goat76 skrev:Tell skrev:Harryup skrev:
Eller i värsta fall kränkande dålig om man tolkar samma på ett annat sätt.
/Harry Up
Jovisst, finns ju en del som inte accepterar några fel även om felet i praktiken bara märks om man kan direkt jämföra det med en referens. Alla är olika, även om jag tycker vissa kan balla ur lite väl ibland.
Tell, har du aldrig köpt exempelvis ett par hörlurar som du till en början tyckt låta riktigt bra, men med tiden upptäcker du någon egenhet/karaktär i ljudet du inte är störtförtjust i och detta till synes lilla problem börjar tillkalla din uppmärksamhet mer och mer tills det växt till ett för dig stort problem?
På så vis kan något som lät riktigt bra till en början vända till en så enerverande grej att du till slut inte alls är speciellt nöjd med ljudet.
När jag skaffar nya hörlurar så börjar jag nästan direkt skruva på EQn i min telefon (där jag primärt använder lurar) då det sällan finns lurar så låter helt perfekt från början. O sen med tiden justera jag EQn lite mer när jag hör att det inte låter riktigt som jag vill (som du skriver så krävs ju lite tid o även olika låtar), o så efter ett tag så låter det oftast najs. Om det dock är något jag inte kan justera till helt så antingen accepterar jag det eller så skaffar jag nya grejer. Dock har det oftast inte varit nåt problem.
Lite samma när jag flyttar till ett nytt ställe, ställer upp anläggningen, lyssnar lite, mäter lite, skruvar lite på EQn för att eventuellt kompensera mätfel och allmän kurva som jag tycker låter najs. Justerar sen lite smått med tiden tills jag tycker det låter som jag vill. Har dock aldrig behövt göra liknande ändringar när jag bytt från att lyssna på datorn till streamer, eller bytt stärkare eller liknande då jag inte hört nån sån skillnad.