popedh skrev:Att köra hp vid 35hz har vart standard sedan 50 talet....
Det var inte det jag reagerade på, det var det faktum att ni drar ner basen för att "anpassa" till billigt hörnplacerat skräp.
Moderator: Redaktörer
E skrev:popedh skrev:Det kan bli nån db eller 2 vid 100hz... om vi tycker det är för mycket...
Hade alla haft superbra anläggningar så hade vi nog gjort lite annorlunda.....
Men alla som bryr sig skaffar ju fina anläggningar! I synnerhet om de
tjänar något på att göra det. Men ju mer du förstör ljudet på platta, desto
mindre tjänar man på det!Inser du hur mycket du påverkar?
Mvh E*
PS. Tack för infon; nu vet jag varför det har låtit så illa de senaste 17 åren.
Naqref™ skrev:dimitri skrev:Imponerad av popedh's godmodighet trots en del hårda tillmälen.
Håller med. Blir definitivt pulspoäng (trots vissa övertramp i början).
popedh skrev:Du.. bespara mej det där sista jävla skitsnacket!!!!!!!!!!!
Vi jobbar på uppdag av olika skivbolag som betalar oss för att göra produktioner på ett visst sätt som dom vill ha det på... skulle jag göra som ni ville skulle jag inte ha ett enda jobb.....
Haakan_W skrev:problemet ligger ju i som han själv säger att det är inte han som bestämmer hur saker och ting skall vara det e skivbolagen
popedh skrev:Om ni vore lite mer sympatiska och visa i alla fall en smula respekt så kanske vi skulle börja lyssna på er... men det lär ju knappast hända...
Morello skrev:inte helt förvånande att folk blir lite irriterade när ljudtekniker skruvar sönder fonogrammen
popedh skrev:E skrev:...och du svarade inte på min viktigaste fråga: Var skulle du lägga
standarden för medelnivå, om du fick välja?
(För maximal ljudkvalitetspotential och konstnärlig frihet!)
oj det där är jättesvårt... beror ju på musikstil och sånt...
E skrev:Kanske skulle du också lyssna lite på dina kunder
Vee-Eight skrev:Som sagt, det är ju inte teknikerns fel från början. Utan skivbolagen.
popedh skrev:Har ni inte tänkt på hur bra allt skulle kunna bli om ni gav fan i att leka experter på områden ni inte behärskar alls, och lyssnar på oss som faktiskt spelar in dom plattor ni sedan köper... Alla i min branch avfärdar er som insnöadse nollor som har noll koll... vilket jag tycker är synd....
Jag skulle aldrig sitta här å diskutera nåt slutsteg eller försteg som jag aldrig ens använt... Om ni vore lite mer sympatiska och visa i alla fall en smula respekt så kanske vi skulle börja lyssna på er... men detlär ju knappast hända...
Jocke skrev:Vee-Eight skrev:Som sagt, det är ju inte teknikerns fel från början. Utan skivbolagen.
Jag vill nog slå ett slag för att det är elektronikindustrins fel i alla fall. Skivbolagen måste ju kunna sälja sina produkter och för att det ska vara möjligt så måste ju skivorna funka i de anläggningar som köpts!
/J
BigD skrev:Avslutningsvis så vill jag säga att det är jättekul att ha någon på forumet som har som arbete att framställa de ljud som vi så gärna lyssnar på. Hoppas att du blir långvarig här och tack för att du vill vara med i debatten.
popedh skrev:Martin skrev:popedh skrev:vi plockar nästan alltid bort lite extra bas för att kompensera för dom som har högtalarna i hörn eller använder loudness... dessutom tar vi alltid bort allt under 35Hz....
Nej! Sluta! Jag blir illamående och får lite ångest när jag läser sådant här. Så kan man ju inte bara göra. Folk får väl justera sin bas hemma som de tycker själva, varför gör ni det på skivorna?
Det kan bli nån db eller 2 vid 100hz... om vi tycker det är för mycket...
popedh skrev:Hade alla haft superbra anläggningar så hade vi nog gjort lite annorlunda.....
E skrev:Hetsporren: Men nu är ju inte skivbolagen så intresserade av
diskussionen. Därför faller ett visst ansvar på dem som utför uppdragen.
popedh!
Tror du att du skulle kunna få skivbolagsfolk att ställa upp på en ny
mastringsdebatt?
Den förra kan hämtas för avlyssning på http://www.lts.a.se/teknik/foredrag.html.
Mvh E*
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 15 gäster