Hitta filten

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Mixon

Hitta filten

Inläggav Mixon » 2006-03-03 12:37

Hallå

Jag har ett nybygge på gång och letar efter en filt av ull som kan användas på baffeln. Det är något i stil med denna jag letar efter:

Bild
Bilden är länkad till David Ralphs hemsida.

Jag har ringt runt till stans tygaffärer men dem säljer bara tyg :) Tjockare filt än ~3mm verkar vara svårt att få tag på. Runt 1cm tjock skulle vara trevligt. Någon som vet var jag hittar filten?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-03-03 12:48

Man skulle kunna tänka sig en 2-lagers-lösning, kanske? I biltillbehörsaffären finns en tjock, rätt tung och vanligtvis ful grön matta för ljuddämpning. Kanske kunde vara nått? Klä sedan med den lite tunnare filten från tygaffären - då får du möjlighet att välja färg och struktur som passar dig!

/J

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-03-03 12:54

John Larssen har en rejält tjock ullfiltmatta för vissa Carlssonhögtalare, som man eventuellt kan få köpa bitar av. Den är dock mycket ljusare om jag kommer ihåg rätt, (ungefär som fåren).
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Mixon

Inläggav Mixon » 2006-03-03 13:00

Jocke skrev:Man skulle kunna tänka sig en 2-lagers-lösning, kanske? I biltillbehörsaffären finns en tjock, rätt tung och vanligtvis ful grön matta för ljuddämpning. Kanske kunde vara nått? Klä sedan med den lite tunnare filten från tygaffären - då får du möjlighet att välja färg och struktur som passar dig!

/J

Ja tvålagerslösning är ju en utväg. Undrar hur mycket syntetmaterial den filten innehåller?

Utseendemässigt så blir det nog svårt att få det snyggt. Funderar isåfall på att göra en snygg frontgrill som täcker eländet.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-03-06 14:00

Det finns/fanns något som heter/hette industrifilt. Den var ganska kompakt men verakr var något.
Kan Karlsson&Möller ha sådant??
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2006-03-06 19:09

Industrifilt finns forfarande, har en hård s.k. stampad filt som musmatta just nu, -en luden "masonitbit" som nätt och jämnt går att att blåsa igenom.

Nordifa är en svensk tillverkare av industrifilt.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-03-06 19:13

Adhoc skrev:Industrifilt finns forfarande, har en hård s.k. stampad filt som musmatta just nu, -en luden "masonitbit" som nätt och jämnt går att att blåsa igenom.

Vet du var man hittar vävbakelit. Om det skiter sig får jag göra en alldeles egen sockel till ett idiot-rör (2C39A). Liknar inget annat.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-03-06 21:12

soundbrigade skrev:
Adhoc skrev:Industrifilt finns forfarande, har en hård s.k. stampad filt som musmatta just nu, -en luden "masonitbit" som nätt och jämnt går att att blåsa igenom.

Vet du var man hittar vävbakelit. Om det skiter sig får jag göra en alldeles egen sockel till ett idiot-rör (2C39A). Liknar inget annat.

Plastgrossisterna har vävbakelit.
http://www.carlssonochmoller.se/katalog ... &pg=1&pn=1
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2006-03-06 23:19

Slöjddetaljer kanske har? Dom har ialla fall mysko saker för stolsdyne renoveringar.
www.slojd-detaljer.se
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-03-06 23:43

Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-03-07 01:17

soundbrigade skrev:Vet du var man hittar vävbakelit. Om det skiter sig får jag göra en alldeles egen sockel till ett idiot-rör (2C39A). Liknar inget annat.

2C39A? Skall du bygga en radar?
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-03-07 08:38

phon skrev:2C39A? Skall du bygga en radar?

Så man kan detektera Faktiskt-mdelemmar på avstånd, då???!!!
Nej, men en sådan här:http://www.anc-tv.ne.jp/~suzuki3/amp_955_2c39/a_955_2c39_amp.htm

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-03-07 12:17

Det var ju en häftig grej! Det ser ut som hornet skall svara för kylningen ... :D

Hållare? Verkar fungera med slangklämmor eller nåt? Min japanska är dock måttligt bra (=inte alls bra ...).
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2006-03-07 12:54

gå till överskottet och köp ett par vaddmalsbyxor eller två. prima ull billigt som attans iofs inte så tjockt med flera lager funkar väl
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Keld

Inläggav Keld » 2006-03-07 21:44

Jag hadde samma problem med att hitta tjock filt sprang runt i alla stans tygaffärer hittade inget där; men prova en mattäffär, där hittade jag tjock tät filt Det var nåt dom hadde till att lägga under heltäckningsmattor för att få den där svampiga känslan.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-03-07 22:15

phon skrev:Det var ju en häftig grej! Det ser ut som hornet skall svara för kylningen ... :D

Hållare? Verkar fungera med slangklämmor eller nåt? Min japanska är dock måttligt bra (=inte alls bra ...).

Fan vet om det inte sitter en fläkt och fornet leder luftströmmen rätt.
Visst skulle man kunna montera med slänklämmor, ståltråd och eltejp med 300V likspänning .... neee.

Det finns för hålla mig till "topic" massa bar grejjer som industrin använder - industrifilt, vävbakelit (skivor och "tegelstenar"), gummiplattor mm..
Favoritobjekt är ett kompositmaterial som heter NIMS127 (kolfiber och betong - man kan bearbeta med vanliga verktyg). Ljuddött (resonansfritt) och elektrisk isolerande.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2006-03-09 01:49

soundbrigade skrev:

Har i jobbat handlat vävbakelit från Packningar & Plast (Sth/Hallunda) 08-885 636. Har du tur kan dom ha spillbitar till billig peng. Dom har även en CNC-fräs (XYZ-led) om du vill kosta på mer stålar för någon speciell utformning/geometri/fasning.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-03-09 09:15

Adhoc skrev:Har i jobbat handlat vävbakelit från Packningar & Plast (Sth/Hallunda) 08-885 636. Har du tur kan dom ha spillbitar till billig peng. Dom har även en CNC-fräs (XYZ-led) om du vill kosta på mer stålar för någon speciell utformning/geometri/fasning.

Det ska kollas - TACK!

Användarvisningsbild
Dellstig

Inläggav Dellstig » 2006-03-09 11:25

Hej!

Om det inte är klart med bakeliten redan så kolla på:

www.nordbergstekniska.se

PF Fenolplast
Där finns alla varianter på bakelit etc

Annars har
http://www.askjanfirst.de/
en massa skumma grejeor till rörpulare.