Moderator: Redaktörer
sprudel skrev:Nattlorden skrev:goat76 skrev:när det låter rätt så är det rätt.
Det är varken du eller jag kompetenta att bedöma. Det är snarare så man börjar en resa mot att måla in sig i ett hörn.
Vill du utveckla detta?
Jag hjälper dig lite:
1. Vad avser du med att låta rätt?
2. Vad avser du med att det är rätt?
3. Vad avser du med kompetens?
4. Vad avser du med bedömning?
petersteindl skrev:Problemet med att jämföra spikes med mjukisar är att de har olika inspelningstid. Spikes behöver ungefär 483 timmar medans mjukisar bara behöver ungefär 167 timmar. Då blir det lätt att göra fel. För att göra seriösa bedömningar med ypperlig kompetens bör man ha fullkoll på situationen.
petersteindl skrev:Problemet med att jämföra spikes med mjukisar är att de har olika inspelningstid. Spikes behöver ungefär 483 timmar medans mjukisar bara behöver ungefär 167 timmar. Då blir det lätt att göra fel. För att göra seriösa bedömningar med ypperlig kompetens bör man ha fullkoll på situationen.
goat76 skrev: full koll på hur de ska låta
Nattlorden skrev:goat76 skrev: full koll på hur de ska låta
Det kan man bara ha om man själv spelat in det, lyssnar i samma mixningsrum samt att mixen inte mastrats efter den lämnat rummet. Däremot kan du inte veta ens i detta fallet hus själva fonogrammet låter, så det är högst troligt att det du lyssnar via i studion färgar och därför ligger dess "anti-färgning" jämfört med vad du hör där med på fonogrammet. Vid alla andra uppspelningar så ha de denna "anti-färgning" att dras med.
Thomas_A skrev:Fast om man lyssnar på många fonogram och liknande ”fel” hörs på samtliga så ligger nog mer i att anläggningen som fonogrammen spelas upp på är behäftad med fel.
Nattlorden skrev:Thomas_A skrev:Fast om man lyssnar på många fonogram och liknande ”fel” hörs på samtliga så ligger nog mer i att anläggningen som fonogrammen spelas upp på är behäftad med fel.
Väldigt stor skillnad på det och att påstå att man hör hur det skall vara.
Nattlorden skrev:goat76 skrev: full koll på hur de ska låta
goat76 skrev:På punkt ett vill jag vända på det hela och säga att det för de allra flesta av oss är enkelt att höra när det låter fel. När det på flertalet musikverk som jag har god kännedom på, album jag hört i över 20 år på en anläggning låter såpass avvikande från hur jag hört albumet tidigare på både högtalare och i goda hörlurar är det lätt att veta om det låter uppenbart fel.
2. Rätt är det när klangbalansen låter naturlig, det låter varken onaturligt tunt och inte heller onaturligt dovt, och detta gäller alltså album jag har full koll på hur de ska låta och hur verkligheten låter.
Med mina nuvarande högtalare stående på SD-fötter får allt ett onaturligt dovt ljud, såpass dovt att Linn aldrig hade släppt dessa högtalare på marknaden om de hade utvecklat dem ståendes på SD-fötter.
Det är såklart helt rätt att ställa ett par INO högtalare på SD-fötter för de är utvecklade med den typen av fot.
Harryup skrev:Mitt första alternativ då jag skulle sätta nya fötter under högtalarna eftersom en av de subwoofers jag kom över hade stått på spikar vilket jag inte ville ha, var SD-fötter. Så jag köpte SD-fötter, och igen och igen. Laborerade med 3-4 olika satser men det gick inte. För bumlig bas och odefinierad bas. Som referens så hade jag originalfoten på den ena basen vilken var i lätt aningens fjädrande plast ungefär som en upp och nervänd svamp.
Så det blev hårda Finite Element fötter efter test. Och panelen har bestått av runt ett 10 olika personer och absolut ingen har föredragit mjuka fötter.
Jag är av den bestämda åsikten att underlaget under foten måste räknas med och är det som i mitt fall lite svajig parkett så får man en fjäder där också.
Däremot så står min center på SD-fötter eftersom den står på en tung TV-bänk och det fungerar alldeles utmärkt för den.
Om man ser på "bättre" fötter eller i vart fall nyare fötter till högtalare så är det vanligare och vanligare med inte en ren spik utan varianter på lite hårdare koppling med ofta något lite dämpande skydd mot golvet eller så är det en massa varianter på hårdare fötter.
Så att jämföra med rena spikar vinner man mindre och mindre på då fler och fler går i från spikar utan man köper något ganska solitt som fot.
Mitt råd är fortfarande testa och köp inte på bara en rekommendation.
/Harryup
Belker skrev:Harryup skrev:Mitt första alternativ då jag skulle sätta nya fötter under högtalarna eftersom en av de subwoofers jag kom över hade stått på spikar vilket jag inte ville ha, var SD-fötter. Så jag köpte SD-fötter, och igen och igen. Laborerade med 3-4 olika satser men det gick inte. För bumlig bas och odefinierad bas. Som referens så hade jag originalfoten på den ena basen vilken var i lätt aningens fjädrande plast ungefär som en upp och nervänd svamp.
Så det blev hårda Finite Element fötter efter test. Och panelen har bestått av runt ett 10 olika personer och absolut ingen har föredragit mjuka fötter.
Jag är av den bestämda åsikten att underlaget under foten måste räknas med och är det som i mitt fall lite svajig parkett så får man en fjäder där också.
Däremot så står min center på SD-fötter eftersom den står på en tung TV-bänk och det fungerar alldeles utmärkt för den.
Om man ser på "bättre" fötter eller i vart fall nyare fötter till högtalare så är det vanligare och vanligare med inte en ren spik utan varianter på lite hårdare koppling med ofta något lite dämpande skydd mot golvet eller så är det en massa varianter på hårdare fötter.
Så att jämföra med rena spikar vinner man mindre och mindre på då fler och fler går i från spikar utan man köper något ganska solitt som fot.
Mitt råd är fortfarande testa och köp inte på bara en rekommendation.
/Harryup
Förstår jag rätt, du jämförde två högtalare som stod på olika platser?
Nattlorden skrev:Thomas_A skrev:Fast om man lyssnar på många fonogram och liknande ”fel” hörs på samtliga så ligger nog mer i att anläggningen som fonogrammen spelas upp på är behäftad med fel.
Thomas_A skrev:Nattlorden skrev:Thomas_A skrev:Fast om man lyssnar på många fonogram och liknande ”fel” hörs på samtliga så ligger nog mer i att anläggningen som fonogrammen spelas upp på är behäftad med fel.
För ett enskilt fonogram går det inte att veta hur det lät när det begav sig men sannolikt går det för den lyhörde att iterera sig fram till mindre fel i uppspelningskedjan genom lyssning. Såvida man inte enbart lyssnar på en typ av musik som spelades in under liknande förutsättningar. Ex låter Bruce Springsteens Born in the USA tunt och basfattigt med den CD-utgåva jag har. Jag undrar om det verkligen lät så i studion?
Nattlorden skrev:Thomas_A skrev:Nattlorden skrev:
För ett enskilt fonogram går det inte att veta hur det lät när det begav sig men sannolikt går det för den lyhörde att iterera sig fram till mindre fel i uppspelningskedjan genom lyssning. Såvida man inte enbart lyssnar på en typ av musik som spelades in under liknande förutsättningar. Ex låter Bruce Springsteens Born in the USA tunt och basfattigt med den CD-utgåva jag har. Jag undrar om det verkligen lät så i studion?
Jag sysslar inte med sannolikheter - uttalar man något som fakta så behandlar jag det som fakta.
Johan_Lindroos skrev:Nattlorden skrev:Thomas_A skrev:
Jag sysslar inte med sannolikheter - uttalar man något som fakta så behandlar jag det som fakta.
Fast Thomas A:s text är ju inte beskriven som fakta. Notera ordet "nog".
Thomas_A skrev:Nattlorden skrev:Thomas_A skrev:
Räcker Toole och Olives studier?
Varför frågar du mig? Var jag med på dem??
sprudel skrev:Nattlorden skrev:Thomas_A skrev:
Nu har du fastnat.
goat76 skrev:petersteindl skrev:Problemet med att jämföra spikes med mjukisar är att de har olika inspelningstid. Spikes behöver ungefär 483 timmar medans mjukisar bara behöver ungefär 167 timmar. Då blir det lätt att göra fel. För att göra seriösa bedömningar med ypperlig kompetens bör man ha fullkoll på situationen.
Därför gör man klokt i att ställa sina högtalare på förstärkaren, för dessa har enligt vissa ingen inspelningstid alls.
hifikg skrev:petersteindl skrev:Problemet med att jämföra spikes med mjukisar är att de har olika inspelningstid. Spikes behöver ungefär 483 timmar medans mjukisar bara behöver ungefär 167 timmar. Då blir det lätt att göra fel. För att göra seriösa bedömningar med ypperlig kompetens bör man ha fullkoll på situationen.
Och visst är det så att inspelningstiden börjar om vid byte?
Thomas_A skrev:När det gäller saker som att låta rätt eller korrekt så är det en mer generisk fråga än spikfötter. Själv så har jag en inre referens på så sätt att jag kan höra att en klang i vissa register sticker ut. Det kan dels vars relaterat till skivan i sig som spelas men när den återkommer på olika skivor så är förklaringen i nästan alla fall hos högtalarna (eller rummet, ffa då under 200 Hz eller så). När jag sedan identiferat och åtgärdat registret som sticker ut låter det bättre. Och resultatet som följer av sådan justering blir att rumsresponsen vid lyssningsplats uppvisar en svagt sluttande kurva utan större överraskningar mellan 100 Hz-20000 Hz. Så på något sätt har nog i alla fall vissa av oss förmåga att höra om något låter bättre eller sämre utan stöd av andra direkta jämförande referenser. Möjligen har jag tagit hjälp av en klangligt neutral hörlur, och gamla ljudminnen från andra högpresterande system (bla hemma hos Johan Lindroos och på Studio Blue). Eller så har mitt tidigare liv som konsertpianist, diverse gitarrklinkande och numera körsjungande påverkat mitt sätt att lyssna.
IngOehman skrev:Thomas_A skrev:När det gäller saker som att låta rätt eller korrekt så är det en mer generisk fråga än spikfötter. Själv så har jag en inre referens på så sätt att jag kan höra att en klang i vissa register sticker ut. Det kan dels vars relaterat till skivan i sig som spelas men när den återkommer på olika skivor så är förklaringen i nästan alla fall hos högtalarna (eller rummet, ffa då under 200 Hz eller så). När jag sedan identiferat och åtgärdat registret som sticker ut låter det bättre. Och resultatet som följer av sådan justering blir att rumsresponsen vid lyssningsplats uppvisar en svagt sluttande kurva utan större överraskningar mellan 100 Hz-20000 Hz. Så på något sätt har nog i alla fall vissa av oss förmåga att höra om något låter bättre eller sämre utan stöd av andra direkta jämförande referenser. Möjligen har jag tagit hjälp av en klangligt neutral hörlur, och gamla ljudminnen från andra högpresterande system (bla hemma hos Johan Lindroos och på Studio Blue). Eller så har mitt tidigare liv som konsertpianist, diverse gitarrklinkande och numera körsjungande påverkat mitt sätt att lyssna.
Frågan är ju komplex. Självklart har vi (alla, som hör något) VISS förmåga att göra en saklig bedömning utifrån en helt subjektiv upplevelse av att lyssna på anläggningen ifråga.
Men det finns svårigheter:
1. Att skilja kvaliteter/brister i inspelningen från dem i återgivningen som anläggningen ifråga står för.
2. Att skilja mellan ”ackurat återgivning” och ”trevligt färgande”. Nästan alla kan nog säga att de föredrar en perfekt återgivning framför en full av fula färgningar. Men att bedöma vad som är rätt och snyggt färgande är mycket svårare, OCH det som är snyggt färgande på X antal inspelningar kan förfula andra inspelningar.
3. De referenser man har från verkligheten har en sorts prägel av sann inre referens. Men de man har från saker man hört från andra anläggningar+inspelningar, är oklarare. De kan ha givit både ett bättre intryck av en inspelning eller ett sämre, än inspelningen förtjänar. Beroende hur inspelningens egenskaper råkar passa med anläggningens.
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster