Kompression... Igen. Varför är det bra?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-03-03 17:19

popedh skrev:Att köra hp vid 35hz har vart standard sedan 50 talet....

Det var inte det jag reagerade på, det var det faktum att ni drar ner basen för att "anpassa" till billigt hörnplacerat skräp.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-03-03 17:21

Nej jag förstår inte heller logiken. De som bryr sig om hur skivorna låter är väl ändå de som man borde tillgodose önskemålen om bibehållen ljudkvalitet. För de som inte bryr sig spelar det ju ingen roll om det är justerat -2dB vid 100Hz eller ej. Det kan ju inte göra någon som helst skillnad för någon utom de som bryr sig, eller hur?

Ologiskt!
Senast redigerad av Martin 2006-03-03 17:22, redigerad totalt 1 gång.

popedh

Inläggav popedh » 2006-03-03 17:22

E skrev:
popedh skrev:Det kan bli nån db eller 2 vid 100hz... om vi tycker det är för mycket...

Hade alla haft superbra anläggningar så hade vi nog gjort lite annorlunda.....

Men alla som bryr sig skaffar ju fina anläggningar! I synnerhet om de
tjänar något på att göra det. Men ju mer du förstör ljudet på platta, desto
mindre tjänar man på det! :( Inser du hur mycket du påverkar?

Mvh E*

PS. Tack för infon; nu vet jag varför det har låtit så illa de senaste 17 åren.

Jag retas mest... generellt sätt tar vi inte bort någon bas i onödan..
Men det ligger en liten sanning i det... vi kollar i bland i skräphögtalare för att se att det inte bottnar helt...
furotom hp filtret då...

Du.. bespara mej det där sista jävla skitsnacket!!!!!!!!!!!

Vi jobbar på uppdag av olika skivbolag som betalar oss för att göra produktioner på ett visst sätt som dom vill ha det på... skulle jag göra som ni ville skulle jag inte ha ett enda jobb.....

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-03-03 17:22

Naqref™ skrev:
dimitri skrev:Imponerad av popedh's godmodighet trots en del hårda tillmälen.

Håller med. Blir definitivt pulspoäng (trots vissa övertramp i början).

Nog för att det har snöat en hel del. ;)

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-03-03 17:25

Om vi verkligen vill ha en möjlighet till förändring så är det hög tid att lägga av med taskiga tillmälen och kommentarer. Om vi inte är ödmjuka nog att lyssna på "branschens" argument så kan inte vi heller räkna med att bli hörda på!

Jag skulle tro att de här synpunkterna är nya för många ljudtekniker. de har sitt jobb att sköta och i det ingår att resultatet ska kunna nå en större målgrupp än oss Audioter! Men om vi lyssnar noga och tänker efter innan vi "kräker ur oss" npgot kränkande så kanske det till och med går att finna ett kreativt synsätt som vi kan enas kring. Då har vi åstadkommit något!

/Jocke

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-03-03 17:26

popedh skrev:Du.. bespara mej det där sista jävla skitsnacket!!!!!!!!!!!

Vi jobbar på uppdag av olika skivbolag som betalar oss för att göra produktioner på ett visst sätt som dom vill ha det på... skulle jag göra som ni ville skulle jag inte ha ett enda jobb.....

Förlåt, jag tyckte att jag var lite normalprovokativ bara. Glömde en
smilgubbe dock! ;)

Frågan är hur fel man kan tycka att det är okej att göra, bara för att få
behålla sitt jobb.

Mvh E*

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-03 17:27

problemet ligger ju i som han själv säger att det är inte han som bestämmer hur saker och ting skall vara det e skivbolagen

popedh

huh

Inläggav popedh » 2006-03-03 17:28

Har ni inte tänkt på hur bra allt skulle kunna bli om ni gav fan i att leka experter på områden ni inte behärskar alls, och lyssnar på oss som faktiskt spelar in dom plattor ni sedan köper... Alla i min branch avfärdar er som insnöadse nollor som har noll koll... vilket jag tycker är synd....
Jag skulle aldrig sitta här å diskutera nåt slutsteg eller försteg som jag aldrig ens använt... Om ni vore lite mer sympatiska och visa i alla fall en smula respekt så kanske vi skulle börja lyssna på er... men detlär ju knappast hända...

popedh

Inläggav popedh » 2006-03-03 17:29

Haakan_W skrev:problemet ligger ju i som han själv säger att det är inte han som bestämmer hur saker och ting skall vara det e skivbolagen

Äntligen ett klokt ord.... skullöe gärna bricka musiken några db mindre.. men då hade bolagen gått nån annanstans...

Hetsporren
Spolar Kröken!

Re: huh

Inläggav Hetsporren » 2006-03-03 17:31

popedh skrev:Om ni vore lite mer sympatiska och visa i alla fall en smula respekt så kanske vi skulle börja lyssna på er... men det lär ju knappast hända...

Jodå, det lär visst hända! Bl a tack vare att du gör en insats här så finns ju förutsättningar, hav tålamod. Det tar nog ett litet tag att finna en kommunikationsnivå som känns rätt bara:)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-03-03 17:32

Du kanske borde sansa ditt språk en smula själv om du vill bli bemött med någon typ av dignitet. :)

Sen är det kanske inte helt förvånande att folk blir lite irriterade när ljudtekniker skruvar sönder fonogrammen genom att HP-filtrera, distordera medelst limiter etcetra.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-03 17:33

Morello skrev:inte helt förvånande att folk blir lite irriterade när ljudtekniker skruvar sönder fonogrammen

Visst, men skyll då på uppdragsgivaren istället!

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-03-03 17:34

Som sagt, det är ju inte teknikerns fel från början. Utan skivbolagen.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-03-03 17:34

Faktum är att många är ganska kunniga på området här. Att de inte hyllar
SM57:an gör dem inte till idioter.

Kanske skulle du också lyssna lite på dina kunder - oss musikkonsumenter alltså!

Repris:

popedh skrev:
E skrev:...och du svarade inte på min viktigaste fråga: Var skulle du lägga
standarden för medelnivå, om du fick välja?

(För maximal ljudkvalitetspotential och konstnärlig frihet!)

oj det där är jättesvårt... beror ju på musikstil och sånt...

Nej! För att ingen musikstil ska få några ljudtrycks-konkurrensfördelar
alltså!

Maximal konstnärlig frihet och maximal ljudkvalitetspotential sa jag ju.

Varsågod att svara. :)

Mvh E*

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-03 17:36

E skrev:Kanske skulle du också lyssna lite på dina kunder

Popedhs kund är skivbolagen och han lyssnar garanterat på deras önskemål...

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-03-03 17:36

Vee-Eight skrev:Som sagt, det är ju inte teknikerns fel från början. Utan skivbolagen.

Jag vill nog slå ett slag för att det är elektronikindustrins fel i alla fall. Skivbolagen måste ju kunna sälja sina produkter och för att det ska vara möjligt så måste ju skivorna funka i de anläggningar som köpts!

/J

Användarvisningsbild
UrSv

Re: huh

Inläggav UrSv » 2006-03-03 17:37

popedh skrev:Har ni inte tänkt på hur bra allt skulle kunna bli om ni gav fan i att leka experter på områden ni inte behärskar alls, och lyssnar på oss som faktiskt spelar in dom plattor ni sedan köper... Alla i min branch avfärdar er som insnöadse nollor som har noll koll... vilket jag tycker är synd....
Jag skulle aldrig sitta här å diskutera nåt slutsteg eller försteg som jag aldrig ens använt... Om ni vore lite mer sympatiska och visa i alla fall en smula respekt så kanske vi skulle börja lyssna på er... men detlär ju knappast hända...

Nu råkar det finnas folk på detta forum som kan väldigt mycket så lite expertis kan även detta forum bidra med. Varför i hela friden vi skulle lyssna på de som spelar in de plattor vi lyssnar på förstår jag inte riktigt med tanke på det ofta helt katastrofala resultat som tillhandahålls. Jag tror, och hoppas, dessutom att inte alla i din bransch avfärdar oss som insnöade nollor. Trots allt finns det ju skivor där de tydligen standardiserade helgerånen inte begåtts utan plattorna har både dynamik, låg dist, lågfrekvent innehåll och normal basnivå. Synd bara att de är så få.

Notera att jag inte på något sätt påstår att jag kan speciellt mycket om hur ditt jobb går till. Dock vet jag att mycket av den musik som finns låter fruktansvärt illa och är sönderkomprimerad intill olyssningsbarhet. Det tycker jag är synd.

Jag har full förståelse för att ni måste ge kunden (uppdragsgivaren) det han vill ha men det innebär inte att det är fel att jobba för ett bättre slutresultat även om man inte kan få till det varje gång.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-03 17:39

alltså popedh...alla med en anläggning som duger någorlunda bra klagar på alla mainstream plattor som man märker låter ok i bilen eller köksradion osv osv....det gäller inte bara alla "munkar" som finns på detta forum...

problemet är ju att nissarna med siba saker skiter i hur det låter...dom vet ju knappt att det är skillnad mellan olika skivor...dom bara slår på å står å lyssnar i köket....

medans vi som bryr oss får ta skiten för att vi är en minoritet

popedh

funderar

Inläggav popedh » 2006-03-03 17:40

Sen är det oxå intressant att fundera över vem som bestämmer vad som låter bra eller ej... det är ju inte så att sanningenalltid låter bäst... tack och lov... gud vad mycket hemsla plattor som hade släppts då..

Användarvisningsbild
BigD

Inläggav BigD » 2006-03-03 17:40

Jag inser att du gör ditt bästa, under de förutsättningar du har.
Jag hoppas även att du inte tog illa för för något jag skrev i mitt inlägg, det var ju mina subjektiva åsikter om ljudet.
Andra kan ha andra åsikter och det betyder ju inte att dom är fel.

Jag förstår att du vill HP filtrera och på många inspelningar gör det nog inte så extremt mycket om man har ett HP filter kring 30hz då det förmodligen inte finns särskilt mycket ljud där som kommer från instrumenten / den som sjunger.

Att det tas bort av basen för att anpassa felaktiga anläggningar låter ju beklagansvärt och jag hoppas verkligen att det kommer att få slut på sådant någon gång i framtiden.

Avslutningsvis så vill jag säga att det är jättekul att ha någon på forumet som har som arbete att framställa de ljud som vi så gärna lyssnar på.

Hoppas att du blir långvarig här och tack för att du vill vara med i debatten.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2006-03-03 17:41

Morello: Du nämnde nånstans att du kanske kunde spela in lite trummor, vore mycket intressant att få lyssna på! Sen kanske nån som tycker det låter bättre med limitering, kompression och andra ändringar göra dom sakerna på den ljudfilen så vi får provlyssna.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-03-03 17:41

Hetsporren: Men nu är ju inte skivbolagen så intresserade av
diskussionen. Därför faller ett visst ansvar på dem som utför uppdragen.

popedh!

Tror du att du skulle kunna få skivbolagsfolk att ställa upp på en ny
mastringsdebatt?

Den förra kan hämtas för avlyssning på http://www.lts.a.se/teknik/foredrag.html.

Mvh E*

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-03-03 17:41

Jocke skrev:
Vee-Eight skrev:Som sagt, det är ju inte teknikerns fel från början. Utan skivbolagen.

Jag vill nog slå ett slag för att det är elektronikindustrins fel i alla fall. Skivbolagen måste ju kunna sälja sina produkter och för att det ska vara möjligt så måste ju skivorna funka i de anläggningar som köpts!

/J

Vem var först och därmed "ansvarig"? Var det musikindustrin som började ge ut undermåliga produkter som inte lät illa på undermåliga musikanläggningar varför försäljning av sådana sköt i höjden? Var det elektronikindustrin som tillverkade undermålig utrustning så att musikindustrin tyckte de lika väl kunde göra kassa produktioner eftersom ingen ändå kan höra skillnad? Vem kom först McNuggeten eller omeletten?

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-03-03 17:42

Att det finns kunnigt folk här har popedh redan erkänt gnm sitt deltagande här. OK?
Så det finns ingen anledning att brusa upp.
Ta och ge för f*n.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-03 17:42

finns ju en bra inspelning på poppande popcorn vet ja :) den va riktigt dynamisk

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-03 17:43

BigD skrev:Avslutningsvis så vill jag säga att det är jättekul att ha någon på forumet som har som arbete att framställa de ljud som vi så gärna lyssnar på. Hoppas att du blir långvarig här och tack för att du vill vara med i debatten.

Instämmer i ovanstående citat. :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-03 17:46

popedh skrev:
Martin skrev:
popedh skrev:vi plockar nästan alltid bort lite extra bas för att kompensera för dom som har högtalarna i hörn eller använder loudness... dessutom tar vi alltid bort allt under 35Hz....

Nej! Sluta! Jag blir illamående och får lite ångest när jag läser sådant här. Så kan man ju inte bara göra. Folk får väl justera sin bas hemma som de tycker själva, varför gör ni det på skivorna? :roll:

Det kan bli nån db eller 2 vid 100hz... om vi tycker det är för mycket...

Du menar utöver de 5-10 dB som redan fattas på grund av att du använt SM57?

popedh skrev:Hade alla haft superbra anläggningar så hade vi nog gjort lite annorlunda.....

Varför inte utgå ifrån dem som har de bästa anläggningarna redan nu? Det är ju bara dom som bryr sig om hur det låter!

På så vis får ju ALLA möjlighet att förbättra musikupplevelsen därhemma. Att varje förbättring av anläggningen ger ett mervärde är ju en trevlig tanke. Dagens situation är tragisk, när förbättrngar i återgivningen bara demonstrerar att fonogrammen är usla. :(

Dessutom är det en myt att dåliga apparater fordrar dåliga inspelningar.

Tvärtom låter de bästa produktionerna bäst i ALLA anläggningar. :P

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-03-03 17:48, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

popedh

Inläggav popedh » 2006-03-03 17:47

E skrev:Hetsporren: Men nu är ju inte skivbolagen så intresserade av
diskussionen. Därför faller ett visst ansvar på dem som utför uppdragen.

popedh!

Tror du att du skulle kunna få skivbolagsfolk att ställa upp på en ny
mastringsdebatt?

Den förra kan hämtas för avlyssning på http://www.lts.a.se/teknik/foredrag.html.

Mvh E*

Jag tror de det blir svårt,, med den inställningen ni har....
Men jag tror det kommer att lösa sig själv... det har vart kapplöpning i 15 år nu om vem som kan trycka ihop ljudet mest... och nu är man redan över gränsen vad man kan göra innan det knappt blir nån musik kvar... då kommer nivåerna automatiskt att sänkas.. tror jag....

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-03-03 17:49

Man kan ju alltid hoppas. Eller så kan man tala om att man ofta tycker det låter illa pga för mycket kompression och limitering. Det funkar nog nästan bättre.

Det måste ju gå att respektera att de flesta som bryr sig det minsta om hur det låter tycker så eller? När vi ändå är inne på respekt tänkte jag...

popedh

Inläggav popedh » 2006-03-03 17:58

Åhh du är så sympatisk ;((... man plockar inte bort 35 hz för dåliga anläggningars skull, utanf för att informationen där är helt ointressant när det gäller pop och rockmusik...

Sm57or finns med på i princip vartenda album mend rock/pop de senaste 20 åren... vad har ni emot den? tänk om man bara använde "raka" mikar,,, huh vad hemsk det skulle bli...

detta va nästan droppen.... sticker nog här ifrån snart.. så kan ni sitta här å mögla och snacka om hur kassa vi är på att spela in...
Senast redigerad av popedh 2006-03-03 18:03, redigerad totalt 1 gång.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi