spikes vs mjukfötter - igen

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

RogerJoensson

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav RogerJoensson » 2020-02-07 11:02

Kortfattat: Sväng behöver en stabil puls, för utan den går det inte att höra svänget.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2020-02-07 11:08

Well... det är svårt att kortfatta något så komplext. Men visst. Det är som du säger.

En sådan fras kan dock trots sin riktighet förstärka missuppfattningen att svänget skapas av rytmiska avvikelser från den stabila pulsen, vilket absolut inte behöver vara fallet.

Det typiska är snarare att det är i dynamiken som svänget ligger. Markeringar.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2020-02-07 11:10

RogerJoensson skrev:Kortfattat: Sväng behöver en stabil puls, för utan den går det inte att höra svänget.

Nja.. Det beror väl på vad man menar med "stabil"? Jag menar på att det inte ska vara stabilt i den bemärkelsen att det är "statiskt".

Kom att tänka på trummisen i meshugga som är en av de mest taktfasta trummirsar som finns. Men det är inte mycket "sväng" i dom trummorna. Jämför man med en duktig jazztrummis och hur denne spelar så är det en stor skillnad. det förra är liksom "mekaniskt" spelat och det senare "organiskt".
Båda spelar ju "stabil puls" men på olika sätt.

Något av det mest svängiga jag hört är i en av blues-dokumentärerna där en svart gammal man knäpper med fingrarna medan han sjunger en låt. Han gör ett knäpp med kanske 20-30s mellanrum och inte alls regelbundet, men det är svängigt utav bara den. Vet inte om det är scorceses dokumentär eller vilken det är. Nån kanske vet?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2020-02-07 11:27

Om jag inte missförstår det du skriver så är min uppfattning nästan motsatsen till det du skriver. På typ alla sätt.

Både med avseende på din beskrivning av händelserna och när det gäller vad du verkar mena med sväng. Men antagligen missförstår jag dig illa.

Vh, iö

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2020-02-07 11:58

IngOehman skrev:Well... det är svårt att kortfatta något så komplext. Men visst. Det är som du säger.

En sådan fras kan dock trots sin riktighet förstärka missuppfattningen att svänget skapas av rytmiska avvikelser från den stabila pulsen, vilket absolut inte behöver vara fallet.

Vh, iö

Jag pratade om tidsaspekten kopplat till det där om "ojämn taktrytm". Det tror jag nästan alltid handlar om timing. Det blir inte mycket till sväng om det inte finns en begriplig puls att förhålla sig till. -Men visst kan synkoper, baktakter och andra markeringar vara en del av svänget. En fråga är om man tycker att det fortfarande svänger om man tidskvantiserar bort alla tids-glidningarna och enbart behåller det dynamiska.
Kanske tycker vi olika om detta.

Om jag lider av att någon har en ojämn taktrytm, så har det inte med dynamiken att göra. Det är tidsaspekter alltihop, tror jag.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-02-07 13:39

RogerJoensson skrev:
IngOehman skrev:Well... det är svårt att kortfatta något så komplext. Men visst. Det är som du säger.

Vh, iö

Jag pratade om tidsaspekten kopplat till det där om "ojämn taktrytm". Det tror jag nästan alltid handlar om timing. Det blir inte mycket till sväng om det inte finns en begriplig puls att förhålla sig till. -Men visst kan synkoper, baktakter och andra markeringar vara en del av svänget. En fråga är om man tycker att det fortfarande svänger om man tidskvantiserar bort alla tids-glidningarna och enbart behåller det dynamiska.

Om jag lider av att någon har en ojämn taktrytm, så har det inte med dynamiken att göra. Det är tidsaspekter alltihop, tror jag.

Roger har rätt, själva svänget har endast att göra med tidsaspekten och den kan ligga antingen lite före eller släpa lite efter men ligger tidsmässigt rätt taktmässigt med sig självt, om det skulle blandas så att vissa anslag skulle ligga före och några efter i samma stycke så skulle det endast uppfattas som taktlöst. Det har alltså inte mycket att göra med hur dynamiskt trummorna spelas, det är något helt annat men är såklart i sin tur en viktig ingrediens för att skapa liv i musiken, det låter ju omänskligt och onaturligt statiskt då varje anslag låter lika starka.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-02-07 14:14

goat76 skrev:
RogerJoensson skrev:

Vh, iö

Roger har rätt, själva svänget har endast att göra med tidsaspekten och den kan ligga antingen lite före eller släpa lite efter men ligger tidsmässigt rätt taktmässigt med sig självt, om det skulle blandas så att vissa anslag skulle ligga före och några efter i samma stycke så skulle det endast uppfattas som taktlöst. Det har alltså inte mycket att göra med hur dynamiskt trummorna spelas, det är något helt annat men är såklart i sin tur en viktig ingrediens för att skapa liv i musiken, det låter ju omänskligt och onaturligt statiskt då varje anslag låter lika starka.

Ni har fel allihopa :) .
Fast lite rätt har ni nog alla.
Det finns ett engelskt uttryck- ”wobble around the beat” .
Svänget uppstår då ett antal musiker spelar tillsammans , det finns en ”samtidighet” och en ” framåtriktning ” tillsammans i musiken. Om trummisen spelar lite otight ( typ Ringo Star ) men basisten spelar otight på samma sätt så kan det blir ett ”sväng ” av det hela. Det finns också exempel gå band som spelar bra tillsammans utan att det ”svänger” om musiken. Då börjar vi prata om bra eller dåliga band, eller musiker.
Alla som komponerat musik i studio och använt kvantisering av riktiga trummor och elbas vet att det blir musik helt utan sväng. Skittråkigt att lyssna till. Svänget har helt med tidsaspekten i musiken att göra, men även dynamiska variationer spelar roll. Men det måste göras på ett musikaliskt sätt.

En enda musikalisk musiker kan spela med sväng och tex sjunga samtidigt som han knäpper med fingrarna så det svänger. Det är bara att ”wobble around the beat” en smula , och att musiken har en mening och en framåtriktning. En omusikalisk musiker saknar möjlighet att tillföra musiken mening, så även om det wobblas hej vilt runt beatet så blir resultatet bara dåligt och tråkigt att lyssna till. En bra musiker kan även använda dynamiken i fingerknäppet och sången för att få fram ”svänget”.

Musiker som spelar till klicktrack vid olika tillfällen i en studio som tex spelar in en pop-låt saknar det naturliga svänget tillsammans eftersom inspelningen gjordes vid olika tidpunkter. Numera finns det ”humanizer”-program i mjukvaran som kan tillföra lite sväng i efterhand på inspelningen , wobbling around the beat, så pass bra att det är svårt att avgöra om musikerna spelade tillsammans eller ej.
https://www.soundonsound.com/techniques ... mmed-drums
To transition our pattern from ‘robot’ to ‘human’, we need timing and velocity variations. For timing, we can manipulate two elements: first, we can emulate the swing or groove that a human drummer supplies, where notes are deliberately pulled/pushed against the ‘grid’; and second, we can add random timing variations to mimic human ‘imperfections’.
——————
Det handlar då om att programmet gör vissa tidsförskjutningar mellan tonerna som tex trummisen och basisten spelade ( alltså inte en exakt stabil puls ) . Detta kan göras i efterhand även efter en kvantisering av inspelningen.

Hela den här diskussionen har ingenting alls med mjukfötter eller spikar att göra. Finns det inget sväng på inspelningen kommer det inte heller att svänga i lyssningsrummet.
Senast redigerad av Tangband 2020-02-07 14:41, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-02-07 14:32

https://www.soundonsound.com/techniques ... ise-part-1
https://www.soundonsound.com/techniques ... ise-part-2

Back in this column in SOS March 2012, I explained how Cubase 6 allows you to apply grid‑based quantisation to multitrack drum recordings. However, as I mentioned briefly at the end of that piece, Cubase also allows you to quantise to a groove, where you take the rhythmic feel of one music performance and nudge other parts to more closely match it. The end result allows you to keep some of that magical 'swing' or groove in the overall performance, while still getting that 'locked‑in' sensation between the key rhythmic instruments in your arrangement.

Cubase 6 includes features that allow groove‑based quantisation of both MIDI and audio performances, and this month and next I'll look at each of these in turn. To illustrate the process, I'll use a typical example; extracting a groove that I like from a two‑bar drum loop and applying that groove to other key elements of the arrangement, such as a bass line and rhythm guitar part.
Senast redigerad av Tangband 2020-02-07 14:38, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-02-07 14:35

Tangband, varför säger du att jag har fel för att sedan bara säga exakt samma sak som mig, men bara med fler ord. :D

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-02-07 14:38

goat76 skrev:Tangband, varför säger du att jag har fel för att sedan bara säga exakt samma sak som mig, men bara med fler ord. :D

Jag insåg nu att du hade helt rätt :wink:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2020-02-07 14:49

Det hade han inte.

goat76 skrev:
RogerJoensson skrev:

Vh, iö

Du har jättefel, vilket inte betyder att Roger har det. Han skrev inte alls det som du antyder.

Roger frågade sig ju bara om dynamiska aspekter ensamma kan skapa sväng. Svaret är att det kan de, med praktisk taget alla tänkbara hörande lyssnare som domare. Därmed inte sagt att de förstår det själva. Men de upplever sväng, och tror ofta att det beror på timing även när så inte är fallet.

Läs gärna det ogjort skriver, det är sväng-verkligheten väldigt bra beskriven.

Och igen - även rytmiska avvikelser KAN bidra till känslan av sväng, men mindre ofta än de flesta tror. Det finner man när man studerar saken.

Även Rogers sista ord är mycket kloka, ful orytmik är gräsligt och man brukar då kunna vara väldigt säker på att det är just timingen som brister. :) Man hör liksom inte fel åt det håller.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2020-02-07 16:10

Tangband skrev:
To transition our pattern from ‘robot’ to ‘human’, we need timing and velocity variations. For timing, we can manipulate two elements: first, we can emulate the swing or groove that a human drummer supplies, where notes are deliberately pulled/pushed against the ‘grid’; and second, we can add random timing variations to mimic human ‘imperfections’.
——————
Det handlar då om att programmet gör vissa tidsförskjutningar mellan tonerna som tex trummisen och basisten spelade ( alltså inte en exakt stabil puls ) . Detta kan göras i efterhand även efter en kvantisering av inspelningen.

"Humanizer-funktionen" brukar jobba med tre parametrar: Tidsplacering, Dynamik (velocity) och längden på tonerna.
(det sista spelar liten eller ingen roll för just trummor)
Har man sådan programvara föreslår jag att man testar själv. Det är roligt och intressant.

Utgå från ett helt statisk superkvantiserat beat. Skruva sedan till "humanizern" så den bara påverkar EN av parametrarna i taget.
Lyssna.
(man får ta med i bedömningen att det dock blir slumpgenererat - inte utfört av en musiker med "svängkapacitet" i generna)
Men det som händer är spännande.

Och som sagt - det är ett väldigt komplext ämne, och även mitt längre inlägg är väldigt reducerat.
Och jag tror också att flera förmodligen menar samma eller liknande saker, fast oeniga om vilka begrepp som beskriver "vad".
Sätter vi oss i ett rum och diskuterar, exemplifierar, visar, förklarar, tror jag vi blir oväntat eniga.

Som sagt: förmodligen en egen tråd.
Men det är ändå kul att det verkar vara ett ämne som engagerar.

Mer sväng gör världen lite bättre :-)

Anders O.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2020-02-07 16:22

Sen finns det ju saker som ställer allt på ända också.

Ett typexempel är Stones "Sympathy for the devil"
Otajtare musik får man leta efter. Det låter som om de lagt alla toner i en hink o slängt ut dem genom fönstret.
(dokumentären från den knäppa inspelningen visar hur det blev på det viset)

Ändå är låten bra, på nå vis :-)

Är det parametern "charm" som sätter in där månne..?
Och jag har alltid undrat hur den skulle upplevas om den satt ihop?
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-02-07 16:23

Om man tar en perfekt metronom som dessutom är digital och detta för att kunna styra den på olika parametrar. Man kan exempelvis ställa in den på 80 slag i minuten. Då har man en puls. Sedan varierar man amplituden exempelvis genom att öka amplituden på var fjärde slag. Pulsen är densamma, men man har infört takt. Timingen i pulsen är orörd. Sedan kan man istället öka amplituden på vart tredje slag. Då blir det valstakt. Är det varannat slag så blir det marschtakt. Pulsen är orörd. Vad jag kan bedöma bestäms takten i så fall av amplitudökning på en viss delmultipel av slagen hos pulsen. Dock kan man införa takt på flera olika sätt, bl.a. genom att ändra på frekvensinnehållet istället för ljudstyrka. Tick tack tick tack.
På så sätt kan man införa melodi om frekvensinnehållet mellan tick och tack har ett harmoniskt intervall. Då kommer pitch/tonhöjd in i bilden. Pulsen är oförändrad.

Melodi är som jag ser det den kanske dominanta variabeln i musik. Suddas tonhöjd ut eller förvanskas genom att spela falskt så faller det musikaliska.

Sedan kan man tänka sig att variera pulsen. Det kan ske taktfast, men även inte. Hade man en sådan digital metronom där man kan ändra en massa olika parametrar så skulle man säkerligen lära sig massor om musik. Ja tror att man även skulle kunna skriva rolig musik för metronom. :D

Det får bli ett kort inlägg på mina tankar en fredag em.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-02-07 16:26

IngOehman skrev:Det hade han inte.

goat76 skrev:
RogerJoensson skrev:Jag pratade om tidsaspekten kopplat till det där om "ojämn taktrytm". Det tror jag nästan alltid handlar om timing. Det blir inte mycket till sväng om det inte finns en begriplig puls att förhålla sig till. -Men visst kan synkoper, baktakter och andra markeringar vara en del av svänget. En fråga är om man tycker att det fortfarande svänger om man tidskvantiserar bort alla tids-glidningarna och enbart behåller det dynamiska.

Du har jättefel, vilket inte betyder att Roger har det. Han skrev inte alls det som du antyder.

Roger frågade sig ju bara om dynamiska aspekter ensamma kan skapa sväng. Svaret är att det kan de, med praktisk taget alla tänkbara hörande lyssnare som domare. Därmed inte sagt att de förstår det själva. Men de upplever sväng, och tror ofta att det beror på timing även när så inte är fallet.

Läs gärna det ogjort skriver, det är sväng-verkligheten väldigt bra beskriven.

Och igen - även rytmiska avvikelser KAN bidra till känslan av sväng, men mindre ofta än de flesta tror. Det finner man när man studerar saken.

Även Rogers sista ord är mycket kloka, ful orytmik är gräsligt och man brukar då kunna vara väldigt säker på att det är just timingen som brister. :) Man hör liksom inte fel åt det håller.

Vh, iö

Jag har inte skrivit något som går emot det Ogjort skrivit, allt det jag skrivit går helt och hållet i linje med det han sa. Det rent tekniska som går under ”swing” har ingenting med hur dynamiskt det spelas, om du tror det har du jättefel!
”Swing” handlar endast om tidsaspekten.

Ogjorts text är helt och hållet korrekt.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-02-07 16:29

Jag ser nu att ogjort i inläggen före skrivit om i princip samma sak på ett bra sätt. Dessutom tar ogjort upp Stones och det är verkligen ett jättebra exempel att analysera. Smutsig musik på ett melodiskt sätt.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2020-02-07 16:52

Jag tror att vi behöver definiera vad sväng är. Jag tror inte att vi alla menar exakt samma sak...

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2020-02-07 16:59

Dumt att göra ärlikamedtecken med kurva, tror jag. :)
"we have assumed control!"

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-02-07 17:00

Rogerjohansson: Hur som helst har det inte mycket med spikes eller mjukfötter att göra :)

Edit: sväng får mig att vilja kliva upp och dansa- om jag är på lokal. Eller kanske hoppa- om det är ett svängigt rockband som spelar live.
Senast redigerad av Tangband 2020-02-07 17:04, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-02-07 17:04

RogerJoensson skrev:Jag tror att vi behöver definiera vad sväng är. Jag tror inte att vi alla menar exakt samma sak...

Jag tror att man kan fråga de som dansar till musik. En form av rörelse till musik. En del stampar takten, andra gungar med kroppen. Det gemensamma är information från hörseln till muskler. Hur funkar detta fenomen.

Vill man söka svar på något, gå till botten av problematiken, till källan. Där finns svaren.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-02-07 17:05

petersteindl skrev:
RogerJoensson skrev:Jag tror att vi behöver definiera vad sväng är. Jag tror inte att vi alla menar exakt samma sak...

Jag tror att man kan fråga de som dansar till musik. En form av rörelse till musik. En del stampar takten, andra gungar med kroppen. Det gemensamma är information från hörseln till muskler. Hur funkar detta fenomen.

Vill man söka svar på något, gå till botten av problematiken, till källan. Där finns svaren.

Sväng är något grundläggande, något som funnits väldigt länge. Kanske tidigare än djungeltrummorna.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2020-02-07 17:25

petersteindl skrev:

Jag tror att man kan fråga de som dansar till musik.

Dom är olika dom med. En del gillar taktfast musik utan utsvävningar (t ex dansband, som inte hade några problem att gå över till sequencerbaserad musik), andra gillar driv och flyt runt pulsen, kanske även med ovala taktarter som ger sina speciella möjligheter och som är nära lögn i helvete att programmera i en sequencer. Fråga dansare från olika genrer (som är insatta i musiken) och du får nog olika svar.

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2020-02-07 17:33

Tangband skrev:Rogerjohansson: Hur som helst har det inte mycket med spikes eller mjukfötter att göra :)

Visst är det skönt att komma bort från den diskussionen :wink:
Tangband skrev:Edit: sväng får mig att vilja kliva upp och dansa- om jag är på lokal. Eller kanske hoppa- om det är ett svängigt rockband som spelar live.

Japp. Sväng genererar rörelse. I olika grad. Ibland går det helt enkelt inte att värja sig.
Känsligheten varierar förstås hos olika personer.

Varför? Jaaaeee du, det är frågan..?

Kanske:

"Min moders hjärta, var det första ljud jag mötte.
Och mitt eget, kommer vara det sista.
Mitt liv är rytm, av rytm.
Hela mitt inre rör sig - i takt."

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-02-07 17:57

Ogjort skrev:
Tangband skrev:Rogerjohansson: Hur som helst har det inte mycket med spikes eller mjukfötter att göra :)

Visst är det skönt att komma bort från den diskussionen :wink:
Tangband skrev:Edit: sväng får mig att vilja kliva upp och dansa- om jag är på lokal. Eller kanske hoppa- om det är ett svängigt rockband som spelar live.

Japp. Sväng genererar rörelse. I olika grad. Ibland går det helt enkelt inte att värja sig.
Känsligheten varierar förstås hos olika personer.

Varför? Jaaaeee du, det är frågan..?

Kanske:

"Min moders hjärta, var det första ljud jag mötte.
Och mitt eget, kommer vara det sista.
Mitt liv är rytm, av rytm.
Hela mitt inre rör sig - i takt."

