Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav RogerGustavsson » 2019-08-14 07:47

Det behövs knappast Blurays stora lagringskapacitet, upp till 50 GB, för audio. Om man skulle vilja ha flera versioner skulle DVD räcka långt. Fast jag tror knappast att plastskivor är framtidens lagringsformat.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2019-08-14 10:15

https://www.lira.se/vinylforsaljningen-vande-nedat-2018-men-det-digitala-fortsatter-oka/'

"Vinyl" minskar, men CD ännu mer. Tycker mig ha märkt att begagnade skivor inte är så dyra som de var f*r s*g, 2 år sedan.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2019-08-14 11:13

Det finns en enkelhet i att spela CD's som är svårslagen. Precis som att ha en tuner (radiodel alltså) inkopplad till anläggningen. Man ställer in sina favoritstationer och väljer "tuner" på förstärkaren så låter det. Inget tjafsande med mobiler, poddar, blåtand, nätvärk osv.

Strömmande musik från NAS eller externt är iofs enkelt när allting fungerar, men alltsomoftast går det hela ner. Som att spela på rörförstärkare ungefär, det låter bättre men kräver mer pyssel. Ska man vara både cynisk och fördomsfull så är detta männens sätt att hålla kontroll över musikspelandet, tjejerna låter killarna leka med tekniken och lyssnar själva på musiken - när det fungerar.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2019-08-14 11:26

Bill50x skrev:Det finns en enkelhet i att spela CD's som är svårslagen. Precis som att ha en tuner (radiodel alltså) inkopplad till anläggningen. Man ställer in sina favoritstationer och väljer "tuner" på förstärkaren så låter det. Inget tjafsande med mobiler, poddar, blåtand, nätvärk osv.

Strömmande musik från NAS eller externt är iofs enkelt när allting fungerar, men alltsomoftast går det hela ner. Som att spela på rörförstärkare ungefär, det låter bättre men kräver mer pyssel. Ska man vara både cynisk och fördomsfull så är detta männens sätt att hålla kontroll över musikspelandet, tjejerna låter killarna leka med tekniken och lyssnar själva på musiken - när det fungerar.

/ B

hahahaha kan bara instämma. Mycket av det du nämner gör att jag framför allt har börjat titta efter en begagnad CD-spelare och vinylspelare. Är så ofantligt trött på zappandet t.ex.

MVH Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-08-14 12:07

Bill50x skrev:Det finns en enkelhet i att spela CD's som är svårslagen. Precis som att ha en tuner (radiodel alltså) inkopplad till anläggningen. Man ställer in sina favoritstationer och väljer "tuner" på förstärkaren så låter det. Inget tjafsande med mobiler, poddar, blåtand, nätvärk osv.

/ B

Jag ogillar krångliga anläggningar. Alla system vi har hemma är oerhört enkla att handha.TV-systemet som bara handhas av flickvännen är kanske det krångligaste då det finns en extern DAC före försteget-en lösning jag verkligen inte gillar. Det blir snabbt väldigt många plausibla kombinationer av ingångar - i detta fall 15 st!!!

Att blanda in leksaksdatorer (surfplattor och telefoner) i en seriös musikanläggning känns för mig helt främmande. Om jag spelar filer, vilket sällan händer, så kopplar jag in USB-DAC:en till en bärbar PC och på försteget där man väljer ingången som heter "USB-DAC".
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2019-08-14 12:24

Morello skrev:Jag ogillar krångliga anläggningar. Alla system vi har hemma är oerhört enkla att handha.TV-systemet som bara handhas av flickvännen är kanske det krångligaste då det finns en extern DAC före försteget-en lösning jag verkligen inte gillar. Det blir snabbt väldigt många plausibla kombinationer av ingångar - i detta fall 15 st!!!

Att blanda in leksaksdatorer (surfplattor och telefoner) i en seriös musikanläggning känns för mig helt främmande. Om jag spelar filer, vilket sällan händer, så kopplar jag in USB-DAC:en till en bärbar PC och på försteget där man väljer ingången som heter "USB-DAC".

Vi har det ännu enklare på TV'n. Ett datorhögtalarsystem (2.1) med inbyggt förstärkeri matas från hörlursutgången. Med endast en fjärrkontroll nödvändig för samtliga TV-kanaler (vi kör gratis-paketet med TV1, 2, 4, 6 och Kunskapskanalen) SVT-Play, YouTube, TV4Play, Spotify etc. Låter hyggligt bra faktiskt. Surfplattor och telefoner är inte leksaker om de används som fjärrkontroller, bara ett enklare sätt att fjärrkontrollera. På landet kör vi dock en del filmer direkt från telefon till tv beroende på surfkostnader. Helt OK bild/ljud i en 32" Samsung TV med tillkopplad Google Chromecast. Hemma har vi inbyggd Chromecast i TV'n och kan strömma valfritt material från vilken apparat som helst i nätverket.

/ B

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2019-08-14 13:40

Att koppla in en dator för att spela musik är det sista jag skulle kunna tänka mig att göra.

/Harryup

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-08-14 13:50

Harryup skrev:Att koppla in en dator för att spela musik är det sista jag skulle kunna tänka mig att göra.

/Harryup

Använder inte du en streamer?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2019-08-14 17:13

Morello skrev:
Harryup skrev:Att koppla in en dator för att spela musik är det sista jag skulle kunna tänka mig att göra.

/Harryup

Jodå, en Linn System Hub dvs. digitalt försteg med inbyggd streaming men ingen PC eller Mac för att spela musik. Har möjligheten att spela så men inget jag gillar. Som server är det en annan MacMini som kör Roon och hämtar musiken ifrån en NAS. Vill jag köra film eller TV så är det en AppleTV som ger bild och ljud.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-08-14 18:40

Harryup skrev:
Morello skrev:

/Harryup

Jodå, en Linn System Hub dvs. digitalt försteg med inbyggd streaming men ingen PC eller Mac för att spela musik. Har möjligheten att spela så men inget jag gillar. Som server är det en annan MacMini som kör Roon och hämtar musiken ifrån en NAS. Vill jag köra film eller TV så är det en AppleTV som ger bild och ljud.

mvh/Harryup

Hade du inte ett Böhmer/Wavelet-försteg tidigare? Saknade de inbyggd streaming?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2019-08-15 04:14

RogerGustavsson skrev:
Harryup skrev:
Morello skrev:

mvh/Harryup

Hade du inte ett Böhmer/Wavelet-försteg tidigare? Saknade de inbyggd streaming?

Jodå, använder den som elektroniskt delningsfilter nu. Och det saknar streaming. Konstruktörer var inte nöjd med hur streaming kunde hanteras i denna konstruktion. Den var heller inte designat för streaming utan försöken tillkom med en färdig konstruktion. Och jag var inte nöjd med hur en asiatisk hembioreceiver faktiskt låter och påverkar 2-kanalslyssningen så jag testade en Linn och fann den så mycket bättre att jag kunde kasta ut receivern. Waveleten hanterar inte video.

/Harryup

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-08-15 07:17

Cd med fysiska skivor är det ungefär 6 år sedan jag spelade. Kan inte tänka mig att gå tillbaka pga det dåliga handhavandet ( jämfört med NAS och streamer ).
Blir även en del spotify connect , det finns otroligt mycket bra musik både jazz och klassiskt. De ändrar tyvärr ibland gränssnittet, vilket är lite störande tycker jag. Och det låter lite sämre.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2019-08-15 10:15

Intressant! Själv har jag närmast gett upp spelande via dator på grund av tidsåtgången, det krångliga handhavandet och de usla gränssnitten. I stället har jag på senare tid köpt dels en Denon kompaktanläggning, dels en Philips cd-spelare från 1986 för att snabbt, smidigt och med stor trevlighetsfaktor kunna spela musik på flera ställen i hemmet. Den enda gången som datorspelning - i mitt fall Sonos - kan föredras är i samband med matlagning. Det är inte alltid så praktiskt att växla mellan köttbulletrillande och skivbyte!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2019-08-15 10:28

Märkligt, jag kan helt enkelt inte se hur något skulle vara enklare än att spela musik via Squeezebox?

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2019-08-15 10:33

Jag har inte provat just Squeezebox, men såvitt jag förstår kräver all dator- och hårddiskspelning att man ska starta en dator, rippa musiken (tar en väldig tid bara det) eller starta och logga in i ett program, gå in i mer eller mindre svårlästa menyer och välja album och/eller spår. Allt detta framstår som väldigt mycket krångligare än att trycka on, eject och play på en cd-spelare vilket tar mellan 3 och 8 sekunder.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-08-15 10:38

Visst är det så, därtill verkar folk använda så kallade "smart-telefoner", vilket gör det ännu mer krångligt.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2019-08-15 10:45

PekkaJohansson skrev:Jag har inte provat just Squeezebox, men såvitt jag förstår kräver all dator- och hårddiskspelning att man ska starta en dator, rippa musiken (tar en väldig tid bara det) eller starta och logga in i ett program, gå in i mer eller mindre svårlästa menyer och välja album och/eller spår. Allt detta framstår som väldigt mycket krångligare än att trycka on, eject och play på en cd-spelare vilket tar mellan 3 och 8 sekunder.

Med vänlig hälsning

Pekka

Japp, det behövs en dator, en liten NAS funkar. Japp, rippa o tagga cd behövs men det är ju kul. NAS:n är alltid på.

Jag kommer igång och spelar musik med ETT knapptryck (Logitech Harmony Hub, finns billigt på ICA Maxi ibland) eller ber jag Google att dra igång stereo och Squeezebox "Hej Google, starta Squeezebox". Vet inte om det är möjligt att få det enklare.

Musik väljer jag med fjärren direkt i Squeezeboxens display eller med den fina appen iPeng. Snabbare och enklare än att leta i en hylla.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2019-08-15 10:49

Att strömma musik har sina uppenbara för och nackdelar. Men det har ju även CD/LP och andra medier också.
För att inte tala om hur stökigt live kan vara. Men betyder det bara nackdelar... nä knappast :)

Att ha flera sätt att välja på ser jag som en fördel. Även om jag inte lika ofta blir tokig på CD som format som på strömmade tjänster.
Men nu handlar ju tråden om ifall CD kan komma tillbaka.

Användarvisningsbild
miaber

Inläggav miaber » 2019-08-15 10:56

Håller helt med Pekka!
senaste bakslaget var efter en uppdatering I Android-systemet, vilket gör att appen som styr nätverkspelaren inte fungerar längre.

Jag hatar datorer I musikanläggningar (jo, jag inser att det sitter någon slags processor I det mesta nuförtiden, men tänker på datorer, platter, telefoner, o dyl).

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2019-08-15 10:58

2-ch skrev:Att strömma musik har sina uppenbara för och nackdelar. Men det har ju även CD/LP och andra medier också.
För att inte tala om hur stökigt live kan vara. Men betyder det bara nackdelar... nä knappast :)

Att ha flera sätt att välja på ser jag som en fördel. Även om jag inte lika ofta blir tokig på CD som format som på strömmade tjänster.
Men nu handlar ju tråden om ifall CD kan komma tillbaka.

Hänger lite på en HiFi-grupp på Facebook och där snackas det CD-spelare ofta. Priser på äldre beggade CD verkar gå upp. Såg tex att någon ville ha 3-400:- för Absolute Music 1 på CD.

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2019-08-15 11:04

miaber skrev:Håller helt med Pekka!
senaste bakslaget var efter en uppdatering I Android-systemet, vilket gör att appen som styr nätverkspelaren inte fungerar längre.

Jag hatar datorer I musikanläggningar (jo, jag inser att det sitter någon slags processor I det mesta nuförtiden, men tänker på datorer, platter, telefoner, o dyl).

Äsch! Nu är ni griniga. Vinyl o kassett åkte ut för över 20 år sedan, CD:n för ca 10 år sedan och jag saknar det inte.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2019-08-15 11:10

Ser en skillnad i hur folk spelar, spellista kontra album.
Personligen spelar jag bara spellistor som bakgrundsmusik och i princip alltid vanlig komprimerad musik som ger en jämntjock bakgrund på låg volym.
Ser ganska stora poänger med att kika in i en bokhylla och känna igen omslag som man vill spela som man lite eller mycket glömt bort. Men som princip vill jag lyssna så spelar jag album. Jag gillar Roon för att man får lite redaktionell text utifrån de skivor man har och tips på skivor man inte spelat på ett tag. Och man kan till exempel se vilka skivor man har där en viss trummis spelar. Och Roon taggar allt själv.

/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2019-08-15 11:18

miaber skrev:Håller helt med Pekka!

Just därför är det värdelöst att inte ha en separat streamerapparat och många möjligheter att kunna styra den. Datorer som uppspelare är så mycket 90-tal. Men allt har över tiden problem så även Roon, Linn och CD-spelare går snart inte att laga, och skivspelare behöver service och sliter ner skivsamlingen.

/Harryup

Tell

Inläggav Tell » 2019-08-15 11:22

Vad är det som gör att vissa av er inte gillar datorer i anläggningen?
Själv kör jag iaf min dator direkt in i min MiniDSP. Datorn kör Spotify som jag enkelt o smidigt kan styra min min smarta smartphone med hjälp av Spotify Connect. Funkar klockrent. När jag flytter om några månader så lär jag dock köra in min Xiaomi Mi Box direkt i MiniDSPn istället som också köra Spotify som jag då enkelt o smidigt kan styra antingen med datorn eller smartphonen. Har gjort det förr o det funkade också klockrent :)

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2019-08-15 12:20

ottovonkopp skrev:Såg tex att någon ville ha 3-400:- för Absolute Music 1 på CD.

8O 8O 8O Jösses.

Någon mer som reagerat på den extra taffliga ljudkvalitén på just Absolute Music?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2019-08-15 12:33

2-ch skrev:
ottovonkopp skrev:Såg tex att någon ville ha 3-400:- för Absolute Music 1 på CD.

8O 8O 8O Jösses.

Någon mer som reagerat på den extra taffliga ljudkvalitén på just Absolute Music?

Lika dåligt ljud som Mr Music-skivorna man prenumererade på och som kom hem en styck i månaden.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2019-08-15 13:04

ottovonkopp skrev:http://dr.loudness-war.info/album/list/year?album=absolute+music

Aha, så de tidiga utgåvorna kanske inte var lika kass som de senare.
Minns att jag reagerade på att när jag hade original CD:n och samma låt på en Absolute skiva så var det stor skillnad.
Men jag minns inte vilket nummer det var på den skivan.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2019-08-15 13:08

Helt riktigt - även samlingsskivorna blir sämre ju längre tiden lider. Ljudkvaliteten är dock inte avgörande för värdet på skivmarknaden - det visar om inte annat de sanslösa priserna för vissa gamla sunkiga vinyler. Jag har själv betalat skapligt mycket för ett par gamla vinylskivor för att jag gillar musiken och skivan som tidsdokument samt för att musiken inte finns i tillräckligt god kvalitet på kompaktskiva.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2019-08-15 13:12

2-ch skrev:
ottovonkopp skrev:http://dr.loudness-war.info/album/list/year?album=absolute+music

Aha, så de tidiga utgåvorna kanske inte var lika kass som de senare.
Minns att jag reagerade på att när jag hade original CD:n och samma låt på en Absolute skiva så var det stor skillnad.
Men jag minns inte vilket nummer det var på den skivan.

Från slutet på 90-talet till nu så är originalet så sunkigt att det inte går att göra det värre på Absolute albumen. Tex är Absolute 80's (2008) en total katastrof.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi