Moderator: Redaktörer
RogerJoensson skrev:Kortfattat: Sväng behöver en stabil puls, för utan den går det inte att höra svänget.
IngOehman skrev:Well... det är svårt att kortfatta något så komplext. Men visst. Det är som du säger.
En sådan fras kan dock trots sin riktighet förstärka missuppfattningen att svänget skapas av rytmiska avvikelser från den stabila pulsen, vilket absolut inte behöver vara fallet.
Det typiska är snarare att det är i dynamiken som svänget ligger. Markeringar.
Vh, iö
RogerJoensson skrev:IngOehman skrev:Well... det är svårt att kortfatta något så komplext. Men visst. Det är som du säger.
En sådan fras kan dock trots sin riktighet förstärka missuppfattningen att svänget skapas av rytmiska avvikelser från den stabila pulsen, vilket absolut inte behöver vara fallet.
Vh, iö
Jag pratade om tidsaspekten kopplat till det där om "ojämn taktrytm". Det tror jag nästan alltid handlar om timing. Det blir inte mycket till sväng om det inte finns en begriplig puls att förhålla sig till. -Men visst kan synkoper, baktakter och andra markeringar vara en del av svänget. En fråga är om man tycker att det fortfarande svänger om man tidskvantiserar bort alla tids-glidningarna och enbart behåller det dynamiska.
Kanske tycker vi olika om detta.
Om jag lider av att någon har en ojämn taktrytm, så har det inte med dynamiken att göra. Det är tidsaspekter alltihop, tror jag.
goat76 skrev:RogerJoensson skrev:IngOehman skrev:Well... det är svårt att kortfatta något så komplext. Men visst. Det är som du säger.
Vh, iö
Jag pratade om tidsaspekten kopplat till det där om "ojämn taktrytm". Det tror jag nästan alltid handlar om timing. Det blir inte mycket till sväng om det inte finns en begriplig puls att förhålla sig till. -Men visst kan synkoper, baktakter och andra markeringar vara en del av svänget. En fråga är om man tycker att det fortfarande svänger om man tidskvantiserar bort alla tids-glidningarna och enbart behåller det dynamiska.
Om jag lider av att någon har en ojämn taktrytm, så har det inte med dynamiken att göra. Det är tidsaspekter alltihop, tror jag.
Roger har rätt, själva svänget har endast att göra med tidsaspekten och den kan ligga antingen lite före eller släpa lite efter men ligger tidsmässigt rätt taktmässigt med sig självt, om det skulle blandas så att vissa anslag skulle ligga före och några efter i samma stycke så skulle det endast uppfattas som taktlöst. Det har alltså inte mycket att göra med hur dynamiskt trummorna spelas, det är något helt annat men är såklart i sin tur en viktig ingrediens för att skapa liv i musiken, det låter ju omänskligt och onaturligt statiskt då varje anslag låter lika starka.
goat76 skrev:Tangband, varför säger du att jag har fel för att sedan bara säga exakt samma sak som mig, men bara med fler ord.
goat76 skrev:RogerJoensson skrev:IngOehman skrev:Well... det är svårt att kortfatta något så komplext. Men visst. Det är som du säger.
Vh, iö
Roger har rätt, själva svänget har endast att göra med tidsaspekten och den kan ligga antingen lite före eller släpa lite efter men ligger tidsmässigt rätt taktmässigt med sig självt, om det skulle blandas så att vissa anslag skulle ligga före och några efter i samma stycke så skulle det endast uppfattas som taktlöst. Det har alltså inte mycket att göra med hur dynamiskt trummorna spelas, det är något helt annat men är såklart i sin tur en viktig ingrediens för att skapa liv i musiken, det låter ju omänskligt och onaturligt statiskt då varje anslag låter lika starka.
Tangband skrev:
To transition our pattern from ‘robot’ to ‘human’, we need timing and velocity variations. For timing, we can manipulate two elements: first, we can emulate the swing or groove that a human drummer supplies, where notes are deliberately pulled/pushed against the ‘grid’; and second, we can add random timing variations to mimic human ‘imperfections’.
——————
Det handlar då om att programmet gör vissa tidsförskjutningar mellan tonerna som tex trummisen och basisten spelade ( alltså inte en exakt stabil puls ) . Detta kan göras i efterhand även efter en kvantisering av inspelningen.
IngOehman skrev:Det hade han inte.goat76 skrev:RogerJoensson skrev:Jag pratade om tidsaspekten kopplat till det där om "ojämn taktrytm". Det tror jag nästan alltid handlar om timing. Det blir inte mycket till sväng om det inte finns en begriplig puls att förhålla sig till. -Men visst kan synkoper, baktakter och andra markeringar vara en del av svänget. En fråga är om man tycker att det fortfarande svänger om man tidskvantiserar bort alla tids-glidningarna och enbart behåller det dynamiska.
Du har jättefel, vilket inte betyder att Roger har det. Han skrev inte alls det som du antyder.
Roger frågade sig ju bara om dynamiska aspekter ensamma kan skapa sväng. Svaret är att det kan de, med praktisk taget alla tänkbara hörande lyssnare som domare. Därmed inte sagt att de förstår det själva. Men de upplever sväng, och tror ofta att det beror på timing även när så inte är fallet.
Läs gärna det ogjort skriver, det är sväng-verkligheten väldigt bra beskriven.
Och igen - även rytmiska avvikelser KAN bidra till känslan av sväng, men mindre ofta än de flesta tror. Det finner man när man studerar saken.
Även Rogers sista ord är mycket kloka, ful orytmik är gräsligt och man brukar då kunna vara väldigt säker på att det är just timingen som brister.Man hör liksom inte fel åt det håller.
Vh, iö
RogerJoensson skrev:Jag tror att vi behöver definiera vad sväng är. Jag tror inte att vi alla menar exakt samma sak...
petersteindl skrev:RogerJoensson skrev:Jag tror att vi behöver definiera vad sväng är. Jag tror inte att vi alla menar exakt samma sak...
Jag tror att man kan fråga de som dansar till musik. En form av rörelse till musik. En del stampar takten, andra gungar med kroppen. Det gemensamma är information från hörseln till muskler. Hur funkar detta fenomen.
Vill man söka svar på något, gå till botten av problematiken, till källan. Där finns svaren.
petersteindl skrev:RogerJoensson skrev:Jag tror att vi behöver definiera vad sväng är. Jag tror inte att vi alla menar exakt samma sak...
Jag tror att man kan fråga de som dansar till musik.
Tangband skrev:Rogerjohansson: Hur som helst har det inte mycket med spikes eller mjukfötter att göra
Tangband skrev:Edit: sväng får mig att vilja kliva upp och dansa- om jag är på lokal. Eller kanske hoppa- om det är ett svängigt rockband som spelar live.
Ogjort skrev:Tangband skrev:Rogerjohansson: Hur som helst har det inte mycket med spikes eller mjukfötter att göra
Visst är det skönt att komma bort från den diskussionen
Tangband skrev:Edit: sväng får mig att vilja kliva upp och dansa- om jag är på lokal. Eller kanske hoppa- om det är ett svängigt rockband som spelar live.
Japp. Sväng genererar rörelse. I olika grad. Ibland går det helt enkelt inte att värja sig.
Känsligheten varierar förstås hos olika personer.
Varför? Jaaaeee du, det är frågan..?
Kanske:
"Min moders hjärta, var det första ljud jag mötte.
Och mitt eget, kommer vara det sista.
Mitt liv är rytm, av rytm.
Hela mitt inre rör sig - i takt."
Ogjort skrev:Sen finns det ju saker som ställer allt på ända också.
Ett typexempel är Stones "Sympathy for the devil"
Otajtare musik får man leta efter. Det låter som om de lagt alla toner i en hink o slängt ut dem genom fönstret.
(dokumentären från den knäppa inspelningen visar hur det blev på det viset)
Ändå är låten bra, på nå vis
Är det parametern "charm" som sätter in där månne..?
Och jag har alltid undrat hur den skulle upplevas om den satt ihop?
Jansson skrev:
”Charm”?
Nej det är Rolling Stones. Tusen och åter tusen med timmar med att spela tillsammans med samma människor. Går inte att kopiera.
Har aldrig hört en tolkning eller cover av sympathy for the devil som funkar.
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 27 gäster