Det kan bara så... undras om det finns nån forskning om att 60-70 slag i minuten är något som föredras i musik ? Det vore isådanafall ungefär detsamma som hjärtslagen i moderns mage :)

JM

Inläggav JM » 2020-02-07 18:11

Rytm är nog evolutionärt mycket fundamentalt för människan.
Schimpanser slår med pinnar rytmiskt på trädstammar (under kort tid) för att påkalla uppmärksamheten hos andra schimpanser när det är dags för lek.
Jägar/samlar folk typ Sanfolket (DNA-mässigt mäsklighetens urfolk) i Kalahariöknen i södra Afrika använder inte bara tummor utan ffa fotstamp/handklappningar i kombination med dans och sång för att skapa en rytm. Möjligen har deras traditioner inte förändrats de senaste årtusenden. Den sociala samhörigheten rytm skapar har möjligen stärkt människan som art i relation till andra arter. Även språket vilar på rytmer.

https://www.youtube.com/watch?v=dTL_TdONVBs

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2020-02-07 18:21

Ogjort skrev:Sen finns det ju saker som ställer allt på ända också.

Ett typexempel är Stones "Sympathy for the devil"
Otajtare musik får man leta efter. Det låter som om de lagt alla toner i en hink o slängt ut dem genom fönstret.
(dokumentären från den knäppa inspelningen visar hur det blev på det viset)

Ändå är låten bra, på nå vis :-)

Är det parametern "charm" som sätter in där månne..?
Och jag har alltid undrat hur den skulle upplevas om den satt ihop?

Jag tycker så här:

Charlie följer alltid Keith. Eftersom Keith oxå spelar bas på låten kan han styra flödet i rytmsektionen.
Därför hänger det ihop trots att det svajar ibland. Hopkins piano hjälper till att sy ihop det.

”Charm”?
Nej det är Rolling Stones. Tusen och åter tusen med timmar med att spela tillsammans med samma människor. Går inte att kopiera.
Har aldrig hört en tolkning eller cover av sympathy for the devil som funkar.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-02-07 18:22

Näe, hörni.
De'e ba' skitsnack det där'om att spajks eller mjukfutter under lågtalarna skulle ge sväng. Ingen av metoderna ger nå' sväng å hänga i julgran.

Hänger man däremot lågtalarna i snören i take' å ger'om en knuff, ja då blir'e sväng!

Testa me' Brahms Doppelkonzert für violin, cello und orkester.
D7375D0A-EE7D-4018-B7DC-F61B011377EA.jpeg
D7375D0A-EE7D-4018-B7DC-F61B011377EA.jpeg (205.57 KiB) Visad 4078 gånger

Knuffa te' låderna så'rom svänger rejält framåt å bakåt i furhållande te hörona.
De' blir en Doppler-konzert som svänger som fan!

Trevli' freda'!

https://tidal.com/album/12433833
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2020-02-07 18:28

Snyggt omslag. Om man har högtalare som svävar med viss möjlighet till att gunga med, dvs om man har supraledare. Det borde vara så gott som det kan bli. :)
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2020-02-07 18:47

Jansson skrev:
”Charm”?
Nej det är Rolling Stones. Tusen och åter tusen med timmar med att spela tillsammans med samma människor. Går inte att kopiera.
Har aldrig hört en tolkning eller cover av sympathy for the devil som funkar.

Kolla in dokumentären om den går att hitta.
De spelar inte tillsammans även om det, som du beskriver, är normalfallet.
De är så jävla osams om allt, så de vägrar delvis att ens befinna sig i studion samtidigt.
Sympathy for the Devil är resultatet av ett enda långt bråk.

"Lägger du på Congas nu rå?
-I helvete heller! Jag skiter i den här jävla pisslåten.
Nähe, istället kan väl... Öh, va var är du? Har han gått hem?
Kan då du Mick ta congas?
- Va? Jag? Varför då?"

Cover..? Det trodde inte jag heller - men under en teaterföreställning på Elverket för många år sedan, med eminenta musiker,
så tänkte jag: Fasiken vicken bra låt.
Så jag gick hem för att lyssna på originalet, och fick nästan en chock. Det blev första gången som jag tänkte på att det bara är en himla röra.
Senast redigerad av Ogjort 2020-02-07 18:58, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-02-07 18:56

Kan du se om du hittar den där dokumentären på youtube och posta länken här? :D

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi