Moderator: Redaktörer
Tangband skrev:Vi kan nog konstatera att det var bättre förr med kvaliteten![]()
Men det var ju jättejobbigt med allt fipplande med skivor ? Finns det nån som saknar det ? Seriöst ?
Det finns några bra exempel på god ljudkvalitet trots 320 Kbit. Anette Askviks skiva tex.
Den låter säkert ännu bättre på cd- men trots allt good enough genom en bra stereo och Spotify.
Eller vad tycker ni ? Är denna kvalitet för dålig för seriös lyssning ?
https://open.spotify.com/track/22oCr1tf ... 0DUtWCLZ4g
Jag är lite irriterad på allt material som återutges högupplöst där resultatet ibland bara är att de komprimerat mer och höjt medelnivån.![]()
Man kan nog lugnt säga att det är en djungel att hitta något som garanterat är bättre.
Tangband skrev:Vi kan nog konstatera att det var bättre förr med kvaliteten![]()
Men det var ju jättejobbigt med allt fipplande med skivor ? Finns det nån som saknar det ? Seriöst ?
Det finns några bra exempel på god ljudkvalitet trots 320 Kbit. Anette Askviks skiva tex.
Den låter säkert ännu bättre på cd- men trots allt good enough genom en bra stereo och Spotify.
Eller vad tycker ni ? Är denna kvalitet för dålig för seriös lyssning ?
https://open.spotify.com/track/22oCr1tf ... 0DUtWCLZ4g
Jag är lite irriterad på allt material som återutges högupplöst där resultatet ibland bara är att de komprimerat mer och höjt medelnivån.![]()
Man kan nog lugnt säga att det är en djungel att hitta något som garanterat är bättre.
E skrev:philipbtz skrev:Det där med utrymme är väl ärligt talat inte ett problem 2019?![]()
Jo, och det blir mer problem om man fyller upp diskar/nätverk med 24/192 i onödan. Varför håller du till exempel på och krånglar med FLAC annars?![]()
Men 192 känns säkert bra om man tror att musiken blir för grovt upphackad med CD-formatet och helst vill ha vinyl.![]()
För övrigt är jämförelsen mellan ljud och bild fortfarande lika irrelevant. Äpplen och päron.
Mvh E*
philipbtz skrev:Tycker ändå det är märkligt att den standard man kom på på 80-talet nu anses vara för bra och det är alltså bättre att köra 320kbps mp3 för att spara bandbredd och diskutrymme. Liiiite konstig situation är det ändå va? Eller hur långt skall man pressa det? 320kbps är ändå bara tillgängligt på premiumtjänster. Det är inte standard utan det är snarare 64-128kbps.
Från vad jag har läst så var det skaparna av Stranger Things på Netflix som tvingade fram högre bit rate då de kunde visa i blindtest att ca. 700kbps för 5.1 gjorde märkbar skillnad - och de ville ha bra ljud i serien. Nu är det utspritt över flera kanaler så jag vet inte vad det motsvarar men det är ju sällan alla kanaler spelar samtidigt.
Tangband skrev:Vi kan nog konstatera att det var bättre förr med kvaliteten![]()
Men det var ju jättejobbigt med allt fipplande med skivor ? Finns det nån som saknar det ? Seriöst ?
Tangband skrev:Vi kan nog konstatera att det var bättre förr med kvaliteten![]()
Men det var ju jättejobbigt med allt fipplande med skivor ? Finns det nån som saknar det ? Seriöst ?
Tell skrev:philipbtz skrev:Tycker ändå det är märkligt att den standard man kom på på 80-talet nu anses vara för bra och det är alltså bättre att köra 320kbps mp3 för att spara bandbredd och diskutrymme. Liiiite konstig situation är det ändå va? Eller hur långt skall man pressa det? 320kbps är ändå bara tillgängligt på premiumtjänster. Det är inte standard utan det är snarare 64-128kbps.
Från vad jag har läst så var det skaparna av Stranger Things på Netflix som tvingade fram högre bit rate då de kunde visa i blindtest att ca. 700kbps för 5.1 gjorde märkbar skillnad - och de ville ha bra ljud i serien. Nu är det utspritt över flera kanaler så jag vet inte vad det motsvarar men det är ju sällan alla kanaler spelar samtidigt.
Är det så konstigt dp? 16/44 har ju en hel del headroom, iaf när det gäller dynamik. O iofs, mp3 är faktiskt kapabel till MER dynamik än CD. Så att man nu förstått att man inte riktigt behöver den headroomen är ju bara bra. Effektivisering ftw!
O det är väl inte så konstigt att Netflix kommit på att det finns vinst att ÖKA bitraten från gamla 192kbps för sex kanaler till 700ish, för upp till en viss nivå så är ju skillnad hörbar, o den nivån var dom inte uppe i.
Sen ni som säger att utvecklingen gått bakåt, ni har inte glömt bort hur mycket sämre mp3 var på Napster-tiden än vad den är nu? O det gäller även för gamla vs nya mp3or vid samma bitrate, LAME har också blivit betydligt effektivare sen förr. Mp3 har alldeles för dåligt rykte nuförtiden pga att det var dåligt förr.
Och dessutom, Spotify använder sig av OGG och inte mp3, alltså en ännu effektivare codec.
O sist men inte minst, att Spotify råkar få sämre masters ibland har INGET med den här topicen att göra
I was a bit stumped. Spotify’s audio quality is excellent for lossy-compressed streaming. What on earth could make Spotify sound so bad through the Chromecast Audio? I checked the Spotify documentation again, and found the following:
What bitrate is used when streaming Spotify with Chromecast? Standard quality for streaming Spotify with Chromecast is AAC 128kbit/s, and 256kbit/s for Premium.
Suddenly it made sense. I think the Chromecast is playing Ogg Vorbis transcoded to AAC. That would absolutely explain the degraded sound quality I noticed.
Transcoding is a terrible idea. This is the very reason that I ran screaming in terror from Google Play Music. Transcoding a lossy-compressed format to another lossy-compressed format sounds like garbage. If this is what’s happening with Spotify Connect and Chromecast, I think I’ll reconnect my AirPort Express.
philipbtz skrev:Tell skrev:philipbtz skrev:Tycker ändå det är märkligt att den standard man kom på på 80-talet nu anses vara för bra och det är alltså bättre att köra 320kbps mp3 för att spara bandbredd och diskutrymme. Liiiite konstig situation är det ändå va? Eller hur långt skall man pressa det? 320kbps är ändå bara tillgängligt på premiumtjänster. Det är inte standard utan det är snarare 64-128kbps.
Från vad jag har läst så var det skaparna av Stranger Things på Netflix som tvingade fram högre bit rate då de kunde visa i blindtest att ca. 700kbps för 5.1 gjorde märkbar skillnad - och de ville ha bra ljud i serien. Nu är det utspritt över flera kanaler så jag vet inte vad det motsvarar men det är ju sällan alla kanaler spelar samtidigt.
Är det så konstigt dp? 16/44 har ju en hel del headroom, iaf när det gäller dynamik. O iofs, mp3 är faktiskt kapabel till MER dynamik än CD. Så att man nu förstått att man inte riktigt behöver den headroomen är ju bara bra. Effektivisering ftw!
O det är väl inte så konstigt att Netflix kommit på att det finns vinst att ÖKA bitraten från gamla 192kbps för sex kanaler till 700ish, för upp till en viss nivå så är ju skillnad hörbar, o den nivån var dom inte uppe i.
Sen ni som säger att utvecklingen gått bakåt, ni har inte glömt bort hur mycket sämre mp3 var på Napster-tiden än vad den är nu? O det gäller även för gamla vs nya mp3or vid samma bitrate, LAME har också blivit betydligt effektivare sen förr. Mp3 har alldeles för dåligt rykte nuförtiden pga att det var dåligt förr.
Och dessutom, Spotify använder sig av OGG och inte mp3, alltså en ännu effektivare codec.
O sist men inte minst, att Spotify råkar få sämre masters ibland har INGET med den här topicen att göra
Med "OGG" antar jag att du menar Vorbis? Ogg är inte ett komprimeringsformat. Som du säger så är inte all lossy komprimering lika bra. T.ex. den Vorbis-komprimering Spotify kör med måste det vara något fel på eller inte vara det som säger att det är. Samma med youtube och soundcloud t.ex. Varför förlita sig på en teknik som man måste ha perfekt koll på för att få det att låta bra? Så fort man ligger på gränsen och sedan förlitar sig på att alla gör rätt så kan man räkna med att många gör fel. Mjukvaru-branchen handlar inte om kvalitet utan first to market med en kvalitet som majoriteten inte klagar på. Om bara 10-20% klagar så har de ju vunnit med produkten. Man måste ha en standard som är totalt idiot-säker! Då har vi en mindre sak att klaga på så kan vi lägga allt krut på att klaga på loudness war. Men vad kan det vara, typ 1% av kunderna, som bryr sig om loudness war. En droppe i havet. Det kommer inte hända any time soon.
Varför är det så intressant att se hur långt det är teoretiskt möjligt att strypa bandbredden? Intressanta problem som kan uppstå är t.ex.I was a bit stumped. Spotify’s audio quality is excellent for lossy-compressed streaming. What on earth could make Spotify sound so bad through the Chromecast Audio? I checked the Spotify documentation again, and found the following:
What bitrate is used when streaming Spotify with Chromecast? Standard quality for streaming Spotify with Chromecast is AAC 128kbit/s, and 256kbit/s for Premium.
Suddenly it made sense. I think the Chromecast is playing Ogg Vorbis transcoded to AAC. That would absolutely explain the degraded sound quality I noticed.
Transcoding is a terrible idea. This is the very reason that I ran screaming in terror from Google Play Music. Transcoding a lossy-compressed format to another lossy-compressed format sounds like garbage. If this is what’s happening with Spotify Connect and Chromecast, I think I’ll reconnect my AirPort Express.
Det finns en annan lång tråd om detta med Spotify och andra streaming-tjänster och hur man får bäst kvalitet ur dom. Det är inte bara att det skall encodas rätt utan sedan finns det saker att tänka på när man spelar upp det med. Det är för många steg på vägen där det kan gå fel. För övrigt så har AirPlay sina egna problem så det går inte att göra rätt.
Och btw så är inte Spotify ens garanterat 320kbps utan alla deras nivåer är "equivalent to X" och dessutom "up to" - ibland får man lägre och vem vet vad deras tolkning av equivavlent betyder. Alla deras kvalitetsnivåer är deras egna tolkning om vad de själva anser betyda 160, 320kbps osv. Det där med placebo fungerar ju åt båda hållen. Om man tror att man har en viss kvalitet så kanske det är så man upplever det.
matssvensson skrev:sportbilsentusiasten skrev:Alltså, att begränsa musikfilers upplösning är bara tramsigt då film finns.
Om mastern finns i 24/96 vill man givetvis ha just den upplösningen.
Min reflektion från artikeln och andra med samma vetenskapliga resonemang är onödigheten att lagra musik (och film) på ett mer högupplöst format än vad vår hörsel (och syn) har förmåga att uppfatta (med rimlig marginal för att de tekniska lösningarna inte ska orsaka några hörbara/synbara defekter i gränsområdena). Högre upplösning än så ställer bara onödigt hårda krav på utrustningen för kodning, överföring och avkodning, som då fördyrar alternativt kan påverka det vi faktiskt hör/ser på ett negativt sätt. Varför göra något mer krångligt än det behöver vara?
Sen köper jag som sagt oftast ändå min musik med högsta möjliga upplösning, för feelgood och en förhoppning om att den versionen också innehåller den mest välljudande mastern. Och jag hoppas samtidigt att min utrustning klarar av att avkoda dessa filer utan att tillföra negativa artefakter.
mvh, mats
philipbtz skrev:Jo den är relativt oseriös såklart men det är typ hela den här diskussionen. Ett väldans fokus på tekniskt minimum - något jag personligen tycker är ganska ointressant. Alla verkar uppleva olika helt enkelt. Alla har olika krav. Roligare att kolla på vad som är tekniskt möjligt istället. No-nonsense inställning leder till att hela återgivningskedjan inte håller måttet och skillnaderna som finns maskeras.
hifikg skrev:philipbtz skrev:Jo den är relativt oseriös såklart men det är typ hela den här diskussionen. Ett väldans fokus på tekniskt minimum - något jag personligen tycker är ganska ointressant. Alla verkar uppleva olika helt enkelt. Alla har olika krav. Roligare att kolla på vad som är tekniskt möjligt istället. No-nonsense inställning leder till att hela återgivningskedjan inte håller måttet och skillnaderna som finns maskeras.
Men tänk om det "tekniska maximum" vi samlar på oss faktiskt låter sämre än optimalt (som det påstås i artikeln) då är det loss-loss, både sämre ljud och större lagringsutrymme.
Belker skrev:hifikg skrev:philipbtz skrev:Jo den är relativt oseriös såklart men det är typ hela den här diskussionen. Ett väldans fokus på tekniskt minimum - något jag personligen tycker är ganska ointressant. Alla verkar uppleva olika helt enkelt. Alla har olika krav. Roligare att kolla på vad som är tekniskt möjligt istället. No-nonsense inställning leder till att hela återgivningskedjan inte håller måttet och skillnaderna som finns maskeras.
Men tänk om det "tekniska maximum" vi samlar på oss faktiskt låter sämre än optimalt (som det påstås i artikeln) då är det loss-loss, både sämre ljud och större lagringsutrymme.
Bara jag som provspelat testfilerna i artikeln? Mitt resultat sid ett i tråden.
Belker skrev:Eftersom jag kunde se och höra IM dist under 20 kHz behövde jag ingen fladdermusmick. Du fick alltså ingen skillnad? Du är säker på att hi-res- filen gick rent genom systemet utan nedsampling? Man måste dessutom spela väldigt starkt för att det ska gå över brusgolvet! Så hi-res IM är inget jag kommer förlora sömn över.
hifikg skrev:philipbtz skrev:Jo den är relativt oseriös såklart men det är typ hela den här diskussionen. Ett väldans fokus på tekniskt minimum - något jag personligen tycker är ganska ointressant. Alla verkar uppleva olika helt enkelt. Alla har olika krav. Roligare att kolla på vad som är tekniskt möjligt istället. No-nonsense inställning leder till att hela återgivningskedjan inte håller måttet och skillnaderna som finns maskeras.
Men tänk om det "tekniska maximum" vi samlar på oss faktiskt låter sämre än optimalt (som det påstås i artikeln) då är det loss-loss, både sämre ljud och större lagringsutrymme.
Morello skrev:Inte helt förvånande! Lyssnade för övrigt på en skiva med Claire Martin igår - utgiven på Linn records.
hifikg skrev:Morello skrev:Inte helt förvånande! Lyssnade för övrigt på en skiva med Claire Martin igår - utgiven på Linn records.
I CD-quality eller Studio Master Quality? Sitter o funderar på om det är värt det...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster