Harryup skrev:Som jag ser det är det underlagsberoende så att för att få fram "felet" när det inte är "rätt" kombination som låter bäst är kanske inte så lätt.
Jag är inte någon mjukfotsfiende och vet att det funkar bra normalt. Dock så anser jag att de inte är alltid som det låter bäst med mjukfötter. Hur det mäter när det inte låter bäst vet jag inte, så felet kanske inte ses i vibrationsmätningar i golvet. Eller kanske inte enbart. Skulle nog komplettera med pulsmätning av högtalaren också i olika register.
/Harryup
Du har så rätt! Det går inte att konstatera någonting om man inte har koll på hur underlaget (golvet) reagerar på krafter.
Det går inte att bara säga t.ex. att påverkan är försumbar oavsett vilken fot man väljer - eller omvänt.
- ett betonggolv med spikes kan mycket väl vara en lösning där inga (klart försumbara) vibrationer överförs
- ett reglat golv med golvspånskiva och klinker kan mycket väl vara svårt att avisolera även med mjuka fötter
Pga golvets i praktiken komplexa uppbyggnad avseende vibrationer och dämpning är det nog oftast svårt att teoretiskt förklara hur ett visst golv kommer att uppföra sig. Vi är så vana, vi på Faktiskt.io, att t.ex alltid ta med rummet i ljuddiskussioner och hur olika material påverkar men "glömmer" att ett golv är lika komplext för vibrationer.
Mitt golv verkar vid första tanken väldigt enket att värdera. (Uppifrån och ner: parkett/laminat, stegskydd, 8cm betong, 10cm frigolit, fukt och radonbarriär, 20cm betong, 30cm XPS frigolit, ca 20cm grus samt berg.).
Trots detta har högtalarplaceringen på golvet stor inverkan på hur golvet vibrerar, golvdistorsionens storlek, var tunga möbler är placerade och deras påverkan osv.!