Streaming grunka med bra användargränssnitt för Tidal

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
goat76

Re: Streaming grunka med bra användargränssnitt för Tidal

Inläggav goat76 » 2019-08-31 12:52

RogerJoensson skrev:
goat76 skrev:Ja, visst är det enorm skillnad på ljudet mellan Spotify och Tidal.

Jag förstår mig inte alls på varför det är så pass många på ett forum som Faktiskt som är nöjda med det platta och oengagerande ljud Spotify har, är det av några patriotiska skäl att man gärna köper ”svenskt”?

Jag tycker Spotify i de flesta fall låter väldigt likt cd-utgåvorna. I de flesta fall finns där inte gamla mer bättre ljudande, mer högdynamiska utgåvor, som bara verkar finns på vinyl och cd. Spotify låter oftast väldigt likt samma mastring de gånger jag jämfört. Sen finns ett antal stopskott med allt från fel låtar till enskilda spår från en uppenbarligen annan mastring. -Pga slarv, gissar jag.

Den enorma skillnaden som påstås finnas mellan Spotify och Tidal, menar du att det beror på tekniken eller olika mastringar?

Jag har inte menat något annat än att den enorma skillnaden finns där och det oavsett orsak, men jag misstänker att det är tekniska orsaker då jag tror att båda tjänsterna fått samma mastringar.

Frisk

Inläggav Frisk » 2019-08-31 18:18

RSG skrev:Finns det någon som använder wxc-50 tillsammans med en androidenhet och kan förmedla erfarenheter från den kombon?
Har sedan jag besökte Frisk och kunde göra en jämförelse Spotify (från mobilen) vs. CD på en RIKTIGT kompetent anläggning haft suget på att prova Tidal.
Och Yamahan känns som en het kandidat.

/Johan

Jag har VXC-50 i kombination med Android, dock aldrig testat med varken Spotify eller Tidal så den delen kan jag inte svara på men inga problem i kopplingen i övrigt. Har en del andra delar vid streaming av egna filer jag inte är så nöjd med, men det tror jag inte berör streamingtjänsterna. Det hade lite egenheter för sig i början men inga problem alls med anslutning eller så senaste året. Du får väl komma på återbesök med den inkopplad i källaren. Kanske i kombination med nytt försteg... eller så får du låna med den ett par dagar och testa, används inte var dag.

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2019-08-31 19:05

Frisk skrev:
RSG skrev:Finns det någon som använder wxc-50 tillsammans med en androidenhet och kan förmedla erfarenheter från den kombon?
Har sedan jag besökte Frisk och kunde göra en jämförelse Spotify (från mobilen) vs. CD på en RIKTIGT kompetent anläggning haft suget på att prova Tidal.
Och Yamahan känns som en het kandidat.

/Johan

Jag har VXC-50 i kombination med Android, dock aldrig testat med varken Spotify eller Tidal så den delen kan jag inte svara på men inga problem i kopplingen i övrigt. Har en del andra delar vid streaming av egna filer jag inte är så nöjd med, men det tror jag inte berör streamingtjänsterna. Det hade lite egenheter för sig i början men inga problem alls med anslutning eller så senaste året. Du får väl komma på återbesök med den inkopplad i källaren. Kanske i kombination med nytt försteg... eller så får du låna med den ett par dagar och testa, används inte var dag.

Det låter som ett inköp kan vara i antågande,,, jag ska bara...
:mrgreen: /Johan

Tell

Inläggav Tell » 2019-09-01 20:36

goat76 skrev:
RogerJoensson skrev:
goat76 skrev:Ja, visst är det enorm skillnad på ljudet mellan Spotify och Tidal.

Jag förstår mig inte alls på varför det är så pass många på ett forum som Faktiskt som är nöjda med det platta och oengagerande ljud Spotify har, är det av några patriotiska skäl att man gärna köper ”svenskt”?

Jag tycker Spotify i de flesta fall låter väldigt likt cd-utgåvorna. I de flesta fall finns där inte gamla mer bättre ljudande, mer högdynamiska utgåvor, som bara verkar finns på vinyl och cd. Spotify låter oftast väldigt likt samma mastring de gånger jag jämfört. Sen finns ett antal stopskott med allt från fel låtar till enskilda spår från en uppenbarligen annan mastring. -Pga slarv, gissar jag.

Den enorma skillnaden som påstås finnas mellan Spotify och Tidal, menar du att det beror på tekniken eller olika mastringar?

Jag har inte menat något annat än att den enorma skillnaden finns där och det oavsett orsak, men jag misstänker att det är tekniska orsaker då jag tror att båda tjänsterna fått samma mastringar.

Du (eller nån annan) har inte lust att använda t ex Audacity för att rippa en liten bit av samma låt som du hör den enorma skillnaden på från både Spottan o Tidal o tanka upp på typ Dropbox? Gärna nån där du vet att det är samma master också :)

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-09-01 21:08

Tell skrev:
goat76 skrev:
RogerJoensson skrev:Jag tycker Spotify i de flesta fall låter väldigt likt cd-utgåvorna. I de flesta fall finns där inte gamla mer bättre ljudande, mer högdynamiska utgåvor, som bara verkar finns på vinyl och cd. Spotify låter oftast väldigt likt samma mastring de gånger jag jämfört. Sen finns ett antal stopskott med allt från fel låtar till enskilda spår från en uppenbarligen annan mastring. -Pga slarv, gissar jag.

Du (eller nån annan) har inte lust att använda t ex Audacity för att rippa en liten bit av samma låt som du hör den enorma skillnaden på från både Spottan o Tidal o tanka upp på typ Dropbox? Gärna nån där du vet att det är samma master också :)

Det får någon annan göra för jag har lämnat Spotify bakom mig för flera år sedan. Kanske kan någon av de andra som nyligen upptäckt skillnaden göra testet då de möjligtvis har kvar abonnemanget hos Spotify.
Ett annat alternativ kan kanske vara att du frågar någon av dessa om ett färskt exempel och själv tar en testperiod på Tidal och utför testet själv. :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-09-02 07:53

Jag har gjort lagt upp sådana filer här tidigare där man kunnat jämföra CD, Spotify Premium och Tidal Hifi. Många noterade skillnaderna men de är i mina öron inte "enorma". Däremot kan skillnaderna mellan olika utgåvor av samma album vara stora, framförallt mellan tidiga utgivningar och senare "remastrade" vara stora. Det gäller främst musik som släpptes före tidigt 90-tal. Därefter är ju merparten gjorda efter mallen "låta högt".

Tell

Inläggav Tell » 2019-09-02 09:15

Har du kvar dom härnånstans Roger? Men ja annars kan jag kanske göra det själv, ska bara finna lite tid till det :P Jag är ju såklart väldigt skeptisk till att nån nånsin hört en enorm skillnad, i alla fall om mastern är samma lika, därav min nyfikenhet efter lite jämförelser.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-09-02 09:43

Jag upplever musiken på Spotify som platt, stel och oengagerande att lyssna på så skillnaden för mig ligger i att jag inte vill lyssna på det alls, därmed är det en enorm skillnad.
Jag har några egna musikfiler i 320kbps som låter bra och inte alls så där platt så det är något fundamentalt fel på streamingen från Spotify, allt har detta oengagerande ljud över sig.

Tell, det här är något annat än 320kbps vs CD-kvalité som du fastnar i, men hör du det inte så störs du inte av det.
Läs den här tråden och andra så upptäcker du att vi är flera som anser att det inte låter bra på Spotify.
Senast redigerad av goat76 2019-09-02 10:57, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2019-09-02 10:14

Upplever också Spotify som jobbigt\tråkigt att lyssna på. Styr\strömmar via iPhone till AirPlay i förstärkaren (låter ok) och till Chromecast Audio digitalt ut (låter hemskt). Antagligen beror skillnad på att via AirPlay så funkar volymnormaliseringen (jag har den på Tyst).

Bäst låter det via LMS med Spotty-pluginet och Squeezebox Touch. Konverterar till flac on the fly för att få med ReplayGain (läste någonstans att Spotify använder det nu för tiden?) och gappless.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2019-09-02 10:26

goat76 skrev:Jag upplever musiken på Spotify som platt, stel och oengagerande att lyssna på så skillnaden för mig ligger i att jag inte vill lyssna på det alls, därmed är det en enorm skillnad.
Jag har några egna musikfiler i 320kbps som låter bra och inte alls så där platt så det är något fundamentalt fel på streamingen från Spotify, allt har detta oengagerande ljud över sig.

Tell, det här något annat än 320kbps vs CD-kvalité som du fastnar i, men hör du det inte så störs du inte av det.
Läs den här tråden och andra så upptäcker du att vi är flera som anser att det inte låter bra på Spotify.

Håller helt med. Kan ibland dra igång en bakgrundslista och höja ljudet och tycka att "men det är ju inte så tokigt ändå" för att 3 låtar senare tycka jo det är precis lika trist som jag tyckte tidigare. Jag ser spotify som helt ointressant om jag skall njuta av musik, enskilda skivor kan säkert funka men jag skulle aldrig orka leta efter dom.

/Harryup

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-09-02 11:07

Med bättre högtalare kan man höja den där " Good enough" gränsen.
Mina HYBRIDDIST låter bättre med spotify än mina aktiva jbl 530 gjorde med flac -filer .
Märker att jag tydligt kan njuta mer av material på spotify än förr- men kopplar jag om till flac från NAS blir det förstås ännu bättre.

Det är väl detdär med " ingen kedja är starkare än dess svagaste länk " - och högtalarna påverkar ju mycket. Ibland mer än bitreducering
Senast redigerad av Tangband 2019-09-02 11:10, redigerad totalt 1 gång.

Tell

Inläggav Tell » 2019-09-02 11:08

Har aldrrig nånsin hört ens en gnutta skillnad mellan Spotify och mp3/flac/youtube/nåtannat. Har tillomed hört saker som låter galet bra o så oplatt det bara går. Det finns inga tekniska grejer i streamingen i sig som stödjer det ni säger heller (men länka gärna nåt som stödjer det ni påstår om ni har det) så enda alternativet är att det just är olika masters eller eran egen bias.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-09-02 11:47

Min teori är att spotify har något som är dåligt skrivet i dess kod, alltså att deras mjukvara inte behandlar materialet på ett bra sätt.

Skillnaden är mycket tydlig hemma hos mig och hos alla jag känner som har testat Spotify vs cd, och om man inte upplever den så kan det bero på flera olika saker.
Några är maskeringar pga rummet eller högtalare, annat är elektronik med egenskaper som maskerar?!
Att någon faktiskt inte skulle höra skillnaden håller jag för osannolikt, vem som helst är välkommen hem till mig och höra skillnaden :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2019-09-02 12:06

Tell, jag tror inte att det går att övertyga dig om något eftersom du vet att det inte är så, så jag tänker inte leta efter bevis som verifierar att jag har rätt.
Jag är nöjd med att vara missnöjd.

/Harryup

Tell

Inläggav Tell » 2019-09-02 12:39

Hade hemskt gärna kommit hem till dig David o lyssnat! Men du bor la lite långt bort tyvärr :)
Ska iaf försöka rippa lite från Spottan, Tidal o tanka flacar av lite olika låtar när jag får tid o göra noga lyssningstester.

Harryup: Jag är övertygad då jag aldrrig hör den skillnaden ni beskriver, o nästab det enda ni kommer med är "amen jaag hör stooor skillnad" och inte kommer med nånting öht som stödjer det. Ni blir alltså extra otrovärdiga när ni påstår att det är en stor skillnad o inte bara en liten skillnad så därför tar jag det ni säger med en ännu större nypa salt. Kombinera det med att jag vet att ens egen hjärna spelar såå mycket mer roll än vad dom flesta tror.
Men med det sagt så finns det vissa här jag ändå respekterar rätt mycket, goat76, philipbtz och DVD-ai bl a, så med deras påståenden så håller jag ändå dörren lite öppen ;)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-09-02 12:45

Tell skrev:Ska iaf försöka rippa lite från Spottan, Tidal o tanka flacar av lite olika låtar när jag får tid o göra noga lyssningstester.

Rippar är kanske fel uttryck? Man spelar in den digitala ljudströmmen som går i utrustningen. Det kan antagligen finnas felkällor även där. Är tyvärr inte ovanligt när datorerna gör en massa annat i bakgrunden.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2019-09-02 13:23

Det verkar finnas lite musik i 24/44 på TIDAL nu.
Alltså 24 bitars FLAC inte MQA!

3779E727-041A-49CE-B443-F8F3B874242A.jpeg
24/44 från TIDAL
3779E727-041A-49CE-B443-F8F3B874242A.jpeg (170.29 KiB) Visad 5948 gånger

Är det någon som vet om det bra är ett test eller om det är tänkt att bli standard från TIDAL?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-09-02 13:30

Varför tror du att det kan bli standard att leverera en 24-bitars signal?
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Tell

Inläggav Tell » 2019-09-02 13:42

RogerGustavsson skrev:
Tell skrev:Ska iaf försöka rippa lite från Spottan, Tidal o tanka flacar av lite olika låtar när jag får tid o göra noga lyssningstester.

Rippar är kanske fel uttryck? Man spelar in den digitala ljudströmmen som går i utrustningen. Det kan antagligen finnas felkällor även där. Är tyvärr inte ovanligt när datorerna gör en massa annat i bakgrunden.

"Kan antagligen". Är det nåt du vet eller gissar du? Så jag ska kanske bara stunta i mitt lilla test då då folk här antagligen kommer skylla bort eventuella ickeskillnader på nåt sånt här.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-09-02 13:45

20 bit linjärt med 96 kHz hade ju varit en bra standard . Och den hade vi ju vid sekelskiftet . Tyvärr dödade sacd och dvd-audio varandra och kvar blev mp 3.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-09-02 14:16

Tell skrev:
RogerGustavsson skrev:

"Kan antagligen". Är det nåt du vet eller gissar du? Så jag ska kanske bara stunta i mitt lilla test då då folk här antagligen kommer skylla bort eventuella ickeskillnader på nåt sånt här.

Vet och vet. Det är inte helt oproblematiskt att använda datorer till att spela in musik. En anledning är att få dedikerar en dator till enbart en syssla. Ibland blir det klick och andra ljud. I princip bjuder man väl in allt möjligt när man kopplar in sig på Internet? En separat digitalinspelare är ett säkrare kort vilket några proffs också har hävdat. Där ligger inget och kör i bakgrunden. En CD-spelare är också en stabilare avspelare där inget ändras utan vidare. I teorin är allt digitalt perfekt men i praktiken? Jag har både Spotify Premium och Tidal Hifi. Väldigt ofta ombeds man starta om för att uppdateringar ska göras. Tidal beskriver i regel vilka buggar som fixats men om det samtidigt görs något annat får man aldrig veta. Spotify används av andra i familjen, har mindre koll på det.

Om man ni vill jämföra vill man vara säker på att det är samma utgåva. Det är svårt att veta. Det är också svårt att veta om den verkligen håller den angivna standarden, om den verkligen kom levererad i rätt format till tjänsteleverantören. Det finns skräckexempel på där en kanal saknats, att det ligger i mono eller helt plötsligt blir tyst. Har själv rapporterat sådana fel. CD kan man ha koll på men knappast de strömmande tjänsterna. Är det någon speciell musik du vill jämföra?

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-09-02 14:32

dewpo skrev:Det verkar finnas lite musik i 24/44 på TIDAL nu.
Alltså 24 bitars FLAC inte MQA!

Är det någon som vet om det bra är ett test eller om det är tänkt att bli standard från TIDAL?

Min spelare indikerar inte 24-bit på det albumet, är du säker på att du inte gjort några egna inställningar i Roon eller någon annanstans i din ljudkedja?

Screenshot (4).png
Screenshot (4).png (966.73 KiB) Visad 5918 gånger
Senast redigerad av goat76 2019-09-02 14:50, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2019-09-02 14:48

Roon indikerar 24/44 på fler album tex detta

1468D9DB-6319-42EA-A20C-5141B59E93EE.jpeg
1468D9DB-6319-42EA-A20C-5141B59E93EE.jpeg (196.23 KiB) Visad 5914 gånger

Jag tror inte det är någon inställning jag gjort som är ansvarig detta, Men säker är jag inte?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-09-02 16:04

Av vilken anledning skulle man behöva 24 bit på den typen av musik?

testify.gif
testify.gif (27.02 KiB) Visad 5897 gånger

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-09-02 16:36

Även i Rogers masvis ser man att det ät 16-bit så jag tror det är någon inställning hos dig dewpo.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2019-09-02 17:28

Kan masvis köra 24bit?

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-09-02 17:31

Just det ja, det kan den inte. Kanske kan Roger se om den ursprungliga filen var 24-bit?

Online-versionen av Masvis fixade 24-bit.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-09-02 17:40

Tell skrev:Hade hemskt gärna kommit hem till dig David o lyssnat! Men du bor la lite långt bort tyvärr :)
Ska iaf försöka rippa lite från Spottan, Tidal o tanka flacar av lite olika låtar när jag får tid o göra noga lyssningstester.

Harryup: Jag är övertygad då jag aldrrig hör den skillnaden ni beskriver, o nästab det enda ni kommer med är "amen jaag hör stooor skillnad" och inte kommer med nånting öht som stödjer det. Ni blir alltså extra otrovärdiga när ni påstår att det är en stor skillnad o inte bara en liten skillnad så därför tar jag det ni säger med en ännu större nypa salt. Kombinera det med att jag vet att ens egen hjärna spelar såå mycket mer roll än vad dom flesta tror.
Men med det sagt så finns det vissa här jag ändå respekterar rätt mycket, goat76, philipbtz och DVD-ai bl a, så med deras påståenden så håller jag ändå dörren lite öppen ;)

Detta med, stooor skillnad måste ju står i relation med något.
Jag skulle säga att upplevelserna av skillnader som är att tydligt hörbara är just stora för mig, men det betyder inte att det är en världsomvälvande skillnad... (och vafasen är då en sådan undrar man...?! Hmm ja kanske att gå från stor till snäv spridning på högtalare, akustikreglera rummet, få en eller ett par oktaver mer i lågbasen osv...)
Men att något är en stooor skillnad kan ju föranledas av att ju fler fel man har gjort sig av med ju tydligare tycker jag att återgivningen blir.
Alltså kan något som jag innan skulle kalla för liten skillnad bli en stor skillnad senare när maskerande egenskaper hos t. Ex. Högtalare och rum eleminerats tillräckligt mycket. :)

I detta fallet så låter även mina 256kbs mp3 bättre än Spotify så jag tror inte alls det handlar om det, utan jag tror mer på någon kass hantering någonstans i det digitala ledet och jag har ingen aning om vart...
Men OM det skulle vara så att Tidal har bättre utgåvor på exakt all musik jämfört med Spotify, även om omslag och datum och information m. M. Är identisk, ja då må det vara så och det är okey för mig om det är just det som är skillnaden.
Jag vill ha bästa möjliga musik och ljudupplevelse så jag är bara glad åt detta lyft oavsett orsak :D

Du är jätte välkommen om du har vägarna förbi någon gång, jag bjuder på saft och bullar! :D
Senast redigerad av DVD-ai 2019-09-02 19:15, redigerad totalt 1 gång.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-09-02 18:32

goat76 skrev:Just det ja, det kan den inte. Kanske kan Roger se om den ursprungliga filen var 24-bit?

Det står "Master" i Tidal. Betyder väl att det är MQA-kodat och 24/96? Nu är detta spår extremt "platt". Behövs väl inte många bitar för att överföra det ljudspåret?

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-09-02 19:12

RogerGustavsson skrev:
goat76 skrev:Just det ja, det kan den inte. Kanske kan Roger se om den ursprungliga filen var 24-bit?

Det står "Master" i Tidal. Betyder väl att det är MQA-kodat och 24/96? Nu är detta spår extremt "platt". Behövs väl inte många bitar för att överföra det ljudspåret?

Det är väl ingen här som har påstått att det där spåret skulle behöva många bitar (jag tycker både musiken och mastringen är kass), vi diskuterar ju bara varför dewpo får upp informationen i Roon att spåret/albumet skulle vara FLAC 24-bit/44.1kHz?

Vilken information får du upp att din spelare tar emot när du streamar från Tidal?
Hos mig spelas albumet upp i 16-bit.

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum