Prislapp oväsentlig!?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-08 09:32

Ber om ursäkt Hetsporren, jag börjar tydligen bli gammal och gaggig som Almen påpekar ;-)

/Magnus

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-08 09:41

Kaffekoppen skrev:Varför skrikande fetstil Hetsporren?

När man bara skriver en kort mening kan man gott använda stor text, tycker jag. Men det kanske bara ser gapigt ut? Får väl sluta med det då...

Användarvisningsbild
flateartharn

Inläggav flateartharn » 2006-03-08 10:38

Det blir ju lite lustigt när man jämför slutsteg (Krell eller inte) utan att ange vad man driver dom med.

Ett bättre slutsteg kommer ju bara att alltmer obönhörligt att avslöja brister tidigare i kedjan och därmed låta sämre om de bristerna är för stora. Och tvärtom naturligtvis - ett slutsteg kan maskera förbättringar tidigare i kedjan (jfr. LTS-folket som tror att en 668:a är nåt slags perfektion - och, ja, jag äger en 668 till hembiografen så jag vet precis hur den låter).

Har man inte koll på det där blir ju all slags uppgradering av anläggningen som att famla i blindo. Man kommer också - helt felaktigt - att fokusera på sista ledet i kedjan, högtalarna, när fokus borde ligga på CD-spelare och försteg i första hand och bara uppgradera slutsteg/högtalare när de inte släpper igenom förbättringar.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-08 10:41

Tänkvärda ord, men i fel tråd...

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-03-08 11:08

Låter som det vanliga linn-tjatet (som verkligen inte stämmer)
Class only looks like arrogance from below.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-08 11:18

Rydberg skrev:Låter som det vanliga linn-tjatet

Tycker jag med men jag försökte, för en gångs skull, vara snäll... :wink:

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-08 16:12

Hetsporren skrev:
Mayro skrev:Sedan får Peter W Sitta med i hundra utprovningar eller styrelser...Hans resention passar nog in bra för många lyssnare..

Men isf är det en reklamtext han skrivit, inte en recension?! 8O

för dig o mig är det en reklamtext möjligen.. För FBK är det "sanningen" om dess kvaliteter han har skrivit.. Så enkelt är det... Vi läser med våra egna erfarenheter eller "troenden" ...Och så skriver ju även recensenter..

Men markerat är en sak. Peter W anser och tycker det han skriver.. Han skriver ju utifrån sina egna åsikter..

Så gör varenda en som testar något över hela jorden..

Sen igen. En Svensk skribent har inte samma budget som stora tidningar som säljs internationellt har rätt självklart.

och är man så korkad så man köper saker på en skribents ord i en test utan att själv avgöra hurvida denna som skrivit har samma smak så kan man gott stå där tycker jag.. Enklare eller svårare är det inte..

tycker jag då skall väl även tilläggas...

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-03-08 16:59

Mayro skrev:Peter W anser och tycker det han skriver.. Han skriver ju utifrån sina egna åsikter..

Och jag tycker att man bör skilja på test och recension. Verkligen.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-08 17:11

E skrev:
Mayro skrev:Peter W anser och tycker det han skriver.. Han skriver ju utifrån sina egna åsikter..

Och jag tycker att man bör skilja på test och recension. Verkligen.

Mvh E*

delar din åsikt fullt ut om man skulle sattsa på att "ordtolka" allt.. men jag utgår från att alla nog kan fatta "enkla saker" som vad en recention är även om man sägar man "testar nu Advantage 250 monoblock".. eller annat..

Men klart. Vill man sattsa 4 sidor och 100 inlägg på att först utreda hurvida ordvalet är rätt eller inte fast man förstår vad det handlar om så.. :wink:

Ja då håller man i alla fall faktiskt.se i samma "anda" som man oftast ser..
:lol:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-08 17:17

Börjar med att be hetsporren om ursäkt om han tycker jag hamnar lite väl OT nu ;-)

Mayro skrev:för dig o mig är det en reklamtext möjligen.. För FBK är det "sanningen" om dess kvaliteter han har skrivit.. Så enkelt är det... Vi läser med våra egna erfarenheter eller "troenden" ...Och så skriver ju även recensenter.
En recensent som gör sitt arbete korrekt skall objektivt och kritiskt granska varje enskilld produkt utifrån fastställda kriterier. En skribent skall inte lägga in personliga värderingar alls. Det är mottagaren, läsaren, som skall skapa sina egna värderingar utifrån recensentens framlagda fakta. Möjligen kan en recensent påtala personliga saker, men det skall klart framgå att det är en subjektiv bedömning. Jag har lite svårt för recensenter som säger att något låter "mörkt" eller "ljust" -mörkt eller ljust i förhållande till vad??? Man kan säga att något är kortare eller längre än en meter - för det finns en fastslagen norm vad som är just en meter. Men om något låter ljust eller mörkt i en recensents okända vardagsrum...det är ...luddigt.
Mayro skrev:Men markerat är en sak. Peter W anser och tycker det han skriver.. Han skriver ju utifrån sina egna åsikter..
Ja, tyvärr gör han väl det många gånger. Kanske ibland utan att ha substans att backa upp det med tyvärr. Som att säga att en produkt är värd vilket pris tillverkaren än behagar sätta ;-) Nu är det ju så att man skall tolka det mer liberalt, som att han tycker produkten är jättebra - men inte ens han skulle betala vad som helst för den.
Mayro skrev:Så gör varenda en som testar något över hela jorden..

Sen igen. En Svensk skribent har inte samma budget som stora tidningar som säljs internationellt har rätt självklart.
Jag tycker vissa saker har mindre betydelse. Journalistisk utbildning har definitivt större påverkan på en skribents sätt att förhålla sig till objekten än budget.
Mayro skrev:och är man så korkad så man köper saker på en skribents ord i en test utan att själv avgöra hurvida denna som skrivit har samma smak så kan man gott stå där tycker jag.. Enklare eller svårare är det inte.
Jag förstår dig, men håller inte med. Det finns väldigt många som har väldigt stor respekt för de här recensenterna. Jag tycker det vilar ett rätt stort ansvar på dem. Minns själv när jag var mindre och satt och drömde på biblioteket med Hifi&Musik - hade jag haft pengarna så hade jag nog köpt många saker som jag ångrat. Tror många här har köpt kablage baserat på recensenters väldigt subjektiva bedömningar om jag skall vara ärlig ;-)

Mayro skrev:tycker jag då skall väl även tilläggas...
Bra!! Precis den där lilla meningen skulle göra stor skillnad. Du har talat om att det är du som "tycker" och nu läser man allt på ett litet annat sätt. Ofta står det att något är transparent, ofärgat och luftigt. Som fakta. Fast det är en subjektiv bedömning. Och det tycker jag skall framgå.

Edit: Ovanstående gäller under förutsättning att det handlar om testade produkter.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-08 17:21

Mayro skrev: Men klart. Vill [s]man[/s] någon sattsa 4 sidor och 100 inlägg på att först utreda hurvida ordvalet är rätt eller inte fast [s]man[/s] jag förstår vad det handlar om så.. :wink:

Ja då håller [s]man[/s] ni i alla fall faktiskt.se i samma "anda" som [s]man[/s] jag oftast ser..

Citerar med föreslagna ändringar så det blir lättare att förstå.
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-08 18:27

Kaffekoppen.
Jag känner Peter W rätt väl.. Och kan väl säga att han har rätt bra koll den mannen.. Men att sedan hans smak inte går i samma takt som min är en annan sak..Men koll har han ändå på saker o ting..

Med dina krav på en skribent så skulle inte en enda text finnas förutom då rent ev vetenskapliga faktarader vad man funnit ut..

Och inte ens dom är fakta. Utan endast det man tills texten skrivs funnit vara fakta.. Sådant ändras ju ofta som säkert även du vet över tid då man helt plötsligt upptäcker att gårdagens sk fakta inte är ens fakta.. Utan faktiskt felaktiga fakta..

Så.. Om man som totalt helt plötsligt då det gäller hifi till skillnad från all vardagligt kritiskt tänkande.. Och går ifrån sund egen tveksamhet som man dagligen använder i texter tv..böcker o tal.. och bara går på tester i tidningar utan egen kritisk granskning så kan man gott stå där också med skräp man inte trivs med..

Som tur är finns alltid någon annan som sedemera kan köpa grejorna för halva summan så man enbart betalat hälften för man uppfört sig ovanligt korkat...

Jag anser man bör lära sig själv att fatta och inte förlita sig på andras omdömme....varken det gäller hifi eller testa knark..

Är man så lättledd så klarar man inte ett idag normalt liv i sammhället ens..Allt måste man utsätta för eget kritiskt granskande.. ALLT..

Så att folk skall daddas runt som nåt mähä anser jag vara fjantigt enbart..

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-08 18:30

Mayro,

Point taken!

Jag anser iallafall att det är fel att framställa egna synpunkter som sanningar.

Det kan ju faktiskt vara så att de flesta recensenter är skräp ;-)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-03-08 18:34

Mayro skrev:.. och bara går på tester i tidningar utan egen kritisk granskning så kan man gott stå där också med skräp man inte trivs med..

Mayro om TNT Audios test av Droplet skrev:Där stog svaret i text på varför man trivs med dessa droppar... :D

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-08 18:49

Kaffekoppen skrev:Det finns väldigt många som har väldigt stor respekt för de här recensenterna. Jag tycker det vilar ett rätt stort ansvar på dem. Minns själv när jag var mindre och satt och drömde på biblioteket med Hifi&Musik - hade jag haft pengarna så hade jag nog köpt många saker som jag ångrat.

Precis. Bl a därför vill jag veta varför PW uttrycker sig så vårdslöst som han gör...

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-08 18:56

stämmer rydberg... Men texten kommer efter egna bedömmandet.. Så det är nog så det bör vara.. Man hör in sina egna omdömmen.. Att sedemera ev av massa som testar råkar skriva saker som passar en själv är ju enbart skoj..
Stärker ens ego att ha hyfsad bedömmningsförmåga.. Om man så väljer att se det..

Själv viste jag noll om testerna på dessa droppar.. Jag lyssnade och köpte så att säga.. :)

Och kaffekoppen.. 8O

Nu får du väl ta o tänka efter.. Inte fan kan han skriva som DU tycker heller.. det vore om möjligt ännu mer korkat i så fall...

Hur fan är en bil som "hanteras bra genom kurvorna" egentligen??

Jag kan ju tycka den är rent skit för jag inte kan köra ännu fortare med lite ställ o bra gas genom böjen..

Men inte fan vill svenne ha sådan bedömmning.. Självklart står det så att svenne inser den inte hittar på dummheter vid vanlig körning...

Sedan står det att den gör så o så vid provocerande...

Exakt som att skriva att stärkaren gör si o så vid normala laster osv.. Och si o så vid tunga laster... osv osv...

Om sedemera svenne finner bilen PASSA honom samt stämma överens med skribenten framgår vid provkörningen han gör själv...

Sedan om den inte gör så.. ja då vet han att just den skribenten och han själv inte har samma smak o tycke... DVS han lär sig sin skribents sätt o smak osv..

enkelt o bra vilket alla med nåt i pallet hajar anser jag...

Dom andra kan gott stå där om dom helt släpper vanligt vett och aggerar vettlöst...

Så lärde jag mig samt större delen av folk förr.. idag skall alla gullas med och inget ansvar själva ha ens..låt dumskallar som läser och köper på tester stå sina kast bara...

Jag är aningen själv en som är "dumskalle" och köpt på tester.. ord samt åsikter ifrån andra.. DVS tagit chanser.. Men väl övervägda sådana däremot..

Men skiter det sig så står jag med lång näsa 8)

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-08 19:11

Mayro skrev:Så lärde jag mig samt större delen av folk förr.. idag skall alla gullas med och inget ansvar själva ha ens..låt dumskallar som läser och köper på tester stå sina kast bara...

Du går från klarhet till klarhet, verkligen. 8O

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-08 19:18

Hetsporren skrev:
Mayro skrev:Så lärde jag mig samt större delen av folk förr.. idag skall alla gullas med och inget ansvar själva ha ens..låt dumskallar som läser och köper på tester stå sina kast bara...

Du går från klarhet till klarhet, verkligen. 8O

tror inte det är en "ny" klarhet direkt.. Ämnet har bara inte varit uppe förut.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-08 19:21

Mayro skrev:
Hetsporren skrev:

Du går från klarhet till klarhet, verkligen.

tror inte det är en "ny" klarhet direkt.. Ämnet har bara inte varit uppe förut.

Du menar ämnet "Låt dumskallarna bli lurade"?

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-08 19:24

Ämnet lyssna själv och utvärdera själv..och gå inte på tester enbart..

ANNARS kan man gott bli missnöjd anser jag.. Det är en bra läxa så man lär sig att kritiskt tänkande ÄVEN gäller inom hifinköp såsom allt annat i samhället..

edit.
Om FBK köper en Advantage så skulle han nog anse sig gjort en kanonaffär eftersom testen förmodligen stämmer finfint med den uppfattningen han själv anser...DVS att han känner sig långt långt ifrån "lurad"...

Som sagt. Vi läser med olika tycke o smak.. En skribent du gillar.. Som du anser skriver "sanningen" kanske FBK skulle anse var helt i det blå..

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-03-08 19:27

Mayro skrev:stämmer rydberg... Men texten kommer efter egna bedömmandet.. Så det är nog så det bör vara.. Man hör in sina egna omdömmen.. Att sedemera ev av massa som testar råkar skriva saker som passar en själv är ju enbart skoj..
Stärker ens ego att ha hyfsad bedömmningsförmåga.. Om man så väljer att se det..

Jo jag har märkt att du tycker det är praktiskt att göra så, förkasta tester när du inte håller med själv och tvärtom när du gör det. Mycket praktiskt, på så sätt får du ju alltid rätt, helgardering s a s.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-08 19:30

Mayro skrev:Annars kan man gott bli missnöjd anser jag.. Det är en bra läxa..

Så, folk som inte fattar att en recensent är köpt bör skylla sig själva... Varför det?

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-08 19:35

Att sedemera ev av massa som testar råkar skriva saker som passar en själv är ju enbart skoj..

så var det detta med att fatta vad som står igen mr rydberg...

det står inte att JAG tycker något.. Det står att "EV".. och sedan på slutet "om man så väljer att se det"

Hur jag väljer att se det står inget om alls..inte ett ord..

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2006-03-08 19:39

Som fbk nu säger så anser han som Peter w att dom är varma o goa..

Jag har inte "sagt" att de låter varma och goa mayro, utan ganska neutrala :wink:
För FBK är det "sanningen" om dess kvaliteter han har skrivit
Bara nästan :wink: I fallet Advantage S250 så tycjte både jag och kompisen att de inte riktigt hade de kvaliteter i basen som Peter W skrev, inte när körde dem på ett par B&W N802 i alla fall.
Som sagt. Vi läser med olika tycke o smak.. En skribent du gillar.. Som du anser skriver "sanningen" kanske FBK skulle anse var helt i det blå..

Håller med dig till fullo i detta mayro! :)

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-08 19:42

Hetsporren skrev:
Mayro skrev:Annars kan man gott bli missnöjd anser jag.. Det är en bra läxa..

Så, folk som inte fattar att en recensent är köpt bör skylla sig själva... Varför det?

Huahua..köpt???

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-03-08 19:43

Du skriver ju tämligen obegripligt (lite randomiserat verkar det som) så att notera varje ord som du skriver kan du ju inte förvänta dig att folk gör. Sen kan du ju inte skriva en sak och sen lägga in ett "ev" och tro att du på så sätt återigen gör en helgardering. Och tror du det och bara vill skriva helgraderingar så kan du ju lika väl sluta skriva imho. Stå för det du skriver och ändra dig inte hela tiden beroende vad som känns bäst för tillfället.
Senast redigerad av Rydberg 2006-03-08 19:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-08 19:44

Förlåt jag tog dig som exempel FBK.. Du vart bara så perfekt exempel då din syn var rätt markant annan än min.. :oops:

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-03-08 19:45

Mayro skrev:Ämnet lyssna själv och utvärdera själv..och gå inte på tester enbart..

ANNARS kan man gott bli missnöjd anser jag.. Det är en bra läxa så man lär sig att kritiskt tänkande ÄVEN gäller inom hifinköp såsom allt annat i samhället..

edit.
Om FBK köper en Advantage så skulle han nog anse sig gjort en kanonaffär eftersom testen förmodligen stämmer finfint med den uppfattningen han själv anser...DVS att han känner sig långt långt ifrån "lurad"...

Mayro, nu fattar jag inte riktigt. Det var väl någon månad sedan som du skällde ut halva forumets deltagare p.g.a. att du själv tog så illa vid dig (utan att ens ditt namn var nämnt) att du själv hade köpt något ohört.

Och nu skriver du att man bör göra precis tvärtom.

Hur ska du ha det egentligen?

Om du ändrat dig så kanske du bör tänka på vad du skrev illa om folk i tidigare inlägg.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2006-03-08 19:51

Förlåt jag tog dig som exempel FBK.. Du vart bara så perfekt exempel då din syn var rätt markant annan än min..

Ingen fara alls mayro :wink: :)

Sladd

Inläggav Sladd » 2006-03-08 19:57

Jag kan ju komma med ett förslag angående ordbruket i PW:s text.
Jag minns själv att jag undrade vad han menade. "Oväsentligt"? Det stämmer inte in hur man än tolkar det.

jag tror han menar i bemärkelsen "lågt", "lättviktigt" eller att priset var så lågt i förhållande till prestanda att det är oväsentligt om apparaten kostade 69 eller 109, den var värd det oavsett. Alltså "oväsentligt".

Men det är en konstig mening och jag tycker det är ganska långsökt att försöka dra växlar med fantastiska innebörder på det eftersom det ju helt uppenbart är fel svenska.

Hör av er om ni vill testa ett Grendel med nätverkskort, det är en stor förbättring av en redan bra förstärkare.

mvh

.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi