Kompression... Igen. Varför är det bra?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-03 18:01

Jag ser fram emot då det skall diskuteras F/e metoder osv ... :lol: :lol:

Och saker om f"ärgningar" o allt sådant.. NU tror jag att jag fattar vad tråden popedh tog upp en tidigare tråd...:lol: :lol:

Ja jäklar.. Det blir nog att läsa faktiskt.se NOGA i framtiden om popedh orkar med att va här...

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-03-03 18:04

Mayro skrev:Jag ser fram emot då det skall diskuteras F/e metoder osv ... :lol: :lol:

Alla seriösa ljudtekniker använder F/E-lyssning. Alla har knappar som heter
'bypass' eller liknande, således att man kan jämföra före och efter
inkopplande av processeringsapparat, förhoppningsvis vid samma
upplevda volym. ;)

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-03-03 18:05

popedh skrev:detta va nästan droppen.... sticker nog här ifrån snart.. så kan ni sitta här å mögla och snacka om hur kassa vi är på att spela in...

Ingen har sagt att ni kassa på att spela in, ni spelar ju bara in det som kunden vill att ni ska spela in.....det som frågas här är ju varför kunden vill ha en kass inspelning :wink:
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-03-03 18:07

Nej, stick inte popedh! Vi kan nog lära oss ett och annat, åt bägge håll,
tack vare ditt deltagande. :)

Repris 2:

popedh skrev:
E skrev:...och du svarade inte på min viktigaste fråga: Var skulle du lägga
standarden för medelnivå, om du fick välja?

(För maximal ljudkvalitetspotential och konstnärlig frihet!)

oj det där är jättesvårt... beror ju på musikstil och sånt...

Nej! För att ingen musikstil ska få några ljudtrycks-konkurrensfördelar
alltså!

Maximal konstnärlig frihet och maximal ljudkvalitetspotential sa jag ju.

Varsågod att svara. :)

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

popedh

Inläggav popedh » 2006-03-03 18:09

The_Man skrev:
popedh skrev:detta va nästan droppen.... sticker nog här ifrån snart.. så kan ni sitta här å mögla och snacka om hur kassa vi är på att spela in...

Ingen har sagt att ni kassa på att spela in, ni spelar ju bara in det som kunden vill att ni ska spela in.....det som frågas här är ju varför kunden vill ha en kass inspelning :wink:

Kan faktiskt inte komma på nån inspelning som låtit kass när den kommit härifrån.... sen så mastrar vi av naturliga skäl nästan inga projekt som vi själva spelat in.. å det har ju trycks upp lite väl mycket ibland...

popedh

Inläggav popedh » 2006-03-03 18:13

E skrev:Nej, stick inte popedh! Vi kan nog lära oss ett och annat, åt bägge håll,
tack vare ditt deltagande. :)

Repris 2:

popedh skrev:
E skrev:...och du svarade inte på min viktigaste fråga: Var skulle du lägga
standarden för medelnivå, om du fick välja?

(För maximal ljudkvalitetspotential och konstnärlig frihet!)

oj det där är jättesvårt... beror ju på musikstil och sånt...

Nej! För att ingen musikstil ska få några ljudtrycks-konkurrensfördelar
alltså!

Maximal konstnärlig frihet och maximal ljudkvalitetspotential sa jag ju.

Varsågod att svara. :)

Mvh E*

Det är som jag sa, en omöjlig grej att hitta på nåt bra värde bara så där... dessutom skulle det va omöjligt att göra en lag som sa så.. skulle det va straffbart att ligga över då eller?? med instanser som provmätte skivor och grejer? tror inte de va..
Det som måste hända är att skivbolagen kommer över limiterhysterin...

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-03-03 18:13

sen så mastrar vi av naturliga skäl nästan inga projekt som vi själva spelat in.. å det har ju trycks upp lite väl mycket ibland...
Förklara gärna vilka de naturliga skälen är för oss som inte är insatta i erat arbetssätt. Spelar ni in delar av en mix tex?

Användarvisningsbild
BigD

Inläggav BigD » 2006-03-03 18:16

Jag är inte bekant med vilka skivor som kommer från er, dock så skulle jag gärna vilja höra hur det låter.
Kan du ge tips på skivor som ni har varit inblandade i, där masteringen inte förstört verket i allt för hög grad?

popedh

Inläggav popedh » 2006-03-03 18:17

Martin skrev:
sen så mastrar vi av naturliga skäl nästan inga projekt som vi själva spelat in.. å det har ju trycks upp lite väl mycket ibland...
Förklara gärna vilka de naturliga skälen är för oss som inte är insatta i erat arbetssätt. Spelar ni in delar av en mix tex?

Nej men det brukar kännas helt skumt att sätta sig å mastra nåt som man suttit å mixat i flera veckor.. det är bättre att låta nån med "nya" öron ta hand om det...

popedh

Inläggav popedh » 2006-03-03 18:20

BigD skrev:Jag är inte bekant med vilka skivor som kommer från er, dock så skulle jag gärna vilja höra hur det låter.
Kan du ge tips på skivor som ni har varit inblandade i, där masteringen inte förstört verket i allt för hög grad?

Oj vi har jobbat med allt mellan Hellström och Nenne Cherry... finns massor... Dan Viktors senaste kan jag rekomendera... mycke dist å fina grejer,() Kan bli ett riktigt hat objekt för er;)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-03-03 18:20

Hej Popeye,
jag tycker det vore kul om du kunde stanna eftersom du ändå är en med insikt i den kommersiella verkligheten på andra sidan.

För övrigt tycker jag många visat prov på mycket begränsad social kompetens.
Vill någon prata något annat än INO, 208 och 668 så vore det väl bra om vi inte med en besservitsk attityd beskyller hela branschens fel på popedh.
Annars kanske det kommer hit någon och idiotförklarar oss alla eftersom hans SIBA stereo låter illa eftersom vi som erfarna konsumenter borde sett till att hjälpa butiker så inget skit såldes till konsumenter.
Så låt varje person som inte säger sig företräda en branschorganisation ansvara för sitt arbete.
Vilka har hört skivor inspelade av popedh? Händer upp?

Välkommen till nya medlemmar tycker jag så inaveln kan minska.

Harryup

popedh

Inläggav popedh » 2006-03-03 18:22

Harryup skrev:Hej Popeye,
jag tycker det vore kul om du kunde stanna eftersom du ändå är en med insikt i den kommersiella verkligheten på andra sidan.

För övrigt tycker jag många visat prov på mycket begränsad social kompetens.
Vill någon prata något annat än INO, 208 och 668 så vore det väl bra om vi inte med en besservitsk attityd beskyller hela branschens fel på popedh.
Annars kanske det kommer hit någon och idiotförklarar oss alla eftersom hans SIBA stereo låter illa eftersom vi som erfarna konsumenter borde sett till att hjälpa butiker så inget skit såldes till konsumenter.
Så låt varje person som inte säger sig företräda en branschorganisation ansvara för sitt arbete.
Vilka har hört skivor inspelade av popedh? Händer upp?

Välkommen till nya medlemmar tycker jag så inaveln kan minska.

Harryup

opps en vettig person;) nu är det 2;)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-03-03 18:23

popedh skrev:
Martin skrev:

Nej men det brukar kännas helt skumt att sätta sig å mastra nåt som man suttit å mixat i flera veckor.. det är bättre att låta nån med "nya" öron ta hand om det...
Även om det ibland "trycks upp lite väl mycket" (dina ord)? Om du fick välja själv skulle du inte vilja mastra din egen mix då för att vara säker på att få det som du vill ha? Alternativt baka ihop mastringen och mixningen i ett svep så att allt blir färdigt precis som du vill ha det?

Bara en tanke, eftersom du uttryckte ett uns missnöje över hur andra mastrar eran mix. :)
Senast redigerad av Martin 2006-03-03 18:27, redigerad totalt 1 gång.

popedh

Inläggav popedh » 2006-03-03 18:27

Martin skrev:
popedh skrev:
Martin skrev:

Även om det ibland "trycks upp för mycket" (dina ord)? Om du fick välja själv skulle du inte vilja mastra din egen mix då för att vara säker på att få det som du vill ha? Alternativt baka ihop mastringen och mixningen i ett svep så att allt blir färdigt precis som du vill ha det?

Bara en tanke, eftersom du uttryckte ett uns missnöje över hur andra mastrar eran mix. :)

Tanken e bra.. men de e rätt svårt... jag litar på mina kollegor runt om i norden och vet att dom gör det bättre än vad jag själv skulle göra after att ha suttit å lyssnat på alla låtar 6 dagar i veckan i flera månader.... men ibland säger jag till dom att ta detlite lugnt)(

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-03 18:27

popedh skrev:

ingick jag i den räkningen? :D

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2006-03-03 18:28

Ett tips om man vill bli väl bemött är ju att vara lite trevlig själv också... :roll: Tycker också det är bra om folk från musikbranchen stannar! Dock måste man från båda håll kanske försöka förstå andras åsikter lite mer... vilket ju kan vara lite svårt ibland. (åker dit själv och skriver lite ogenomtänkta inlägg som kanske inte bidrar till en konstruktiv debatt... :oops: )

Vore kul om man kunde anordna nån liten träff med kanske några ljudtekniker och lite "hifi"-folk och sen spela och jämföra plattor man tycker låter riktigt bra eller riktigt dåligt. Som sagt tidigare, det kan ju skilja en del vad man tycker.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-03-03 18:29

Haakan_W skrev:
popedh skrev:

ingick jag i den räkningen? :D

Nej, han såg nog dubbelt. :wink:

Sorry för OT.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-03-03 18:33

Jag tror att det är ett stort problem att det finns sådana här motsättningar. Ljudtekniker-/audiofilförakt. Det är inte bra alls.

Det minskar ju bara förståelsen och hindrar dialogen.

popedh

sega

Inläggav popedh » 2006-03-03 18:34

Det är ganska rolig... en aning off topic kanske... men...
en reflektion bara... det verkar som ni är ungefär 15 år efter oss i utveckling... För undefär så länge sedan insåg vi hur otroligt liten eller ingen kablarna har i ett ljussytem... jag höll redan då på med att bråka med hififolk.... sälj kablarna och köp diffusorer... s ajag till alla... nu 15 år senare verkar det som ni fattat nyttan med diffusorer,,,, så om 15 år när vi lugnat oss, kanske ni sitter å klagar på att det limiteras för lite()

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-03-03 18:37

Hur mkt vi än vill så blir vi inte den köpstarka gruppen och har således inte ett smack att säga till om. Man kanske skall vara tacksam att det finns skivor som trots allt låter mkt bra. Men å andra sidan, vem av oss vill ha smurfhits och schlager spelandes? :) :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
norman

Re: sega

Inläggav norman » 2006-03-03 18:39

popedh skrev:Det är ganska rolig... en aning off topic kanske... men...
en reflektion bara... det verkar som ni är undefär 15 år efter oss i utveckling... För undefär så länge sedan insåg vi hur otroligt liten eller ingen kablarna har i ett ljussytem... jag höll redan då på med att bråka med hififolk.... sälj kablarna och köp diffusorer... s ajag till alla... nu 15 år senare verkar det som ni fattat nyttan med diffusorer,,,, så om 15 år när vi lugnat oss, kanske ni sitter å klagar på att det limiteras för lite()

Fast just på detta forum kanske det blir lite fel att reta oss för att vi använder dyrkablar och annat voodotrams.. :wink: Tror det är många här som fattat hur saker och ting ligger till med dyrkablar, absorbenter och diffusorer i mer än 15år... :)

popedh

Inläggav popedh » 2006-03-03 18:40

norman skrev:
en reflektion bara... det verkar som ni är undefär 15 år efter oss i utveckling... För undefär så länge sedan insåg vi hur otroligt liten eller ingen kablarna har i ett ljussytem... jag höll redan då på med att bråka med hififolk.... sälj kablarna och köp diffusorer... s ajag till alla... nu 15 år senare verkar det som ni fattat nyttan med diffusorer,,,, så om 15 år när vi lugnat oss, kanske ni sitter å klagar på att det limiteras för lite()

Fast just på detta forum kanske det blir lite fel att reta oss för att vi använder dyrkablar och annat voodotrams.. :wink: Tror det är många här som fattat hur saker och ting ligger till med dyrkablar, absorbenter och diffusorer i mer än 15år... :)

Hppas det,)

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2006-03-03 18:40

Ajaj - just som det började gå att diskutera igen så gör du ett riktigt korkat inlägg.
Du drar alla audiofiler över en kam - inte så fiffigt.

Audiofiler är icke per automatik kabelfjollor.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-03 18:42

hehe popedh...detta är inte direkt audiofilernas forum med kablage å div konstiga stenar osv....här är det hardcore pumpningsvolym som gäller :wink:

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-03-03 18:43

Som sagt innan så är kunskap och erfarenhet av varandra värdefullt.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-03-03 18:43

en reflektion bara... det verkar som ni är ungefär 15 år efter oss i utveckling... För undefär så länge sedan insåg vi hur otroligt liten eller ingen kablarna har i ett ljussytem... jag höll redan då på med att bråka med hififolk.... sälj kablarna och köp diffusorer... s ajag till alla... nu 15 år senare verkar det som ni fattat nyttan med diffusorer,,,, så om 15 år när vi lugnat oss, kanske ni sitter å klagar på att det limiteras för lite()

Du borde stanna en stund och lära känna detta forum. Det skiljer sig från andra då många medlemmar här har flytt andra hififorum på grund av förtryck från subjektivistmaffian. De hififolk du syftar på ovan finns inte så många av här.

Jag är ganska säker på att ljudteknikerskaran och musikkonsumenterna kan mötas under trevligare former på just detta forum. Det krävs bara lite ömsesidig respekt. Vi verkar ju trots allt vara överrens om att skivindustrin är ute och cyklar.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-03 18:44

nu börjar även popedh tramsa en del om saker han verkar ha dålig koll på.. :lol:

Jag har ev en stor bt träff där kablar skall testas i vår.. Du popedh är välkommen du med så kan vi diskutera kablars vara eller inte vara sedan.. Vad dom kostar är inte ämnet.. Utan vad dom kan göra för ljudet..

Samtidigt så är dufusorer ok samt INGET motsattsförhållande till kablar..

Och inget av det har motsattsförhållande till bra inspelade cd skivor osv... 8)

Såja.. Nu vet du.. :lol:

edit. här går det läsa om den träff som om intresse finns går av stapeln.. Att tro eller påstå är en sak.. Att i praktiken GÖRA samt BEVISA en annan.. Därav träff för att reda ut en del just trams från alla håll..

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=48691
Senast redigerad av Mayro_inaktiv 2006-03-03 18:47, redigerad totalt 1 gång.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-03 18:46

Mayro skrev:Jag har ev en stor bt träff där kablar skall testas i vår.. Du popedh är välkommen du med så kan vi diskutera kablars vara eller inte vara sedan.. Vad dom kostar är inte ämnet.. Utan vad dom kan göra för ljudet..

popedh: Kan tillägga att killen som skrev ovanstående inte representerar all den vetenskapliga vetgirighet och kunskap, som finns samlad här på faktiskt, särskilt väl...

popedh

Inläggav popedh » 2006-03-03 18:47

Mayro skrev:nu börjar även popedh tramsa en del om saker han verkar ha dålig koll på.. :lol:

Jag har ev en stor bt träff där kablar skall testas i vår.. Du popedh är välkommen du med så kan vi diskutera kablars vara eller inte vara sedan.. Vad dom kostar är inte ämnet.. Utan vad dom kan göra för ljudet..

Absolut inte.... tycker bara det var så märkligt att lägga 50 papp på kablar men inte en spänn på akustiken... som alla jag snackade med på den tiden gjorde.. inkl. Fridefors..

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-03-03 18:47

Mayro skrev:nu börjar även popedh tramsa en del om saker han verkar ha dålig koll på.. :lol:

Nu måste du missuppfattat vad popedh skrev? Kan gjorde ju ett mycket trevligt inlägg fullt av insikt och med bevis på att han faktiskt kan både det ena och det andra. Fler såna inlägg!

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi