Moderator: Redaktörer
Cortado skrev:Vad är det du mäter när du mäter svep med en mick vid lyssningsposition med båda högtalarna igång? .. vad är det du vill/avser att få fram?
Säg att du flyttar micken 15cm så kommer högtalarnas interferensmönster göra att mätningen ser helt annorlunda ut på den nya positionen och då är frågan vad det är du egentligen kan utläsa ur mätningen. Har jag missat nått här?
( Ok, kanske lite mer än 15cm, mpt på frekvensområdet.. )
Kraniet skrev:Om det är en resonans vid samma frekvens med två olika högtalare skulle jag nog misstänka rummet.
Det bästa är ju om du kan mäta utomhus med så lite reflexer det bara går. Svårt annars att veta vad som kommer från rummet
DVD-ai skrev:Här skulle säkert skummadrass vara bättre, om man, skär den så att den trycker lagom hårt mot väggarna så hjälper den till att dämpa själva lådans väggar.
Kraniet skrev:sladdar till såna där färdiga labproppar och krokodilklämmar brukar vara fruktansvärt undermåliga. Typ fyra tunna koppartrådar.
RogerGustavsson skrev:Fast vi vet ju inte vart sladdarna tar vägen. Aktivt behöver inte betyda inbyggda slutsteg. Den aktiva delen är ju egentligen delningsfiltret, åtminstone var det så i begynnelsen när aktiva delningsfilter dök upp i början av 70-talet.
EmuMannen skrev:När jag ser bilderna i färg så tänker jag att stativen skulle nog passa bra i svart...
Tangband skrev:Båda filtrena lödda och klaraÅterstår lite fixering av komponenterna med smältlim och sen på med locket .
EmuMannen skrev:Tangband skrev:Båda filtrena lödda och klaraÅterstår lite fixering av komponenterna med smältlim och sen på med locket .
Kanske kan vara läge för någon form av dragavlastning, för sladden?
RogerGustavsson skrev:Fast vi vet ju inte vart sladdarna tar vägen. Aktivt behöver inte betyda inbyggda slutsteg. Den aktiva delen är ju egentligen delningsfiltret, åtminstone var det så i begynnelsen när aktiva delningsfilter dök upp i början av 70-talet.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 222 gäster