Morello skrev:TPA3221 är en mycket kraftigare krets.
Jojo, men behöver väl inte betyda att den är bättre?
Moderator: Redaktörer
Morello skrev:TPA3221 är en mycket kraftigare krets.
Tell skrev:Morello skrev:Jag konstruerade en klass-D-apparat med TPA3221 för en kunds räkning. Liten och kompakt blev den, men knappast hifi-kvalitet, vilket inte heller var applikationen.
Dock handlar tråden om TPA3116 som är en tämligen populär krets som många gillar för den låter väldigt bra för vad den är, medans TPA3221 har jag inte ens hört talas om tidigare. En sökning på ebay ger 7 träffar på TPA3221 medans TPA3116 ger tusen gånger fler. Så gör ett nytt försök med 3116 vetja, alternativt 3118 som är så gott som samma
Kan för övrigt rekommendera IRS2092 också, den är också populär och välljudande. Har själv byggt ihop sådan som ger 2x300w i 4 ohm. Ett gammalt datorchassi och lite träbitar så blev det nåt som både låter o ser helt okej.
Lassen skrev:Blir intressant att höra din åsikt om 7498. Har inte provat den.
Har satt ihop tre förstärkare med 3116 och utan att jämföra så är jag iaf förvånad vad de presterar för pengarna, i positiv bemärkelse.
Kastar in ett par bilder i DIY-delen.
Morello skrev:Nej, men syftet var inte att konstruera en hifi-förstärkare.
jansch skrev:Tangband - Tack! Väldigt trevligt att du testar och beskriver dina intryck! Bilder är också uppskattat!
Den där herrn Victor aka Doctor som skrivit artikeln du länkade till har nog fått begreppet HiFi om bakfoten.
Han skriver: "D-class amplifiers in principle can not be HiFi"
Inte seriöst.......
RogerGustavsson skrev:5A motsvarar väl 200 W i 8 Ohm?
Morello skrev:(1)U=R*I
(2)P=U*I
(1) i (2) :
P=I^2*R=25*8=200 W
Pregymnasialt.
jansch skrev:Jag är fel man att svara på det då jag aldrig byggt något med klass D krets. Har bara mätt på 2 slutsteg, basslutsteget och diskantslutsteget i mina Beolab5 högtalare. Det är för lite erfarenhet för att ge några "visa" råd eller klara åsikter (förutom att Beolab 5 är de bästa högtalare jag ägt och även mätt på).
Hur vet du att spolarna (ferriterna) går in i mättnad vid 5A? (Peak eller RMS? alltså är det 5A eller 7A max?)
Morello skrev:(1)U=R*I
(2)P=U*I
(1) i (2) :
P=I^2*R=25*8=200 W
Pregymnasialt.
Tangband skrev:jansch skrev:Jag är fel man att svara på det då jag aldrig byggt något med klass D krets. Har bara mätt på 2 slutsteg, basslutsteget och diskantslutsteget i mina Beolab5 högtalare. Det är för lite erfarenhet för att ge några "visa" råd eller klara åsikter (förutom att Beolab 5 är de bästa högtalare jag ägt och även mätt på).
Hur vet du att spolarna (ferriterna) går in i mättnad vid 5A? (Peak eller RMS? alltså är det 5A eller 7A max?)
Hmm.. det vet jag förstås inte. Det kan vara peak -värden. I sådanafall borde väl RMS vara betydligt mindre?
Tangband skrev:Lite moddning... 6 st panasonic låg ESR kondensatorer på 1000 uf 35 volt styck. Använde silverlod. Kollade även upp samtliga lödningar och de var mycket bra gjorda från fabrik.
Nu kan jag köra 24 volt utan problem
Ska senare testa förstärkaren på boomern till aktiva hybriddist: kabeln xlr - RCA har kommit
Det ska alltså jämföras med Crown xli 1500. Crown:en borde vara bättre men man bör väl testa
AndersP skrev:Tangband skrev:Lite moddning... 6 st panasonic låg ESR kondensatorer på 1000 uf 35 volt styck. Använde silverlod. Kollade även upp samtliga lödningar och de var mycket bra gjorda från fabrik.
Nu kan jag köra 24 volt utan problem
Ska senare testa förstärkaren på boomern till aktiva hybriddist: kabeln xlr - RCA har kommit
Det ska alltså jämföras med Crown xli 1500. Crown:en borde vara bättre men man bör väl testa
Silverlod har man vid hårdlödning med gasbrännare. Krävs 700-800 grader. Silverhaltigt lödtenn är en helt annan grej.
Användare som besöker denna kategori: Britt-Gunnar, hifikg och 6 gäster