Här är det revolution på gång (enligt tillverkaren)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3941
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Här är det revolution på gång (enligt tillverkaren)

Inläggav juanth » 2019-11-16 00:32

26AC4676-A983-4336-A2CA-2C3ED15F2FEC.jpeg
26AC4676-A983-4336-A2CA-2C3ED15F2FEC.jpeg (670.04 KiB) Visad 4532 gånger
https://www.ilumnia.be/copy-of-magister

https://www.ilumnia.be/copy-of-magister

Our LEMS driver is not an evolution of the electrodynamic driver. It can be called a revolution.

It has 99,7% linear behaviour and has no compression at all which gives it a perfect dynamic response.

Mechanical resistance of the cone is nulled so there is no absorbtion of music signal, even not the tiniest one. Therefore the smallest detail can be heard.

The driver is ultra fast and this quality combined with it's linearity results in very high resolving power of complex music.

The ultra low levels of distortion will guarantee hours of listening pleasure without any listening fatigue.

We can easily say this driver comes close to perfection.

The Magister has been designed as a whole. We did not buy individual components and put them together. Everything was designed to match with each other in order to reach optimal synergy between components.

Therefore our filter could be reduced to a minimum and the music signal is kept uncompromised.
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3941
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Här är det revolution på gång (enligt tillverkaren)

Inläggav juanth » 2019-11-16 00:36

High-end rating 3V power supply needed for the cone to float.
As a surplus it is possible to change the suspesion stiffness of the cone to the desired value, depending on taste.

Ändra konens styvhet i upphängningen?
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
LarsF
 
Inlägg: 681
Blev medlem: 2013-09-29

Re: Här är det revolution på gång (enligt tillverkaren)

Inläggav LarsF » 2019-11-16 00:51

rätt snygg om man räknar bort den lite star trek inspirerade toppdelen

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 28205
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Här är det revolution på gång (enligt tillverkaren)

Inläggav hifikg » 2019-11-16 01:12

O så har de fått den prestigefulla "Lunar Eclipse award" också, den såg man inte komma! Den fick väl inte ens Carlsson :P
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3941
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Här är det revolution på gång (enligt tillverkaren)

Inläggav juanth » 2019-11-16 01:35

https://www.ilumnia.be/copy-of-magister

Högtalaren erbjuder förstärkaren valfri dämpning och de säger att elementet inte kan komprimeras, se länk.
Någon har verkligen försökt hitta på något nytt, frågan är hur de lyckats.

Flytande upphängning.
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 7149
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Här är det revolution på gång (enligt tillverkaren)

Inläggav goat76 » 2019-11-16 01:48

Jag håller med LarsF, det är en snyggful skapelse.

Den där förmågan de nämner att den kan spela snabbt är nog det väsentliga som saknas i många högtalare som inte riktigt klarar av tät och intensiv musik.

Vad är det egentligen i designen som gör att vissa högtalare har bättre förmåga att spela snabbt?
Är det en nogrann anpassning mellan element och lådvolym som gör att elementen "återhämtar" sig snabbare från de yttre/inre slagläget eller har det helt och hållet endast med de specifika elementens egenskaper att göra?

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3941
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Här är det revolution på gång (enligt tillverkaren)

Inläggav juanth » 2019-11-16 03:06

goat76 skrev:Jag håller med LarsF, det är en snyggful skapelse.

Den där förmågan de nämner att den kan spela snabbt är nog det väsentliga som saknas i många högtalare som inte riktigt klarar av tät och intensiv musik.

Vad är det egentligen i designen som gör att vissa högtalare har bättre förmåga att spela snabbt?
Är det en nogrann anpassning mellan element och lådvolym som gör att elementen "återhämtar" sig snabbare från de yttre/inre slagläget eller har det helt och hållet endast med de specifika elementens egenskaper att göra?


Det var spännande frågor goat76, vill jag veta mer om, ifall någon har input kring det.

Jämför just nu olika element sittandes i samma/lika konstruktion i hemmet, där det nyaste elementet har mer ”snabba” egenskaper än det gamla, bättre artikulation osv. Vore mycket spännande att förstå det bättre.
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2263
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Här är det revolution på gång (enligt tillverkaren)

Inläggav AndersP » 2019-11-16 07:09

Snyggt trä. Staplade plyfaskivor?
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Hotspur
 
Inlägg: 1745
Blev medlem: 2003-08-05
Ort: Göteborg

Re: Här är det revolution på gång (enligt tillverkaren)

Inläggav Hotspur » 2019-11-16 08:52

Audiolab 9000 CDT - Audiolab DC BLOCK 6 - Hegel H390 - Marten Oscar Duo

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 58293
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Här är det revolution på gång (enligt tillverkaren)

Inläggav Nattlorden » 2019-11-16 10:26

Man får dock ta med i beräkningen att den kan troligen enbart monteras uppåt, så det kan - beroende på ideal - få spridningen att bli som man önskar.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5523
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Här är det revolution på gång (enligt tillverkaren)

Inläggav Belker » 2019-11-16 10:45


”Pyramidal Shape Cone” Det borde väl tilltala Faktiskt.io. :D

Lite lik mina es2, förresten! Pyramidalt bra, men pyramidala koner? Nej.
Bilagor
5A6B17EB-7667-4205-88A5-CA03DFE66F6A.jpeg
5A6B17EB-7667-4205-88A5-CA03DFE66F6A.jpeg (910.44 KiB) Visad 4359 gånger

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35978
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Här är det revolution på gång (enligt tillverkaren)

Inläggav paa » 2019-11-16 14:25

All beskrivning kommer från marknadsavdelningen, inga beskrivningar gällande teknik eller fysik om hur man uppnått denna tulipanaros. F.ö. är Plyfa ett varumärke, precis som Jeep eller Vespa.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19258
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Här är det revolution på gång (enligt tillverkaren)

Inläggav Max_Headroom » 2019-11-16 16:43

Bra idé att spela rakt upp i taket. Och att sätta en diskant-manick rakt ovanför element för att fungera som "spridare" eller nåt.

Ser ut som att dom har magnetisk upphängning i mitten vid talspolen och har spolat den yttre upphängningen helt, så att membranet kan fladdra ohämmat. Ingen dämpning som stör och bromsar och sånt. Att ingen har tänkt på det innan?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 41242
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Här är det revolution på gång (enligt tillverkaren)

Inläggav petersteindl » 2019-11-16 17:36

Max_Headroom skrev:Bra idé att spela rakt upp i taket. Och att sätta en diskant-manick rakt ovanför element för att fungera som "spridare" eller nåt.

Ser ut som att dom har magnetisk upphängning i mitten vid talspolen och har spolat den yttre upphängningen helt, så att membranet kan fladdra ohämmat. Ingen dämpning som stör och bromsar och sånt. Att ingen har tänkt på det innan?


Cerwin Vega hade ett mellanregister i en modell som inte hade kantupphängning.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 23690
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Här är det revolution på gång (enligt tillverkaren)

Inläggav RogerGustavsson » 2019-11-16 17:36

Saknas det verkligen kantupphängning på denna nya skapelse? Snabb eller ej, diskanten behöver vara snabbare än basen för att hinna med. Hur är diskanten konstruerad?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 41242
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Här är det revolution på gång (enligt tillverkaren)

Inläggav petersteindl » 2019-11-16 17:39

Vad är "snabb" för något i sammanhanget? Mäts det i hastighet eller i acceleration eller vad?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 7149
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Här är det revolution på gång (enligt tillverkaren)

Inläggav goat76 » 2019-11-16 17:58

petersteindl skrev:Vad är "snabb" för något i sammanhanget? Mäts det i hastighet eller i acceleration eller vad?


Det hoppades jag att du kunde svara på. :)

Vissa högtalare upplevs kunna spela upp högdynamisk tät musik utan att den grötar till det, ett lugn i kaoset uppstår och hur intensiv och tvärkastande musiken än är så hänger högtalaren med och upplevs "rapp".

Upplevelsen är att alltså att vissa högtalare är snabbare än andra men hur det verkligen ligger till vad gäller hastighet eller acceleration vet jag inte, möjligen att den reagerar snabbt i både start och stopp? :D

Vad är det som gör att inte alla högtalare upplevs fixa detta?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9880
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Här är det revolution på gång (enligt tillverkaren)

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-11-16 19:31

RogerGustavsson skrev:Saknas det verkligen kantupphängning på denna nya skapelse? Snabb eller ej, diskanten behöver vara snabbare än basen för att hinna med. Hur är diskanten konstruerad?


Japp, det saknas kantupphängning. Man kan t.o.m. med handen snurra på konen! :idea:
Kanten går sedan ned i ett spår som löper runtom (som en extremt kort cylinder). Under detta spår finns en kavitet som jag vill minnas inte är kopplad till lådans kavitet (kan minnas fel). Meningen är troligtvis att det ska täta så bra som möjligt, i alla fall hyggligt. Springan mellan konens "cylinder" och spåret är verkligen minimal. Tillverkningsprecisionen såg ut att vara magnifik. :)

Diskanten har de valt att välja en som var i princip klar från en elementtillverkare, någon variant från Scan-Speak.

Jag har dock inte lyssnat på hur det låter.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19258
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Här är det revolution på gång (enligt tillverkaren)

Inläggav Max_Headroom » 2019-11-16 19:48

Johan_Lindroos skrev:
RogerGustavsson skrev:Saknas det verkligen kantupphängning på denna nya skapelse? Snabb eller ej, diskanten behöver vara snabbare än basen för att hinna med. Hur är diskanten konstruerad?


Japp, det saknas kantupphängning. Man kan t.o.m. med handen snurra på konen! :idea:


Läckert! Dom borde ha mönster på konen och en motor som snurrar på den. Kanske mer reflekternde prickar, och så en lampa som lyser på den, så har man en massa snurrande ljusprickar, precis som på diskotek, när man lirar sina italo disco-plattor. Det tror jag skulle vara underbart!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 41242
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Här är det revolution på gång (enligt tillverkaren)

Inläggav petersteindl » 2019-11-16 20:06

goat76 skrev:
petersteindl skrev:Vad är "snabb" för något i sammanhanget? Mäts det i hastighet eller i acceleration eller vad?


Det hoppades jag att du kunde svara på. :)

Vissa högtalare upplevs kunna spela upp högdynamisk tät musik utan att den grötar till det, ett lugn i kaoset uppstår och hur intensiv och tvärkastande musiken än är så hänger högtalaren med och upplevs "rapp".

Upplevelsen är att alltså att vissa högtalare är snabbare än andra men hur det verkligen ligger till vad gäller hastighet eller acceleration vet jag inte, möjligen att den reagerar snabbt i både start och stopp? :D

Vad är det som gör att inte alla högtalare upplevs fixa detta?


Personligen tror jag att problemet är ett synnerligen sammansatt problem där många delproblem ingår. Då gäller det att finna ut och koncentrera sig på de dominanta problemen.

Ett dominant problem ser jag i IM intermodulationsdistorsion. Summa och differenstoner. De är inte ens harmoniska d v s en jämn multipel av grundtonen. Andra typer av trista förvrängningar uppstår med fenomen besläktade med friktion. Hysteresis är ett exempel, men ren friktion i en upphängning är ett annat exempel. Då kan man titta på alternativet att använda en mängd likadana basar t.ex. så att effekten distribueras på många högtalarelement. Det får till följd att upphängningarna jobbar mycket närmre sin nollgenomgång i varje element och om det vore så att friktion från upphängning är dominant så skulle många element vara sämre än ett element. Upplever ni att det är så? Om inte, så är det inte friktionen i upphängningen som spökar. Åtminstone inte dominant.

Hysteres eller hysteresis som betyder tillkortakommande eller eftersläpande och är ett fysikaliskt fenomen där effekten av en applicerad kraft eller fält inte endast beror på kraftens momentana värde. Fenomenet orsakas av att systemets tillstånd beror på dess historia.
Hysteres i magnetkretsar bidrar till lagring av energi som släpps fri vid senare tidpunkt.

Andra problem är resonanser som lagrar energi och släpper ut denna efteråt i tiden. Lagring av energi innebär att insvängningsförlopp tar skada och att utsvängningsförlopp distribueras i tiden. Jag gillar personligen inte sådana fenomen.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

jansch
 
Inlägg: 4047
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Här är det revolution på gång (enligt tillverkaren)

Inläggav jansch » 2019-11-16 21:35

juanth skrev:
goat76 skrev:Jag håller med LarsF, det är en snyggful skapelse.

Den där förmågan de nämner att den kan spela snabbt är nog det väsentliga som saknas i många högtalare som inte riktigt klarar av tät och intensiv musik.

Vad är det egentligen i designen som gör att vissa högtalare har bättre förmåga att spela snabbt?
Är det en nogrann anpassning mellan element och lådvolym som gör att elementen "återhämtar" sig snabbare från de yttre/inre slagläget eller har det helt och hållet endast med de specifika elementens egenskaper att göra?


Det var spännande frågor goat76, vill jag veta mer om, ifall någon har input kring det.

Jämför just nu olika element sittandes i samma/lika konstruktion i hemmet, där det nyaste elementet har mer ”snabba” egenskaper än det gamla, bättre artikulation osv. Vore mycket spännande att förstå det bättre.


Goat76 skriver: .......inte riktigt klarar av tät och intensiv musik ..... och: ...... förmåga att spela snabbt.

Så länge de återgivna frekvenserna klart ligger ovanför resonansfrekvensen för högtalarelementet och att högtalarelementet inte begränsar övre gränsfrekvens blir det konstigt att tala om förmåga att spela snabbt. Att högtalarelementet ger upphov till kompression (termisk) är en annan sak.

Eller menar du något annat än högtalarelementets konacceleration?

JM
 
Inlägg: 5147
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Här är det revolution på gång (enligt tillverkaren)

Inläggav JM » 2019-11-16 22:08

PA högtalare/PA bashorn upplevs ofta som fasta i basen. Men ingen högtalare kan i verkligheten vara snabbare än insignalen. Snabbt ljud är en olycklig benämning. Fast solid bas är ett bättre begrepp.
I mitt liv har jag krängt många gamla JBL och Altec högtlare/horn med undre frekvens på ca 40. Många uppfattade ljudet som "snabbt".
La jag till några JBL subasar under 40 Hz med uppmätt frekvens ner till 19 Hz försvann "snabbheten" om det fanns frekvenser i inspelningen under 40 Hz. Med subbasarna blev högtalarna osäljbara.
Min uppfattning är att de lägre frekvenserna under 40 Hz maskerar frekvenser kring 40-60 Hz vilka ger typiskt fast bas. Nu är hörselns känslighet låg för lägsta subbasen enligt isophonkurvorna. Således kan en knappt hörbar subbas maskera frekvenser inom området 30-200 Hz. Paradoxalt blir ljudet extremt basfattigt pga att högtalarna kan återge låga toner. PA-högtalare vilka inte kan återge toner under 40 Hz har inte detta problem.
Dvs det är kontraproduktivt med vissa programmaterial att återge riktigt låg subbas om målet är fast bas.
Enkelt att testa med bra PEQ.

JM
Senast redigerad av JM 2019-11-16 22:21, redigerad totalt 4 gånger.
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15368
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Här är det revolution på gång (enligt tillverkaren)

Inläggav Harryup » 2019-11-16 22:10

Jag kan rekommendera Omkring Tiggaren ifrån Luossa, men Sofia Karlsson ifrån skivan Svarta Ballader. (Hela skivan är bra)
Det är en sång jag brukar testa med ibland, stämmer timing så att känslan av att systemet kan spela "snabbt" med rätt timing så låter det som att musikerna har all tid i världen även när tempot ökar. Funkar inte timingen i anläggning så blir det otroligt grötigt och bara låter falskt.

/Harry Up

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15368
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Här är det revolution på gång (enligt tillverkaren)

Inläggav Harryup » 2019-11-16 22:18

JM skrev:PA högtalare/PA bashorn upplevs ofta som fasta i basen. Men ingen högtalare kan i verkligheten vara snabbare än insignalen. Snabbt ljud är en olycklig benämning. Fast solid bas är ett bättre begrepp.
I mitt liv har jag krängt många gamla JBL och Altec högtlare/horn med undre frekvens på ca 40. Många uppfattade ljudet som "snabbt".
La jag till några JBL subasar under 40 Hz med uppmätt frekvens ner till 19 Hz försvann "snabbheten" om det fanns frekvenser i inspelningen under 40 Hz. Med subbasarna blev högtalarna osäljbara.
Min uppfattning är att de lägre frekvenserna under 40 Hz maskerar frekvenser kring 40-60 Hz vilka ger typiskt fast bas. Nu är hörselns känslighet låg för lägsta subbasen enligt isophonkurvorna. Således kan en knappt hörbar subbas maskera frekvenser inom området 30-200 Hz. Ljudet blir extremt basfattigt pga att högtalarna kan återge låga toner. PA-högtalare vilka inte kan återge toner under 40 Hz har inte detta problem.
Dvs det är kontraproduktivt med vissa programmaterial att återge riktigt låg subbas om målet är fast bas.
Enkelt att testa med bra PEQ.

JM


Pratade med en ägare till en större studio och dom sa att dom sällan mixar med frekvenser under 40-45Hz. Funkar inte i vanliga rum utan blir för "långsamt och bullrigt" var deras omdöme. Och också det som dom tyckte hifi-folket fullständigt missuppfattat. Är ju också så att om man tittar på JBL monitorer sålda i Japan så är 40Hz - 6dB en vanlig spec.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Här är det revolution på gång (enligt tillverkaren)

Inläggav Tangband » 2019-11-16 22:30

Harryup skrev:Jag kan rekommendera Omkring Tiggaren ifrån Luossa, men Sofia Karlsson ifrån skivan Svarta Ballader. (Hela skivan är bra)
Det är en sång jag brukar testa med ibland, stämmer timing så att känslan av att systemet kan spela "snabbt" med rätt timing så låter det som att musikerna har all tid i världen även när tempot ökar. Funkar inte timingen i anläggning så blir det otroligt grötigt och bara låter falskt.

/Harry Up


En upplevd ”snabb” högtalare har ofta bra artikulation i basen och en god transientåtergivning i hela registret. Enligt min erfarenhet alltså. Den behöver inte heller gå speciellt djupt.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15368
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Här är det revolution på gång (enligt tillverkaren)

Inläggav Harryup » 2019-11-16 22:51

Är på gränsen till att den inte kan gå djupt i basen. Den bästa basen jag har hört är ifrån Bosse Hanssons horn med alla dessas felaktigheter. Många subbar kan trycksätta ett rum men de "hörs" hela tiden istället för att man hör instrument. Och jag tycker personligen att "man spelar" alldeles för högt för att njuta av musiken med i princip alla anläggningar. Jag har bara hört bra bas för att vara ifrån högtalare, men med 10dB housecurve så blir det rockklubb oavsett genre.

/Harry Up

Användarvisningsbild
LarsF
 
Inlägg: 681
Blev medlem: 2013-09-29

Re: Här är det revolution på gång (enligt tillverkaren)

Inläggav LarsF » 2019-11-16 22:57

Harryup skrev:Jag kan rekommendera Omkring Tiggaren ifrån Luossa, men Sofia Karlsson ifrån skivan Svarta Ballader. (Hela skivan är bra)
Det är en sång jag brukar testa med ibland, stämmer timing så att känslan av att systemet kan spela "snabbt" med rätt timing så låter det som att musikerna har all tid i världen även när tempot ökar. Funkar inte timingen i anläggning så blir det otroligt grötigt och bara låter falskt.

/Harry Up


Tack för det tipset, hade gått mig förbi alldeles. Väldigt trevlig upplevelse.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 41242
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Här är det revolution på gång (enligt tillverkaren)

Inläggav petersteindl » 2019-11-16 23:11

JM skrev:PA högtalare/PA bashorn upplevs ofta som fasta i basen. Men ingen högtalare kan i verkligheten vara snabbare än insignalen. Snabbt ljud är en olycklig benämning. Fast solid bas är ett bättre begrepp.
I mitt liv har jag krängt många gamla JBL och Altec högtlare/horn med undre frekvens på ca 40. Många uppfattade ljudet som "snabbt".
La jag till några JBL subasar under 40 Hz med uppmätt frekvens ner till 19 Hz försvann "snabbheten" om det fanns frekvenser i inspelningen under 40 Hz. Med subbasarna blev högtalarna osäljbara.
Min uppfattning är att de lägre frekvenserna under 40 Hz maskerar frekvenser kring 40-60 Hz vilka ger typiskt fast bas. Nu är hörselns känslighet låg för lägsta subbasen enligt isophonkurvorna. Således kan en knappt hörbar subbas maskera frekvenser inom området 30-200 Hz. Paradoxalt blir ljudet extremt basfattigt pga att högtalarna kan återge låga toner. PA-högtalare vilka inte kan återge toner under 40 Hz har inte detta problem.
Dvs det är kontraproduktivt med vissa programmaterial att återge riktigt låg subbas om målet är fast bas.
Enkelt att testa med bra PEQ.

JM


Jag har tidigare haft misstanken att låga frekvenser d v s oktaven mellan 20 Hz och 40 Hz gör att basen kan tyckas låta långsammare om högtalarna går till 20 Hz. Dock, vid Live med akustiska instrument finner jag det inte så. Inte i samma omfattning i varje fall. T.ex. orgel + bastrumma + kontrabasar + bastuba. Slutar orgeln spela så låter inte bastuban eller kontrabasarna eller bastrumman snabbare. Med högtalare så blir det dock ofta sämre i sin helhet vad gäller upplevd snabbhet. Ok, då kan man istället prova med bra hörlurar som går ned till 20 Hz istället för till 40 Hz. Då infinner sig ett annat fenomen. Hörluren som går djupare upplevs som snabbare i basen! Akustiken på kontrabasar framträder på ett oöverträffat sätt. Upplösning mellan kontrabasar och bastrumma blir frapperande markant. Tvärtom mot hur högtalare ofta presterar. Min slutsats är att då man lägger till oktaven 30 - 40 Hz så accentuerar man den resonans eller de rumsresonanser som ligger i den oktaven med långsam fet bas som följd och som ödelägger den inspelade rumsakustiken i basen, för den går helt förlorad med rumsresonans. Kontrabasarna låter mer som de placeras i ens eget rum. Helt förfärligt. Ofta blir det så att då liten jazzgrupp spelas så kommer basen låta mer som den stod i lyssningsrummet än hos övriga instrument som låter mer som de är i annan lokal.

Ok, då gjorde jag som så att lilltroll och jag ställde in subwoofers med LT uppmätt 1 cm från respektive baskon för rakaste frekvensgång ner till 20 Hz, och de var placerade i respektive hörn vid tak. Sedan ställer vi in respektive tid, fas och frekvensgång i lyssningsposition så att det blir rak tonkurva från 10 Hz till 300 Hz genom systemet. Då helt plötsligt låter basen som det gjorde i de bästa hörlurarna, d v s fast, snabbt, med hög upplösning mellan basinstrumenten och det fina är att det är med korrekt akustisk förankring i ljudbilden där kontrabasarna inte "trycktes" fram utan tonerna svävade fram från korrekt plats i den inspelade konsertlokalen. Horn och tromboner lät naturligt och fullödigt. Bastrumman blev med tryck. Röster var på plats och naturligt. Sedan den stunden är jag helt positiv till att ett slutgiltigt intrimmat återgivningssystem kommer ge mig den basåtergivning jag vill uppnå d v s en basåtergivning som helt saknar det lilla lyssningsrummets påverkan. Först var jag tveksam till alla extraåtgärder med fas som lilltroll lade på, där jag talade om grupplöptider och vad som händer då fas ändras men lilltroll kontrade med grupplöptid under 100 Hz utan elaka rumsresonansers påverkan d v s med helkompensering för uteslutande av resonanser under 130 Hz som vi då lyckades med. Siktet är att nå till Schröderfrekvensen.

Dessutom blev basen perfekt i hela rummet, oavsett lyssnarplacering. Det fick vi med som bonus. Därför tror jag vi har rätt melodi för att fixa smårumsbas. OBS! jag har inte infört något akustikfix.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19258
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Här är det revolution på gång (enligt tillverkaren)

Inläggav Max_Headroom » 2019-11-17 00:33

petersteindl skrev:
JM skrev:PA högtalare/PA bashorn upplevs ofta som fasta i basen. Men ingen högtalare kan i verkligheten vara snabbare än insignalen. Snabbt ljud är en olycklig benämning. Fast solid bas är ett bättre begrepp.
I mitt liv har jag krängt många gamla JBL och Altec högtlare/horn med undre frekvens på ca 40. Många uppfattade ljudet som "snabbt".
La jag till några JBL subasar under 40 Hz med uppmätt frekvens ner till 19 Hz försvann "snabbheten" om det fanns frekvenser i inspelningen under 40 Hz. Med subbasarna blev högtalarna osäljbara.
Min uppfattning är att de lägre frekvenserna under 40 Hz maskerar frekvenser kring 40-60 Hz vilka ger typiskt fast bas. Nu är hörselns känslighet låg för lägsta subbasen enligt isophonkurvorna. Således kan en knappt hörbar subbas maskera frekvenser inom området 30-200 Hz. Paradoxalt blir ljudet extremt basfattigt pga att högtalarna kan återge låga toner. PA-högtalare vilka inte kan återge toner under 40 Hz har inte detta problem.
Dvs det är kontraproduktivt med vissa programmaterial att återge riktigt låg subbas om målet är fast bas.
Enkelt att testa med bra PEQ.

JM


Jag har tidigare haft misstanken att låga frekvenser d v s oktaven mellan 20 Hz och 40 Hz gör att basen kan tyckas låta långsammare om högtalarna går till 20 Hz. Dock, vid Live med akustiska instrument finner jag det inte så. Inte i samma omfattning i varje fall. T.ex. orgel + bastrumma + kontrabasar + bastuba. Slutar orgeln spela så låter inte bastuban eller kontrabasarna eller bastrumman snabbare. Med högtalare så blir det dock ofta sämre i sin helhet vad gäller upplevd snabbhet. Ok, då kan man istället prova med bra hörlurar som går ned till 20 Hz istället för till 40 Hz. Då infinner sig ett annat fenomen. Hörluren som går djupare upplevs som snabbare i basen! Akustiken på kontrabasar framträder på ett oöverträffat sätt. Upplösning mellan kontrabasar och bastrumma blir frapperande markant. Tvärtom mot hur högtalare ofta presterar. Min slutsats är att då man lägger till oktaven 30 - 40 Hz så accentuerar man den resonans eller de rumsresonanser som ligger i den oktaven med långsam fet bas som följd och som ödelägger den inspelade rumsakustiken i basen, för den går helt förlorad med rumsresonans. Kontrabasarna låter mer som de placeras i ens eget rum. Helt förfärligt. Ofta blir det så att då liten jazzgrupp spelas så kommer basen låta mer som den stod i lyssningsrummet än hos övriga instrument som låter mer som de är i annan lokal.

Ok, då gjorde jag som så att lilltroll och jag ställde in subwoofers med LT uppmätt 1 cm från respektive baskon för rakaste frekvensgång ner till 20 Hz, och de var placerade i respektive hörn vid tak. Sedan ställer vi in respektive tid, fas och frekvensgång i lyssningsposition så att det blir rak tonkurva från 10 Hz till 300 Hz genom systemet. Då helt plötsligt låter basen som det gjorde i de bästa hörlurarna, d v s fast, snabbt, med hög upplösning mellan basinstrumenten och det fina är att det är med korrekt akustisk förankring i ljudbilden där kontrabasarna inte "trycktes" fram utan tonerna svävade fram från korrekt plats i den inspelade konsertlokalen. Horn och tromboner lät naturligt och fullödigt. Bastrumman blev med tryck. Röster var på plats och naturligt. Sedan den stunden är jag helt positiv till att ett slutgiltigt intrimmat återgivningssystem kommer ge mig den basåtergivning jag vill uppnå d v s en basåtergivning som helt saknar det lilla lyssningsrummets påverkan. Först var jag tveksam till alla extraåtgärder med fas som lilltroll lade på, där jag talade om grupplöptider och vad som händer då fas ändras men lilltroll kontrade med grupplöptid under 100 Hz utan elaka rumsresonansers påverkan d v s med helkompensering för uteslutande av resonanser under 130 Hz som vi då lyckades med. Siktet är att nå till Schröderfrekvensen.

Dessutom blev basen perfekt i hela rummet, oavsett lyssnarplacering. Det fick vi med som bonus. Därför tror jag vi har rätt melodi för att fixa smårumsbas. OBS! jag har inte infört något akustikfix.

Med vänlig hälsning
Peter


Tänkte skriva en massa men konstaterar att detta var en så bra sammanfattning så det räcker med att folk läser detta.

Jag kan ju för att göra mig märkvärdig åter puffa för mina käpphästar:
- Lätta membran
- King size motor
- Större membran + kortare slaglängd är bättre än tvärtom.
- Plaera basarna så att dom ger ett homogent tryckfält i lågbasen (array bakom frontarna).
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 41242
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Här är det revolution på gång (enligt tillverkaren)

Inläggav petersteindl » 2019-11-17 01:19

Max_Headroom skrev:
petersteindl skrev:
JM skrev:PA högtalare/PA bashorn upplevs ofta som fasta i basen. Men ingen högtalare kan i verkligheten vara snabbare än insignalen. Snabbt ljud är en olycklig benämning. Fast solid bas är ett bättre begrepp.
I mitt liv har jag krängt många gamla JBL och Altec högtlare/horn med undre frekvens på ca 40. Många uppfattade ljudet som "snabbt".
La jag till några JBL subasar under 40 Hz med uppmätt frekvens ner till 19 Hz försvann "snabbheten" om det fanns frekvenser i inspelningen under 40 Hz. Med subbasarna blev högtalarna osäljbara.
Min uppfattning är att de lägre frekvenserna under 40 Hz maskerar frekvenser kring 40-60 Hz vilka ger typiskt fast bas. Nu är hörselns känslighet låg för lägsta subbasen enligt isophonkurvorna. Således kan en knappt hörbar subbas maskera frekvenser inom området 30-200 Hz. Paradoxalt blir ljudet extremt basfattigt pga att högtalarna kan återge låga toner. PA-högtalare vilka inte kan återge toner under 40 Hz har inte detta problem.
Dvs det är kontraproduktivt med vissa programmaterial att återge riktigt låg subbas om målet är fast bas.
Enkelt att testa med bra PEQ.

JM


Jag har tidigare haft misstanken att låga frekvenser d v s oktaven mellan 20 Hz och 40 Hz gör att basen kan tyckas låta långsammare om högtalarna går till 20 Hz. Dock, vid Live med akustiska instrument finner jag det inte så. Inte i samma omfattning i varje fall. T.ex. orgel + bastrumma + kontrabasar + bastuba. Slutar orgeln spela så låter inte bastuban eller kontrabasarna eller bastrumman snabbare. Med högtalare så blir det dock ofta sämre i sin helhet vad gäller upplevd snabbhet. Ok, då kan man istället prova med bra hörlurar som går ned till 20 Hz istället för till 40 Hz. Då infinner sig ett annat fenomen. Hörluren som går djupare upplevs som snabbare i basen! Akustiken på kontrabasar framträder på ett oöverträffat sätt. Upplösning mellan kontrabasar och bastrumma blir frapperande markant. Tvärtom mot hur högtalare ofta presterar. Min slutsats är att då man lägger till oktaven 30 - 40 Hz så accentuerar man den resonans eller de rumsresonanser som ligger i den oktaven med långsam fet bas som följd och som ödelägger den inspelade rumsakustiken i basen, för den går helt förlorad med rumsresonans. Kontrabasarna låter mer som de placeras i ens eget rum. Helt förfärligt. Ofta blir det så att då liten jazzgrupp spelas så kommer basen låta mer som den stod i lyssningsrummet än hos övriga instrument som låter mer som de är i annan lokal.

Ok, då gjorde jag som så att lilltroll och jag ställde in subwoofers med LT uppmätt 1 cm från respektive baskon för rakaste frekvensgång ner till 20 Hz, och de var placerade i respektive hörn vid tak. Sedan ställer vi in respektive tid, fas och frekvensgång i lyssningsposition så att det blir rak tonkurva från 10 Hz till 300 Hz genom systemet. Då helt plötsligt låter basen som det gjorde i de bästa hörlurarna, d v s fast, snabbt, med hög upplösning mellan basinstrumenten och det fina är att det är med korrekt akustisk förankring i ljudbilden där kontrabasarna inte "trycktes" fram utan tonerna svävade fram från korrekt plats i den inspelade konsertlokalen. Horn och tromboner lät naturligt och fullödigt. Bastrumman blev med tryck. Röster var på plats och naturligt. Sedan den stunden är jag helt positiv till att ett slutgiltigt intrimmat återgivningssystem kommer ge mig den basåtergivning jag vill uppnå d v s en basåtergivning som helt saknar det lilla lyssningsrummets påverkan. Först var jag tveksam till alla extraåtgärder med fas som lilltroll lade på, där jag talade om grupplöptider och vad som händer då fas ändras men lilltroll kontrade med grupplöptid under 100 Hz utan elaka rumsresonansers påverkan d v s med helkompensering för uteslutande av resonanser under 130 Hz som vi då lyckades med. Siktet är att nå till Schröderfrekvensen.

Dessutom blev basen perfekt i hela rummet, oavsett lyssnarplacering. Det fick vi med som bonus. Därför tror jag vi har rätt melodi för att fixa smårumsbas. OBS! jag har inte infört något akustikfix.

Med vänlig hälsning
Peter


Tänkte skriva en massa men konstaterar att detta var en så bra sammanfattning så det räcker med att folk läser detta.

Jag kan ju för att göra mig märkvärdig åter puffa för mina käpphästar:

1 - Lätta membran
2 - King size motor
3 - Större membran + kortare slaglängd är bättre än tvärtom.
4 - Placera basarna så att dom ger ett homogent tryckfält i lågbasen (array bakom frontarna).


Dessa parametrar kan jag skriva under på, fast enbart under vissa förutsättningar. Förutsättningarna är olika för de 4 punkterna.
Punkt 1 och 2 hänger lite ihop. En speciell kombination av dem båda ger en mycket speciell egenskap i samband med hög verkningsgrad.
Punkt 3 beror lite på hur högt i frekvens elementet skall verka samt tillsammans med lådvolym hur lågt i frekvens man vill att högtalarelementet skall gå. Skulle även säga att rumsplacering påverkar vilken ljudutbredning vid olika frekvenser jag vill ha.
Punkt 4 kan åstadkommas på många olika sätt. Jag tror inte alla sätt är bra.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 27 gäster