av IngOehman » 2006-03-04 14:31
En basreflexhögtalare i det formatet fungerar inte, och en sluten låda riskerar även den att få fruktansvärda problem med försenad energi...
Om du sätter elementen 1/6 från ena ändan i en tvärvägg i lådan, bygger formen svagt sluttande och sen har båda ändarna öppna kan du dock få en del kul effekter...
Ifrån ena pipöppningen (dem som är längre ifrån baselementet) kommer du att få alla mycket låga frekvenser, närmare bestämt i området runt 23 Hz. Från den korta pipan kommer du att få 115 Hz, och mitt emellan (nästan kvadratiskt) dessa pipförstärkta register så har du 57 Hz, och där är en halv våglängd 342/(2*57) = 3 meter, vilket av en händelse överenstämmer med sillnaden mellan 4,5*(5/6)=3,75 och 4,5*(1/6)=0,75m!
Vad betyder nu detta?
Jo, att vid 23 Hz kommer ena pipan att agera ljudledningspipa och förstärka ljudet en himla massa, vid 57 Hz så kommer ljudet från basens båda sidor att samarbeta, på grund av att skillnaden i piplängd är en halv våglängd, och vid 115 Hz så kommer den korta pipan att resonera och ge förstärkning av ljudet. Det blir mycket effektivt det...
En sådan här konstruktion behöver naturligtvis dimensioneras med mycket stor noggsamhet (och inte tumregelmässigt) men gör man ett perfekt jobb så kommer faktiskt känsligheten att bli mycket hög!
Hela 6 dB högre än elementets natorliga känslighet (eftersom både fram och baksida jobbar tillsammans!), och efterom lådan dessutom placeras nära golv och sidoväggarna (bakre väggen struntar jag i, för den är ju redan inräknad i elementets känslighetsangivelse, som brukar gälla i oändlig baffel), så blir det ytterligare 12 dB.
Jag har bara byggt ett sådant här system och det landade på en känslighet om 116 dB(!!!) för 2,83 volt in. Men det går faktiskt att nå ännu högre, om man vill. Det beror dock på även hur mycket ojämnheter i tonkurvan man kan acceptera.
Och observera att det INTE är ett hornsystem.
Vh, iö
- - - - -
Det största svagheten med sådana här konstruktiner är artikulationen, som inte är lätt att få superbt bra.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).