petersteindl skrev:IngOehman skrev:Självklart, men den som vill försvara något så absurt som icke-mjuka fötter under högtalare tar till sig vilka absurda argument som helst - bara de försvarar det de vill tro på!
Motsatsen till ett vetenskapligt tänkande är det.
Vh, iö
Det handlar inte om att försvara något, det handlar om att ta fram samtliga möjliga alternativ som påverkar en ljudupplevelse samt att ta fram möjliga konsekvenser därav. Du kallar det absurt då det används icke-mjuka fötter under högtalare. Jag vill påstå att det du kallar absurt är nog det vanligaste sättet att ha under högtalarna World-wide. Då faller ditt absurd-begrepp, som jag ser det. Det må vara hur rätt eller hur fel som helst att använda mjuka fötter under högtalare. Jag började med mjuka fötter under OA6-typ 1 och under OA116. Det var kring 1974-75. Sedan demade jag detta för Stig Carlsson som anammade detta hemma hos sig under sina OA116 och OA2212. Det finns även beskrivet i modifieringsanvisningarna gällande OA116 och OA2212 på Carlsson planet. Man kan knappast påstå att jag inte har erfarenhet i ämnet.
Att hävda att dessa konsekvenser skulle vara icke-existerande strider mot vetenskap som jag ser det.

Det finns nog betydligt fler högtalare i ljudstudios World wide som inte står på mjuka fötter än som står på mjuka fötter. Blir det resonans runt omkring vid vissa frekvenser så har teknikern alla möjligheter i världen att ratta på inspelningen för att fixa ljudet innan det ges ut.
Då uppstår frågan vad man skall rätta sig efter? Tja, det får var och en själv bedöma, jag förkastar ingen princip, bara jag får det ljud jag vill ha.
Med vänlig hälsning
Peter
Alltså...
Först - mitt inlägg var inte en kommentar till något du skrivit!
Sen - att något är absurt är en uppfattning som jag baserar på graden av oförnuft. Gravt oförnuft är absurt, och mera så ju mera det sprider sig bland folk och upphöjs till en sanning.
Om du (eller vem som helst) sedan väljer att appellera till någon tumregel, någon auktoritet, brist på kunskap eller (som du faktiskt gjorde) till majoriteten, så får det stå för sig. I min värld så kan majoriteten bete sig absurt, och gör det dessutom skapligt ofta. Så det är inte ens något sällsynt.
Jag kallar spikfötter under högtalare för absurt - baserat på de tekniska konsekvenserna av att ställa dem så!
Vad någon tumregel säger, vad någon inte förstår om fysiken, vad någon auktoritet påstår eller vad majoriteten tror, ser jag ingen poäng med att fästa notis om. De är inte giltiga argument! Det är sådant som folk hänvisar till
i brist på sakargument (”det är ju så att...”, ”jag förstår inte hur det skulle kunna vara på något annat sätt”, ”doktor xyz säger”, ”de flesta tycker så”...).
- - -
Som jag ser det finns inga principiella skillnader mot om någon hävdar att ett lite repigt, en aning grumligt, lött färgat, lite oplant, fullt ytreflekterande eller på annat sätt dåligt glas, skulle vara bättre att ha i sina fönsterramar än ett museiglas (slipat, klart och AR-bahandlat), om målet är att se ut med så hög fidelitet (trohet) mot verkligheten utanför som möjligt.
Ett sådant påstående är tokigt på samma sätt som påståendet att spikfötter är en bra lösning är det.
- - -
Men jag tror ju du delar min åsikt därvidlag, så jag kommenterar inte heller denna gång något du skrivit, jag bara valde att citera från dig eftersom du verkade uppfattat att jag kommenterat dig med mitt tidigare inlägg.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).