Moderator: Redaktörer
Harryup skrev:Apple TV ger max 24/48 om du streamar till den. Om du kör Tidals app i den vet jag inte men eftersom Tidal är 16/44 + MQA som inte funkar med ATV så ser inte jag ATV som en särskilt bra musikstreamer. Video är helt annorlunda.
Hotspur skrev:Harryup skrev:Apple TV ger max 24/48 om du streamar till den. Om du kör Tidals app i den vet jag inte men eftersom Tidal är 16/44 + MQA som inte funkar med ATV så ser inte jag ATV som en särskilt bra musikstreamer. Video är helt annorlunda.
Intressant, jag borde nog koppla upp min Hegel till nätverket då? Kör ju ATV av gammal vana, då jag streamat via HDMI till en bioreceiver... Har aldrig tyckt att Spotify låtit tillräckligt bra...
RogerGustavsson skrev:Beror på vad du menar med "högupplöst"? Det är väldigt få streamingtjänster som kör något över CD-formatets 16/44.1 (1411kbps). Spotify är "lågupplöst", alltså under den nivån.
Conan skrev:RogerGustavsson skrev:Beror på vad du menar med "högupplöst"? Det är väldigt få streamingtjänster som kör något över CD-formatets 16/44.1 (1411kbps). Spotify är "lågupplöst", alltså under den nivån.
Ja alltså är det så? Om man utgår från en musikfil på säg 24/192 och trycker ner den till CDDA 16/44,1 resp. Spotifys Ogg Vorbis -q9 (320 kb/s) skulle jag inte vilja sätta mitt liv på att den senare är mer "lågupplöst".
Bill50x skrev:Conan skrev:RogerGustavsson skrev:Beror på vad du menar med "högupplöst"? Det är väldigt få streamingtjänster som kör något över CD-formatets 16/44.1 (1411kbps). Spotify är "lågupplöst", alltså under den nivån.
Ja alltså är det så? Om man utgår från en musikfil på säg 24/192 och trycker ner den till CDDA 16/44,1 resp. Spotifys Ogg Vorbis -q9 (320 kb/s) skulle jag inte vilja sätta mitt liv på att den senare är mer "lågupplöst".
Jomenvisst är den senare mer lågupplöst. En 24/192 på 65 MB som omvandlas till 320 mp3 blir 3,63 MB. Att dessa filer möjligen låter lika bra är en sak men den senare är definitivt mer lågupplöst rent tekniskt. Eller var har de 61,37 MB i skillnad tagit vägen? Jo, för en lägre upplösning.
/ B
RogerGustavsson skrev:Frågan är vad Hotspur tänkt sig för musik som verkligen håller högupplöst hela vägen, inte bara ompackat till ett sådant format. Det verkar som Tidal Hifi/Master med en MQA-signerad DAC eller Qobuz är de enda som streamar över CD-nivå. CD och motsvarande fil från Tidal Hifi eller Quboz lär du knappast kunna skilja åt. Det är annat om det är olika utgåvor och Spotify, Apple, Tidal och Qobuz kör oftast de senaste utgåvorna som kan låta skit. Har man tidiga utgåvor på CD brukar de låta bäst, även om de inte är högupplösta. Oavsett vad man väljer, så är det märkligt vad dåligt många nya alster låter!
RogerGustavsson skrev:Det är kanske lite som gamla vinyler som alla skulle vara i stereo men ofta var fulstereo.
Conan skrev:Du får skilja på ”snålkodningen” som har att göra med storleken på filen eller dataströmmen, och ”upplösning” som har att göra med ljudkvaliteten på den spelade musiken (upplevd eller uppmätt). En Vorbis-fil (Spotify använder inte mp3) kan ha både högre bandbredd och bitdjup än CDDA, men lider å andra sidan av artefakter från snålkodningen. Vilken är det då som är mest lågupplöst?
goat76 skrev:RogerGustavsson skrev:Det är kanske lite som gamla vinyler som alla skulle vara i stereo men ofta var fulstereo.
På den tiden var inte jag med, hur gjorde de för att framställa fulstereo?
Bill50x skrev:Conan skrev:Du får skilja på ”snålkodningen” som har att göra med storleken på filen eller dataströmmen, och ”upplösning” som har att göra med ljudkvaliteten på den spelade musiken (upplevd eller uppmätt). En Vorbis-fil (Spotify använder inte mp3) kan ha både högre bandbredd och bitdjup än CDDA, men lider å andra sidan av artefakter från snålkodningen. Vilken är det då som är mest lågupplöst?
Nu skriver du om kvaliteten på mastern, det är ngt helt annat. Förhoppningsvis vet alla att en bra master spelad i 320k mp3 utklassar vilken 24/192k som helst som innehåller en dålig master. Det kan jag rada upp massor av exempel på. Men upplösningen är inte högre i mp3:an bara för att mastern är bättre och ljudet är mer välljudande. Upplösningen är fortfarande max vad 320k mp3 klarar av, dvs typ 80 % av datamängden är bortrensad.
Jag har för övrigt en mycket välljudande inspelning i 192k (alltså inte inspelad i 192k men konverterad till detta format) mp3 som välljudsvänner suttit och njutit av, troende att det varit en speciell högupplöst audiofilutgåva. Mastern är långt viktigare än vilket format det är lagrat i!
"Upplösning" är inget bra sätt att beskriva musikåtergivning på, det är en teknisk term.
/ B
Conan skrev:Bill50x skrev:Conan skrev:Du får skilja på ”snålkodningen” som har att göra med storleken på filen eller dataströmmen, och ”upplösning” som har att göra med ljudkvaliteten på den spelade musiken (upplevd eller uppmätt). En Vorbis-fil (Spotify använder inte mp3) kan ha både högre bandbredd och bitdjup än CDDA, men lider å andra sidan av artefakter från snålkodningen. Vilken är det då som är mest lågupplöst?
Nu skriver du om kvaliteten på mastern, det är ngt helt annat. Förhoppningsvis vet alla att en bra master spelad i 320k mp3 utklassar vilken 24/192k som helst som innehåller en dålig master. Det kan jag rada upp massor av exempel på. Men upplösningen är inte högre i mp3:an bara för att mastern är bättre och ljudet är mer välljudande. Upplösningen är fortfarande max vad 320k mp3 klarar av, dvs typ 80 % av datamängden är bortrensad.
Jag har för övrigt en mycket välljudande inspelning i 192k (alltså inte inspelad i 192k men konverterad till detta format) mp3 som välljudsvänner suttit och njutit av, troende att det varit en speciell högupplöst audiofilutgåva. Mastern är långt viktigare än vilket format det är lagrat i!
"Upplösning" är inget bra sätt att beskriva musikåtergivning på, det är en teknisk term.
/ B
Njae jag pratar fortfarande om snålkodning kontra CDDA. Ta en master på skivbolaget som är t.ex. 24/192. Konvertera den filen till dels PCM 16 bit, 44.1 kHz (som om du skulle pressa en CD) och dels till Ogg Vorbis -q9 för 320 kb/s. Är PCM-filen mer högupplöst än Vorbis q-9?
RogerGustavsson skrev:goat76 skrev:RogerGustavsson skrev:Det är kanske lite som gamla vinyler som alla skulle vara i stereo men ofta var fulstereo.
På den tiden var inte jag med, hur gjorde de för att framställa fulstereo?
Letade efter några exempel på Tidal men hittade inga. Det var inte ovanligt att monoinspelade skivor dök upp i stereo. Har Glenn Miller (död 1944) eller Ike & Tina Turner (River deep mountain high) i fuskstereo. Tror det är något med fasvridning, låter hemskt i lurar. Nu verkar återutgivningarna vara tillrättade och ligger i mono. Fanns även Ping Pong Stereo. The Beatles hade en del låtar med sången i ena kanalen och kompet i den andra t.ex. "All my loving".
Bill50x skrev:Conan skrev:Du får skilja på ”snålkodningen” som har att göra med storleken på filen eller dataströmmen, och ”upplösning” som har att göra med ljudkvaliteten på den spelade musiken (upplevd eller uppmätt). En Vorbis-fil (Spotify använder inte mp3) kan ha både högre bandbredd och bitdjup än CDDA, men lider å andra sidan av artefakter från snålkodningen. Vilken är det då som är mest lågupplöst?
/ B
Bill50x skrev:Svar: Ja.
Tell skrev:Bill50x skrev:Conan skrev:Du får skilja på ”snålkodningen” som har att göra med storleken på filen eller dataströmmen, och ”upplösning” som har att göra med ljudkvaliteten på den spelade musiken (upplevd eller uppmätt). En Vorbis-fil (Spotify använder inte mp3) kan ha både högre bandbredd och bitdjup än CDDA, men lider å andra sidan av artefakter från snålkodningen. Vilken är det då som är mest lågupplöst?
/ B
Alltså "upplösningen" i en ljudfil har egentligen bara med bandbredden, alltså sampleraten att göra, på samma sätt som upplösningen på en jpg har med antal pixlar i x och y-led att göra. Sen har antalet bitar i både en ljud o bildfil bara med dynamik att göra. Dock kan ju en mp3/ogg eller jpg tappa upplösning rent praktiskt ju mer dom komprimeras, men en jpg i högsta kvalle går knappt ens att urskilja från en tif vid kraftig inzoomning, precis som en mp3/ogg i högsta kvalle knppt alls går att urskilja från en CD.
Med det sagt så förstår jag änfå precis vad du menar även om det rent tekniskt inte är helt rätt
Conan skrev:Tell skrev:Bill50x skrev:Nu skriver du om kvaliteten på mastern, det är ngt helt annat. Förhoppningsvis vet alla att en bra master spelad i 320k mp3 utklassar vilken 24/192k som helst som innehåller en dålig master. Det kan jag rada upp massor av exempel på. Men upplösningen är inte högre i mp3:an bara för att mastern är bättre och ljudet är mer välljudande. Upplösningen är fortfarande max vad 320k mp3 klarar av, dvs typ 80 % av datamängden är bortrensad.
/ B
Alltså "upplösningen" i en ljudfil har egentligen bara med bandbredden, alltså sampleraten att göra, på samma sätt som upplösningen på en jpg har med antal pixlar i x och y-led att göra. Sen har antalet bitar i både en ljud o bildfil bara med dynamik att göra. Dock kan ju en mp3/ogg eller jpg tappa upplösning rent praktiskt ju mer dom komprimeras, men en jpg i högsta kvalle går knappt ens att urskilja från en tif vid kraftig inzoomning, precis som en mp3/ogg i högsta kvalle knppt alls går att urskilja från en CD.
Med det sagt så förstår jag änfå precis vad du menar även om det rent tekniskt inte är helt rätt
Hoppas du inte missat det riktigt intressanta nämligen om man inte utgår från en CD, utan att originalet i detta fallet t.ex. är en WAV/LPCM-fil från studion i 24 bit / 192 kHz. Kan man t.o.m. säga att Vorbis i tillräckligt höga bitströmmar är bättre än CDDA?
Tell skrev:Den med högst samplerate är mest högupplöst iaf. Skulle däremot aldrig spara ut nånting i 24/192 då jag inte ser nån praktisk fördel med det över nånting i 44.1khz. Lite som att kolla på film i 16K på en vanlig 55"ish tv, finns inga som helst fördelar med det jämfört med 4k
Conan skrev:Tell skrev:Den med högst samplerate är mest högupplöst iaf. Skulle däremot aldrig spara ut nånting i 24/192 då jag inte ser nån praktisk fördel med det över nånting i 44.1khz. Lite som att kolla på film i 16K på en vanlig 55"ish tv, finns inga som helst fördelar med det jämfört med 4k
Så då borde Vorbis-q9 vara bättre än CDDA om man "extraherat" bägge ur en LPCM 24/192? Tidal HiFi släng dig i väggen!Vore intressant att få veta hur mycket av 24 bit som är "kvar" i Vorbisfilen...
Conan skrev:Tell skrev:Den med högst samplerate är mest högupplöst iaf. Skulle däremot aldrig spara ut nånting i 24/192 då jag inte ser nån praktisk fördel med det över nånting i 44.1khz. Lite som att kolla på film i 16K på en vanlig 55"ish tv, finns inga som helst fördelar med det jämfört med 4k
Så då borde Vorbis-q9 vara bättre än CDDA om man "extraherat" bägge ur en LPCM 24/192? Tidal HiFi släng dig i väggen!Vore intressant att få veta hur mycket av 24 bit som är "kvar" i Vorbisfilen...
goat76 skrev:Conan skrev:Tell skrev:Den med högst samplerate är mest högupplöst iaf. Skulle däremot aldrig spara ut nånting i 24/192 då jag inte ser nån praktisk fördel med det över nånting i 44.1khz. Lite som att kolla på film i 16K på en vanlig 55"ish tv, finns inga som helst fördelar med det jämfört med 4k
Jag hoppas dinbetyder att du skojar!
Tell skrev:Conan skrev:Tell skrev:Den med högst samplerate är mest högupplöst iaf. Skulle däremot aldrig spara ut nånting i 24/192 då jag inte ser nån praktisk fördel med det över nånting i 44.1khz. Lite som att kolla på film i 16K på en vanlig 55"ish tv, finns inga som helst fördelar med det jämfört med 4k
Alltså du kommer definitivt kunna få ut högre dynamik och bandbredd ja, men det finns potentiellt risk för komprimeringsartefakter. Samma sak med mp3, går att få ut mer dynamik än vad en CD kan. Så det beror på vad du menar med "bättre".
Användare som besöker denna kategori: doppler och 23 gäster