/Magnus
Moderator: Redaktörer
Kaffekoppen skrev:Varför skrikande fetstil Hetsporren?
Rydberg skrev:Låter som det vanliga linn-tjatet
Hetsporren skrev:Mayro skrev:Sedan får Peter W Sitta med i hundra utprovningar eller styrelser...Hans resention passar nog in bra för många lyssnare..
Men isf är det en reklamtext han skrivit, inte en recension?!
Mayro skrev:Peter W anser och tycker det han skriver.. Han skriver ju utifrån sina egna åsikter..
Så gör varenda en som testar något över hela jorden..
E skrev:Mayro skrev:Peter W anser och tycker det han skriver.. Han skriver ju utifrån sina egna åsikter..
Så gör varenda en som testar något över hela jorden..
Och jag tycker att man bör skilja på test och recension. Verkligen.
Mvh E*
En recensent som gör sitt arbete korrekt skall objektivt och kritiskt granska varje enskilld produkt utifrån fastställda kriterier. En skribent skall inte lägga in personliga värderingar alls. Det är mottagaren, läsaren, som skall skapa sina egna värderingar utifrån recensentens framlagda fakta. Möjligen kan en recensent påtala personliga saker, men det skall klart framgå att det är en subjektiv bedömning. Jag har lite svårt för recensenter som säger att något låter "mörkt" eller "ljust" -mörkt eller ljust i förhållande till vad??? Man kan säga att något är kortare eller längre än en meter - för det finns en fastslagen norm vad som är just en meter. Men om något låter ljust eller mörkt i en recensents okända vardagsrum...det är ...luddigt.Mayro skrev:för dig o mig är det en reklamtext möjligen.. För FBK är det "sanningen" om dess kvaliteter han har skrivit.. Så enkelt är det... Vi läser med våra egna erfarenheter eller "troenden" ...Och så skriver ju även recensenter.
Ja, tyvärr gör han väl det många gånger. Kanske ibland utan att ha substans att backa upp det med tyvärr. Som att säga att en produkt är värd vilket pris tillverkaren än behagar sättaMayro skrev:Men markerat är en sak. Peter W anser och tycker det han skriver.. Han skriver ju utifrån sina egna åsikter..
Jag tycker vissa saker har mindre betydelse. Journalistisk utbildning har definitivt större påverkan på en skribents sätt att förhålla sig till objekten än budget.Mayro skrev:Så gör varenda en som testar något över hela jorden..
Sen igen. En Svensk skribent har inte samma budget som stora tidningar som säljs internationellt har rätt självklart.
Jag förstår dig, men håller inte med. Det finns väldigt många som har väldigt stor respekt för de här recensenterna. Jag tycker det vilar ett rätt stort ansvar på dem. Minns själv när jag var mindre och satt och drömde på biblioteket med Hifi&Musik - hade jag haft pengarna så hade jag nog köpt många saker som jag ångrat. Tror många här har köpt kablage baserat på recensenters väldigt subjektiva bedömningar om jag skall vara ärligMayro skrev:och är man så korkad så man köper saker på en skribents ord i en test utan att själv avgöra hurvida denna som skrivit har samma smak så kan man gott stå där tycker jag.. Enklare eller svårare är det inte.
Bra!! Precis den där lilla meningen skulle göra stor skillnad. Du har talat om att det är du som "tycker" och nu läser man allt på ett litet annat sätt. Ofta står det att något är transparent, ofärgat och luftigt. Som fakta. Fast det är en subjektiv bedömning. Och det tycker jag skall framgå.Mayro skrev:tycker jag då skall väl även tilläggas...
Mayro skrev: Men klart. Vill [s]man[/s] någon sattsa 4 sidor och 100 inlägg på att först utreda hurvida ordvalet är rätt eller inte fast [s]man[/s] jag förstår vad det handlar om så..![]()
Ja då håller [s]man[/s] ni i alla fall faktiskt.se i samma "anda" som [s]man[/s] jag oftast ser..
Mayro skrev:.. och bara går på tester i tidningar utan egen kritisk granskning så kan man gott stå där också med skräp man inte trivs med..
Mayro om TNT Audios test av Droplet skrev:Där stog svaret i text på varför man trivs med dessa droppar...![]()
Kaffekoppen skrev:Det finns väldigt många som har väldigt stor respekt för de här recensenterna. Jag tycker det vilar ett rätt stort ansvar på dem. Minns själv när jag var mindre och satt och drömde på biblioteket med Hifi&Musik - hade jag haft pengarna så hade jag nog köpt många saker som jag ångrat.
Mayro skrev:Så lärde jag mig samt större delen av folk förr.. idag skall alla gullas med och inget ansvar själva ha ens..låt dumskallar som läser och köper på tester stå sina kast bara...
Hetsporren skrev:Mayro skrev:Så lärde jag mig samt större delen av folk förr.. idag skall alla gullas med och inget ansvar själva ha ens..låt dumskallar som läser och köper på tester stå sina kast bara...
Du går från klarhet till klarhet, verkligen.
Mayro skrev:Hetsporren skrev:Mayro skrev:Så lärde jag mig samt större delen av folk förr.. idag skall alla gullas med och inget ansvar själva ha ens..låt dumskallar som läser och köper på tester stå sina kast bara...
Du går från klarhet till klarhet, verkligen.
tror inte det är en "ny" klarhet direkt.. Ämnet har bara inte varit uppe förut.
Mayro skrev:stämmer rydberg... Men texten kommer efter egna bedömmandet.. Så det är nog så det bör vara.. Man hör in sina egna omdömmen.. Att sedemera ev av massa som testar råkar skriva saker som passar en själv är ju enbart skoj..
Stärker ens ego att ha hyfsad bedömmningsförmåga.. Om man så väljer att se det..
Mayro skrev:Annars kan man gott bli missnöjd anser jag.. Det är en bra läxa..
Att sedemera ev av massa som testar råkar skriva saker som passar en själv är ju enbart skoj..
Stärker ens ego att ha hyfsad bedömmningsförmåga.. Om man så väljer att se det..
Som fbk nu säger så anser han som Peter w att dom är varma o goa..
Bara nästanFör FBK är det "sanningen" om dess kvaliteter han har skrivit
Som sagt. Vi läser med olika tycke o smak.. En skribent du gillar.. Som du anser skriver "sanningen" kanske FBK skulle anse var helt i det blå..
Hetsporren skrev:Mayro skrev:Annars kan man gott bli missnöjd anser jag.. Det är en bra läxa..
Så, folk som inte fattar att en recensent är köpt bör skylla sig själva... Varför det?
Mayro skrev:Ämnet lyssna själv och utvärdera själv..och gå inte på tester enbart..
ANNARS kan man gott bli missnöjd anser jag.. Det är en bra läxa så man lär sig att kritiskt tänkande ÄVEN gäller inom hifinköp såsom allt annat i samhället..
edit.
Om FBK köper en Advantage så skulle han nog anse sig gjort en kanonaffär eftersom testen förmodligen stämmer finfint med den uppfattningen han själv anser...DVS att han känner sig långt långt ifrån "lurad"...
Som sagt. Vi läser med olika tycke o smak.. En skribent du gillar.. Som du anser skriver "sanningen" kanske FBK skulle anse var helt i det blå..
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 37 gäster