Kompression... Igen. Varför är det bra?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

popedh

Inläggav popedh » 2006-03-03 23:34

dimitri skrev:förresten, tack popedh för lite frisk fläkt. Oaktat vem som har rätt.

Tackar;)

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-03-03 23:37

Men alla har ju rätt, det enda som skiljer vartifrån man kommer. Alla verkar ju tycka detsamma, men alla har olika synvinkel.

Jag hoppas att jag kan dyka med ev studiebesök i framtiden.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

popedh

Inläggav popedh » 2006-03-03 23:43

Vee-Eight skrev:Men alla har ju rätt, det enda som skiljer vartifrån man kommer. Alla verkar ju tycka detsamma, men alla har olika synvinkel.

Precis... det har lugnat sej lite nu.. imorse var det ju helt out.. 30 pers som angklagade mig för att va nån slags bov som förstör alla ninspelningar...... ehh... jaja

V8: nu funkar det med mailen..... tack..

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-03-03 23:54

popedh skrev:
Vee-Eight skrev:Men alla har ju rätt, det enda som skiljer vartifrån man kommer. Alla verkar ju tycka detsamma, men alla har olika synvinkel.

Precis... det har lugnat sej lite nu.. imorse var det ju helt out.. 30 pers som angklagade mig för att va nån slags bov som förstör alla ninspelningar...... ehh... jaja

V8: nu funkar det med mailen..... tack..

Härligt! Skönt att det löste sig med alltsammans. Har jag inte sagt det förut så säger jag det nu:

Välkommen! :D
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-03-03 23:56

Jag har inget att bidraga med men vill också tacka för en kul tråd!

PS Erkänner att jag har svårt att skilja på Morellos filer blint. Skyller på fredagsvinet...
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
Singular

Inläggav Singular » 2006-03-04 00:06

Margaux skrev:PS Erkänner att jag har svårt att skilja på Morellos filer blint. Skyller på fredagsvinet...

Boxvin, som här? 8)
Nanosubtila skillnader på versionerna, tycker jag.

Inga mer trumtagningar, Morello?
Nåt som svänger i.a.f.?
Improve your number
of loudspeaker boxes | You only need one!

www.singular.se | www.embracingsound.com

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-04 11:05

Fasen, man blir ju nästan rörd då man går in på rasten och läser i denna tråd! Där ser man vad som kan komma ur ett planerat studiebesök och ett aktivt LTS-medlemsskap. :wink: Tack popedh, sällan har en nygammal grannsämja känt mer upplyftande! :lol: Nu skall "vi" bara banda lillgrabben (han spelar & sjunger förresten i Nordstan mellan 12-14 idag) och fixa mig ett trådlöst nätverk oxå... :oops:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-04 12:19

popedh skrev:
Martin skrev:
sen så mastrar vi av naturliga skäl nästan inga projekt som vi själva spelat in.. å det har ju trycks upp lite väl mycket ibland...
Förklara gärna vilka de naturliga skälen är för oss som inte är insatta i erat arbetssätt. Spelar ni in delar av en mix tex?

Nej men det brukar kännas helt skumt att sätta sig å mastra nåt som man suttit å mixat i flera veckor.. det är bättre att låta nån med "nya" öron ta hand om det...

Ja, det är ungefär som när man målat en tavla.

Då skall man ju helst mastra tavlan, så att den skall kunna användas även av folk som inte har så bra smak, och i rum med icke-optimal belysning.

Då vid mastingen behövs det fräscha ögon! Så det gör man inte själv utan man lämnar bort konstverket till en mastringsmålare som tar bort de för skrapa nyanserna med pensel och kniv, och som med en grå sudd som sveps över ytan kan utjämna färger och kontraster så att man kan ha tavlan även i bakgrunden utan att den stör för mycket. Den får ju inte vara för dynamisk om den skall fungera i enkla miljöer, ni vet.

De där avvägingarna kan man ju inte göra själv, för man har ju tittat på målningen under hela den tid man målat den, och blivit helt blind och omdömeslös...

Hipp hipp hurra för mastrare!

Vh, iö

- - - - -

PS. Det ovanstående är ironi. Om någon missade det.

PPS. Allt det ovanstående alltså. :wink:
Senast redigerad av IngOehman 2006-03-04 13:06, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: sega

Inläggav IngOehman » 2006-03-04 12:49

popedh skrev:Det är ganska rolig... en aning off topic kanske... men...
en reflektion bara... det verkar som ni är ungefär 15 år efter oss i utveckling... För undefär så länge sedan insåg vi hur otroligt liten eller ingen kablarna har i ett ljussytem... jag höll redan då på med att bråka med hififolk.... sälj kablarna och köp diffusorer... s ajag till alla... nu 15 år senare verkar det som ni fattat nyttan med diffusorer,,,, så om 15 år när vi lugnat oss, kanske ni sitter å klagar på att det limiteras för lite()

Har du bara förstått att dyrkabel-haussandet är nys i 15 år? 8O

Isfall ligger du avsevärt mycket mer än 15 år efter... :wink:
Det har jag vetat sedan 60-talet, och dessförinnan hade jag ingen uppfattning alls (det är ju så att det är meningslöst att ha en uppfattning innan man undersökt något).

Ljudtekniska sällskapet har talat om högtalarnas och rummets dominerande betydelse, liksom kablarnas ynka betydelse, sedan 50-talet!

Jag tror du misstar dig på vilka människor som dominerar här på faktiskt. Det är bara undantagsvis folk som överenstämmer med din föråldrade förutfattade mening om vad en audiofil är för något. :?

Det är dags för dig att uppgradera dina fördomar Poppe! Eller avveckla dem. 8)

Vh, iö

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-03-04 12:54

Jaha!

Då var det igång igen!

/J

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-03-04 12:56

:mrgreen: Härligt med diskussioner....
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-04 13:04

popedh skrev:Nej för fan... ingen breddning... never...

har allt uppskrivet här så fin föärstår du... så man vet vad som gjorts

Sonalksis EQ: Hp 33Hz
Sonalksis EQ: bassänkning runt 100Hz nån db..
Waves Vintage de esser
Waves L2 ultramaximizer: Ca 5db limiting
Sony oxfort inflator: Har väl plockat upp nivån nån db till...
UV22 Dither

de va allt...

Tack för exemplen till att börja med! :P

Mycket trevligt att ha diskussionsunderlag i så bra handfast form som faktiskta ljudspår! (Jag kanske skulle lägga upp några exempel också...).

För att få de båda spåren lika högljdda behöver jag höja det "omastrade" (fast det är rätt illa komprimerat det också, ehuru olika mycket för olika ljud, basljuden låter värst) med 6 dB, alltså 1 dB mer än du anger att limiteringen skett med.

Den upplevda ljudnivån på det misshandlade spåret tycks alltså på grund av distorsionen ge en ytterligar subjektiv ökning om sisådär 1 dB, vilket är rätt ovanligt, eftersom det motsatta ofta sker, det vill säga spåret brukar ""tappa orken" någon upplevd dB av limiteringen.

I övrigt skulle jag vilja säga att den omastrade låter sm en medelmåttig inspelning/produktion, det vill säga väldigt mycket bättre än de värsta exemplen. Den mastrade är ju klart sämre (skulle subjektivt säga att den är 4 ggr orenare), men fortfarande i mina öron något bättre än en "medel-pop/rock-skiva".

Vh, iö

EDIT: Nu ser jag att jag läst lite slarvigt, den där extra decibellen kommer förstås från den hemska inflatorn.
Senast redigerad av IngOehman 2006-03-04 13:12, redigerad totalt 1 gång.

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-03-04 13:05

popedh har redan säkert (vid det här laget) reviderat sin uppfattning om faktiskt's madlemmarnas kabel- och akustikuppfattningar. Han har också gett uttryck för det.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-04 13:10

Okej, förlåt.

Jag var borta från Faktiskt igårkväll, och håller på och läser ikapp denna sid-exploderande tråd. 8O

Har bara kommit en bit in på sidan 11 eller vilken det nu är, än så länge. Det är alltså bara det som skivits fram till dess som jag tagit hänsyn till i mina inlägg nyss.

Ber om ursäkt alltså Poppe, om jag kommenterat något som du inte står för längre. Det var inte illa ment. :wink:

Jag skall läsa klart hela tråden innan jag skriver något mera. :oops:

Vh, iö

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-03-04 13:16

Ingvar jag tror du har missat ett par vändningar i denna tråden. [pop-edh] Är ju nästan på "våran" sida egentligen.

Fundera en stund på vad du skulle tycka om mastring ifall dina uppdragsgivare krävde att du skulle trycka upp inspelningarna så att de lät 7dB starkare. Antingen gör du det och gör det så snyggt du kan eller så får det vara. Alternativet är alltså att du inte får jobba med musiken längre, om du inte vill jobba gratis alltså. Om du påpekar för skivbolagen som är dina uppdragsgivare att du tycker det skulle låta bättre utan limiteringen så bryr de sig inte, de är inte av samma åsikt eftersom de vet att musiken kommer ut bättre på marknaden om den låter starkare. Därför går de istället till någon annan. Denna "kraft" kommer givetvis att färga åsikterna hos aktörerna som fortfarande finns på marknaden. De som inte tycker så försvinner succesivt, därför är det ett sätt att "stanna kvar", att fortsätta jobba med det man brinner för, att försöka se fördelarna med mastringen. Därför är det mer accepterat än vad vi tycker att det borde vara. Om man ska komma någonstans i diskussionen måste man förstå detta.

Om det kommer någon och levererar ett paket till dig som innehåller fel saker men är korrekt adresserad. Klagar du på paketombudet då?
Senast redigerad av Martin 2006-03-04 13:21, redigerad totalt 2 gånger.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-04 13:16

Ja, då satte jag min musikaliskt intresserade flickvän framför stereon och körde igenom ljudspåren. Hade i förväg fixat nivåerna så att de var rimmligt lika.

Vi var båda överrens om att basen på den "rena" produktionen var klart bättre, rösten på sångaren "stack fram" mer och den allmänna ljuduppfattningen var att musiken ryckte tag mer i oss.

Den mastrade filen upplevdes inte alls så illa. Faktum är att om vi inte hört den andra varianten skulle tyckt att det lät helt ok. Lite laidback.. soft..bakgrundsmusik.

För tydligheten skull vill jag påpeka att ljudet förmedlades via en sådan anläggning som skivbolagen anser att svenska folket har, dvs den på frontsidan på www.bestsound.se . Trots detta föredrog vi den omastrade produktionen. Kan påpeka att man fick justera basnivån rätt kraftigt mellan dem...

/Magnus
som just nu uppdaterar flickvännens anläggning med ett par Pip.
Väntan på lackning är olidlig ;-)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-04 13:26

Jo, förresten, Mia vill ha skivan :-)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-04 13:31

popedh skrev:.imorse var det ju helt out.. 30 pers som angklagade mig för att va nån slags bov som förstör alla ninspelningar......

Popeh:

Du är en bov, som förstör alla inspelningar! Fast en rätt hygglig bov verkar det som... :wink:

Och alla inspelningar kanske var att ta i, du skall ju inte behöva ta ansvar för de inspelningar som du inte inblandad i, de som andra gör... Och sen är det ju inte du som förstör dom heller, utan mastrarna...

På allvar:
Dock är du en del i det maskineri som kan, i varje fall försöka, sätta stopp, men som i praktiken väljer att inte göra det. Ni låter ljudkvalitetsdestruktionen escallera år från år. Ni lyckas (hur debatten än går) alltid försvara mastringen på något vis (med radanmärkning angående mastringens avarter förstås*).

Så länge så sker kommer inte mastringstekninerna att kunna byta uppdrag till det som de borde göra: Slutmixa/sammanställa album/och förstås PQ-koda mm.

Kaffekoppen:

Det du skriver gäller nästan undantagslöst, även i bergsprängare. ALLA föredrar ALLTID omastrade versioner i ALLA anläggningar, när volymen anpassas. Det gör den nästan aldrig när producenter och artister får höra "hur bra" det blivit på mastringsstudion. Den F/E-lyssningen saknar nivåjusteringen helt, precis som om programmaterialet var avsett för en unik anläggning med fastsvetsad volym... 8O

Vh, iö

- - - - -

*Det är illa att misshandla. Att ta avstånd från att "misshandla mycket" är märkligt, för det är ju en sorts godkännade för att misshandla lite. Min fråga är - varför misshandla alls???
Senast redigerad av IngOehman 2006-03-04 13:40, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-03-04 13:38

Ingvar: Du går på för hårt, märker du inte det på reaktionerna du får att du inte når fram?

Det är inte mastringsteknikerna som är problemet utan marknadskraften som styr dem: skivbolagen. Det är dem man behöver övertyga. Pop-edh och andra inspelningstekniker vet ju redan att det distar mer ju mer man limiterar. Han säger ju det själv att han gärna skulle limitera mindre än idag. Det är alltså inte han du behöver övertyga.

Det är jätteviktigt att man förstår detta om man vill driva denna frågan konstruktivt någonstans.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-03-04 13:42

Martin skrev:...Fundera en stund på vad du skulle tycka om mastring ifall dina uppdragsgivare krävde att du skulle trycka upp inspelningarna så att de lät 7dB starkare. Antingen gör du det och gör det så snyggt du kan eller så får det vara. Alternativet är alltså att du inte får jobba med musiken längre, om du inte vill jobba gratis alltså. Om du påpekar för skivbolagen som är dina uppdragsgivare att du tycker det skulle låta bättre utan limiteringen så bryr de sig inte, de är inte av samma åsikt eftersom de vet att musiken kommer ut bättre på marknaden om den låter starkare. ...

Utmärkt sammanfattning av alla dessa inlägg! Otroligt intressant diskussion som faktiskt (!) leder framåt! Har inte "branschen" något intressant forum vi kan deltaga i?

/J

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-03-04 13:43

Martin
Det är IÖ. Det är helt OK. Han har ju medgett att han sköt från höften utan att läsa hela tråden. Tycka mig.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-03-04 13:45

Håller med Martin... En ingenjör på SAAB vill helst av allt konstruera en opel-fri bil, men stora bossen GM säger att så inte skall bli fallet. Samma sak med skivbolagen. De specar exakt så som de vill ha det, skulle mastringsteknikern göra annat så skulle det ev kunna leda till kontraktsbrott och i förlängningen bli utan jobb.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-03-04 13:45

Ok, sorry, jag går nog på lite hårt jag med. :oops:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-04 13:48

Jag vet inte, men jag tycker inte att man respekterar ljudteknikerna om man reducerar dem till medlallande marionetter, som du nästan gör.

Jag har varit med om massor av fall där det gått att åstadkomma väsentliga ljudkvalitetsförbättringar, och där INGEN blivit missnöjd. Så visst går det. Det som krävs är att de som är inblandade och vill hålla kvaliteten högt - driver sina teser!

Problemet med mastringsdebatten, i alla dess former, är ju att "den ena sidans" argument bygger på myter, som är OERHÖRT hårt förankrade i hela musikproduktionsbranschen.
De som gör jobbet - inspelningsteknikerna är oftast oerhört mycket insiktsfullare än själva skivbolagen, men ändå når det aldrig fram till dem som tar besluten, att många av sakerna som görs är fel och musikdestruktiva. ALLA som inte giller det som sker borde jobba för att en ändring skall ske.

Någon på högra nivå skulle dessutom behöva "göra en grej" av ljudkvaliteten.

Exempelvis genom att något skivbolag lancerade "highdyn-recordings", och då på skivan klargjorde att skivans ljudkvalitet inkluderar en ovanligt oskadad dynamik, som kräver några dB mera uppvriden volym än man kanske är van vid.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-03-04 13:52, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-03-04 13:48

Eftersom jag höll med så gör det mig till medhårding. :oops: :wink:
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-03-04 13:51

Ingvar: Men pop-edh som jobbat länge med detta känner ju sig i princip som en marionett i denna frågan som jag förstått det. Han har ju förstahandsupplevelser om just detta med skivbolagen som alltid har sista ordet.

Det är mycket enkelt: Skickar inte pop-edh mixen på mastring (till någon som han litar på, och kan säga "gå lite lungt på denna") så gör skivbolaget det själva.
Senast redigerad av Martin 2006-03-04 13:52, redigerad totalt 1 gång.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-04 13:52

IngOehman skrev:Exempelvis genom att något skivbolag lancerade "highdyn-recordings", och då på skivan klargjorde att skivans ljudkvalitet inkluderar en ovanligt oskadad dynamik, som kräver några dB mera uppvriden volym än man kanske är van vid.

Det här var Mias förslag. Hon skulle tom tycka att det var ok att betala mer för det. Även om "mindre" arbete gjorts...

Eller är det någon klurig person som puschar för DVD-audio/SACD som vill hålla ner kvalitén på CD? Ironisk konspirationsteori...

/Magnus

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-04 13:55

Martin:

Jag säger att han (ursäkta att jag talar om dig i tredje person Poppe) inte är det!

Jag säger att han kan göra skillnad.

Många röstar inte i valet för att de "inte kan göra skillnad". Det har rätt.
En röst gör nästan säkert ingen skillnad.

Men, ändå har de fel! För om alla som känner sig maktlösa och därför avstår från att ens försöka påverka, skulle resa sig och hävda sina åsikter - då skulle det blir en enorm respons! (I varje fall om de var rimligt överens med varandra... :wink: )

Vh, iö

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-03-04 14:00

Om det är så som du säger Ingvar (vilket det mycket väl kan vara). Vilket tror du är det bästa sättet att gå till väga? Kalla ljudtekniker för inkompetenta klåfingrare (typ) eller uppmuntra dem (bland annat genom att först erkänna och förstå deras situation) till att påverka skivbolagen tillsammans?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-04 14:00

Ingvar,

som en demokratins förespråkare måste jag nog tillstå att jämföreslsen trots allt verkligen är på sin spets. I ett demokratiskt val sker processen anonymt vilket skall garantera att ditt val inte får för dig negativa konsekvenser. Det kan inte ske i detta fall.

Men visst skulle det vara trevligt om personer i Popedh´s ställning gjorde två versioner och nivåanpassade dem ordentligt. Då skulle artisternas val kanske se annorlunda ut, inte alltid, men oftare än idag!

/Magnus

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi