HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-06-24 16:26

En kort mätning med miken placerad precis där huvudet vid lyssning brukar vara- bara det lägre registret med LTS sinussvep. Båda högtalarna aktiva. Bara HYBRIDDIST fullrange, inga subbasar. Miken på 3,5 meters avstånd.

Det finns två peakar som stör en smula med musik, varav båda troligen är rumsbetingade beroende på placeringen av högtalarna - 131 Hz samt 295 Hz . 131 Hz återfanns även med jbl 530, som stod placerade på samma ställe.
Bortse från frekvenser som är under 60 Hz , peak hold funktionen användes som vanligt vid mätningen och det var trafik utanför.
Med hänsyn till grannar har jag svept med ganska låg volym .
Övre bilden utan smoothing, undre 1/6 okt.

Edit: ska undersöka med miken riktad mot högtalarens sidor om peaken vid 295 Hz möjligen kan vara en MDF-resonans ?
Eller att stativets pelare som ringer ?
Högtalarna är placerade 178 cm från varandra och baffeln exakt 43 cm från väggen bakom högtalarna. Närmaste sidovägg 149 cm.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2019-06-24 16:56

Vad är det du mäter när du mäter svep med en mick vid lyssningsposition med båda högtalarna igång? .. vad är det du vill/avser att få fram?

Säg att du flyttar micken 15cm så kommer högtalarnas interferensmönster göra att mätningen ser helt annorlunda ut på den nya positionen och då är frågan vad det är du egentligen kan utläsa ur mätningen. Har jag missat nått här?

( Ok, kanske lite mer än 15cm, mpt på frekvensområdet.. )

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-06-24 19:14

Cortado skrev:Vad är det du mäter när du mäter svep med en mick vid lyssningsposition med båda högtalarna igång? .. vad är det du vill/avser att få fram?

Säg att du flyttar micken 15cm så kommer högtalarnas interferensmönster göra att mätningen ser helt annorlunda ut på den nya positionen och då är frågan vad det är du egentligen kan utläsa ur mätningen. Har jag missat nått här?

( Ok, kanske lite mer än 15cm, mpt på frekvensområdet.. )

Du har helt rätt :)
Rumsresonanser kan ju bara korrigeras med dsp under 76 Hz i mitt rum .
Jag sitter dock alltid i sweetspot då jag lyssnar. Det innebär att jag kan korrigera ( nåja, bara hjälpligt ) vissa saker under rummets schröderfrekvens, men över rumsresonansfrekvenserna som alla ligger under 76 Hz i mitt rum, väl medveten om att flyttar jag mig en aning från sweetspot så kommer de där peakarna vid 131 och 295 Hz att ändra frekvens, och det låter sämre med korrigering än utan.

Edit: vissa frekvenser upplevdes lite betonade då jag tex hörde en elbas spela- det var därför jag ville mäta bara för att se hur det såg ut i öronhöjd. Jag har nu sänkt dessa två peakar med 2 dB med ett q-värde på 4,8 i Dbx:en. Bassångarna blev tydligare- men bara i sweetspot +-15 cm. Men sämre om man sitter lite snett. Området från rumsresonanserna och uppåt kring schröder ( 76-350 Hz i mitt rum ) är svårt att korrigera vettigt från lyssningsplats och medför för och nackdelar.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2019-06-24 21:26

Att säga att man korrigerar rummet med en dsp är ju lite av en stretch.. men men. Jag är med på vad du menar. :)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2019-06-25 08:50

Om det är en resonans vid samma frekvens med två olika högtalare skulle jag nog misstänka rummet.

Det bästa är ju om du kan mäta utomhus med så lite reflexer det bara går. Svårt annars att veta vad som kommer från rummet
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-06-25 09:14

Kraniet skrev:Om det är en resonans vid samma frekvens med två olika högtalare skulle jag nog misstänka rummet.

Det bästa är ju om du kan mäta utomhus med så lite reflexer det bara går. Svårt annars att veta vad som kommer från rummet

Peaken vid 131 Hz på lyssningsplats var ju samma med Jbl. Den beror på placeringen av högtalarna- och lyssningsplatsens placering. Peaken vid 295 Hz är möjligen mer svårförklarlig.
I stereophile brukar typiska stativhögtalare uppvisa en resonans vid liknande frekvenser- speciellt om högtalaren är bra stagad men utan bitumen eller liknande. Precis som HYBRIDDIST. Utan stag brukar det bli problem lägre ned.
Jag säger inte att det ÄR så utan funderar bara. Det måste ivartfall undersökas, kanske genom att mäta med miken kloss mot de olika högtalarväggarna . Då borde en eventuell resonans från lådan kunna visa sig med ett sinussvep, åtminstone lite tydligare.

Jag är klart medveten att mätningar inomhus är klart vanskligt under 500 Hz. Och att övriga mätningar över hela registret från lyssningsplats typ LTAS i ett rum inte ger vettig information.

Edit: min spekulation om resonans från högtalarväggen eller stativet vid 295 Hz kan vara helt fel, såg nyss på de äldre kurvorna att även Jbl hade rumrelaterade peakar, men vid lite andra frekvenser.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-06-25 09:54

Den var fel. :)
Det finns inga problem som kommer från lådan vid 295 Hz, peaken ligger vid 714 Hz :)
Nu har jag hållt miken kloss mot två av lådans väggar- sidovägen och bakväggen i mitten.
LTS logaritmiska sinussvep på rätt stark volym. Resonanserna blandat med elementljuden utifrån och från lådväggen ser ut såhär:

Den övre bilden sidovägen i mitten.
Den undre bilden bakväggen i mitten.

Ignorera peaken vid 30 Hz, den kommer från trafiken och den lägsta rumsresonansen och åkte upp innan jag hann trycka på "save"

Edit: vilken ton på ett piano skulle 714 Hz bli ? https://pages.mtu.edu/~suits/notefreq432.html

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-06-25 11:35

Här skulle säkert skummadrass vara bättre, om man, skär den så att den trycker lagom hårt mot väggarna så hjälper den till att dämpa själva lådans väggar. :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-06-25 12:43

DVD-ai skrev:Här skulle säkert skummadrass vara bättre, om man, skär den så att den trycker lagom hårt mot väggarna så hjälper den till att dämpa själva lådans väggar. :)

Det kan vara så :) .
Lyssnade lite kritiskt på pianomusik och den där peaken verkar ju inte höras alls vid normal volym. John Atkinson på stereophile skriver att ju högre lådresonansfrekvens, desto mindre stör den oftast vid musiklyssning.

” , when I investigated the Duette's cabinet with a simple, plastic-tape accelerometer, I found a fairly strong resonance at 469Hz on both sidewalls and the top. To my surprise, however, this mode was strongest on the stand's pillar (fig.2). In general, the higher in frequency a resonant mode in an enclosure, the less likely it will be to color the sound, and at 469Hz, this measured resonance may well look worse than it sounds. I note that AD didn't comment on any midrange congestion that might have been laid at the feet of this mode.”

Read more at https://www.stereophile.com/content/wil ... GMvy1IX.99

Nu blir det lite paus från faktiskt.io med mätningar och sånt, andra saker behöver göras- sedan ska hybridlådan fixas :)

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-06-26 14:48

Här är ingredienserna till HYBRID-lådan för en kanal. :)
Apparatlådan och den röda kabeln köptes på kjell&company.
Denna box kommer att kopplas in på + ingången till diskanten.
Anledningen är: minskad termisk kompression, lättare belastning för slutsteget, lägre brus, skyddskondensator samt equalisering av waveguiden. Allt med endast två passiva komponenter.
Detta utgör en av polerna i diskantfiltret. Den andra polen på 6 dB kommer att utgöras av dbx DSP:n, vid lämplig frekvens.

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2019-06-26 15:59

En liten varning för den där typen av banankontakt med "roterande fjäderhylsa". De ger dålig kontakt, hylsan spänner åt mot honan dugligt, men den löper fortfarande fritt runt hanen. Anti-feelgood i mina ögon.

Den här modellen är mycket bättre:
Bild

Har nog två sådana med röda hylsor över om du är intresserad. :)
Mycket kul - lite tid

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-06-26 16:19

Tack för tips . :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-06-26 19:22

Om hylsan roterar eller ej beror även på vilken kvalitetsnivå/fabrikat banankontakten har. De från Multi Contact (numera Stäubli) jag har roterar inte.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2019-06-26 22:30

sladdar till såna där färdiga labproppar och krokodilklämmar brukar vara fruktansvärt undermåliga. Typ fyra tunna koppartrådar.
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-06-26 22:39

Kraniet skrev:sladdar till såna där färdiga labproppar och krokodilklämmar brukar vara fruktansvärt undermåliga. Typ fyra tunna koppartrådar.

Tack för påpekandet. Jag måste ju följa "attention to detail" och då duger inte de där kontakterna.
Jag kommer nog att istället använda Deltrons banankontakter som är avsedda för lödning och inte har några rörliga delar alls. Jag har lött 8 sådana redan som jag använder. Ska köpa två till, och använda en bit av samma sorts kabel som sitter internt i högtalaren. 2,5 kmm ofc.
https://taktoton.com/catalog/product/vi ... ategory/6/

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-06-27 08:48

Deltron silver som används just nu vid hel-aktiv drift. Kabeln är 2,5 kvmm kjell&kompany, OFC .

Frisk

Inläggav Frisk » 2019-06-27 11:36

Snyggt!
Men känns lite synd att inte använda isolerade bananer när kontakterna sväljer isolerat. Isolerade bananer ger en behaglig trygghet att inte kortsluta slutsteget utgångar...

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-06-27 15:11

Norstone stylum 1 med sluten HYBRIDDIST låda ovanpå. Topplattan på stylum 1 passar ganska precis ( den är något mindre än högtalaren på alla ledder )

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-06-27 15:18

Från sidan

Tell

Inläggav Tell » 2019-06-27 18:17

Dom där ser inte speciellt aktiva ut?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-06-27 19:26

Fast vi vet ju inte vart sladdarna tar vägen. Aktivt behöver inte betyda inbyggda slutsteg. Den aktiva delen är ju egentligen delningsfiltret, åtminstone var det så i begynnelsen när aktiva delningsfilter dök upp i början av 70-talet.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-06-27 19:29

RogerGustavsson skrev:Fast vi vet ju inte vart sladdarna tar vägen. Aktivt behöver inte betyda inbyggda slutsteg. Den aktiva delen är ju egentligen delningsfiltret, åtminstone var det så i begynnelsen när aktiva delningsfilter dök upp i början av 70-talet.

Precis. Sex högtalarkablar ( subwoofers i stereo, boomers och diskanter ) går i kabelrännan till maskinhuset, två t amp 150 mkII 2 , ett Dbx driverack pa2 samt ett crownsteg i basen. Allting aktivt delat med alla elementen direktkopplade till slutstegen. :

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-06-27 20:36

Deltron has come...Fram med lödkolven...
Senast redigerad av Tangband 2019-06-27 21:45, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-06-27 21:30

När jag ser bilderna i färg så tänker jag att stativen skulle nog passa bra i svart... :wink:
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-06-27 21:42

Båda filtrena lödda och klara :) Återstår lite fixering av komponenterna med smältlim och sen på med locket .

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-06-27 21:50

EmuMannen skrev:När jag ser bilderna i färg så tänker jag att stativen skulle nog passa bra i svart... :wink:

Det har du absolut rätt i- det blir nog sprayfärg.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2019-06-27 22:18

Nån föreslog plastidip. Kan vara smart. Det fäster på plast men går även att dra bort senare om du vill.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-06-27 23:08

Tangband skrev:Båda filtrena lödda och klara :) Återstår lite fixering av komponenterna med smältlim och sen på med locket .

Kanske kan vara läge för någon form av dragavlastning, för sladden?
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-06-28 07:40

EmuMannen skrev:
Tangband skrev:Båda filtrena lödda och klara :) Återstår lite fixering av komponenterna med smältlim och sen på med locket .

Kanske kan vara läge för någon form av dragavlastning, för sladden?

Jag tänker använda smältlim från insidan av lådan- det fungerar bra ( har gjort så förr ) . :)

Tell

Inläggav Tell » 2019-06-28 12:43

RogerGustavsson skrev:Fast vi vet ju inte vart sladdarna tar vägen. Aktivt behöver inte betyda inbyggda slutsteg. Den aktiva delen är ju egentligen delningsfiltret, åtminstone var det så i begynnelsen när aktiva delningsfilter dök upp i början av 70-talet.

Ah ja det är det som är den egentligen definitionen ja. Tror dom allra flesta ser aktiva som en högtalare med inbyggt slutsteg. Vilket iofs det på sätt o vis blir automagiskt när delningen är aktiv att det då sen också krävs separata steg för varje element o allt byggs in i högtalaren.
Men pja, isf har jag per definition haft aktiva baslådor förr, även fast jag haft en separat DSP och steg efteråt in i basarna. Och halvaktiva toppar då dom också delas med en DSP samtidigt som dom haft passiva delningsfilter också. Äh, alla dessa definitioner ;P

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum