Kompression... Igen. Varför är det bra?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-03-04 16:33

Morello skrev:Så länge skivbolag och/eller artister ber om starkare nivå, så kommer någon eller några att tillhandahålla tjänsten. Så fungera markandsekonomin. :)

Fast om de är tillräckligt få, så kommer de inte hinna med allt jobb de får. ;)

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-03-04 16:35

E skrev:
Morello skrev:Så länge skivbolag och/eller artister ber om starkare nivå, så kommer någon eller några att tillhandahålla tjänsten. Så fungera markandsekonomin. :)

Fast om de är tillräckligt få, så kommer de inte hinna med allt jobb de får. ;)

Mvh E*

Då kommer den branschen att växa och jämvikt att infinna sig. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-03-04 16:39

Nej, nej! Det finns ju nästan inga kvar som är beredda att förstöra konsten
för lite pengar! Du har ju helt missförstått... ;) :P

Mvh E*

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-03-04 16:40

E skrev:Nej, nej! Det finns ju nästan inga kvar som är beredda att förstöra konsten
för lite pengar! Du har ju helt missförstått... ;) :P

Mvh E*

Nu börjar det bli tramsigt. Tror du på detta själv? :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-03-04 16:43

Varför inte? Men vi kan sluta tramsa för nu ska jag spisa mat och
välljudande fonogram. :)

Mvh E*
Senast redigerad av E 2006-03-04 16:46, redigerad totalt 1 gång.

popedh

en vodka grape senare

Inläggav popedh » 2006-03-04 16:44

Skål på er med... nu e jag tebax och uppfriskande lugn;)

Användarvisningsbild
sztation

Inläggav sztation » 2006-03-04 16:45

Liknelser är alltid roliga, men man kan vrida på det ungefär som med statistik.

En tavla som mastras var det tal om innan. Att man förstör tavlan för att den ska gå att se i mörkt rum osv. Detta var fullständigt tokigt såklart. Men sen på sidan 11 i tråden eller nåt så kom man på att en pop-skiva är något som ska sälja. Inte vara till för den där finsmakarkretsen som utgör en mindre del av konsumenterna. Alltså är inte en pop-skiva jämförbart med en tavla.

Jo, om tavlan ska tryckas ut till posters och orginalmålningen är en sexig tjej där tavlan är ganska mörkt gjord och en höjning av ljuset får den att sälja mer.

Och en liten sammanfattning om vilken kompression man snackar om. Iallafall tycker jag det är stor skillnad på kompression och kompression. Men det börjar väl komma på plats nu :)

Radiokompression. Alltså, precis som kom fram senare, är något som görs VÄLDIGT tydligt där starka partier sänks rejält med lång releasetid.
Eller man höjer allt det svaga om man så vill. Det sabbar orginalet totalt. Men det är gjort för att man ska kunna lyssna på radio som bakgrundsljud utan att anstränga sig för att höra.
HELT OK för mig.

Kompression vid mixning/producering Det är väl upp till varje producent hur han eller hon vill att hennes instrument/maskin ska låta. Kompressor kan vara ett instrument i sig att få fram rätt sound på sin låt/instrument. Fråga Abba eller benny benassi. HELT OK för mig.

Kompression vid mixning/mastring
För att dämpa dynamiken som gör att materialet blir mer lättlyssnat för den breda massan som vanligt samt att alla låtar på skivan får samma styrka etc.
Det är OK och INTE OK, beroende på miljön/anläggning när man ska lyssna och vilken person som lyssnar.
Det går enligt mig inte bara att ersätta med en MAX BASS-knapp eller Dynamic range knapp som det står lite här o där.

Loudnessracet (brickning?) nytt ord för mig :)
Förstör mycket. Man gjorde bra sound på 80-talet också utan att maximera. Felet är att det går att maximera och att skivan i sin tur upplevs som bättre kvalitet av den större massan, dom som köper/lyssnar på skivan. Jag tror inte det är en myt. Jag skulle kunna tänka mig att det är lite psykologiskt att när det är starkt ljud i mp3spelaren redan när volymen står på 7 istället för på 12 så uppfattas det som en proffsigare skiva även om ljudkvaliteten är sämre.
Men att tänka på tycker jag är att man fortfarande (iaf enligt egen erfarenhet :) ) kan ha en upplevd dynamisk/felmixad låt men att den fortfarande är distorerad i racet.
Någon som fattade?

Livekompression
Är det inte meningen att det ska flukterara o (upplevd) styrka i ett eller ibland instrumenten av misstag ibland så varför inte.
Jag vill inte att s:en ska skära i mina öron så sätt en de-esser.. HELT OK för mig :) Går det att ordna på annat sätt genom en lyxigare uppmikning så visst. Kör på det.

Och de flesta är nog mer intresserad av själva musiken än om håkan hellström har med informationen under 35Hz eller inte. Oftast ligger det inte någon vettig/nödvändig information där iallafall. Beror på musikstil och vilken miljö det ska lyssnas i.

Att byta riktning på Loudnessracet är nog inte så lätt som att bara snacka med någon ljudtekniker på ett litet forum i lilla sverige och be honom göra mer. Det hela känns faktiskt ganska överlämpat åt ödet tycker jag. Ska vi dra en liknelse tjohoo så kan det väl vara som att be en bilägare att tanka mindre eller köra långsammare så att det går åt mindre bensin så att bensinbolagen får börja producera något annat bränsle. Eller nåt. Eller att be en BMW-ägare att prova grannens Fiat för att se att hans mat är mycket godare på hans balkong när hans mamma kan sitta på högtalarkablarna så att det blir varmare ljud.. kanske..
I vilket fall som helst så har många här rätt tycker jag fast man ser det på sitt sätt....

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Re: en vodka grape senare

Inläggav Naqref » 2006-03-04 16:46

popedh skrev:Skål på er med... nu e jag tebax och uppfriskande lugn;)

Perfekt! :P Vi är ju inte emot dig utan med dig (även om vår irritation mot dina kunder kanske får det hela verka tvärtom). :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-03-04 16:49

Bravo. :)
-Innehar F-skattsedel-

popedh

Inläggav popedh » 2006-03-04 16:50

dimitri skrev:Naq sa något. Ge dem valmöjlighet.
Kanske presentera 2 versioner, en enligt deras önskemål och en enligt egna ideal. Låt dem välja. Det skulle inte behöva betyda att sabotera sina utkomstmöjligheter, kanske tvärtom?

Dom tar den högsta... de e meningslöst...

Förr.. innan allt handlade om volymen, kunde man lura dom rätt bra... när man gjorde flera olika mixar brukade jag skriva "högre sång" på den mixen jag gillade mest, fast det inte alls var det.... 9/10 tog den mixen....

popedh

Inläggav popedh » 2006-03-04 16:58

Kaffekoppen skrev:Jo, förresten, Mia vill ha skivan :-)

Det är en superbra platta faktiskt... den bästa han gjort tom;)
kan skicka en till dej om du vill.
/I

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-04 16:59

har du nån förklaring till varför dom tar den högsta?

popedh

Inläggav popedh » 2006-03-04 17:01

Haakan_W skrev:har du nån förklaring till varför dom tar den högsta?

Läs i tråden så kommer du fatta... ;)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-04 17:08

Var groggen lika schmarrig som min kånjak?

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-03-04 17:16, redigerad totalt 3 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-03-04 17:09

Pengar.
- Militant slacker

popedh

Inläggav popedh » 2006-03-04 17:10

IngOehman skrev:

Vh, iö

Det hoppas jag... groggen var i af mycket bra..
Nästan så man får lust att plocka fram inflatorn;)

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-04 17:10

Jax skrev:

Pengar.

ja fast det borde finnas en radioversion och en skiva i affären version ;)

alt "köksradioversion" och "ljudfjantversion" :wink:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-04 17:14

popedh skrev:
IngOehman skrev:

Vh, iö

Nej, nej, nääääÄÄÄÄJJ!

Håll tillbaka, du kan motstå!

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-04 17:15

Vad gäller olika versioner (bättre alternativ att välja mellan) med mera, så tror jag inte att det är att "lura någon" som är lösningen på det här allvarliga problemet.

Däremot tror jag (vet rättare sagt) att man luras friskt redan nuförtiden i mastringsstudiorna, medvetet ibland, omedvetet ibland. Och dessutom är det så, att de som tar besluten lurar sig själv. 8O :o

Det som behövs är alltså att inte luras. Att oluras. :P

Ett sätt att oluras med beställaren, är att spela en omastrad och en matrad version bredvid varandra med nivåkorrigering.

Då kan han (hon?) nämligen välja utan att bli lurad. Man hör dem ju då på ett sätt som stämmer med hur man kommer att höra dem om man spelar fonogrammet hemma - på den volym som man VÄLJER med volymkontrollen.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-03-05 23:05, redigerad totalt 2 gånger.

popedh

Inläggav popedh » 2006-03-04 17:17

IngOehman skrev:
popedh skrev:
IngOehman skrev:

Vh, iö

Nej, nej, nääääÄÄÄÄJJ!

Håll tillbaka, du kan motstå!

Vh, iö

Ska försöka hålla mej;))

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-04 17:20

Nä, nu skall jag åka å se några filmer (härligt dynamiska!) i en hemmabio med 8 Ino-högtalare, och med 4 meter bred duk. :P

Mors alla!

Vh, iö

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-03-04 17:22

Mayro skrev:...hmm.. Vi kanske har makten att göra nåt OM alla forumet tillsammans hade tävling om bäst musik SAMT omhändertagande av ljudets kvalitet.. och utdelade ett pris för detta via våra hifi tidningar...

Då vart det nog aningen uppmärksammat.. För vinnaren skulle ju spridas via forumen över världen som en blixt...

Sånt brukar ju betyda klirr i kassan för skivbolagen OCH artisten.. Då kanske studiokillarna fick ett lite roligare uppdrag nästa gång

Kanske inte är ett så dumt uppslag i alla fall! Om de inte är mottagliga för sakargument så kanske hot och mutor (=barnuppfostran?) funkar :?

Vi har ju utmärkta funktioner för omröstningar här på faktiskt :!: Låt medlemmarna nominera utmärkta fonogram och sedan rösta på bästa ljudkvaliteten! Starta en mailinglista dit vi kan anmäla kontaktpersoner på skivbolagen, radio, producenter, recencenter m fl för "pressrelaese".

Hmmm - Klart!

/J

popedh

Inläggav popedh » 2006-03-04 18:44

Jocke skrev:
Mayro skrev:...hmm.. Vi kanske har makten att göra nåt OM alla forumet tillsammans hade tävling om bäst musik SAMT omhändertagande av ljudets kvalitet.. och utdelade ett pris för detta via våra hifi tidningar...

Då vart det nog aningen uppmärksammat.. För vinnaren skulle ju spridas via forumen över världen som en blixt...

Sånt brukar ju betyda klirr i kassan för skivbolagen OCH artisten.. Då kanske studiokillarna fick ett lite roligare uppdrag nästa gång

Kanske inte är ett så dumt uppslag i alla fall! Om de inte är mottagliga för sakargument så kanske hot och mutor (=barnuppfostran?) funkar :?

Vi har ju utmärkta funktioner för omröstningar här på faktiskt :!: Låt medlemmarna nominera utmärkta fonogram och sedan rösta på bästa ljudkvaliteten! Starta en mailinglista dit vi kan anmäla kontaktpersoner på skivbolagen, radio, producenter, recencenter m fl för "pressrelaese".

Hmmm - Klart!

/J

Det blir bara töntigt... ni måste börja med att bygga upp ert rykte gentemot musikbranchen... som ni kanske förstår, är mycket mycket dåligt. Med ert sätt att uttrycka er kommer ingen att lyssna... Till att börja med kan ni ju sluta att skriva att mastering är lika med att förstöra... det behöver inte alls alltid vara så... En mastering kan göra underverk på inspelningar där det kanske inte finns budget för att banda/mixa om... Det är ju lätt för er att säga att, låter det inte toppen så börja om från början.... men det funkar inte så... särskilt inte som budgetarna minskar i takt med minskad skivförsäljning.

Det ni har mest emot (vad jag förstått iaf) är topplimiteringen...
Om ni är lite mer respektfulla och inte avfärdar alla som jobbar med mastering som idioter skulle det vara mycket enklare att föra en vettig dialog ang. tex topplimitering.

Det är inte så många i min branch som stannat kvar här efter det bemötandet jag fick igår... vet inte själv varför jag gjorde det...

tex han som direkt när jag sa att jag var ljudtekniker frågade: "vart jobbar du, så jag vet vilka fonogram jag skall undvika" utan att ens ha hört någonting jag gjort... osv... finns massa exempel på skit jag fick i den här tråden igår.... va e det för stil egentligen?

Nä,, fram med en mer respektfull ton!

popedh

fonogram

Inläggav popedh » 2006-03-04 18:47

Och... för guds skull... använd inte uttrycket fonogram när ni snackar med folk i produktionsledet.

Användarvisningsbild
ljudatervinning

Inläggav ljudatervinning » 2006-03-04 19:05

Jag tycker popedh verkar ha en rätt nyanserad bild av problemet (har ej läst hela tråden). Ett stort problem tycker jag är att man inte håller isär begreppen som man bör. Man måste skilja på komprimering, limitering etc vid olika skeden i en produktion. Bara att släppa en CD innebär ju ett visst dynamikbortfall pga 16bitars begränsningen.

Att lyssna på en inspelning av ett trumset, med mikrofoner på en meters håll, med full dynamik några längre stunder är inget jag vill rekomendera om man vill ha grannar och hörsel i behåll! Iallafall inte när jag spelar! 8)

Till ljuspunkterna!

Bob Katz har föreslagit ett "nytt" mätarsystem för branchen. Det återsår att se om det slår igenom på bred front, men jag tycker initiativet är lovvärt!
K-12 K-14 samt K-20. T.ex. RME har stöd för detta i sina produkter.

Kort kan det förkalars som att man alltid mixar vid samma referensvolym , kalibrerade monitorer t.ex. -20dBFS =83dBSPL. M.a.o. väldigt likt det man gör vid filmmix. Vill man komprimera för soundets skull så är man fri att göra så, men man kommer inte att tjäna på "högre volym" jämfört med andra skivor.

Ta en sväng till digido.com, läs och begrunda. Tycker att DETTA borde lobbas för på bred front. LTS kanske?

popedh

Inläggav popedh » 2006-03-04 19:12

ljudatervinning skrev:Jag tycker popedh verkar ha en rätt nyanserad bild av problemet (har ej läst hela tråden). Ett stort problem tycker jag är att man inte håller isär begreppen som man bör. Man måste skilja på komprimering, limitering etc vid olika skeden i en produktion. Bara att släppa en CD innebär ju ett visst dynamikbortfall pga 16bitars begränsningen.

Att lyssna på en inspelning av ett trumset, med mikrofoner på en meters håll, med full dynamik några längre stunder är inget jag vill rekomendera om man vill ha grannar och hörsel i behåll! Iallafall inte när jag spelar! 8)

Till ljuspunkterna!

Bob Katz har föreslagit ett "nytt" mätarsystem för branchen. Det återsår att se om det slår igenom på bred front, men jag tycker initiativet är lovvärt!
K-12 K-14 samt K-20. T.ex. RME har stöd för detta i sina produkter.

Kort kan det förkalars som att man alltid mixar vid samma referensvolym , kalibrerade monitorer t.ex. -20dBFS =83dBSPL. M.a.o. väldigt likt det man gör vid filmmix. Vill man komprimera för soundets skull så är man fri att göra så, men man kommer inte att tjäna på "högre volym" jämfört med andra skivor.

Ta en sväng till digido.com, läs och begrunda. Tycker att DETTA borde lobbas för på bred front. LTS kanske?

Kloka ord...
Katz har en absolut en poäng, men jag tror att det är svårt att få folk att följa den...

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-04 19:29

popedh

Sedan bör väl kanske även branchen förstå att om vi alla som har relativt påkostade anläggningar skulle vara i samma nivå tekniskt verbalt så vi kunde föra diskutionerna på studionivå så skulle vi förmodligen jobba med saken själva..

Så i alla fall för mig måste jag säga att jag knappast ens skulle kunna säga mer än att cd skivorna låter oftast fördjävligt.. fattar inte studio och skivbranchen mig då så kan man ju bara skita i det som man redan gör...

Underteknad är ju inget teknikproffs.. och jag betalar skivindustrin för den tjänsten då jag köper skivorna.. Och hoppas då självklart mina samt andras pengar gör att man blir bemött med respekt och inte med att "Dom anser oss som töntar"...samt att man i alla fall tillsammans försöker ge mig kvalitet för mina förbannade pengar..

hoppas du snappar budskapet här.. Alla är inte amatörtekniker som det här ser ut.. Jag är absolut inte nån sådan i varje fall...

Jag är enbart en glad skit som gillar musik o gamla jänkebilar vilket är min andra hobby...

förhoppningsvis ses vi ju senare här på träffen...Skall bli skoj faktiskt. tror du kommer gilla läget.. Det ramlar ju in nån musiker också.. Så du kommer känna dig "hemma"..
MVH
Tobbe

popedh

DV

Inläggav popedh » 2006-03-04 19:37

Har fått några PM om att få tag i Dan Viktors platta. både omastat och mastrat... Någon frågade inte ens efter en omastrad version.. vilket jag tyckte var lite kul... för det är en väldigt fin skiva.. låtmässigt altså..

Så jag svarar här till er alla, det kanske är fler som är intresserade..

Det enklaste för mig är att ni köper plattan i butik, och sen kan jag skicka en omastrad version till er, det gör jag så gärna eftersom ni är så snälla mot mig. :)

Dock är det 3 spår på skivan som är redigerade och mastrade i Tools och den disken ligger på BMG, Så det blir för mycket jobb att fixa till det.. men de övriga 9 låtarna har jag omastrat...

För dom som vill kan jag oxå skicka både omastrat och butiksversionen mot 150:- på faktura.

Sen tilägger jag gärna oxå att detta absolut inte är en perfekt inspelning att jämföra masteringsprocessens hemskheter med eftersom det ligger massa distbringande burkar i vägen redan innan masteringen... Vilket jag i ofs personligen tycker är snyggt.... mao denna platta är INTE gjord för att likna verkligenheten... men eftersom ingen annan verkar sitta på bättre exempel och jag inte har tillräckliga rättigheter i nån annan av de senaste produktioner jag gjort, så får vi väl köra på detta...

/I

Ps... vi kan väl hålla detta lite "in house" dom kan va lite bråkiga ibland med sina 54 sidiga kontrakt... även om vi äger halva mastern....

tackar på förhand
Senast redigerad av popedh 2006-03-04 19:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-03-04 19:39

popedh skrev:tex han som direkt när jag sa att jag var ljudtekniker frågade: "vart jobbar
du, så jag vet vilka fonogram jag skall undvika" utan att ens ha hört
någonting jag gjort... osv... finns massa exempel på skit jag fick i den här
tråden igår.... va e det för stil egentligen?

Det var jag!

Och det ska nog läsas mot bakgrund av att du varit allmänt otrevlig, kallat
folk för idiot etc och berättat att du nästan alltid dämpar basregistret för
att det ska låta bättre hos dem som inte alls bryr sig om ljudkvalitet (ställer
högtalarna i hörnen och annat tok) - allt finns på sidan 5-6 eller så för den
som är intresserad av hela sanningen. Förstår du inte att man blir upprörd
då?! :(

Men jag medger att jag kanske tog i lite väl i stundens allvar - kanske
mänskligt... :? Har dock aldrig kallat någon för idiot eller ens något i
närheten...!

Vad gäller ordet fonogram så använder produktionsledet det själva, så
varför man inte skulle använda det när man pratar med just dem förstår
jag inte alls. Mastringsteknikern som medverkade i paneldebatten (Lyssna
gärna på den om du inte gjort det!) använde exempelvis ordet flitigt. Har
du något bättre förslag? ;)

Mvh E*

popedh

Inläggav popedh » 2006-03-04 19:50

E skrev:
popedh skrev:tex han som direkt när jag sa att jag var ljudtekniker frågade:
"vart jobbar du, så jag vet vilka fonogram jag skall undvika" utan
att ens ha hört någonting jag gjort... osv... finns massa exempel
på skit jag fick i den här tråden igår.... va e det för stil
egentligen?

Det var jag!

Och det ska nog läsas mot bakgrund av att du varit allmänt
otrevlig, kallat folk för idiot etc och berättat att du nästan alltid
dämpar basregistret för att det ska låta bättre hos dem som inte
alls bryr sig om ljudkvalitet (ställer högtalarna i hörnen och annat
tok) - allt finns på sidan 5-6 eller så för den som är intresserad av
hela sanningen. Förstår du inte att man blir upprörd då?! :(

Men jag medger att jag kanske tog i lite väl i stundens allvar -
kanske mänskligt... :? Har dock aldrig kallat någon för idiot eller
ens något i närheten...!

Vad gäller ordet fonogram så använder produktionsledet det
själva, så varför man inte skulle använda det när man pratar med
just dem förstår jag inte alls. Mastringsteknikern som medverkade
i paneldebatten (Lyssna gärna på den om du inte gjort det!)
använde exempelvis ordet flitigt. Har du något bättre förslag? ;)

Mvh E*

Som jag skrivit tidigare.... jag skrev idit.. inte idiot...

Jag säger ofta också fonogram.. men bara när jag pratar med statens kulturråd och sånt... Jag har inget själv emot det... men skall det diskuteras med folk som redan har agg emot er så är det mycket smartare att säga typ: "vi vill ha plattor utan toppdist", än att säga att " vi vill ha fonogram som låter bra i våra konnesörsanläggningar"

Ja du fattar va...

Edit: Som vanligt fattar jag inte att det inte är bara pop/rock-folk här...
Ber om ursäkt för detta... snacket är lite olika beroende på genrer.
Senast redigerad av popedh 2006-03-04 19:53, redigerad totalt 1 gång.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi