goat76 skrev:
Jag håller rakt igenom hela diskussionen en rak och ärlig linje där jag presenterar den form av normalisering som jag förespråkar, och svarar och ger exempel på allt som Ogjort frågat om.
Ogjort däremot vänder och slingrar sig och gör allt för att låtsas att han inte förstår det jag gång på gång förklarat, och när jag ställer en ynka motfråga så är diskussionen helt plötsligt totalt ointressant.
Nu får du väl skärpa dig!
Jag har genomgående besvarat och bemött dina påståenden.
När du presenterar en massa märkliga mätningar, har jag letat upp musiken och kontrollerat och presenterat.
När du påpekar att det finns musik som inte platsar inom -23LUFS, har jag letat fram sådan, mätt och presenterat.
Jag har lyssnat på av dig rekommenderad podd - men naturligtvis undrat om du verkligen lyssnat på samma.
Jag har letat upp och läst Grimms dokumentation. Som då säger något annat än du påstår - i KLARTEXT.
osv...
Jag har lagt väldigt mycket tid på att lyssna, spela in, mäta, leta upp, läsa, etc... just för att bemöta dig seriöst.
När menar du att jag har varit oärlig eller, som du säger "slingrat mig"? (slingrat mig - från VAD?)
Jag har heller aldrig övergått till ad hominem-argumentation, vilket du har gjort.
Däremot har jag konstaterat att du ofta argumenterar MOT dig själv.
Ogjort skrev:Mäter jag onormaliserad fil, så blir det -16,2 LUFS. Och då är det ovanligt dynamisk musik, för att vara pop...
goat76 skrev:"Ovanligt dynamisk musik, för att vara pop..." tolkar jag som väldigt icke-förstörd vilket visar med all tydlighet att -14 LUFS inte är ett för högt värde.
För mig visar detta snarare på att -14LUFS INTE räcker för att ge plats åt en låt uppmätt till -16.2LUFS.
Och jag har svårt att förstå att någon överhuvudtaget skulle tolka det annorlunda.
"Eftersom låten mäter -16,2LUFS så visar det att -14LUFS är tillräckligt" (???)
Någon annan får gärna förklara hur ett lägre värde än -14 är ett hållbart argument för att -14 är tillräckligt lågt?
Du säger också att OM jag mätte upp "mitt musikbibliotek" så skulle jag finna att det mesta platsar inom ett medelnivåvärde på -16LUFS -18LUFS.
Vilket du också menar är ett argument för att -14, är tillräckligt.
Jag menar att det är uppenbart att -16 eller -18 INTE får plats inom -14. Eller "menar"... det ÄR så.
Någon annan som har åsikten att 16 bananer får plats i en skål som rymmer 14 bananer, får gärna invända.
(nu har du iofs dålig koll på "mitt musikbibliotek" - det innehåller iofs alla genrer, men väldigt lite "mainstream" som platsar inom -14LUFS)
Den stora skillnaden är att du menar att man pragmatiskt bör förhålla sig till de senaste 30 årens allt ökande medelnivåhöjning och
utforma standarden så att DEN musiken inte påverkas nämnvärt.
Då säger jag att hela idén med EBU R 128/ITU 1770 är precis tvärtom. Den SKA påverka. Det är en standard som önskas införd just för att skapa eller
möjliggöra incitament för att ÖKA musikens dynamik. Alltså en standard införd för att - i bästa fall - förändra kommande musikproduktion. I alla fall
möjliggöra en sådan utveckling utan att musiken för den skull ska upplevas som svag jämfört med de senaste decenniernas produktioner.
Inte för att bevara den riktning som just är orsaken till att standarden tagits fram.
Och ja, du har alldeles rätt i att MASSOR med musik inte är anpassad till en standard som införs EFTER att den redan är producerad.
Det ligger liksom i sakens natur. Och det är själva finessen med en ny standard. Att den utveckling man vill motverka - motverkas.
Du tycker att redan existerande musik bör få plats inom en ny standard.
Självklart tycker du då att en standard där den inte får det, är dålig.
Kan du hänga med på den skillnaden?
Alltså att vi som förespråkar EBU R 128, hoppas på att den skall leda till en FÖRÄNDRING på sikt.
Medan du tycker att vi bör se till att konservera det vi redan har med hjälp av en "lindrigare" standard.
Du tycker det är bra som det är.
Vi tycker det är dåligt som det är.
Här tycker vi olika helt enkelt. Räcker det inte att bara konstatera det?
Jamen, säger du. Det finns ju mycket musik som inte ens platsar inom -23LUFS.
Att i så fall borde standarden läggas ännu lägre.
Just DET har jag väldigt svårt för att förstå som argument för en standard på -14LUFS. (eftersom det är högre)
Men någon annan kanske kan förklara just den argumentationen?
Även det bemöter jag med att det fanns gott om röster för ett ännu lägre värde under standardutvecklingen.
Men att man till sist enades om en kompromiss, delvis av de skäl som du framför. Och inte minst pga problemet med mobiltelefonerna.
Kompromissen innebär att inte all musik får plats - men väldigt mycket, och garanterat MYCKET mer än det som platsar inom -14LUFS.
Dessutom är det inte "bara" elektriskt absoluta nivåer som får chans att påverkas, eftersom mätningen är vägd finns också en chans att överbetoning
i presensregistret (av hörbarhetsskäl) också mildras - på sikt.
Du säger också att -23 inte är tillräckligt, men använder det som argument FÖR att -14 är utmärkt.
Det är den argumentationen som är väldigt svår att förstå.
Inte för att man inte kan läsa, eller begripa vad som står - utan för att det som står är motsägelsefullt.
Du tycker det är bra med medelnivåskillnader mellan olika musik.
Vi tycker det är dåligt. Vilket inte är hela sanningen eftersom skillnader kommer upplevas ändå, även med EBU R 128.
(en låt som t.ex. börjar väldigt svagt, trots ett medelvärde på -23, kommer upplevas som om den börjar väldigt svagt - vilket den gör)
Initialt så reagerade du mot Lasses optimism över den nya standarden i podden.
(även om det egentligen kanske var en reaktion på Spotifys höjning av låga medelvärden?)
Men det satte igång hela den här diskussionen.
Lasse är ju en person med ett helt yrkesliv på en mycket hög nivå nationellt och internationellt, som äntligen ser en möjlig lösning på ett PROBLEM
som hela branschen brottats med i årtionden.
Med kunskaper och erfarenhet i ämnet långt över din och min nivå.
Jag kan tycka det är klädsamt med en viss ödmjukhet inför sådan erfarenhet och kunskap. Att man kanske borde LYSSNA och lära.
Och... sist men inte minst: Det är inte JAG som hittat på och utformat standarden.
Det är resultatet av en närmast global rörelse för att försöka förhindra att "utvecklingen" fortsätter åt fel håll.
Och ja, hela denna verksamhet går stick i stäv mot vad du önskar och tycker är bra.
Men... även där kanske det vore på plats med en smula ödmjukhet - och försöka förstå VARFÖR så många, som inte gör annat än att arbeta med ljudproduktion, med utbildningsnivåer i ämnet skyhögt över dina, slitit fram en standard som DU tycker är korkad.
Sammantaget - igen:
Du tycker redan existerande musik i hög grad bör få plats opåverkad inom en ny standard.
Vi tycker att existerande musik till stora delar INTE bör få plats. (vilket är avsikten med standarden)
Just för att vi hoppas att det ska påverka utvecklingen positivt framdeles.
Vi tycker således helt olika. Och det kan väl vara helt ok.
Du kanske också har noterat att när du kommer med vettiga synpunkter, t.ex. det förkastliga i att med automatik höja låga nivåer så
det uppstår limitering, eller att albumnormalisering kan vara önskvärt även om albumlyssning ser ut att minska drastiskt. Så är det
vad jag har sett, ingen som invänder.
Därmed kan vi väl lämna ämnet? Eftersom vi ändå inte kommer kunna nå enighet eller påverka våra respektive uppfattningar.
Och istället överlåta till ev. läsare att själva bedöma resonemangen.
(möjligen kan du svara på i vad min OÄRLIGHET består - ba´så jag vet)
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---