RogerGustavsson skrev:det-var-battre-forr skrev:Den kommer från en butik som servat den innan jag testlånade den (har inte betalt för den...än). Borde vara hyfsat inställd i alla fall.
Det är allt färre som har kunskaper nog att göra sådan inställningar. Nu har det blivit kult att ha skivspelare, inte minst bland yngre som ofta inte har en aning om hur det fungerar. Det finns en hel del att lära sig på många håll.
Jadu. Jag har ju kört vinyl sedan 1981 eller så. Aldrig gillat det direkt, och har aldrig haft en vettig stereo sen tidigare. Jag har liksom inte kört sk. "HiFi" i mer än 4-5 år. Tyvärr har det här med HiFi gjort att jag börjat ogilla vinyl väldigt mycket eftersom det framför allt raspar så jävla mycket. Många skivor är ju helt olyssningsbara.
Vinyl funkar för vissa genrer tycker jag där raspandet inte gör så mycket. Men musik dom t.ex. A Winged Victory for the Sullen är otänkbart att köra på vinyl. Man blir ju galen på raspandet (och nu rundgången).
Jag ställde in pickuppen på min Technics SL1210 MK II enligt diverse youtube-videos för ett par år sen. Den funkar väl bra, men raspandet slipper man ju inte undan direkt.
Jag lyssnade igenom diverse 7"-singlar jag köpt dom senaste åren igår. Dom låter rätt bedrövligt. Antingen är det nya grejer som låter skit eller så var dom i dåligt, rapsigt, skick. Det blir inte många av dom jag behåller. Tror det slutade med tre av kanske 30 singlar.