Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:Det finns en enkelhet i att spela CD's som är svårslagen. Precis som att ha en tuner (radiodel alltså) inkopplad till anläggningen. Man ställer in sina favoritstationer och väljer "tuner" på förstärkaren så låter det. Inget tjafsande med mobiler, poddar, blåtand, nätvärk osv.
Strömmande musik från NAS eller externt är iofs enkelt när allting fungerar, men alltsomoftast går det hela ner. Som att spela på rörförstärkare ungefär, det låter bättre men kräver mer pyssel. Ska man vara både cynisk och fördomsfull så är detta männens sätt att hålla kontroll över musikspelandet, tjejerna låter killarna leka med tekniken och lyssnar själva på musiken - när det fungerar.
/ B
Bill50x skrev:Det finns en enkelhet i att spela CD's som är svårslagen. Precis som att ha en tuner (radiodel alltså) inkopplad till anläggningen. Man ställer in sina favoritstationer och väljer "tuner" på förstärkaren så låter det. Inget tjafsande med mobiler, poddar, blåtand, nätvärk osv.
Strömmande musik från NAS eller externt är iofs enkelt när allting fungerar, men alltsomoftast går det hela ner. Som att spela på rörförstärkare ungefär, det låter bättre men kräver mer pyssel. Ska man vara både cynisk och fördomsfull så är detta männens sätt att hålla kontroll över musikspelandet, tjejerna låter killarna leka med tekniken och lyssnar själva på musiken - när det fungerar.
/ B
Morello skrev:Jag ogillar krångliga anläggningar. Alla system vi har hemma är oerhört enkla att handha.TV-systemet som bara handhas av flickvännen är kanske det krångligaste då det finns en extern DAC före försteget-en lösning jag verkligen inte gillar. Det blir snabbt väldigt många plausibla kombinationer av ingångar - i detta fall 15 st!!!
Att blanda in leksaksdatorer (surfplattor och telefoner) i en seriös musikanläggning känns för mig helt främmande. Om jag spelar filer, vilket sällan händer, så kopplar jag in USB-DAC:en till en bärbar PC och på försteget där man väljer ingången som heter "USB-DAC".
Harryup skrev:Att koppla in en dator för att spela musik är det sista jag skulle kunna tänka mig att göra.
/Harryup
Morello skrev:Harryup skrev:Att koppla in en dator för att spela musik är det sista jag skulle kunna tänka mig att göra.
/Harryup
Använder inte du en streamer?
Harryup skrev:Morello skrev:Harryup skrev:Att koppla in en dator för att spela musik är det sista jag skulle kunna tänka mig att göra.
/Harryup
Jodå, en Linn System Hub dvs. digitalt försteg med inbyggd streaming men ingen PC eller Mac för att spela musik. Har möjligheten att spela så men inget jag gillar. Som server är det en annan MacMini som kör Roon och hämtar musiken ifrån en NAS. Vill jag köra film eller TV så är det en AppleTV som ger bild och ljud.
mvh/Harryup
RogerGustavsson skrev:Harryup skrev:Morello skrev:
Jodå, en Linn System Hub dvs. digitalt försteg med inbyggd streaming men ingen PC eller Mac för att spela musik. Har möjligheten att spela så men inget jag gillar. Som server är det en annan MacMini som kör Roon och hämtar musiken ifrån en NAS. Vill jag köra film eller TV så är det en AppleTV som ger bild och ljud.
mvh/Harryup
Hade du inte ett Böhmer/Wavelet-försteg tidigare? Saknade de inbyggd streaming?
PekkaJohansson skrev:Jag har inte provat just Squeezebox, men såvitt jag förstår kräver all dator- och hårddiskspelning att man ska starta en dator, rippa musiken (tar en väldig tid bara det) eller starta och logga in i ett program, gå in i mer eller mindre svårlästa menyer och välja album och/eller spår. Allt detta framstår som väldigt mycket krångligare än att trycka on, eject och play på en cd-spelare vilket tar mellan 3 och 8 sekunder.
Med vänlig hälsning
Pekka
2-ch skrev:Att strömma musik har sina uppenbara för och nackdelar. Men det har ju även CD/LP och andra medier också.
För att inte tala om hur stökigt live kan vara. Men betyder det bara nackdelar... nä knappast
Att ha flera sätt att välja på ser jag som en fördel. Även om jag inte lika ofta blir tokig på CD som format som på strömmade tjänster.
Men nu handlar ju tråden om ifall CD kan komma tillbaka.
miaber skrev:Håller helt med Pekka!
senaste bakslaget var efter en uppdatering I Android-systemet, vilket gör att appen som styr nätverkspelaren inte fungerar längre.
Jag hatar datorer I musikanläggningar (jo, jag inser att det sitter någon slags processor I det mesta nuförtiden, men tänker på datorer, platter, telefoner, o dyl).
miaber skrev:Håller helt med Pekka!
senaste bakslaget var efter en uppdatering I Android-systemet, vilket gör att appen som styr nätverkspelaren inte fungerar längre.
Jag hatar datorer I musikanläggningar (jo, jag inser att det sitter någon slags processor I det mesta nuförtiden, men tänker på datorer, platter, telefoner, o dyl).
ottovonkopp skrev:Såg tex att någon ville ha 3-400:- för Absolute Music 1 på CD.
2-ch skrev:ottovonkopp skrev:Såg tex att någon ville ha 3-400:- för Absolute Music 1 på CD.
![]()
![]()
Jösses.
Någon mer som reagerat på den extra taffliga ljudkvalitén på just Absolute Music?
ottovonkopp skrev:http://dr.loudness-war.info/album/list/year?album=absolute+music
2-ch skrev:ottovonkopp skrev:http://dr.loudness-war.info/album/list/year?album=absolute+music
Aha, så de tidiga utgåvorna kanske inte var lika kass som de senare.
Minns att jag reagerade på att när jag hade original CD:n och samma låt på en Absolute skiva så var det stor skillnad.
Men jag minns inte vilket nummer det var på den skivan.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster