phloam skrev:Nja, jag vill både hålla med dig och inte. Jag trivs inte med någon accentuering alls när jag lyssnar på välinspelad electronica, lika lite som du trivs med accentuering hos välinspelad akustisk.
Kanske handlar det mer om hur man lyssnar på viss musik och individens relation till vissa genrer än om att vissa musikstilar i sig skulle vara mer eller mindre känsliga.
Självklart kan vi ju ha olika preferenser och störa oss olika mycket på olika fel. Vissa färgningar av elektonmusik som jag sväljer utan att blinka, kan du mycket väl reagera på. Här håller jag absolut med dig!
Men åtminstone jag har mycket lättare att ha en uppfattning om en anläggning färgar ljudet om jag lyssnar på musik/ljud som jag kan relatera till "på riktigt". Visserligen finns det bättre och sämre inspelningar även av akustisk musik, så helt vattentätt är det inte. Men använder jag en dokumenterat god inspelning av exempelvis ett symfoniskt verk, så kan jag ändå göra en rimlig bedömning av en anläggnings färgning.
Producerad musik å andra sidan finns det ju inget "facit" till på samma sätt. Även om jag lyssnar på en dokumenterat god inspelning, vet jag ju bara om jag tycker det låter bra, eller inte. Jag har ju egentligen ingen aning om det låter "rätt" och därför spelar eventuella färgningar mindre roll i det fallet.
Däremot håller jag med dig om att alla genrer egentligen gynnas av en god återgivning. Och även om vissa genrer inte är lika känsliga för mig, så kan det ju självklart vara det för dig. Och då kan ju jag glädjas åt att det finns ännu värre välljudsnördar än jag!