Baslådebygge

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Stereotypen

Baslådebygge

Inläggav Stereotypen » 2006-03-04 00:14

Jag har en 18" bas hemma som jag länge har tänkt hitta på ngt kul med.
Jag funderar nu på att bygga en låda som är lika bred som rummet (4.5 m) 30 cm djup och 50 hög med portar i varje ände.
Denna skall då stå kloss mot bakväggen bakom anläggningen med portarna framåt.
Detta för att fylla ut de lägre frekvenserna.

Bild:

Några åsikter om detta?
Potentiella problem eller ngt jag bör tänka på?

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-03-04 00:46

Intressant.

Du ska inte bygga ett horn när du ändå ska bygga så stort? Inte för att jag vet något om hur man bygger horn, men 4,5m bredd borde man kunna få till rejält djup med.

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2006-03-04 00:51

Har funderat på horn också men kan inget om detta. Tänkte göra det lite lätt för mig :)

Användarvisningsbild
-distortion-

Re: Baslådebygge

Inläggav -distortion- » 2006-03-04 05:35

stereotypen skrev:Jag funderar nu på att bygga en låda som är lika bred som rummet (4.5 m) 30 cm djup och 50 hög med portar i varje ände.
många liter blir det! 8O
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2006-03-04 13:41

Många liter blir det! :D

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-04 14:31

En basreflexhögtalare i det formatet fungerar inte, och en sluten låda riskerar även den att få fruktansvärda problem med försenad energi...

Om du sätter elementen 1/6 från ena ändan i en tvärvägg i lådan, bygger formen svagt sluttande och sen har båda ändarna öppna kan du dock få en del kul effekter...

Ifrån ena pipöppningen (dem som är längre ifrån baselementet) kommer du att få alla mycket låga frekvenser, närmare bestämt i området runt 23 Hz. Från den korta pipan kommer du att få 115 Hz, och mitt emellan (nästan kvadratiskt) dessa pipförstärkta register så har du 57 Hz, och där är en halv våglängd 342/(2*57) = 3 meter, vilket av en händelse överenstämmer med sillnaden mellan 4,5*(5/6)=3,75 och 4,5*(1/6)=0,75m!

Vad betyder nu detta?

Jo, att vid 23 Hz kommer ena pipan att agera ljudledningspipa och förstärka ljudet en himla massa, vid 57 Hz så kommer ljudet från basens båda sidor att samarbeta, på grund av att skillnaden i piplängd är en halv våglängd, och vid 115 Hz så kommer den korta pipan att resonera och ge förstärkning av ljudet. Det blir mycket effektivt det...

En sådan här konstruktion behöver naturligtvis dimensioneras med mycket stor noggsamhet (och inte tumregelmässigt) men gör man ett perfekt jobb så kommer faktiskt känsligheten att bli mycket hög!

Hela 6 dB högre än elementets natorliga känslighet (eftersom både fram och baksida jobbar tillsammans!), och efterom lådan dessutom placeras nära golv och sidoväggarna (bakre väggen struntar jag i, för den är ju redan inräknad i elementets känslighetsangivelse, som brukar gälla i oändlig baffel), så blir det ytterligare 12 dB.

Jag har bara byggt ett sådant här system och det landade på en känslighet om 116 dB(!!!) för 2,83 volt in. Men det går faktiskt att nå ännu högre, om man vill. Det beror dock på även hur mycket ojämnheter i tonkurvan man kan acceptera.

Och observera att det INTE är ett hornsystem.

Vh, iö

- - - - -

Det största svagheten med sådana här konstruktiner är artikulationen, som inte är lätt att få superbt bra.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-03-04 15:33

Kul lösning! Det gick ju att simulera den oxå i Svantes Basta! Det blev en bandpasslåda med två långa portar och minimala lådor. Rören är 75 resp 375cm, diameter som elementet, högg ett element i högen. Undras hur man nu ser responsen vid 57Hz?

Bild
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-04 15:56

Om du minskar membranmassan en smula, och även minskar kraftfaktorn blir det nog ännu bättre!

Fast redan nu är ju känsligheten respektingivande! 95 dB ned till 20 Hz är inte fy skam... Jag gissar att inte varken golv eller sidoväggarna är med i beräkningen ännu?

Vh, iö

- - - - -

PS. Om du kan få in en prickad linje för själva elementets rörelse (dubbelderiverad), alltså det som bleve ljudtryck om det skulle ha prarat direkt med luften utanför lådan, så kan man kolla att känsligheten på systemet inte vid någon frekvens blir lägre än 6 dB MER än elementets intrinsiska känslighet! Det är ju rätt kul.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2006-03-04 20:09

Jag hade med hjälp av mitt Tact försteg tänkt att mäta upp frekvensgången i basen efter installation och sedan korrigera för ojämnheter med hjälp av Tactens Eq. Iom den höga känsligheten skulle man ju rent teoretiskt kunna sänka alla toppar tills den blir hyfsat linjär och ändå ha en bra känslighet.
Är det rätt tänkt :?

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-03-13 16:36

Hur vet ni exakt hur den ska låta i en ev.låda utan att veta vad det är för element?

18" säger inte så mycket...

Återgå till DIY-forum