Moderator: Redaktörer
StefanC skrev:Förövrigt är det inte en modífireing utan ett helt nytt och fräscht projekt som jag är sugen på att dra igång med.
Fattar inte att de kan bli så stora! Ett 12dB filter i 8 Ohm för 100Hz använder c:a 18mH i serie och 280uF parallellt. 1000uF - Du har inte räknat fel någonstans?
...när jag simulerat i LspCAD så blir det svårt att ordna med en spole i serie då denna påverkar det första elementet lika mycket som det andra ...
Jocke skrev:En sak ang MTM som man kanske ska fundera lite över är att då konytan fördubblas så sänks den övre gränsfrekvensenmed en halv oktav!
AndersC skrev:OT. Hur får man namn angivet automatiskt vid citat?
Är inte riktigt med på det där, korslutningsrisk?Jag skulle då inte ge mig på den typen av filter utan spole! 1000uF parallellt på slutstegets utgång! Aj, aj aj - hur ska det gå?
skrutten skrev:Jocke skrev:En sak ang MTM som man kanske ska fundera lite över är att då konytan fördubblas så sänks den övre gränsfrekvensenmed en halv oktav!
Blandar du inte ihop två olika saker här (att en MTM uppför sig som ett element med dubbel kon yta)?
StefanC skrev:Fick inte det där med citat att fungera, sen vet jag inte hur jag helt plötsligt fick namnet Anders![]()
MVH Stefan
StefanC skrev:Bra input!
Helt klart enklast att gå den vanliga vägen men jag hänger ändå kvar lite vid serie
Har naturligtvis också noterat att impedansen ökar till det dubbla, men på vilket sätt är detta ett problem? Är 16 ohm på något sätt svårare att driva än 8? Impedanstopparna i basen fördubblas ju också förvisso...Annars kan man ju tänka sig att man håller sig till element med 4 ohms impedans.
Är inte riktigt med på det där, korslutningsrisk?Jag skulle då inte ge mig på den typen av filter utan spole! 1000uF parallellt på slutstegets utgång! Aj, aj aj - hur ska det gå?
Vilka andra icke-önskvärda fenomen kan uppträda när man använder sig av en så stor kondensator? Sedan är det väll knappast så att filtret kommer vara "spollöst", vid högre frekvenser så ska ju den första basen delas av mot diskanten.
[/quote]Inser att seriefilter är knepigare att få till än parallell, just då komponenter påverkar varandra mera, men det är ju det man har simuleringsprogram och er till så man kan lära sig hur man skall gå till väga
MVH Stefan
Jocke skrev:skrutten skrev:Jocke skrev:En sak ang MTM som man kanske ska fundera lite över är att då konytan fördubblas så sänks den övre gränsfrekvensenmed en halv oktav!
Blandar du inte ihop två olika saker här (att en MTM uppför sig som ett element med dubbel kon yta)?
Så är det! Vi har tagit upp det i en tidigare tråd.
/J
skrutten skrev:Ok den sänks, helt överens i denna del. Men beror det inte på avståndet mellan basarna i MTM:en
StefanC skrev:
När man så simulerar med en spole i serie tycks det bildas en mer eller mindre störande höjning i frekvensgången precis där .5 basen börjar rulla av, någon input på detta? Har inte tillräcklig koll för att våga säga något om varför denna uppstår, om man kan göra något åt den eller om den är obetydlig vid verkliga konstruktioner där elementen troligtvis uppvisar större dB-avvikelser, men höjning blir mindre om man delar .5 basen lågt (kräver större konding) och mellanbasen högt.
....
Jocke, helt klart så att man måste prova i verkligheten det är ju där högtalaren är tänkt att spela. Så fram med snickarbrallorna bara! För egen del dröjer det nog ett tag innan det blir allvar då jag alltid vill planera mina projekt noga innan jag drar igång vilket brukar resultera i att dom tyvärr aldrig blir av.
Uteffekt från förstärkaren är naturligtvis något man får ta med i beräkningarna men det finns alltså inget annat man behöver bekymra sig för när det gäller seriekoppling ?
MVH Stefan
skrutten skrev:Ett resultat av en 2.5 vägs högtalare följer här nedan:
Nästan helt perfekt onaxis![]()
Svart kurva summerad tonkurva
Röd bas-mellan
Blå 0.5 bas
Lila diskant
Och Grön summering med polvänd diskant som visar att alla element spelar i fas vid delningsfrekvensen.
Detta är inte ett filter med jätte induktor på 0.5 basen. Det ser ut som ett andra ordningens elektriskt BW-filter mot bas-mellan och parallellt över bas-mellan element en spole + 0.5 basen.
Varför valde du bort 2,5 vägsprincipen (seriekoppling då) ?
Jocke skrev:Med ett parallellfilter kan du labba (mer) oberoende med filterdelarna och justera delningen mot diskant och avrullningen för 0,5 basen för sig!
/J
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot] och 9 gäster