-spelare som levererar signal till nätverk kallar inte jag för en streamer. Jag kallar det för en DVD-spelare. Dock kan en DVD-spelare kanske ge Input till en streamer?

Signal In på visst sätt :arrow: Black box :arrow: Signal Out på visst sätt.

Med vänlig hälsning
Peter

Det är ingen som har sagt att en DVD-spelare är en streamer. En streamer är en sak som streamar FRÅN nåt annat på nätverket/internet, inte TILL.

en radiodel
en dac
digital rumskorrektion
klara mångkanaler
klara video
klara av att streama
etc. etc.

Frågor på det?

/Harryup

Det anser dom inte alls. Eller det är möjligt att vissa felaktigt gör det. En streamer streamar från nätverket eller internet, thats it. Att den kanske OCKSÅ kan spela från en hårddisk är en bonus. Om den däremot BARA spelar från en hårddisk så är det en mediaspelare.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-06-25 16:31

Tell skrev:En streamer är en sak som streamar FRÅN nåt annat på nätverket/internet, inte TILL.

Vad heter enheten som tar över sen då, för att föra "musiken" vidare till något? Nä, jag håller på att en streamer är en apparat som tar in ettor o nollor från vänster o ger ut dem till höger, helt utan påverkansmöjligheter, allt blir perfekt och streamern behövs bara för att hitta de olika källorna, håller man sig till en enda källa bör den gå att ansluta direkt till en DAC o så slipper man en streamer helt. Min Mac är min streamer, den hämtar data från en hårddisk eller från webben och skickar den vidare till min DAC. Kan inte bli fel före DAC, men sen kan mycket hända :)

Eller... hmm... när jag lirar webbradio kanske den är en mediaspelare... ha ha... och när jag lirar musik via iTunes kanske datorn är en mediaspelare utan analogomvandling... vad f-n är då en streamer och vem behöver en sån!?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-06-25 17:07

hifikg skrev:
Tell skrev:En streamer är en sak som streamar FRÅN nåt annat på nätverket/internet, inte TILL.

Vad heter enheten som tar över sen då, för att föra "musiken" vidare till något? Nä, jag håller på att en streamer är en apparat som tar in ettor o nollor från vänster o ger ut dem till höger, helt utan påverkansmöjligheter, allt blir perfekt och streamern behövs bara för att hitta de olika källorna, håller man sig till en enda källa bör den gå att ansluta direkt till en DAC o så slipper man en streamer helt. Min Mac är min streamer, den hämtar data från en hårddisk eller från webben och skickar den vidare till min DAC. Kan inte bli fel före DAC, men sen kan mycket hända :)

Eller... hmm... när jag lirar webbradio kanske den är en mediaspelare... ha ha... och när jag lirar musik via iTunes kanske datorn är en mediaspelare utan analogomvandling... vad f-n är då en streamer och vem behöver en sån!?

Vadå tar över sen för att föra vidare?
Inget tar över sen, streamern är spelaren på samma sätt som en CD-spelare är spelaren.

En sak som endast skickar ettor och nollor och inte gör något annat kallas kabel. :)

Är definationen av vad en streamer är verkligen så här komplicerad för många, eller är jag bara den där killen som inte fattar att flertalet personer i tråden bara skojar med oss andra när vi entreget fortsätter att försöka förklara vad en streamer är? :lol:

Det här börjar likna en Monty Python-film.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-06-25 20:22

Kribban skrev:Precis. Har man en inkopplad hårddisk så blir det ingen streamer. Streaming är för mig något som färdas över internet/nätverk.

MVH Christer

Är det skillnad på hårddisk i NAS eller direkt ansluten till dator? Sker uppspelningen på ett annat vis eller vad?

Tell

Inläggav Tell » 2019-06-25 21:30

RogerGustavsson skrev:
Kribban skrev:Precis. Har man en inkopplad hårddisk så blir det ingen streamer. Streaming är för mig något som färdas över internet/nätverk.

MVH Christer

Är det skillnad på hårddisk i NAS eller direkt ansluten till dator? Sker uppspelningen på ett annat vis eller vad?

Njä men en streamer streamar nån annanstans ifrån än den interna hårddisken. Det är det som är definitionen, inte svårare än så.

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2019-06-25 21:45

japp så ser jag på det :)
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2019-06-25 21:59

en radiodel
en dac
digital rumskorrektion
klara mångkanaler
klara video
klara av att streama
etc. etc.

Frågor på det?

/Harryup

Jag håller definitivt inte med. :)

Vad är en bil?

Om jag köper en bil med inbyggt kylskåp vid passagerarplatserna bak och kör in bilen i köket. Är bilen då ett kylskåp? Jag anser att bilen är en bil och kylskåpet är ett kylskåp. Det är olika funktioner.

Man kan även här applicera resonemanget med Input och Output.

Input :arrow: Kylskåp :arrow: Output. :D

Jag tar och upprepar det jag skrivit tidigare förutom att jag korrigerar ett fel.

4. Objektets överföringsfunktion är kvoten mellan Output och Input. Skillnad eller kvot kan i och för sig diskuteras, . . . men kvot är mer korrekt.

Det skall vara kvoten, inte skillnaden.

Ställ in en flaska öl i kylskåpet. Vänta 1 timme. Ta ut samma öl ur kylskåpet.

Vad blir kvoten? Jo, det finns 1 flaska öl både i nämnaren och täljaren och det är samma flaska, så kvoten av (1 flaska öl)/(1 flaska öl) = 1. Men skillnaden kan vara 14 grader Kelvin. :) Då kan man få fram en enkel överföringsfunktion.

Helst bör man mäta ölets temperatur t.ex. var 5e minut. Men man får grader Kelvin både i nämnaren och i täljaren så det försvinner också då man delar dem med varandra. Säg att man stoppar in en flaska öl med 20 grader Celsius och tar ut den med 6 grader Celsius. Då blir skillnaden 14 grader Celsius eller 14 grader Kelvin. Men om man tar kvoten så funkar inte Celsius. Då funkar grader Kelvin. 293K - 279K = 14K/3600 sekunder. Då blir det 0,00389K/sekund. Överföringsfunktionen blir en temperaturgradient och i detta fal med kylande effekt. Ställ in en öl som är frusen till is, så kommer kylskåpet ha en värmande effekt. :) Men det är fortfarande med en temperaturgradient. Sedan kommer man upptäcka att överföringsfunktionen inte är linjär eftersom man måste beakta att när vatten omvandlas till is frigörs värme, vilket gör att temperaturen i en blandning av is och vatten alltid kommer att vara 0 °C, till dess att den består av enbart vatten eller enbart is.

Men om man definierar Input såsom mat eller dryck med given temperatur som kan variera mellan 10C och 40C och med önskvärd Output på 6C så blir definitionen enklare. Då kan man få fram dess funktion.
Man kan göra samma med bil, cykelpedal, vad det än vara må, streamer, etc.

Mitt tidigare inlägg har i alla fall get någon form av tankeverksamhet och man behöver inte vara blind eller döv eftersom det med all önskvärd tydlighet visar på att definitionen på streamer går vida isär hos de flesta.

Men jag tror definitionen är helt entydig. Det gäller att verkligen gå till botten med vad som är Input och vad som är Output.

Hifikg skriver att Input är ettor och nollor och Output är samma ettor och nollor. Jag tror Hifikg har helt fel. Hifikg har definierat en perfekt kabel, precis som Tell skrivit. En streamer är inte en kabel.

En gemensam sak verkar vara att Input är signal på nätverksnivå. Även Internet är ju ett nätverk. Wifi och Bluetooth följer nätverksprotokoll men lite olika ändå. Båda går att definiera. Signalen är digital och således i form av kod. Den kan beskrivas lite olika. Hifikg pratar om ettor och nollor och det är vad koden består av, men jag vill snarast se hur koden representeras. Det kan vara spänning som mäts i volt eller ström som mäts i ampere eller ljus som mäts i Candela, eller någon annan form?

Så, input till en streamer verkar vara en elektrisk signal med varierande spänning som representerar en kod enligt något protokoll satt för nätverk.

Men vad är Output? Flera som jag talat med verkar hävda att det är annat format som koden skall ha. S/PDIF kanske?
Wiki skrev:S/PDIF (Sony/Philips Digital Interface) is a type of digital audio interconnect used in consumer audio equipment to output audio over reasonably short distances. The signal is transmitted over either a coaxial cable with RCA connectors or a fibre optic cable with TOSLINK connectors.

Man kan fortsätta så här på grundläggande nivå och till slut kommer man fram till vad en streamer egentligen är. Man kommer upptäcka kvoten mellan utgång och ingång. Det är sådan här information en ingenjör som skall bygga en streamer måste ha.

Sedan måste det definieras kontaktstandarder och GUI och kanske annat smått och gott för att streamern skall kunna användas av många. Till slut får man ett slags White paper gällande streamern.

En annan sak att beakta är tjänsten "streaming". Vad är det? Det är kraftigt relaterat. Då hittar man följande:
Wiki skrev:Strömmande media (engelska: streaming) är uppspelande av ljud- och videofiler på mottagarens enhet samtidigt som de överförs över ett nätverk, till exempel Internet. Strömning används till exempel både för uppspelning av lagrade filer från webbplatser och för mottagning av direktsända evenemang på Internet.

Det är frågan om en tjänst som tillhandahålles av någon. Här kommer copyrightlagar in eftersom det är Intellectual Property som skall förmedlas från ett ställe/sändare till flera andra ställen/mottagare. Då kan olika koder läggas på, som nördarna inte gillar. :( men, that's Life.

Så här måste man hålla på som ingenjör. Konsumenten hajjar därvidlag noll och behöver faktiskt inte förstå annat än hur fjärren funkar och det är inte många som förstår sig på det heller. :wink: :lol: :) Även jag tillhör de oförstående. :)

Nästa generation ungar får förklara hur det egentligen funkar.

Nåväl, man kan faktiskt få fram en produkts funktion genom att detaljstudera Input och detaljstudera Output och analysera resultaten då man söker sambanden mellan Output och Input.

Tjolahopp!
Peter

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi