Pioneer PL-510A i Accuphase E320

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
det-var-battre-forr

Re: Pioneer PL-510A i Accuphase E320

Inläggav det-var-battre-forr » 2020-01-10 10:59

RogerGustavsson skrev:
det-var-battre-forr skrev:Den kommer från en butik som servat den innan jag testlånade den (har inte betalt för den...än). Borde vara hyfsat inställd i alla fall.

Det är allt färre som har kunskaper nog att göra sådan inställningar. Nu har det blivit kult att ha skivspelare, inte minst bland yngre som ofta inte har en aning om hur det fungerar. Det finns en hel del att lära sig på många håll.

Jadu. Jag har ju kört vinyl sedan 1981 eller så. Aldrig gillat det direkt, och har aldrig haft en vettig stereo sen tidigare. Jag har liksom inte kört sk. "HiFi" i mer än 4-5 år. Tyvärr har det här med HiFi gjort att jag börjat ogilla vinyl väldigt mycket eftersom det framför allt raspar så jävla mycket. Många skivor är ju helt olyssningsbara.

Vinyl funkar för vissa genrer tycker jag där raspandet inte gör så mycket. Men musik dom t.ex. A Winged Victory for the Sullen är otänkbart att köra på vinyl. Man blir ju galen på raspandet (och nu rundgången).

Jag ställde in pickuppen på min Technics SL1210 MK II enligt diverse youtube-videos för ett par år sen. Den funkar väl bra, men raspandet slipper man ju inte undan direkt.

Jag lyssnade igenom diverse 7"-singlar jag köpt dom senaste åren igår. Dom låter rätt bedrövligt. Antingen är det nya grejer som låter skit eller så var dom i dåligt, rapsigt, skick. Det blir inte många av dom jag behåller. Tror det slutade med tre av kanske 30 singlar.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-01-10 11:15

Kört vinyl sedan 1968... Med tanke på hur du har riggat din skivspelare intill högtalarna är jag inte förvånad över problem med rundgång.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-01-10 12:25

det-var-battre-forr skrev:
Johan_Lindroos skrev:Ställ in pickupen.

Hur gör jag det? För att minska rundgången då. Den kommer från en butik som servat den innan jag testlånade den (har inte betalt för den...än). Borde vara hyfsat inställd i alla fall.

Jag fixade några andra dämpnings-"kuddar" till den av liknande material som tidigare. Tror det blev bättre med rundgången. Jag har märkt att mina öron inte riktigt fixar så hög volym på vinyl där inne (CD funkar bättre) så rundgången kanske inte blir ett så stort problem i praktiken. Vi får se. Jag lyssnar just nu igenom "Nyinommet" bland vinylskivorna.

När du nu har två stycken skivspelare är det helt enkelt nödvändig kunskap du behöver tillskansa dig.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-01-10 20:07

Jadu. Jag har ju kört vinyl sedan 1981 eller så. Aldrig gillat det direkt, och har aldrig haft en vettig stereo sen tidigare. Jag har liksom inte kört sk. "HiFi" i mer än 4-5 år. Tyvärr har det här med HiFi gjort att jag börjat ogilla vinyl väldigt mycket eftersom det framför allt raspar så jävla mycket. Många skivor är ju helt olyssningsbara.

Vinyl funkar för vissa genrer tycker jag där raspandet inte gör så mycket. Men musik dom t.ex. A Winged Victory for the Sullen är otänkbart att köra på vinyl. Man blir ju galen på raspandet (och nu rundgången).

Jag ställde in pickuppen på min Technics SL1210 MK II enligt diverse youtube-videos för ett par år sen. Den funkar väl bra, men raspandet slipper man ju inte undan direkt.

Jag lyssnade igenom diverse 7"-singlar jag köpt dom senaste åren igår. Dom låter rätt bedrövligt. Antingen är det nya grejer som låter skit eller så var dom i dåligt, rapsigt, skick. Det blir inte många av dom jag behåller. Tror det slutade med tre av kanske 30 singlar.

Raspighet är något som kommer med dåligt skötta skivor, slitna pickuper eller felmonterade pickuper ger skador som är bestående på skivorna. Att montera pickuper rätt kräver mer än att bara kika på filmer. Mall för vinkeljustering, testskivor och tålamod är nödvändigt.

Användarvisningsbild
det-var-battre-forr

Inläggav det-var-battre-forr » 2020-01-10 22:48

RogerGustavsson skrev:Kört vinyl sedan 1968... Med tanke på hur du har riggat din skivspelare intill högtalarna är jag inte förvånad över problem med rundgång.

Jag har en Ediphone. Den körde jag innan den kom ut i mitt tidigare liv. Långt innan du körde vinyl.

Användarvisningsbild
det-var-battre-forr

Inläggav det-var-battre-forr » 2020-01-10 22:53

Johan_Lindroos skrev:
Johan_Lindroos skrev:Ställ in pickupen.

Hur gör jag det? För att minska rundgången då. Den kommer från en butik som servat den innan jag testlånade den (har inte betalt för den...än). Borde vara hyfsat inställd i alla fall.

Jag fixade några andra dämpnings-"kuddar" till den av liknande material som tidigare. Tror det blev bättre med rundgången. Jag har märkt att mina öron inte riktigt fixar så hög volym på vinyl där inne (CD funkar bättre) så rundgången kanske inte blir ett så stort problem i praktiken. Vi får se. Jag lyssnar just nu igenom "Nyinommet" bland vinylskivorna.

När du nu har två stycken skivspelare är det helt enkelt nödvändig kunskap du behöver tillskansa dig.

Vad? Att kunna lyssna på vinyl på hög volym? Pioneer-skivspelaren kommer från service av sk. "proffs" precis. Den borde vara ok.

Det är knappt att jag orkar hålla på med vinyl. Man behöver ju grejer som dom okända "grekerna" i miljonklassen för att det ska fungera bra tror jag. CD är ju överlägset, ljudmässigt, om man har känsliga (musik)öron som inte står ut med något rasp öht. *egentligen*. T.ex. slamrig punk funkar ju, men det blir svårt med många genrer (nästan alla) tycker jag.

Hur ska man stå ut med t.ex. Alva Noto på vinyl egentligen? Jag har inte ens testat.

Användarvisningsbild
det-var-battre-forr

Inläggav det-var-battre-forr » 2020-01-10 22:57

Harryup skrev:Raspighet är något som kommer med dåligt skötta skivor, slitna pickuper eller felmonterade pickuper ger skador som är bestående på skivorna. Att montera pickuper rätt kräver mer än att bara kika på filmer. Mall för vinkeljustering, testskivor och tålamod är nödvändigt.

Jo, begagnade skivor är svårlyssnat. Ibland har man tur och får någon som bara raspar sönder i början av skivan. I övrigt är det mest skit, men det funkar ju med vissa genrer, vissa låtar, vissa pressar kanske? Plus tysk sk. "hissmusik" som kanske tom. bör raspa?!

Jag tyckte det var en rätt bra, och grundlig, film för justeringen till min Technics-spelare. Men inte tillräckligt då. Vad ska man ha för testskivor då? Jag har bara allmänna ljud och stereodemonstrationer på vinyl. Vad ska man har för mall?

Användarvisningsbild
det-var-battre-forr

Inläggav det-var-battre-forr » 2020-01-10 23:46

Jag föreslog "lösningen" att ta in min Technics i sovrummet, men det var ingen som nappade på det direkt. Den är där nu. Den rundar inte. Är ni nöjda nu? Den har stått precis bredvid två högtalare i massor av år. Jag köpte den för 50kr i mycket bra skick på en loppis f.ö.

Pickuppen är justerad noggrant enligt en youtube-video. Men det duger tydligen inte? Vad är det med pickupjustering som inte går att förklara i en video? Är beredd att beställa en testskiva för att se att allt är "under kontroll" men köper hellre skivor med musik för pengarna.

Dom senaste tre inläggen här var verkligen inte konstruktiva tycker jag.

Får se hur mycket det kommer runda i vardagsrummet nu...

Användarvisningsbild
det-var-battre-forr

Inläggav det-var-battre-forr » 2020-01-11 00:25

Kostade på mig att filma vardagsrummet nu, är väl färdig med setuppen där. Har ju hållt på med tre Anläggningar parallellt i veckan. Saknas en radioantenn till SENTEC-riggen, annars klar tror jag nu.

EDIT: observera knasterhelvetet i början.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-01-11 11:28

det-var-battre-forr skrev:Jag föreslog "lösningen" att ta in min Technics i sovrummet, men det var ingen som nappade på det direkt. Den är där nu. Den rundar inte. Är ni nöjda nu? Den har stått precis bredvid två högtalare i massor av år. Jag köpte den för 50kr i mycket bra skick på en loppis f.ö.

Pickuppen är justerad noggrant enligt en youtube-video. Men det duger tydligen inte? Vad är det med pickupjustering som inte går att förklara i en video? Är beredd att beställa en testskiva för att se att allt är "under kontroll" men köper hellre skivor med musik för pengarna.

Dom senaste tre inläggen här var verkligen inte konstruktiva tycker jag.

Får se hur mycket det kommer runda i vardagsrummet nu...

Huvudsaken är att du är nöjd! Den där Pioneer-spelaren är alltså inget vidare? "Proffs" kan vem som helst kalla sig. Det finns många felkällor när en pickup ska justeras in. Jag brukar invända mig mot hur man mäter vinklar (är mätningsingenjör). Det går inte att syfta fram så små vinklar och hur vet vi med vilken precision pickupen är framställd? Hur väl sitter nålen centrerad på nålarmen? Hur väl linjerar skruvskallar eller pickuphölje med nålarm/nålspets? Ingen pickuptillverkare verkar kunna ge svar. De där mallarna som används förutsätter att allt är perfekt tillverkat. Det finns dyra mätverktyg som väldigt få använder. I min värld är det ett under att vinylavspelning fungerar så bra som det kan göra i mellanåt.

Användarvisningsbild
det-var-battre-forr

Inläggav det-var-battre-forr » 2020-01-11 17:47

RogerGustavsson skrev:Huvudsaken är att du är nöjd! Den där Pioneer-spelaren är alltså inget vidare? "Proffs" kan vem som helst kalla sig. Det finns många felkällor när en pickup ska justeras in. Jag brukar invända mig mot hur man mäter vinklar (är mätningsingenjör). Det går inte att syfta fram så små vinklar och hur vet vi med vilken precision pickupen är framställd? Hur väl sitter nålen centrerad på nålarmen? Hur väl linjerar skruvskallar eller pickuphölje med nålarm/nålspets? Ingen pickuptillverkare verkar kunna ge svar. De där mallarna som används förutsätter att allt är perfekt tillverkat. Det finns dyra mätverktyg som väldigt få använder. I min värld är det ett under att vinylavspelning fungerar så bra som det kan göra i mellanåt.

Pioneerspelaren verkar rätt medioker, men den är snygg och funkar helt ok. Jag prioriterar inte vinyl direkt längre. Går mer och mer mot CD och ska kanske tom. fixa någon slags mediaserverstreamhistoria till någon av mina två "huvudanläggningar". Vi får se.

Jag älskar er här, men jag tyckte inte dom tre senaste inläggen här var konstruktiva direkt tyvärr. Jag kommer tyvärr aldrig bli nöjd med vinyl. Får, som sagt, investera miljoner SEK (som "grekerna") för att bli helt nöjd, bara köra mint-skivor, inga nypressar (typ) osv. för att bli nöjd. Jag fixar inte riktigt att det raspar så mycket. Det funkar till viss musik, vissa låtar. Men jag sålde t.ex alla mina Kraftwerk och DEVO-vinyler. Det är inte musik som gör sig bra på vinyl och det är lite absurt egentligen att viss ny elektronisk musik ens släpps på vinyl.

Det är inte många nuförtin som mastrar, på riktigt, för vinyl ens, eller? Av det jag lärt mig (har aldrig mastrat för vinyl, än) måste man ju tom. hålla reda på vart på skivan man är, sas., då man mastrar. Verkar krångligt och som jag förstått det är det ytterst få i Sverige som kan den konsten numera?!

Jag kommer inte köpa dyra mätverktyg för att justera pickuppen. Tack för hjälpen jag fick i alla fall.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-01-11 18:15

Ortofon har en testskiva som jag normalt använder.

Användarvisningsbild
det-var-battre-forr

Inläggav det-var-battre-forr » 2020-01-14 23:35

Harryup skrev:Ortofon har en testskiva som jag normalt använder.

Har du någon länk till den?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-01-15 13:57

Harryup skrev:Ortofon har en testskiva som jag normalt använder.

Har du någon länk till den?

[url]vinylbutiken.se[/url]

Föregående

Återgå till Generellt om hifi