Intressanta mätningar av elektronik

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
philipbtz

Re: Intressanta mätningar av elektronik

Inläggav philipbtz » 2019-09-06 11:30

Tangband skrev:
philipbtz skrev:
rajapruk skrev:Det vore kul om han kunde hitta någon AVR som mäter bra någon gång.

Jag är väldigt nyfiken på Arcam och Anthem samt de riktigt dyra lösningar som ligger i segmentet ovan. Även alla dessa kanske mäter dåligt eller om inte hur mycket bättre är dom?

Eftersom vi inte hittat nån bra hemmabiolösning som mäter jättebra så kanske slutsatsen är att det är kompromisser men att det även är svårt att samsa lågnivåelektronik med 7-9 slutsteg som matas från samma trafos ? Nu kan jag inte mycket om elektronik men det är väl bara Linn akurate dsm som fått genomgående bra review där allting mäter bra- till vansinnigt högt pris. Men där är det bara ett försteg, streamer och 2 kanaler så det kanske är enklare ?

Jag provade regga mig på forumet nyss och det är vansinnigt bra snurr på aktiviteten där :)

Det det finns betydligt bättre grejer även om jag tror Linn DSM är bra nog(dock till ett pris..). Kolla på de blåa staplarna där https://www.audiosciencereview.com/foru ... 92&slide=0

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2019-09-06 12:11

Vad är bättre?
En rak lina?

Blir lätt trött på den smalspåriga attityden att bedöma apparater på enskilda mätvärden istället för att bedöma dem ur dess egentliga funktion, som förmedlare av musik i en lyssningskedja.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-09-06 15:56

sprudel skrev:Vad är bättre?
En rak lina?

Blir lätt trött på den smalspåriga attityden att bedöma apparater på enskilda mätvärden istället för att bedöma dem ur dess egentliga funktion, som förmedlare av musik i en lyssningskedja.

Det brukar ofta gå hand i hand. Lyckas man bygga en apparat som mäter extremt bra enligt alla konstens regler så brukar resten finnas på plats med. Jag menar man kan ju börja med att undersöka de grejer som faktiskt är tekniskt bra. Din DAC ligger ju väldigt bra till på listan t.ex. bra val. För det var CHORD Quetest du hade va? En av de som mäter bäst. Och jag antar att den låter bra med? SINAD säger absolut inte allt men om man går in och kollar på hur resten av mätningarna ser ut för de som ligger i det blåa där så är ju resten av mätningarna väldigt bra ut med.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-09-06 16:21

En rak lina?

Precis, dels hur apparaten uppfattas under kontrollerad blindtestlyssning. Sedan tycker jag den här Amir verkar inte göra heltäckande mätningar. Exempelvis gör han enligt min mening inte tillräckligt mycket när det gäller frekvensgång. När det gäller jitter och distspektrum hos någon enstaka ton kan det se ut som f-n och hans moster men det är inte säkert att vår mänskliga hörsel kan uppfatta det ändå om det ligger under "Just Noticable Difference" (JND). Såna saker mäter han mycket till begränsad verklig nytta. Sedan borde han köra med medelvärdesbildning också för det ser man att han inte gör. Men det är ändock bättre än inget alls och jag ser initiativet som helhet som lovvärt. :)
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2019-09-06 17:08

Johan_Lindroos skrev:
En rak lina?

Precis, dels hur apparaten uppfattas under kontrollerad blindtestlyssning. Sedan tycker jag den här Amir verkar inte göra heltäckande mätningar. Exempelvis gör han enligt min mening inte tillräckligt mycket när det gäller frekvensgång. När det gäller jitter och distspektrum hos någon enstaka ton kan det se ut som f-n och hans moster men det är inte säkert att vår mänskliga hörsel kan uppfatta det ändå om det ligger under "Just Noticable Difference" (JND). Såna saker mäter han mycket till begränsad verklig nytta. Sedan borde han köra med medelvärdesbildning också för det ser man att han inte gör. Men det är ändock bättre än inget alls och jag ser initiativet som helhet som lovvärt. :)

Visst mäter han frekvensgång, Nedan ett exempel ->
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/review-and-measurements-of-new-topping-d50s-dac.7914/
Bild
Bild

Men är frekvensgången verkligen något att sätta så stor vikt vid?
På många apparater går det ju att välja filterfunktion själv.
Sen har man ju alltid möjligheten själv sampla om materialet med valfri filterfunktion för att kringgå begränsningar!
Och om inget annat hjälper finns ju alltid EQ :twisted:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-09-06 18:14

Johan_Lindroos skrev:
En rak lina?

Det verkar vara ganska likasinnade personer som hänger på audiosciencereview.com som på faktiskt.io och det är ganska lätt att bli medlem och bidra med tips om hur mätningarna kan göras bättre. Om jag hade suttit inne på den kunskapen hade jag gjort det.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-09-06 19:29

En rak lina?

:lol: Klart man blir trött om man inte förstår vad mätningarna relaterar till.. Men jag lovar dig att mätningarna har en korrelation till hur de är som musikförmedlare i en eller flera aspekter.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2019-09-06 21:41

Nattlorden skrev:
En rak lina?

:lol: Klart man blir trött om man inte förstår vad mätningarna relaterar till.. Men jag lovar dig att mätningarna har en korrelation till hur de är som musikförmedlare i en eller flera aspekter.

Insinuerar du något? Har du druckit whisky? :mrgreen:
Klart som f-n att mätningar spelar roll, om de är heltäckande och förhoppningsvis tar upp alla väsentliga aspekter.
Bekymret är inte enbart att förstå mätningar, man ska veta vad som ska mätas också, och förstå varför.
Men jag saknar lyssningsaspekten.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2019-09-06 21:54

Fast Rödvin funkar lika bra som en rak lina. Dvs endast musiken spelar roll, då :) .
Trevlig helg
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2019-09-07 21:46

Nu har ASR testat en samtida NAD AVR. Gick inte så bra för den.

A $9 Apple dongle easily outperforms what these devices produce

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-09-07 22:00

rajapruk skrev:Nu har ASR testat en samtida NAD AVR. Gick inte så bra för den.

Läste nyss testen. Det var nedslående. Det är inte heller speciellt billiga grejor. Det fanns en tid då NAD var bra och billiga.
Nu verkar deras hemmbioreceivers vara dåliga och dyra. :?

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-09-08 00:12

Den har allt för en billigt peng = inget att lita på och personligen varför jag valde Arcam istället. Men min kan ju mäta lika dåligt antar jag. Bara låter inte riktigt som det :mrgreen: Anthem-testet blir intressant som bara den.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2019-09-08 09:59

rajapruk skrev:Nu har ASR testat en samtida NAD AVR. Gick inte så bra för den.

ASR? Har du en länk att bjuda på? :)

https://audiosciencereview.com/forum/in ... -avr.8912/

Edit : hittade
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-09-08 14:09

philipbtz skrev:Anthem-testet blir intressant som bara den.

Har på ett amerikanskt forum sett kommentarer om tvivelaktig kvalitet när det gäller Anthem.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-09-08 15:06

RogerGustavsson skrev:
philipbtz skrev:Anthem-testet blir intressant som bara den.

Har på ett amerikanskt forum sett kommentarer om tvivelaktig kvalitet när det gäller Anthem.

Jag har läst liknande så vi får se vad mätningarna säger. Man kanske lika gärna kan ha en Yamha eller Denon liksom. Men då får man inte ARC.

Frisk

Inläggav Frisk » 2019-09-08 16:02

Vilket Anthentest?är det något på gång? Vore riktigt intressant att se.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-09-09 14:42

dewpo skrev:
Johan_Lindroos skrev:
En rak lina?

Visst mäter han frekvensgång, Nedan ett exempel ->
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/review-and-measurements-of-new-topping-d50s-dac.7914/
[ Bild ]
[ Bild ]

Men är frekvensgången verkligen något att sätta så stor vikt vid?
På många apparater går det ju att välja filterfunktion själv.
Sen har man ju alltid möjligheten själv sampla om materialet med valfri filterfunktion för att kringgå begränsningar!
Och om inget annat hjälper finns ju alltid EQ :twisted:

Precis, du visar ett bra exempel på vad jag menar är att han inte gör tillräckligt mycket när det gäller frekvensgång.
Vad är det som du tycker är så bra med de mätningar du visade?

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-09-09 15:48

Som jag har förstått det så har frekvensgången väldigt stor betydelse för hörbarhet. Betydligt större än brus, dist och jitter ?

Det verkar som Amir böjt sig lite för det kommersiella- det SKA ju göras jittermätningar eftersom konsumenterna ( vi! ) vill se sådana mätningar.

Kunskapsnivån på audiosciencerewiew är klart lägre generellt än här på faktiskt.io. Det verkar tex inte vara många som vet vad en våglängd är. Man verkar inte heller kunna skilja på resonanser och reflektioner i ett rum. Den skillnaden kunde iofs inte jag heller för ett år sedan :oops: :)

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2019-09-09 16:01

Är det ringningarna eller .8dB droppen vid 20000Hz som du menar hörbara/problematiska?
Det jag skulle vilja veta är om det finns ringningar under 20000Hz när DAC´n i exemplet arbetar på -
högre samplings frekvenser 96kHz 192kHz eller 384kHz. Gör det det så tycker jag det vore problematiskt!
Hur en DAC hanterar 44.1kHz eller 48kHz material internt är ointressant för mig då jag matar den med material
som en dator samplar om till högre samplings frekvenser, Då jag gått på myten att datorer som har högre -
beräkningskapacitet än en DSP är bäst på att göra den typen av omvandlingar.
Detta är förstås ren spekulation från min sida :?
Men enligt de som utvecklar den typen av digitala filter för datorer,
Så är de idag så bra att den digitala brusnivån är -240dB!

Nedan är ett test på vad som anses vara det bästa programmet för samplings-frekvens-omvandlingar =>
http://archimago.blogspot.com/2019/02/measurements-look-at-hqplayer-325.html

Frekvens gången är påverkbar genom val av filter och bruset mycket lågt!
Bild

Tyvärr finns det många program på marknaden som gör ett betydligt sämre jobb!
Bild

Jag funderar i dagsläget på om jag skall skaffa det programmet HQPlayer,
Undertiden använder jag ROON´s samplings-frekvens-omvandling.

Men åter till kärnfrågan, Problemet som jag ser det med att helt döma ut produkter Som LTS tycks göra.
På grund av att det dippar någon tiondels dB mot 20kHz tycker jag är att det är något som idag är påverkbart!
Att byta filter är gjort i en handvändning, Många andra problem är mycket svårare att göra något åt.
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-09-09 16:19

dewpo skrev:Är det ringningarna eller .8dB droppen vid 20000Hz som du menar hörbara/problematiska?
Det jag skulle vilja veta är om det finns ringningar under 20000Hz när DAC´n i exemplet arbetar på -
högre samplings frekvenser 96kHz 192kHz eller 384kHz. Gör det det så tycker jag det vore problematiskt!
Hur en DAC hanterar 44.1kHz eller 48kHz material internt är ointressant för mig då jag matar den med material
som en dator samplar om till högre samplings frekvenser, Då jag gått på myten att datorer som har högre -
beräkningskapacitet än en DSP är bäst på att göra den typen av omvandlingar.
Detta är förstås ren spekulation från min sida :?
Men enligt de som utvecklar den typen av digitala filter för datorer,
Så är de idag så bra att den digitala brusnivån är -240dB!

Nedan är ett test på vad som anses vara det bästa programmet för samplings-frekvens-omvandlingar =>
http://archimago.blogspot.com/2019/02/measurements-look-at-hqplayer-325.html

Frekvens gången är påverkbar genom val av filter och bruset mycket lågt!
[ Bild ]

Tyvärr finns det många program på marknaden som gör ett betydligt sämre jobb!
[ Bild ]

Jag funderar i dagsläget på om jag skall skaffa det programmet HQPlayer,
Undertiden använder jag ROON´s samplings-frekvens-omvandling.

Men åter till kärnfrågan, Problemet som jag ser det med att helt döma ut produkter Som LTS tycks göra.
På grund av att det dippar någon tiondels dB mot 20kHz tycker jag är att det är något som idag är påverkbart!
Att byta filter är gjort i en handvändning, Många andra problem är mycket svårare att göra något åt.

Nej, jag menade precis det jag skrev ovan:

Johan_Lindroos skrev:Precis, du visar ett bra exempel på vad jag menar är att han inte gör tillräckligt mycket när det gäller frekvensgång.
Vad är det som du tycker är så bra med de mätningar du visade?

För att förtydliga: Det var alltså en fråga till dig vad du tycker ser bra ut med mätningarna (alltså själva mätmetoden, inte apparatens prestanda) du visade högre upp, angående apparat Topping D50s.

Det du svarar om ovan är uppenbarligen något helt annat som jag inte har några kommentarer kring. Jag förstår faktiskt inte varför du tar upp det just nu när det inte handlar om det.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-09-13 02:03

Än så länge en Pioneer i ledningen - lite oväntat kanske?
Bild

Anthem!
https://www.audiosciencereview.com/foru ... -avr.8961/

tomasgbg

Inläggav tomasgbg » 2019-09-13 06:40

Rätt chockerande vad dåligt AVR mäter jämfört med rena dacar och mindre 2kanalare med dac.

Iof har man länge sagt att man behöver lägga dubbelt upp på en bio maskin för att nå samma prestanda som en 2kanalare. Har ändå trott att dom kommit ikapp men nu har väl gapet snarare ökat när man ser mätningar.

MorganM

Inläggav MorganM » 2019-09-13 07:10

Apropå recivrar så tycker jag Denon blivit bättre med åren gällande välljud.Har haft 2105/3805/4310/. Och nu 4300H.
Pioneer har väl sedan ett antal år tillbaka bara class D?
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-09-13 07:39

Åter igen - massor med information saknas i bilden.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-09-13 08:47

Morello skrev:Åter igen - massor med information saknas i bilden.

Bilden? Alltså du får ju in och läsa på forumet.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2019-09-13 10:02

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2019-09-13 11:58

AVR har inget med bra stereoljud att göra bekräftar ju också mätningarna. Standard att göra nersamplingar tydligen även om ingången klarar 24/192 eller mer så det mesta som går igenom är 44 eller 48.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-09-13 22:23

Harryup skrev:AVR har inget med bra stereoljud att göra bekräftar ju också mätningarna. Standard att göra nersamplingar tydligen även om ingången klarar 24/192 eller mer så det mesta som går igenom är 44 eller 48.

Japp, jag tror nästan alla gör så, man får köra separat DAC. Men som tur är så får man galet bra sådan för några tusenlappar bara. Min har även Roon endpoint och allt så det blir perfekt. Slutstegsdelarna är ju heller aldrig något att lita på men det kör man ju separat så.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2019-09-16 18:00

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2019-09-16 18:58

Oj.
Amirs sida stärker sina aktier iaf. Behövs mer än någonsin.
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi