Det jag skrev och menar med det möjligen diffusa begreppet "sonora kvaliteter" är t.ex:
Om man slår på en virveltrumma olika hårt, så blir det inte bara olika starkt utan ljudets karaktär ändras påtagligt.
Tar man sedan och utjämnar dynamiken så alla slag blir lika starka, så kommer ljudens karaktär fortfarande påverka upplevelsen av dynamik.
En tidigare svängig trummis kommer fortfarande upplevas som svängig, fast man de facto raderat dynamiken.
Vilket är räddningen för de idag ofta tokkomprimerade trumspåren på allehanda inspelningar.
Jag blev en gång (av outgrundliga skäl) ombedd att lägga på Tablas på en Per Tjernberg-platta.
(jag hade spelat lite "ägg" och Udo, hemma hos honom och han tyckte väl det svängde som attan)
Jag sa att jag är en ytterst amatörig o begränsad Tabla-spelare, som ni inte kommer kunna använda.
Nåja, sen på plats i Rub-a-dub-studion, skruvades det då på kraftig kompression, redan vid inspelning. Av födsel o gammal vana, gissar jag.
Men VARFÖR?
Jag frågade lite bara. Men fick inget vettigt svar.
Som tur var insåg Per snabbt i skarpt läge att jag var värdelös på detta intrikata instrument.
(jag hade då bara spelat det i 5 slarviga år - vilket är fullständigt otillräckligt, trots ca 2 timmar om dagen)
Jag rekommenderade istället Peter EK, som är den som medverkar på den färdiga skivan.
Puh!

--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---