Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Jag skulle kunna tänka mig att det finns gott om högtalarfabrikörer som vet att spikfoten inte är bra, men som ändå väljer den för att det är vad marknaden tror är bra och därför efterfrågar.
Morello skrev:Jag skulle kunna tänka mig att det finns gott om högtalarfabrikörer som vet att spikfoten inte är bra, men som ändå väljer den för att det är vad marknaden tror är bra och därför efterfrågar.
goat76 skrev:när det låter rätt så är det rätt.
goat76 skrev:Vi vet alla hur musiken ska låta så när det låter helt rätt så är det rätt oavsett vad några gurus på något forum säger.![]()
Så testa allt från SD-fötter till hårda fötter tills de aktuella högtalarna i kombination med det aktuella rummet låter mest rätt. Om tillverkaren av högtalaren rekommenderar en specifik fot för högtalaren så kan man utgå därifrån och sedan testa sig fram vad som fungerar bäst i just det specifika lyssningsrummet.
Det finns inga tumregler när det kommer till detta med fötter heller, det finns högtalare som ska dra nytta av begränsningsytor och det finns högtalare som ska ha näst intill död-dämpat när det kommer till akustik, och det finns högtalare som inte låter bra med SD-fötter men det betyder inte att det prompt behöver vara spikfötter som passar bäst. Det finns många variabler därimellan.
Det är bara att lyssna och använda det vi tränat upp genom hela livet, när det låter rätt så är det rätt.
Nattlorden skrev:goat76 skrev:när det låter rätt så är det rätt.
Det är varken du eller jag kompetenta att bedöma. Det är snarare så man börjar en resa mot att måla in sig i ett hörn.
Det är varken du eller jag kompetenta att bedöma. Det är snarare så man börjar en resa mot att måla in sig i ett hörn.
Tangband skrev:goat76 skrev:Vi vet alla hur musiken ska låta så när det låter helt rätt så är det rätt oavsett vad några gurus på något forum säger.![]()
Så testa allt från SD-fötter till hårda fötter tills de aktuella högtalarna i kombination med det aktuella rummet låter mest rätt. Om tillverkaren av högtalaren rekommenderar en specifik fot för högtalaren så kan man utgå därifrån och sedan testa sig fram vad som fungerar bäst i just det specifika lyssningsrummet.
Det finns inga tumregler när det kommer till detta med fötter heller, det finns högtalare som ska dra nytta av begränsningsytor och det finns högtalare som ska ha näst intill död-dämpat när det kommer till akustik, och det finns högtalare som inte låter bra med SD-fötter men det betyder inte att det prompt behöver vara spikfötter som passar bäst. Det finns många variabler därimellan.
Det är bara att lyssna och använda det vi tränat upp genom hela livet, när det låter rätt så är det rätt.
Jag håller med dig helt, naturligtvis. Det tror jag de flesta här gör.![]()
Det är lika dumt att säga att SD fötter är det bästa i alla lägen , som att säga att väggmonterade Carlssonhögtalare är det bästa i alla lägen . Det finns ju många bra , och olika sätt, att få fram illusionen av en inspelning ?
Däremot så är jag rätt så säker på att man lätt kan sabotera ett bra ljud genom att följa dogmer istället för öronen.
Är en viss högtalare konstruerade för hård koppling mot underlaget så kommer den, om ingenjören som gjorde högtalaren var duktig, att prestera bättre om högtalaren används som den var tänkt att användas . Detsamma gäller förstås högtalare som är utvecklade med väggen bakom högtalarna helt dämpade. De låter naturligtvis bäst under de förutsättningarna.
Morello skrev:Spikfotens överlevnad under så många år vittnar om en bransch som behöver seriösa hifiblaskor.
Tangband skrev:Morello skrev:Spikfotens överlevnad under så många år vittnar om en bransch som behöver seriösa hifiblaskor.
Snarare att det är väldigt många som gillar färgningen . Den är likartad den som riktiga instrument återger- tex en fiol som går från pianissimo till ett forte. Fiolens övertoner ändras och blir fler ju starkare violinisten spelar. Det sker resonanser inuti fiolen. Detsamma händer med högtalare som står på spikar. Jag tror många gillar den illusionen, även om den är en färgning .
goat76 skrev:Nattlorden skrev:goat76 skrev:när det låter rätt så är det rätt.
Nej, det är så man tar sig loss från hörnet (eller släpper sargen) då man börjar lita på sitt hörselsinne och inser att man inte behöver ett visuellt bevis för precis allt i form av en mätning (som de flesta ändå inte kan utföra), eller måsta vänta på att någon annan säger det åt dig.
Du har tränat upp ditt hörselsinne ända sedan födseln hur saker låter i världen, du kan lätt avgöra om något låter fel på flertalet för dig väl kända referens-material.
IngOehman skrev:
För mig så känns det mest intressant att få höra inspelningen så ackurat som möjligt (så ursprungstroget som möjligt, oftast i betydelsen som de som skapade verket tänkt sig), vilket gäller både musik och film*. Men för andra så kan det vara helt ointressant. Helt okej. Tycker bara det är vettigt att skilja på sådana saker i diskussionen. Annars blir det lätt slagsmål på grund av missförstånd.
Nattlorden skrev:goat76 skrev:Nattlorden skrev:
Nej, det är så man tar sig loss från hörnet (eller släpper sargen) då man börjar lita på sitt hörselsinne och inser att man inte behöver ett visuellt bevis för precis allt i form av en mätning (som de flesta ändå inte kan utföra), eller måsta vänta på att någon annan säger det åt dig.
Du har tränat upp ditt hörselsinne ända sedan födseln hur saker låter i världen, du kan lätt avgöra om något låter fel på flertalet för dig väl kända referens-material.
Hur skall ett musikstycke som jag inte vet hur man behandlat någonsin kunna utgöra en referens? Och om jag skulle spela in något jag känner till - hur skulle jag kunna vara säker på en transparent överföring till media?
Nej, du verkar inte inse vilka problem som finns och vilka svagheter du (och jag) verkligen utgör. Vi är såååå lättbländade när något verkar bli bättre och samtidigt blundar vi lika lätt för vad som blir sämre.... Mer av något, mer tydlighet av detaljer etc. är inte alltid bra.... det kan lika gärna vara en indikation på ett fel.
Tangband skrev:Här en test av SD kuddar i TNT.
https://www.tnt-audio.com/accessories/s ... ign_e.html
De verkar ha missförstått fysiken bakom kuddarna, men de gillar inte heller ljudet, och det är väl här det stora problemet ligger? Blutack har generellt väldigt goda testresultat worldwide, och här kombineras lyssningsintrycken med fysiken där båda visar goda resultat. Detta har ju redan stereophile testat noggrant med mätningar :
https://www.stereophile.com/content/sou ... ace-page-4
Om något mäter bra men ibland låter mindre bra är det svårt att övertyga många , även högtalarkonstruktörer som sitter med sina lyssningspaneler på exempelvis B/W och lyssnar och mäter.
Vi är ju inne på subjektiva värderingar här, det finns de som föredrar vinyl framför CD samt rörslutsteg framför transistorsteg. Trots sämre mätvärden. Det är inte annolunda , tror jag med SD kuddar ( mäter bra ) och andra underlag.
goat76 skrev:Ekvationen är väl kända referensmaterial + verklighetens ljud = samma ljud som duktiga studioingenjörer eftersträvat från verkligheten.
Thomas_A skrev:Tangband skrev:Här en test av SD kuddar i TNT.
De verkar ha missförstått fysiken bakom kuddarna, men de gillar inte heller ljudet, och det är väl här det stora problemet ligger? Blutack har generellt väldigt goda testresultat worldwide, och här kombineras lyssningsintrycken med fysiken där båda visar goda resultat. Detta har ju redan stereophile testat noggrant med mätningar :
Om något mäter bra men ibland låter mindre bra är det svårt att övertyga många , även högtalarkonstruktörer som sitter med sina lyssningspaneler på exempelvis B/W och lyssnar och mäter.
Vi är ju inne på subjektiva värderingar här, det finns de som föredrar vinyl framför CD samt rörslutsteg framför transistorsteg. Trots sämre mätvärden. Det är inte annolunda , tror jag med SD kuddar ( mäter bra ) och andra underlag.
Som det verkar mäter Stereophile på sidan av kabinettet, alltså rörelse som går 90° mot hur elementen spelar. De borde väl också mäta på front och topp för få en total bild av det hela.
Nattlorden skrev:goat76 skrev:Ekvationen är väl kända referensmaterial + verklighetens ljud = samma ljud som duktiga studioingenjörer eftersträvat från verkligheten.
Onödigt jobbigt när det är så enkelt att mäta vilken högtalarfot som gör att högtalaren står mest still. Räcker att hämta ned en app till din iPhone och lägga den på. Med mjukfötter står högtalaren mer still än vad ditt soffbort 2-3 meter bort gör. Lyft upp högtalaren på något hårt så ser du precis hur mycket mer vibrationer som spelas i kabinett (och sedermera golv).
Om en högtalare INTE låter som bäst när kabinettet står stilla och vibrationsfritt, så är det ingen konstruktion jag skulle vilja ta i med tång...
Tangband skrev:Medhåll goat76.
För att komma närmare det perfekta ljudet så man själv blir nöjd, så är det nödvändigt att prova nya saker, lägga teorierna åt sidan och lyssna istället. Sedan är det intressant ( för mig) att läsa om tekniken och se mätningar osv.
Men anläggningen har man väl främst för att lyssna på god musik, sådant som kan ge en musikalisk upplevelse. Låter det bättre, njuter man mer, så är det bättre. Subjektivt alltså.
jansch skrev:Thomas_A skrev:Tangband skrev:Här en test av SD kuddar i TNT.
Som det verkar mäter Stereophile på sidan av kabinettet, alltså rörelse som går 90° mot hur elementen spelar. De borde väl också mäta på front och topp för få en total bild av det hela.
Det om stör mej mest , förutom att man mäter bara en sida, är att det saknas referens.
Alltså påverkas ljudet vid resonanserna 1dB? ....... eller 15dB?........ eller 0,02dB?...... eller 0,00012dB?
Hur vet man var man ska mäta på sidan? Förutsätter man att man mäter vibrationen i mitten av sidan och är finns buken?
Dessutom! Hur golvet påverkas är nog (?) det viktigaste - Adderar golvet mycket mer/större resonanser....kanske....
Enligt min mening går det inte att dra några slutsatser.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot] och 28 gäster