Morello skrev:Så länge skivbolag och/eller artister ber om starkare nivå, så kommer någon eller några att tillhandahålla tjänsten. Så fungera markandsekonomin.
Fast om de är tillräckligt få, så kommer de inte hinna med allt jobb de får.

Mvh E*
Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Så länge skivbolag och/eller artister ber om starkare nivå, så kommer någon eller några att tillhandahålla tjänsten. Så fungera markandsekonomin.
E skrev:Morello skrev:Så länge skivbolag och/eller artister ber om starkare nivå, så kommer någon eller några att tillhandahålla tjänsten. Så fungera markandsekonomin.
Fast om de är tillräckligt få, så kommer de inte hinna med allt jobb de får.
Mvh E*
E skrev:Nej, nej! Det finns ju nästan inga kvar som är beredda att förstöra konsten
för lite pengar! Du har ju helt missförstått...![]()
Mvh E*
popedh skrev:Skål på er med... nu e jag tebax och uppfriskande lugn;)
dimitri skrev:Naq sa något. Ge dem valmöjlighet.
Kanske presentera 2 versioner, en enligt deras önskemål och en enligt egna ideal. Låt dem välja. Det skulle inte behöva betyda att sabotera sina utkomstmöjligheter, kanske tvärtom?
IngOehman skrev:popedh skrev:Skål på er med... nu e jag tebax och uppfriskande lugn;)
Var groggen lika schmarrig som min kånjak?
Vh, iö
popedh skrev:IngOehman skrev:popedh skrev:Skål på er med... nu e jag tebax och uppfriskande lugn;)
Vh, iö
Det hoppas jag... groggen var i af mycket bra..
Nästan så man får lust att plocka fram inflatorn;)
IngOehman skrev:popedh skrev:IngOehman skrev:popedh skrev:Skål på er med... nu e jag tebax och uppfriskande lugn;)
Vh, iö
Det hoppas jag... groggen var i af mycket bra..
Nästan så man får lust att plocka fram inflatorn;)
Nej, nej, nääääÄÄÄÄJJ!
Håll tillbaka, du kan motstå!
Vh, iö
Mayro skrev:...hmm.. Vi kanske har makten att göra nåt OM alla forumet tillsammans hade tävling om bäst musik SAMT omhändertagande av ljudets kvalitet.. och utdelade ett pris för detta via våra hifi tidningar...
Då vart det nog aningen uppmärksammat.. För vinnaren skulle ju spridas via forumen över världen som en blixt...
Sånt brukar ju betyda klirr i kassan för skivbolagen OCH artisten.. Då kanske studiokillarna fick ett lite roligare uppdrag nästa gång
Jocke skrev:Mayro skrev:...hmm.. Vi kanske har makten att göra nåt OM alla forumet tillsammans hade tävling om bäst musik SAMT omhändertagande av ljudets kvalitet.. och utdelade ett pris för detta via våra hifi tidningar...
Då vart det nog aningen uppmärksammat.. För vinnaren skulle ju spridas via forumen över världen som en blixt...
Sånt brukar ju betyda klirr i kassan för skivbolagen OCH artisten.. Då kanske studiokillarna fick ett lite roligare uppdrag nästa gång
Kanske inte är ett så dumt uppslag i alla fall! Om de inte är mottagliga för sakargument så kanske hot och mutor (=barnuppfostran?) funkar![]()
Vi har ju utmärkta funktioner för omröstningar här på faktisktLåt medlemmarna nominera utmärkta fonogram och sedan rösta på bästa ljudkvaliteten! Starta en mailinglista dit vi kan anmäla kontaktpersoner på skivbolagen, radio, producenter, recencenter m fl för "pressrelaese".
Hmmm - Klart!
/J
ljudatervinning skrev:Jag tycker popedh verkar ha en rätt nyanserad bild av problemet (har ej läst hela tråden). Ett stort problem tycker jag är att man inte håller isär begreppen som man bör. Man måste skilja på komprimering, limitering etc vid olika skeden i en produktion. Bara att släppa en CD innebär ju ett visst dynamikbortfall pga 16bitars begränsningen.
Att lyssna på en inspelning av ett trumset, med mikrofoner på en meters håll, med full dynamik några längre stunder är inget jag vill rekomendera om man vill ha grannar och hörsel i behåll! Iallafall inte när jag spelar!![]()
Till ljuspunkterna!
Bob Katz har föreslagit ett "nytt" mätarsystem för branchen. Det återsår att se om det slår igenom på bred front, men jag tycker initiativet är lovvärt!
K-12 K-14 samt K-20. T.ex. RME har stöd för detta i sina produkter.
Kort kan det förkalars som att man alltid mixar vid samma referensvolym , kalibrerade monitorer t.ex. -20dBFS =83dBSPL. M.a.o. väldigt likt det man gör vid filmmix. Vill man komprimera för soundets skull så är man fri att göra så, men man kommer inte att tjäna på "högre volym" jämfört med andra skivor.
Ta en sväng till digido.com, läs och begrunda. Tycker att DETTA borde lobbas för på bred front. LTS kanske?
popedh skrev:tex han som direkt när jag sa att jag var ljudtekniker frågade: "vart jobbar
du, så jag vet vilka fonogram jag skall undvika" utan att ens ha hört
någonting jag gjort... osv... finns massa exempel på skit jag fick i den här
tråden igår.... va e det för stil egentligen?
E skrev:popedh skrev:tex han som direkt när jag sa att jag var ljudtekniker frågade:
"vart jobbar du, så jag vet vilka fonogram jag skall undvika" utan
att ens ha hört någonting jag gjort... osv... finns massa exempel
på skit jag fick i den här tråden igår.... va e det för stil
egentligen?
Det var jag!
Och det ska nog läsas mot bakgrund av att du varit allmänt
otrevlig, kallat folk för idiot etc och berättat att du nästan alltid
dämpar basregistret för att det ska låta bättre hos dem som inte
alls bryr sig om ljudkvalitet (ställer högtalarna i hörnen och annat
tok) - allt finns på sidan 5-6 eller så för den som är intresserad av
hela sanningen. Förstår du inte att man blir upprörd då?!
Men jag medger att jag kanske tog i lite väl i stundens allvar -
kanske mänskligt...Har dock aldrig kallat någon för idiot eller
ens något i närheten...!
Vad gäller ordet fonogram så använder produktionsledet det
själva, så varför man inte skulle använda det när man pratar med
just dem förstår jag inte alls. Mastringsteknikern som medverkade
i paneldebatten (Lyssna gärna på den om du inte gjort det!)
använde exempelvis ordet flitigt. Har du något bättre förslag?
Mvh E*
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster