goat76 skrev:Titta, jag har faktiskt SD-fötter!!!![]()
De färgar ypperligt under min NAS, fina vibrationsdämpare där en sådan funktion/färgklick är önskvärd.
Under mina högtalare gör sig dock en annan hårdare typ av fot sig bättre. Det hade varit extremt dumt att välja något annat bara för att det teoretiskt borde vara bättre men som för ändamålet (musiklyssning) låter sämre.
Om jag däremot var mer intresserad av hur det mäter eller om jag faktiskt tyckt att det låter bättre, så hade jag återgått till att använda fötterna på denna bild. De kommer dock finnas kvar för en framtida utvärdering ifall jag skulle byta högtalare och/eller lyssningsrum.
Tipset kvarstår även på sidan 43 och framåt, testa och välj den fot som passar bäst för dig.
Mitt råd är att lära sig om fysiken så man kan göra ett insatt val och även kan sortera isär verklighet och inbillning. ”Hur man upplever att det låter” är inte synonymt med ”hur det låter”. Man kan uppleva saker som inte finns när suggestionen är starkare än det motstånd mot suggestion som man har.
Om du lämnar den religiösa (trosbaserade) världsbilden till förmån för en där du bygger den världsbild på kunskap som du skaffar dig, så kommer du att märka att ”hur det låter” faktiskt bestäms av hur det mäter, men att mätningen kräver kunskap för att kunna omsättas till upplevelse. Det är heller inte så enkelt som att men kan reducera det till påverkan/icke påverkan.
Färgningar (påverkan) kan uppleves på många olika sätt och även om man i förekommande fall (t ex i en F/E-lyssning) kan objektivisera en färgnings karaktär så betyder det inte att man kan förutsäga huruvida det kommer att vara en positiv upplevelse att summera den till alla tänkbara karaktärer från olika inspelningar.
Vh, iö