spikes vs mjukfötter - igen

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ogjort

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Ogjort » 2020-02-07 19:04

goat76 skrev:Kan du se om du hittar den där dokumentären på youtube och posta länken här? :D

Jag minns inte vad den hette. Såg den på svt.
Så jag har nog inte lättare att hitta den än någon annan.
Jag har heller inga särskilda Stones-kunskaper som underlättar. Men det finns det säkert andra som har.

Jag minns inte ens om hela specifikt handlade om denna enda inspelning, eller om det var en mer generell Stones-dok, där detta ingick.

Samlade sökinsatser kan förmodligen hitta den, OM den finns tillgänglig.
Klart sevärd, hursomhelst.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2020-02-07 19:04

Hehe jag förstår mig nog inte på vad som avses.
Sympathy for the devil tycker jag är en av de bästa rolling stones låtarna. Väldigt svängig :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2020-02-07 19:09

Kraniet skrev:Hehe jag förstår mig nog inte på vad som avses.
Sympathy for the devil tycker jag är en av de bästa rolling stones låtarna. Väldigt svängig :)

Låtens hela "konstruktion" är kanon.
Så jag t r o r att man själv lägger till nån slags kompensation.
Kolla noga får du höra - det är kanske den grötigaste, slarvigaste och spretigaste som Stones gjort.

En fantastiskt lyckad katastrof :-)
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-02-07 19:17

Det är en fantastisk låt, men kanske var aningen för färsk och inte fullt klar när de beslutade sig för att spela in den, det låter då aningen hackigt och väldigt trevande i det här korta videoklippet. :)

Här är ett klipp när de spelade in hoo-hooo!!! :D

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2020-02-07 19:54

goat76 skrev:
Här är ett klipp när de spelade in hoo-hooo!!! :D

[ YouTube ]

hoo-hoo är ba bäst ! :-)

Har du hittat dokumentären eller bara enskilda klipp?
Som jag minns den, så följer dokumentären även medlemmarna utanför studion under produktionstiden.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-02-07 20:03

Jag hittar bara enskilda klipp. Är det månne den här du menar som jag hittat trailer för?

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2020-02-07 20:07

goat76 skrev:. Det rent tekniska som går under ”swing” har ingenting med hur dynamiskt det spelas, om du tror det har du jättefel!
”Swing” handlar endast om tidsaspekten.

Hmm...
Ta vilken övningsbok som helst i rudimental drumming och spela igenom ett stycke.
Först utan markerade accenter.
Sen med.

Efter det tror jag inte du skriver samma mening som ovan igen.
Alternativet är att vi menar olika saker.

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2020-02-07 20:11

goat76 skrev:Jag hittar bara enskilda klipp. Är det månne den här du menar som jag hittat trailer för?

[ YouTube ]

Är inte bombis - men jag tror det är den.
(visste inte att det var Jean-Luc, som i så fall gjort den)

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2020-02-07 20:32

Det jag skrev och menar med det möjligen diffusa begreppet "sonora kvaliteter" är t.ex:

Om man slår på en virveltrumma olika hårt, så blir det inte bara olika starkt utan ljudets karaktär ändras påtagligt.
Tar man sedan och utjämnar dynamiken så alla slag blir lika starka, så kommer ljudens karaktär fortfarande påverka upplevelsen av dynamik.
En tidigare svängig trummis kommer fortfarande upplevas som svängig, fast man de facto raderat dynamiken.
Vilket är räddningen för de idag ofta tokkomprimerade trumspåren på allehanda inspelningar.

Jag blev en gång (av outgrundliga skäl) ombedd att lägga på Tablas på en Per Tjernberg-platta.
(jag hade spelat lite "ägg" och Udo, hemma hos honom och han tyckte väl det svängde som attan)
Jag sa att jag är en ytterst amatörig o begränsad Tabla-spelare, som ni inte kommer kunna använda.
Nåja, sen på plats i Rub-a-dub-studion, skruvades det då på kraftig kompression, redan vid inspelning. Av födsel o gammal vana, gissar jag.
Men VARFÖR?
Jag frågade lite bara. Men fick inget vettigt svar.

Som tur var insåg Per snabbt i skarpt läge att jag var värdelös på detta intrikata instrument.
(jag hade då bara spelat det i 5 slarviga år - vilket är fullständigt otillräckligt, trots ca 2 timmar om dagen)
Jag rekommenderade istället Peter EK, som är den som medverkar på den färdiga skivan.
Puh!
8)
Senast redigerad av Ogjort 2020-02-07 20:43, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-02-07 20:40

Ogjort skrev:
goat76 skrev:. Det rent tekniska som går under ”swing” har ingenting med hur dynamiskt det spelas, om du tror det har du jättefel!

Hmm...
Ta vilken övningsbok som helst i rudimental drumming och spela igenom ett stycke.
Sen med.

Du talar om två enskilda saker som kombineras.

Swing är tidsfördröjningen och accenten är den dynamiska förstärkningen, dessa kan i ett beat-segment placeras individuellt och oberoende av varandra för att skapa en unik känsla av rytm, vilket innebär att det är två enskilda saker.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-02-07 20:43

RogerJoensson skrev:
petersteindl skrev:
RogerJoensson skrev:Jag tror att vi behöver definiera vad sväng är. Jag tror inte att vi alla menar exakt samma sak...

Jag tror att man kan fråga de som dansar till musik.

Dom är olika dom med. En del gillar taktfast musik utan utsvävningar (t ex dansband, som inte hade några problem att gå över till sequencerbaserad musik), andra gillar driv och flyt runt pulsen, kanske även med ovala taktarter som ger sina speciella möjligheter och som är nära lögn i helvete att programmera i en sequencer. Fråga dansare från olika genrer (som är insatta i musiken) och du får nog olika svar.

Naturligtvis fås olika svar. Det är ju det man vill ha. Frågan är om det finns gemsamma nämnare i en massa tillsynes olika svar. Det är det som är av intresse. Det finns en anledning till att det spontant uppstår aktionspotentialer i nervsystemet som styr över vår muskulatur som vill ge rörelser hos vår kropp. Hittas anledningen så förenklas diskussionen och entydiga svar kan då kanske uppnås. Det är mitt sätt att attackera problematik. Sök den djupa anledningen. Sök gemensamma nämnare. Hitta kausalitet till korrelation. Först tar man reda på vilken eller vilka korrelationer som tycks finnas. Därefter söker man efter någon form av kausalitet som yttrar sig såsom reaktion på något av någon orsak. Ta reda på detta något och sök orsakssambanden. Det är den analytiska processen. Först därefter kan någon form av syntes göras. På faktiskt får jag förnimmelsen att många hoppar rakt in i syntesen utan att ha en susning om analysen. Det anser jag vara helt felaktig metod. Ingen förståelse kan någonsin göras i syntesen om inte analysen först till fullo har gjorts.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2020-02-07 20:45

goat76 skrev:
Ogjort skrev:

Hmm...
Sen med.

Du talar om två enskilda saker som kombineras.

Swing är tidsfördröjningen och accenten är den dynamiska förstärkningen, dessa kan i ett beat-segment placeras individuellt och oberoende av varandra för att skapa en unik känsla av rytm, vilket innebär att det är två enskilda saker.

Det jag menar är att uppleva skillnaden, trots att du bara ändrar EN parameter.
Sannolikt kommer du tidsplaceringsmässigt att spela påfallande lika, i de båda fallen.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2020-02-07 20:47

Ogjort skrev:
goat76 skrev:Jag hittar bara enskilda klipp. Är det månne den här du menar som jag hittat trailer för?

[ YouTube ]

Är inte bombis - men jag tror det är den.
(visste inte att det var Jean-Luc, som i så fall gjort den)

Jag har tre versioner (på CD) av den låten, alla är rätt kass, men mycket bättre än Yotube-versionen i länken. Det är många kommersiella låtar där man uppenbarligen inte lagt tillräcklig energi på att få ihop mixen så att det blir tajt. Det räcker ofta med lite olyckligt val av EQ på något instrument för att fånga eller förlora svänget som musikerna eftersträvat. Man kan dessutom sällan skapa bra sväng (vid mix) om det inte finns i ursprungsmaterialet. Det går skyla över brister, men att skapa det där goa gunget är svårt.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2020-02-07 20:50

petersteindl skrev:
RogerJoensson skrev:
petersteindl skrev:Jag tror att man kan fråga de som dansar till musik.

Dom är olika dom med. En del gillar taktfast musik utan utsvävningar (t ex dansband, som inte hade några problem att gå över till sequencerbaserad musik), andra gillar driv och flyt runt pulsen, kanske även med ovala taktarter som ger sina speciella möjligheter och som är nära lögn i helvete att programmera i en sequencer. Fråga dansare från olika genrer (som är insatta i musiken) och du får nog olika svar.

Naturligtvis fås olika svar. Det är ju det man vill ha. Frågan är om det finns gemsamma nämnare i en massa tillsynes olika svar. Det är det som är av intresse. Det finns en anledning till att det spontant uppstår aktionspotentialer i nervsystemet som styr över vår muskulatur som vill ge rörelser hos vår kropp. Hittas anledningen så förenklas diskussionen och entydiga svar kan då kanske uppnås. Det är mitt sätt att attackera problematik. Sök den djupa anledningen. Sök gemensamma nämnare. Hitta kausalitet till korrelation. Först tar man reda på vilken eller vilka korrelationer som tycks finnas. Därefter söker man efter någon form av kausalitet som yttrar sig såsom reaktion på något av någon orsak. Ta reda på detta något och sök orsakssambanden. Det är den analytiska processen. Först därefter kan någon form av syntes göras. På faktiskt får jag förnimmelsen att många hoppar rakt in i syntesen utan att ha en susning om analysen. Det anser jag vara helt felaktig metod. Ingen förståelse kan någonsin göras i syntesen om inte analysen först till fullo har gjorts.

Mvh
Peter

Fredrik Ullén (pianist och professor i kognitiv neurovetenskap ) arbetar just nu med ett projekt för att finna ut vad som händer i hjärnan vid improvisation.
Utav det kanske kunskap om rörelseinduktion trillar ut som en bieffekt...

(om vi har tur)

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2020-02-07 20:57

Ogjort skrev:
Jansson skrev:
”Charm”?
Nej det är Rolling Stones. Tusen och åter tusen med timmar med att spela tillsammans med samma människor. Går inte att kopiera.
Har aldrig hört en tolkning eller cover av sympathy for the devil som funkar.

Kolla in dokumentären om den går att hitta.
De spelar inte tillsammans även om det, som du beskriver, är normalfallet.
De är så jävla osams om allt, så de vägrar delvis att ens befinna sig i studion samtidigt.
Sympathy for the Devil är resultatet av ett enda långt bråk.

"Lägger du på Congas nu rå?
-I helvete heller! Jag skiter i den här jävla pisslåten.
Nähe, istället kan väl... Öh, va var är du? Har han gått hem?
Kan då du Mick ta congas?
- Va? Jag? Varför då?"

Cover..? Det trodde inte jag heller - men under en teaterföreställning på Elverket för många år sedan, med eminenta musiker,
så tänkte jag: Fasiken vicken bra låt.
Så jag gick hem för att lyssna på originalet, och fick nästan en chock. Det blev första gången som jag tänkte på att det bara är en himla röra.

Godards film är inte missvisande men den är inte en dokumentär.
Klart att dom är osams. Vilka betydande band för populärmusiken eller utövare av viktig samtida musik i stort kan du nämna som inte haft strider men som skapat omistlig musik?
Nämn ett. :)

Det måste skava!

Klart att det är en röra. Det är därför jag gillar Stones. :)
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-02-07 21:01

Ogjort skrev:
petersteindl skrev:
RogerJoensson skrev:Dom är olika dom med. En del gillar taktfast musik utan utsvävningar (t ex dansband, som inte hade några problem att gå över till sequencerbaserad musik), andra gillar driv och flyt runt pulsen, kanske även med ovala taktarter som ger sina speciella möjligheter och som är nära lögn i helvete att programmera i en sequencer. Fråga dansare från olika genrer (som är insatta i musiken) och du får nog olika svar.

Mvh
Peter

Fredrik Ullén (pianist och professor i kognitiv neurovetenskap ) arbetar just nu med ett projekt för att finna ut vad som händer i hjärnan vid improvisation.
Utav det kanske kunskap om rörelseinduktion trillar ut som en bieffekt...

(om vi har tur)

Improvisationen är ju just en sådan process. Det skall vara tonerna som man spelat dessförinnan som hörs av musikern i realtid och som spontant helt styr musikerns muskler utan att tänka, varken i förväg eller under spelets gång. Improvisation är en konst i sig. Få förunnat.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2020-02-07 23:25

petersteindl skrev:
RogerJoensson skrev:
petersteindl skrev:Jag tror att man kan fråga de som dansar till musik.

Mvh
Peter

Många gillar att hoppa till bergfasta, enkla och hårdkvantiserade, dynamikplatta rytmer, så det måste vara något annat än sväng du pratar om nu?
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-02-08 01:32

RogerJoensson skrev:
petersteindl skrev:
RogerJoensson skrev:Dom är olika dom med. En del gillar taktfast musik utan utsvävningar (t ex dansband, som inte hade några problem att gå över till sequencerbaserad musik), andra gillar driv och flyt runt pulsen, kanske även med ovala taktarter som ger sina speciella möjligheter och som är nära lögn i helvete att programmera i en sequencer. Fråga dansare från olika genrer (som är insatta i musiken) och du får nog olika svar.

Mvh
Peter

Många gillar att hoppa till bergfasta, enkla och hårdkvantiserade, dynamikplatta rytmer, så det måste vara något annat än sväng du pratar om nu?

Jag ser även bergfaste, enkla och hårdkvantiserade dynamikplatta rytmer som sväng, sedan kan saker svänga i olika grad d v s magnituden i svänget kan vara olika. Allt beror på hur man definierar sväng. Det är till definitionen jag vill komma. Det finns olika parametrar som styr sväng. Ta reda på parametrarna. Modulera parametrarna var och en för sig och mät det subjektiva svänget. Sedan kan man se om det finns sammansatta parametrar som påverkar varandra. Till slut har man ringat in svänget och satt upp fysikaliska differentialekvationer som beskriver svänget och, vem vet, ekvationen kanske är vektoriell och har riktning eller rotation. :D

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-02-08 01:37

petersteindl skrev:...Till slut har man ringat in svänget och satt upp fysikaliska differentialekvationer som beskriver svänget och, vem vet, ekvationen kanske är vektoriell och har riktning eller rotation. :D

Tänk så mycket musik man hinner lyssna på om man hoppar över allt det där funderandet :)
T o m de mest hårdfotade mjukfötterna skriver emellanåt att skillnaden inte är så stor att det är det man behöver bråka mest om. O ändå...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-02-08 01:53

hifikg skrev:
petersteindl skrev:...Till slut har man ringat in svänget och satt upp fysikaliska differentialekvationer som beskriver svänget och, vem vet, ekvationen kanske är vektoriell och har riktning eller rotation. :D

Tänk så mycket musik man hinner lyssna på om man hoppar över allt det där funderandet :)
T o m de mest hårdfotade mjukfötterna skriver emellanåt att skillnaden inte är så stor att det är det man behöver bråka mest om. O ändå...

Skillnaden inte så stor? Det beror på, och det beror på mycket! :D

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-02-08 02:26

goat76 skrev:
hifikg skrev:

Skillnaden inte så stor? Det beror på, och det beror på mycket! :D

Låter som en tumregel, ajabaja!
Laddar med Cohen och inser att inget på mässan kommer låta bättre än det här, oavsett pris. Och fötter.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-02-08 12:50

Jag har nu lyssnat mer analytiskt på låten Sympathy For The Devil, fantastisk låt det där!

Det som känns lite udda är pianot som i låtens första del verkar släpa efter lite eller ligger han lite före? Svårt att avgöra, något är lite off vilket gör det aningen konstigt. Senare i låten verkar dock pianisten ligga mer i tid med de övriga inslagen i låten.
Hur upplever ni det? :)

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2020-02-08 14:55

Sympathy For The Devil låter inte som sväng i mina öron, utan mer som slumpmässig rytmisk oreda med dåligt fungerande samspel. -Att dom spelar lite var för sig och får nästan till det, typ.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-02-08 15:39

goat76 skrev:Jag har nu lyssnat mer analytiskt på låten Sympathy For The Devil, fantastisk låt det där!

Det som känns lite udda är pianot som i låtens första del verkar släpa efter lite eller ligger han lite före? Svårt att avgöra, något är lite off vilket gör det aningen konstigt. Senare i låten verkar dock pianisten ligga mer i tid med de övriga inslagen i låten.

En riktigt bra låt av Rolling Stones och rejält med sväng upplever jag . Allt ”sitter” och de spelar tillsammans. Rytmsektionen och basisten spelar svängigt :) . Riktigt kul och högerfoten sätts igång med mina HYBRIDDIST - som har blutack mot stativen, för att bli on-topic igen 8)

Goat 76- nu då vi snackar om tok-sväng , testa ”I thank you”, ” Hifimama” och ”Cheap sunglasses” med ZZ top på TIDAL, jag har dessa på NASen från en tidig cd-utgåva. Vad tycker ni ?- låter låtarna svängigt hemma hos er ?
Här finns dom med lite sämre ljud på Spotify :) .
https://open.spotify.com/album/339EONXr ... nH7zyznkww
https://open.spotify.com/album/339EONXr ... n62f1_euyg
Senast redigerad av Tangband 2020-02-08 15:59, redigerad totalt 3 gånger.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-02-08 15:52

Kraniet skrev:Hehe jag förstår mig nog inte på vad som avses.

Ja, den svänger grymt. :)

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2020-02-08 16:09

Tangband skrev: testa ”I thank you” och ”Cheap sunglasses” med ZZ top på TIDAL, jag har dessa på NASen från en tidig cd-utgåva. Vad tycker ni ?- låter låtarna svängigt hemma hos er ?

Samspel av en helt annan kaliber än föregående exempel i mina öron. Det _låter_ som att de spelar tillsammans utifrån en stadig puls och där finns ett skönt "häng"/backbeat. Om man vill kalla det sväng beror på hur man definierar begreppet.
Efter den här diskussionen har jag blivit osäker på om "sväng" är ett meningsfullt begrepp att använda...

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-02-08 16:36

RogerJoensson skrev:Sympathy For The Devil låter inte som sväng i mina öron, utan mer som slumpmässig rytmisk oreda med dåligt fungerande samspel. -Att dom spelar lite var för sig och får nästan till det, typ.

Jag misstänker att det helt och hållet är ett mixning-problem, vi vet ju att det är kompetenta musiker vilket gör det svårt att tänka sig att de inte var tillräckligt musikaliska för att spela i takt, eller? :)

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-02-08 16:38

Tangband skrev:
goat76 skrev:Jag har nu lyssnat mer analytiskt på låten Sympathy For The Devil, fantastisk låt det där!

En riktigt bra låt av Rolling Stones och rejält med sväng upplever jag . Allt ”sitter” och de spelar tillsammans. Rytmsektionen och basisten spelar svängigt :) . Riktigt kul och högerfoten sätts igång med mina HYBRIDDIST - som har blutack mot stativen, för att bli on-topic igen 8)

Goat 76- nu då vi snackar om tok-sväng , testa ”I thank you”, ” Hifimama” och ”Cheap sunglasses” med ZZ top på TIDAL, jag har dessa på NASen från en tidig cd-utgåva. Vad tycker ni ?- låter låtarna svängigt hemma hos er ?
Här finns dom med lite sämre ljud på Spotify :) .
https://open.spotify.com/album/339EONXr ... nH7zyznkww
https://open.spotify.com/album/339EONXr ... n62f1_euyg

Jag ska lyssna på det där lite senare, jag ignorerar dig inte, är bara inte hemma just nu. :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-02-08 16:44

Sympathy For The Devil med Stones har ett lite märkligt sväng. Har man ett system som återger basen med pondus rockar det loss ordentligt, annars känns det lite tamt och utan samspel. Helt klart är denna låt är bra om man vill utvärdera sin anläggning ur den aspekten och inte bara är intresserad hur en triangel klingar ut... :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-02-08 17:09

Bill50x skrev:Sympathy For The Devil med Stones har ett lite märkligt sväng. Har man ett system som återger basen med pondus rockar det loss ordentligt, annars känns det lite tamt och utan samspel. Helt klart är denna låt är bra om man vill utvärdera sin anläggning ur den aspekten och inte bara är intresserad hur en triangel klingar ut... :-)

/ B

Jag tror även det krävs rätt uppställda högtalare i rummet också. Det påverkar nämligen, påtagligt, upplevelsen av sväng.

Är basgångarna bumliga eller obefintliga och/eller odefinierade pga felplacerade högtalare så går det ju inte att höra riktigt vad som spelas. ATT musikerna spelar, det hör man förstås, men det blir inte lika lätt att höra VAD de spelar.

Låter Rolling Stones låten ”sympathy for the devil ” kaotiskt och lite som att de spelar var för sig så är den första åtgärden en omjustering av högtalarplaceringen- om du frågar mig.

En rätt justerad anläggning visar med stor tydlighet att Rolling stonesmusikerna spelar låten ytterst svängigt och samspelt, trots att det inte är audiophile-klass på själva återgivningen.
Senast redigerad av Tangband 2020-02-08 17:30, redigerad totalt 2 gånger.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi