Moderator: Redaktörer
goat76 skrev:Jag håller med LarsF, det är en snyggful skapelse.
Den där förmågan de nämner att den kan spela snabbt är nog det väsentliga som saknas i många högtalare som inte riktigt klarar av tät och intensiv musik.
Vad är det egentligen i designen som gör att vissa högtalare har bättre förmåga att spela snabbt?
Är det en nogrann anpassning mellan element och lådvolym som gör att elementen "återhämtar" sig snabbare från de yttre/inre slagläget eller har det helt och hållet endast med de specifika elementens egenskaper att göra?
Hotspur skrev:http://www.6moons.com/industryfeatures/xfi2017/61.jpg
Max_Headroom skrev:Bra idé att spela rakt upp i taket. Och att sätta en diskant-manick rakt ovanför element för att fungera som "spridare" eller nåt.
Ser ut som att dom har magnetisk upphängning i mitten vid talspolen och har spolat den yttre upphängningen helt, så att membranet kan fladdra ohämmat. Ingen dämpning som stör och bromsar och sånt. Att ingen har tänkt på det innan?
petersteindl skrev:Vad är "snabb" för något i sammanhanget? Mäts det i hastighet eller i acceleration eller vad?
RogerGustavsson skrev:Saknas det verkligen kantupphängning på denna nya skapelse? Snabb eller ej, diskanten behöver vara snabbare än basen för att hinna med. Hur är diskanten konstruerad?
Johan_Lindroos skrev:RogerGustavsson skrev:Saknas det verkligen kantupphängning på denna nya skapelse? Snabb eller ej, diskanten behöver vara snabbare än basen för att hinna med. Hur är diskanten konstruerad?
Japp, det saknas kantupphängning. Man kan t.o.m. med handen snurra på konen!![]()
goat76 skrev:petersteindl skrev:Vad är "snabb" för något i sammanhanget? Mäts det i hastighet eller i acceleration eller vad?
Det hoppades jag att du kunde svara på.![]()
Vissa högtalare upplevs kunna spela upp högdynamisk tät musik utan att den grötar till det, ett lugn i kaoset uppstår och hur intensiv och tvärkastande musiken än är så hänger högtalaren med och upplevs "rapp".
Upplevelsen är att alltså att vissa högtalare är snabbare än andra men hur det verkligen ligger till vad gäller hastighet eller acceleration vet jag inte, möjligen att den reagerar snabbt i både start och stopp?![]()
Vad är det som gör att inte alla högtalare upplevs fixa detta?
juanth skrev:goat76 skrev:Jag håller med LarsF, det är en snyggful skapelse.
Den där förmågan de nämner att den kan spela snabbt är nog det väsentliga som saknas i många högtalare som inte riktigt klarar av tät och intensiv musik.
Vad är det egentligen i designen som gör att vissa högtalare har bättre förmåga att spela snabbt?
Är det en nogrann anpassning mellan element och lådvolym som gör att elementen "återhämtar" sig snabbare från de yttre/inre slagläget eller har det helt och hållet endast med de specifika elementens egenskaper att göra?
Det var spännande frågor goat76, vill jag veta mer om, ifall någon har input kring det.
Jämför just nu olika element sittandes i samma/lika konstruktion i hemmet, där det nyaste elementet har mer ”snabba” egenskaper än det gamla, bättre artikulation osv. Vore mycket spännande att förstå det bättre.
JM skrev:PA högtalare/PA bashorn upplevs ofta som fasta i basen. Men ingen högtalare kan i verkligheten vara snabbare än insignalen. Snabbt ljud är en olycklig benämning. Fast solid bas är ett bättre begrepp.
I mitt liv har jag krängt många gamla JBL och Altec högtlare/horn med undre frekvens på ca 40. Många uppfattade ljudet som "snabbt".
La jag till några JBL subasar under 40 Hz med uppmätt frekvens ner till 19 Hz försvann "snabbheten" om det fanns frekvenser i inspelningen under 40 Hz. Med subbasarna blev högtalarna osäljbara.
Min uppfattning är att de lägre frekvenserna under 40 Hz maskerar frekvenser kring 40-60 Hz vilka ger typiskt fast bas. Nu är hörselns känslighet låg för lägsta subbasen enligt isophonkurvorna. Således kan en knappt hörbar subbas maskera frekvenser inom området 30-200 Hz. Ljudet blir extremt basfattigt pga att högtalarna kan återge låga toner. PA-högtalare vilka inte kan återge toner under 40 Hz har inte detta problem.
Dvs det är kontraproduktivt med vissa programmaterial att återge riktigt låg subbas om målet är fast bas.
Enkelt att testa med bra PEQ.
JM
Harryup skrev:Jag kan rekommendera Omkring Tiggaren ifrån Luossa, men Sofia Karlsson ifrån skivan Svarta Ballader. (Hela skivan är bra)
Det är en sång jag brukar testa med ibland, stämmer timing så att känslan av att systemet kan spela "snabbt" med rätt timing så låter det som att musikerna har all tid i världen även när tempot ökar. Funkar inte timingen i anläggning så blir det otroligt grötigt och bara låter falskt.
/Harry Up
Harryup skrev:Jag kan rekommendera Omkring Tiggaren ifrån Luossa, men Sofia Karlsson ifrån skivan Svarta Ballader. (Hela skivan är bra)
Det är en sång jag brukar testa med ibland, stämmer timing så att känslan av att systemet kan spela "snabbt" med rätt timing så låter det som att musikerna har all tid i världen även när tempot ökar. Funkar inte timingen i anläggning så blir det otroligt grötigt och bara låter falskt.
/Harry Up
JM skrev:PA högtalare/PA bashorn upplevs ofta som fasta i basen. Men ingen högtalare kan i verkligheten vara snabbare än insignalen. Snabbt ljud är en olycklig benämning. Fast solid bas är ett bättre begrepp.
I mitt liv har jag krängt många gamla JBL och Altec högtlare/horn med undre frekvens på ca 40. Många uppfattade ljudet som "snabbt".
La jag till några JBL subasar under 40 Hz med uppmätt frekvens ner till 19 Hz försvann "snabbheten" om det fanns frekvenser i inspelningen under 40 Hz. Med subbasarna blev högtalarna osäljbara.
Min uppfattning är att de lägre frekvenserna under 40 Hz maskerar frekvenser kring 40-60 Hz vilka ger typiskt fast bas. Nu är hörselns känslighet låg för lägsta subbasen enligt isophonkurvorna. Således kan en knappt hörbar subbas maskera frekvenser inom området 30-200 Hz. Paradoxalt blir ljudet extremt basfattigt pga att högtalarna kan återge låga toner. PA-högtalare vilka inte kan återge toner under 40 Hz har inte detta problem.
Dvs det är kontraproduktivt med vissa programmaterial att återge riktigt låg subbas om målet är fast bas.
Enkelt att testa med bra PEQ.
JM
petersteindl skrev:JM skrev:PA högtalare/PA bashorn upplevs ofta som fasta i basen. Men ingen högtalare kan i verkligheten vara snabbare än insignalen. Snabbt ljud är en olycklig benämning. Fast solid bas är ett bättre begrepp.
I mitt liv har jag krängt många gamla JBL och Altec högtlare/horn med undre frekvens på ca 40. Många uppfattade ljudet som "snabbt".
La jag till några JBL subasar under 40 Hz med uppmätt frekvens ner till 19 Hz försvann "snabbheten" om det fanns frekvenser i inspelningen under 40 Hz. Med subbasarna blev högtalarna osäljbara.
Min uppfattning är att de lägre frekvenserna under 40 Hz maskerar frekvenser kring 40-60 Hz vilka ger typiskt fast bas. Nu är hörselns känslighet låg för lägsta subbasen enligt isophonkurvorna. Således kan en knappt hörbar subbas maskera frekvenser inom området 30-200 Hz. Paradoxalt blir ljudet extremt basfattigt pga att högtalarna kan återge låga toner. PA-högtalare vilka inte kan återge toner under 40 Hz har inte detta problem.
Dvs det är kontraproduktivt med vissa programmaterial att återge riktigt låg subbas om målet är fast bas.
Enkelt att testa med bra PEQ.
JM
Jag har tidigare haft misstanken att låga frekvenser d v s oktaven mellan 20 Hz och 40 Hz gör att basen kan tyckas låta långsammare om högtalarna går till 20 Hz. Dock, vid Live med akustiska instrument finner jag det inte så. Inte i samma omfattning i varje fall. T.ex. orgel + bastrumma + kontrabasar + bastuba. Slutar orgeln spela så låter inte bastuban eller kontrabasarna eller bastrumman snabbare. Med högtalare så blir det dock ofta sämre i sin helhet vad gäller upplevd snabbhet. Ok, då kan man istället prova med bra hörlurar som går ned till 20 Hz istället för till 40 Hz. Då infinner sig ett annat fenomen. Hörluren som går djupare upplevs som snabbare i basen! Akustiken på kontrabasar framträder på ett oöverträffat sätt. Upplösning mellan kontrabasar och bastrumma blir frapperande markant. Tvärtom mot hur högtalare ofta presterar. Min slutsats är att då man lägger till oktaven 30 - 40 Hz så accentuerar man den resonans eller de rumsresonanser som ligger i den oktaven med långsam fet bas som följd och som ödelägger den inspelade rumsakustiken i basen, för den går helt förlorad med rumsresonans. Kontrabasarna låter mer som de placeras i ens eget rum. Helt förfärligt. Ofta blir det så att då liten jazzgrupp spelas så kommer basen låta mer som den stod i lyssningsrummet än hos övriga instrument som låter mer som de är i annan lokal.
Ok, då gjorde jag som så att lilltroll och jag ställde in subwoofers med LT uppmätt 1 cm från respektive baskon för rakaste frekvensgång ner till 20 Hz, och de var placerade i respektive hörn vid tak. Sedan ställer vi in respektive tid, fas och frekvensgång i lyssningsposition så att det blir rak tonkurva från 10 Hz till 300 Hz genom systemet. Då helt plötsligt låter basen som det gjorde i de bästa hörlurarna, d v s fast, snabbt, med hög upplösning mellan basinstrumenten och det fina är att det är med korrekt akustisk förankring i ljudbilden där kontrabasarna inte "trycktes" fram utan tonerna svävade fram från korrekt plats i den inspelade konsertlokalen. Horn och tromboner lät naturligt och fullödigt. Bastrumman blev med tryck. Röster var på plats och naturligt. Sedan den stunden är jag helt positiv till att ett slutgiltigt intrimmat återgivningssystem kommer ge mig den basåtergivning jag vill uppnå d v s en basåtergivning som helt saknar det lilla lyssningsrummets påverkan. Först var jag tveksam till alla extraåtgärder med fas som lilltroll lade på, där jag talade om grupplöptider och vad som händer då fas ändras men lilltroll kontrade med grupplöptid under 100 Hz utan elaka rumsresonansers påverkan d v s med helkompensering för uteslutande av resonanser under 130 Hz som vi då lyckades med. Siktet är att nå till Schröderfrekvensen.
Dessutom blev basen perfekt i hela rummet, oavsett lyssnarplacering. Det fick vi med som bonus. Därför tror jag vi har rätt melodi för att fixa smårumsbas. OBS! jag har inte infört något akustikfix.
Med vänlig hälsning
Peter
Max_Headroom skrev:petersteindl skrev:JM skrev:PA högtalare/PA bashorn upplevs ofta som fasta i basen. Men ingen högtalare kan i verkligheten vara snabbare än insignalen. Snabbt ljud är en olycklig benämning. Fast solid bas är ett bättre begrepp.
I mitt liv har jag krängt många gamla JBL och Altec högtlare/horn med undre frekvens på ca 40. Många uppfattade ljudet som "snabbt".
La jag till några JBL subasar under 40 Hz med uppmätt frekvens ner till 19 Hz försvann "snabbheten" om det fanns frekvenser i inspelningen under 40 Hz. Med subbasarna blev högtalarna osäljbara.
Min uppfattning är att de lägre frekvenserna under 40 Hz maskerar frekvenser kring 40-60 Hz vilka ger typiskt fast bas. Nu är hörselns känslighet låg för lägsta subbasen enligt isophonkurvorna. Således kan en knappt hörbar subbas maskera frekvenser inom området 30-200 Hz. Paradoxalt blir ljudet extremt basfattigt pga att högtalarna kan återge låga toner. PA-högtalare vilka inte kan återge toner under 40 Hz har inte detta problem.
Dvs det är kontraproduktivt med vissa programmaterial att återge riktigt låg subbas om målet är fast bas.
Enkelt att testa med bra PEQ.
JM
Jag har tidigare haft misstanken att låga frekvenser d v s oktaven mellan 20 Hz och 40 Hz gör att basen kan tyckas låta långsammare om högtalarna går till 20 Hz. Dock, vid Live med akustiska instrument finner jag det inte så. Inte i samma omfattning i varje fall. T.ex. orgel + bastrumma + kontrabasar + bastuba. Slutar orgeln spela så låter inte bastuban eller kontrabasarna eller bastrumman snabbare. Med högtalare så blir det dock ofta sämre i sin helhet vad gäller upplevd snabbhet. Ok, då kan man istället prova med bra hörlurar som går ned till 20 Hz istället för till 40 Hz. Då infinner sig ett annat fenomen. Hörluren som går djupare upplevs som snabbare i basen! Akustiken på kontrabasar framträder på ett oöverträffat sätt. Upplösning mellan kontrabasar och bastrumma blir frapperande markant. Tvärtom mot hur högtalare ofta presterar. Min slutsats är att då man lägger till oktaven 30 - 40 Hz så accentuerar man den resonans eller de rumsresonanser som ligger i den oktaven med långsam fet bas som följd och som ödelägger den inspelade rumsakustiken i basen, för den går helt förlorad med rumsresonans. Kontrabasarna låter mer som de placeras i ens eget rum. Helt förfärligt. Ofta blir det så att då liten jazzgrupp spelas så kommer basen låta mer som den stod i lyssningsrummet än hos övriga instrument som låter mer som de är i annan lokal.
Ok, då gjorde jag som så att lilltroll och jag ställde in subwoofers med LT uppmätt 1 cm från respektive baskon för rakaste frekvensgång ner till 20 Hz, och de var placerade i respektive hörn vid tak. Sedan ställer vi in respektive tid, fas och frekvensgång i lyssningsposition så att det blir rak tonkurva från 10 Hz till 300 Hz genom systemet. Då helt plötsligt låter basen som det gjorde i de bästa hörlurarna, d v s fast, snabbt, med hög upplösning mellan basinstrumenten och det fina är att det är med korrekt akustisk förankring i ljudbilden där kontrabasarna inte "trycktes" fram utan tonerna svävade fram från korrekt plats i den inspelade konsertlokalen. Horn och tromboner lät naturligt och fullödigt. Bastrumman blev med tryck. Röster var på plats och naturligt. Sedan den stunden är jag helt positiv till att ett slutgiltigt intrimmat återgivningssystem kommer ge mig den basåtergivning jag vill uppnå d v s en basåtergivning som helt saknar det lilla lyssningsrummets påverkan. Först var jag tveksam till alla extraåtgärder med fas som lilltroll lade på, där jag talade om grupplöptider och vad som händer då fas ändras men lilltroll kontrade med grupplöptid under 100 Hz utan elaka rumsresonansers påverkan d v s med helkompensering för uteslutande av resonanser under 130 Hz som vi då lyckades med. Siktet är att nå till Schröderfrekvensen.
Dessutom blev basen perfekt i hela rummet, oavsett lyssnarplacering. Det fick vi med som bonus. Därför tror jag vi har rätt melodi för att fixa smårumsbas. OBS! jag har inte infört något akustikfix.
Med vänlig hälsning
Peter
Tänkte skriva en massa men konstaterar att detta var en så bra sammanfattning så det räcker med att folk läser detta.
Jag kan ju för att göra mig märkvärdig åter puffa för mina käpphästar:
1 - Lätta membran
2 - King size motor
3 - Större membran + kortare slaglängd är bättre än tvärtom.
4 - Placera basarna så att dom ger ett homogent tryckfält i lågbasen (array bakom frontarna).
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 33 gäster